Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2004, 10:49   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard Volledige assimilatie

Volledige assimilatie

In 2001 won V.S. Naipaul de Nobelprijs voor Literatuur. Naipaul is van Indische afkomst en hij is geboren op Trinidad, maar in vele opzichten is hij Engelser dan de Engelsen zelf. Zijn romans, novellen en zijn reisverhalen zijn parels van vertelkunst. Maar Naipaul is niet alleen een groot schrijver. Hij durft ook heel moedig ingaan tegen de dictatuur van het politiek-correcte denken. Dat bleek bijvoorbeeld al uit zijn boeken Onder de gelovigen en Meer dan geloof, waarin hij zeer kritisch over de islam schrijft. In het magazine The Tatler verkondigde hij onlangs de provocerende stelling dat "immigranten zich volledig moeten assimileren in hun gastland".

"Hoe noemen jullie dat? Multi-culti? Het is allemaal absurd, weet je. Ik ben van mening dat, als iemand [...] naar een ander land verhuist, hij het een heel eind tegemoet moet komen. Hij mag niet zeggen: 'Ik wil het land. Ik wil jullie wetten en bescherming, maar ik wil wel op mijn eigen manier blijven leven.' Dat is fout." Naipaul vindt dat die mentaliteit vorm van modern profitariaat is. Wie in onze welvaart wil delen, moet in zijn visie ook onze cultuur overnemen. Anders is hij alleen uit op de materiële voordelen. "De welvaartsstaat creëert een nieuwsoortig monster. Je ziet kinderen die opgevoed zijn met het oog op het geld dat de welvaartsmaatschappij hen oplevert." Gelukkig is Naipaul zelf een kleurling en een immigrant, en kan hij het zich veroorloven zo'n krasse uitspraken te doen. Als wij dat zeggen, worden we waarschijnlijk prompt voor de rechter gesleept.

In hetzelfde interview haalde Naipaul overigens ook zeer scherp uit naar Saoudi-Arabië, dat overal ter wereld moskeeën en islamitische "culturele centra" sponsort en bovendien allerlei fundamentalistische terreurgroepen financiert. "Ik vraag me af wie we hier voor de gek houden? We voeren hier oorlog tegen het terrorisme, en dat wordt gesubsidieerd door een van onze bondgenoten. [...] Dat land heeft nog nooit iets bijgedragen aan de wereld. Het heeft alleen maar de speelholen en de bordelen gevuld." Dat hebben wij niet gezegd hé ...

bron vb

Laatst gewijzigd door jan hyoens : 7 september 2004 om 10:49.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 11:28   #3
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Volledige assimilatie

In 2001 won V.S. Naipaul de Nobelprijs voor Literatuur. Naipaul is van Indische afkomst en hij is geboren op Trinidad, maar in vele opzichten is hij Engelser dan de Engelsen zelf. Zijn romans, novellen en zijn reisverhalen zijn parels van vertelkunst. Maar Naipaul is niet alleen een groot schrijver. Hij durft ook heel moedig ingaan tegen de dictatuur van het politiek-correcte denken. Dat bleek bijvoorbeeld al uit zijn boeken Onder de gelovigen en Meer dan geloof, waarin hij zeer kritisch over de islam schrijft. In het magazine The Tatler verkondigde hij onlangs de provocerende stelling dat "immigranten zich volledig moeten assimileren in hun gastland".

"Hoe noemen jullie dat? Multi-culti? Het is allemaal absurd, weet je. Ik ben van mening dat, als iemand [...] naar een ander land verhuist, hij het een heel eind tegemoet moet komen. Hij mag niet zeggen: 'Ik wil het land. Ik wil jullie wetten en bescherming, maar ik wil wel op mijn eigen manier blijven leven.' Dat is fout." Naipaul vindt dat die mentaliteit vorm van modern profitariaat is. Wie in onze welvaart wil delen, moet in zijn visie ook onze cultuur overnemen. Anders is hij alleen uit op de materiële voordelen. "De welvaartsstaat creëert een nieuwsoortig monster. Je ziet kinderen die opgevoed zijn met het oog op het geld dat de welvaartsmaatschappij hen oplevert." Gelukkig is Naipaul zelf een kleurling en een immigrant, en kan hij het zich veroorloven zo'n krasse uitspraken te doen. Als wij dat zeggen, worden we waarschijnlijk prompt voor de rechter gesleept.

