Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2014, 04:23   #1
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard Wat postbodes denken van Johnny Thijs

Johnnie Thijs werd in het CEO-wereldje erg opgehemeld. Maar wat denken de postbodes er eigenlijk zelf over? Niet veel goeds blijkbaar. Maar het klein grut mag niet openlijk voor zijn mening uitkomen, zodat je alleen maar de CEO's hoorde.

Citaat:
Brief van een postman
Bye bye Johnny
De Standaard 02/01/2014

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140101_00909276

Zowat alle ceo’s zijn het erover eens. Johnny Thijs, de grote baas van Bpost, heeft uitstekend werk verricht, hij heeft van een ouderwets, verlieslatend openbaar postbedrijf een moderne, winstgevende onderneming gemaakt. Johnny (wij zijn collega’s, ik mag hem Johnny noemen) heeft dat inderdaad gedaan. Hij verdiende veel. Ik verdien veel minder, en veel collega’s nog minder.

Om winstgevend te worden moet je besparen, het liefst op personeel. Johnny deed het personeelsbestand met dertig procent dalen, bedacht voor nieuw personeel het speciale statuut van hulppostman (die maar 1.500 euro bruto verdient) en verhoogde significant de werkdruk. Postbodes werden atleten die een volle werkdag lang (7.35u) mogen rondlopen of fietsen, of snorren op hun brommertje.

De nieuwe sorteermachines zijn niet op mensenmaat, het zijn niet de mensen die de machines sturen, maar de machines die het tempo bepalen. Daar worden mensen ziek van. Niet erg, ook daar kunnen we winst op maken: we kopen het ziekteverlof van de statutairen af, als ze ziek worden zetten we ze op ziektepensioen. Opgeruimd staat netjes.

Ook de postkantoren moesten er aan geloven. De helft werd gesloten en vervangen door postpunten waar je tussen de soep en de patatten je aangetekende zendingen kan afhalen.

In naam van de winst mag er veel. Johnny gooit zich vol overgave op de pakjesmarkt. Er komt alweer een nieuwe machine het sorteercentrum binnen, hulppostmannen tillen zich een ongeluk aan de nieuwe e-commerce, zien hun diensturen verschuiven naar de nacht, zonder enig overleg. Zaterdagwerk zal in de toekomst niet meer extra vergoed worden. Het sociale leven van de postmannen staat onder druk.

Johnny kijkt ernaar en is tevreden. Zegt af en toe dank u tegen zijn personeel en gaat naar de beurs. Mensen mogen geld in Bpost investeren om later winst te maken op de rug van het personeel.

Dus ja, Johnny heeft dat gedaan: mensen harder doen werken voor minder geld. Johnny moest voortaan even hard werken voor minder geld, dat zinde hem niet en hij vertrekt. Ik wens de werknemers van het bedrijf waar hij nu naartoe gaat veel sterkte. Bye bye Johnny.

(naam en adres bekend bij de redactie)
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 9 januari 2014 om 04:29.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 04:28   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo denk ik er ook over.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 04:35   #3
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

D�*t noem ik nu eens een analyse van de situatie bij Bpost. De realiteit achter hoe mooie cijfertjes bekomen worden.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 05:51   #4
killimandjaro
Provinciaal Statenlid

Standaard

De hypocriete uitspraak van graaier Johnny "ik heb nog altijd heel veel respect voor mijn postbodes" strookt niet met de werkelijkheid.
Graaier Johnny heeft ze uitgeperst als citroenen.
Bye bye Johnny de graaier.
killimandjaro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 11:35   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er zijn nu nog steeds genoeg postbodes die, dank zij de juiste vakbondskaart, op hun dood gat heelder dagen in het postkantoor zitten niks te doen, om de postmeester administratief te helpen bij het niks zitten doen.

De fakteurs zonder vakbondskaart, die krijgen dubbele rondes op hun beurt.
Behalve rond nieuwjaar of rond de eerste van de maand, op rondes waar nu nog steeds een paar oudjes in cash uitbetaald worden.

Zoals ge ziet kan ik ook een waarheid ongenuanceerd weergeven.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 12:05   #6
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zijn nu nog steeds genoeg postbodes die, dank zij de juiste vakbondskaart, op hun dood gat heelder dagen in het postkantoor zitten niks te doen, om de postmeester administratief te helpen bij het niks zitten doen.

De fakteurs zonder vakbondskaart, die krijgen dubbele rondes op hun beurt.
Behalve rond nieuwjaar of rond de eerste van de maand, op rondes waar nu nog steeds een paar oudjes in cash uitbetaald worden.

Zoals ge ziet kan ik ook een waarheid ongenuanceerd weergeven.

.
Er zijn inderdaad altijd twee kanten aan een verhaal en hetgeen jij hier schrijft nuanceert alles natuurlijk.

Ik krijg soms de indruk dat men van elk bedrijf dat een "dure" CEO heeft, een beschutte werkplaats wil maken

Ik heb van mijn postbode - een vriendelijke jongedame - geen geklaag gehoord over de invoering van de GEO-route. "Ach, we zien wel wat het wordt".
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 12:14   #7
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht

Ik heb van mijn postbode - een vriendelijke jongedame - geen geklaag gehoord over de invoering van de GEO-route. "Ach, we zien wel wat het wordt".
Als ik u zeg dat een postbode €1200 netto verdient gemiddeld en ik bied je dan €1250 dan ga je ook denken dat je een goede job hebt.
Oud 9 januari 2014, 12:17   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Johnnie Thijs werd in het CEO-wereldje erg opgehemeld. Maar wat denken de postbodes er eigenlijk zelf over? Niet veel goeds blijkbaar. Maar het klein grut mag niet openlijk voor zijn mening uitkomen, zodat je alleen maar de CEO's hoorde.
De Post is er niet voor de postbodes. De post is er om als performant functionerende onderneming zo efficiënt mogelijk correspondentie, pakjes enz. te bezorgen aan het publiek.

De Post is een winstgevende en beursgenoteerde onderneming. De Staat heeft daar eigenlijk geen zaken in. Als de overheid wenst dat een bedrijf niet meer verlieslatend is en het daarvoor op een bedrijfseconomische leest schoeit. Als diezelfde overheid daarvoor zelfs managers uit de privé-sector aantrekt, dan moeten de politici consequent zijn en dan hoort de CEO aangesteld te worden uitsluitend door de Raad van Bestuur en niet door politici in ministeriële functies. Het is het een of het ander. Ofwel maak je van de post een ouwe staatsregie waarin de politici en de vakbonden de lakens uitdelen. Ofwel maak je er een onderneming van die gerund wordt naar de normen van het bedrijfsleven en dan horen de politici met hun tengels eraf te blijven. Zelfs al heeft de staat een bepaald percentage van de aandelen in handen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 12:27   #9
HRobin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Als ik u zeg dat een postbode €1200 netto verdient gemiddeld en ik bied je dan €1250 dan ga je ook denken dat je een goede job hebt.
Hoe kun jij nu weten wat ik zou denken? Laat dat soort bedenkingen maar achterwege.

Ik heb ondertussen geleerd dat er helemaal geen verband is tussen het bedrag dat op mijn loonbriefje verschijnt en wat ik een "goede job" zou noemen.
En dat geldt trouwens ook voor die postbode: die is tevreden met haar loon en ze doet haar job graag.

Dat anderen dit wel belangrijk vinden is hun zaak en hun goed recht. Als ze dat bedrag nog krijgen ook, des te beter voor hen.
Oud 9 januari 2014, 14:21   #10
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
En wat is dit meer dan een klagend "Johnny heeft alles niet bij het oude gelaten, maar en heeft ons niet in-efficiënt verder laten werken"?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 15:12   #11
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Post is er niet voor de postbodes. De post is er om als performant functionerende onderneming zo efficiënt mogelijk correspondentie, pakjes enz. te bezorgen aan het publiek.

De Post is een winstgevende en beursgenoteerde onderneming. De Staat heeft daar eigenlijk geen zaken in. Als de overheid wenst dat een bedrijf niet meer verlieslatend is en het daarvoor op een bedrijfseconomische leest schoeit. Als diezelfde overheid daarvoor zelfs managers uit de privé-sector aantrekt, dan moeten de politici consequent zijn en dan hoort de CEO aangesteld te worden uitsluitend door de Raad van Bestuur en niet door politici in ministeriële functies. Het is het een of het ander. Ofwel maak je van de post een ouwe staatsregie waarin de politici en de vakbonden de lakens uitdelen. Ofwel maak je er een onderneming van die gerund wordt naar de normen van het bedrijfsleven en dan horen de politici met hun tengels eraf te blijven. Zelfs al heeft de staat een bepaald percentage van de aandelen in handen.
Ok maar de Post is een "openbare dienst", naast alle andere titels.
Inderdaad: de post is er niet voor de postbodes.
De post is er voor alle burgers van dit land.
In die openbare dienst heeft J. Thys duizenden brievenbussen laten weghalen, tientallen postkantoren gesloten (ook grote en moderne kantoren !) en vervangen door minderwaardige "postpunten", enz...
Dat zijn een paar veranderingen die burgers ondervonden van Johnny Thys.

Laatst gewijzigd door Boduo : 9 januari 2014 om 15:18.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 16:37   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Begrijp ik het goed dat de postbodes Thijs niet moesten omdat hij van hun hetzelfde verwachten als wat DHL en andere TNT's van hun werknemers verwachten? Begrijp ik het goed dat de postbodes Thijs niet moesten omdat hij van de post een concurrentieel bedrijf heeft gemaakt zodat ze allemaal nog een job hebben?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 17:28   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Er zijn inderdaad altijd twee kanten aan een verhaal en hetgeen jij hier schrijft nuanceert alles natuurlijk.

Ik krijg soms de indruk dat men van elk bedrijf dat een "dure" CEO heeft, een beschutte werkplaats wil maken

Ik heb daarentegen maandelijks klachten van post die niet bij mij moest zijn, en post die bij mij moet komen, krijg ik niet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 17:36   #14
HRobin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb daarentegen maandelijks klachten van post die niet bij mij moest zijn, en post die bij mij moet komen, krijg ik niet.
En?

Wil je dat ik aan mijn postbode vraag of ze even de postbodes uit jouw buurt komt vervangen?

Een andere reden waarom het bij jouw af en toe misloopt, is misschien het geschrift van de verzenders
Oud 9 januari 2014, 17:46   #15
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Johnny moest voortaan even hard werken voor minder geld, dat zinde hem niet en hij vertrekt.
En postbodes moeten voor hetzelfde geld harder werken, waarom Johnny zijn voorbeeld niet volgen ?
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 17:51   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
En postbodes moeten voor hetzelfde geld harder werken, waarom Johnny zijn voorbeeld niet volgen ?
Waar zouden ze moeten gaan werken dan? Als ze keuze hadden, dan waren het geen postbodes in de eerste plaats.
Oud 9 januari 2014, 17:52   #17
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

In de prive krijg je ook niks extra om op zaterdag te werken.Wat betreft die geo-routes ik ken een facteur die na een uur of 4 werken klaar was en daarna elders ging bijverdienen.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 17:53   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
In de prive krijg je ook niks extra om op zaterdag te werken.Wat betreft die geo-routes ik ken een facteur die na een uur of 4 werken klaar was en daarna elders ging bijverdienen.
In "de" privé niks ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 17:55   #19
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In "de" privé niks ???
Niks extra,ok zo?
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2014, 17:56   #20
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waar zouden ze moeten gaan werken dan? Als ze keuze hadden, dan waren het geen postbodes in de eerste plaats.
Mensen kunnen altijd op zoek gaan naar een beter betaalde job, zowel binnen als buiten het bedrijf.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be