In hetzelfde interview haalde Naipaul overigens ook zeer scherp uit naar Saoudi-Arabië, dat overal ter wereld moskeeën en islamitische "culturele centra" sponsort en bovendien allerlei fundamentalistische terreurgroepen financiert. "Ik vraag me af wie we hier voor de gek houden? We voeren hier oorlog tegen het terrorisme, en dat wordt gesubsidieerd door een van onze bondgenoten. [...] Dat land heeft nog nooit iets bijgedragen aan de wereld. Het heeft alleen maar de speelholen en de bordelen gevuld." Dat hebben wij niet gezegd hé ...

bron vb
Er is al een thread over dit artikel. http://forum.politics.be/showthread.php?t=19821
Oud 7 september 2004, 11:37   #4
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [b
jan hyoens][/b]

bron vb
Jan Hyoens' bron is 99 op de 100 keren de vb-website, dus dat is niet echt nieuws.
Maar wat ik me afvraag, Pietje, had Jan dit niet vermeld, zou je reactie dan geweest zijn: bron?

Oud 7 september 2004, 12:23   #5
Herman Allaert
Lokaal Raadslid

Standaard

Jan:

Wat versta je onder "volledige assimilatie" en wat is jouw definitie van "onze cultuur" die inwijkelingen zouden moeten overnemen?
Wat doe je met mensen die hier geboren zijn of hier al generaties lang wonen en ook niet voldoen aan jouw definities?

Wat mij betreft is iedereen vrij om te leven hoe hij/zij wil zolang dit niet in strijd is met de democratische wetten en regels van het land waar men woont.

Van zodra je cultuur gaat definiëren ga je het eigenlijk al verengen en verarmen. Het spijtige van de zaak is dat die verenging en verarming gebeurt door mensen die dikwijls de intentie hebben om hun cultuur te verdedigen en beschermen.

De beste manier om de eigen cultuur te beschermen blijft volgens mij echter het openstaan voor andere culturen en het bestrijden van onderliggende, meestal commerciële, mechanismen die een cultuur kunnen uithollen en verarmen.
Herman Allaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 12:44   #6
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Allaert
Jan:

Wat versta je onder "volledige assimilatie" en wat is jouw definitie van "onze cultuur" die inwijkelingen zouden moeten overnemen?
Wat doe je met mensen die hier geboren zijn of hier al generaties lang wonen en ook niet voldoen aan jouw definities?

Wat mij betreft is iedereen vrij om te leven hoe hij/zij wil zolang dit niet in strijd is met de democratische wetten en regels van het land waar men woont.

Van zodra je cultuur gaat definiëren ga je het eigenlijk al verengen en verarmen. Het spijtige van de zaak is dat die verenging en verarming gebeurt door mensen die dikwijls de intentie hebben om hun cultuur te verdedigen en beschermen.

De beste manier om de eigen cultuur te beschermen blijft volgens mij echter het openstaan voor andere culturen en het bestrijden van onderliggende, meestal commerciële, mechanismen die een cultuur kunnen uithollen en verarmen.
Beste herman,

de discussie over wat onze cultuur is werd hier reeds in ten treure gevoerd

http://forum.politics.be/showthread....6&page=1&pp=20

maar ik zal je mijn persoonlijke mening geven! Wat verwacht ik van mensen die hier komen met de bedoeling van hier een nieuw leven op te bouwen!
Wel ten eerste dat ze respect hebben voor onze wetten, geschreven en ongeschreven, dat ze onze taal leren en die respecteren, dat ze hun levensvisie niet proberen op te dringen, dat ze geen misbruik van de voordelen die men ze hier geeft enz., indien ze deze kleine inspanning niet willen doen dan moet men ze beleefd maar kordaat terugsturen naar hun thuisland om een voorbeeld te zijn voor degenen die nog van plan zijn om hier te komen!
Mensen uit de 2de en derde generatie die door hun levenswijze bewijzen dat ze meer thuishoren in het land van hun ouders of grootouders moeten op dezelfde manier aangepakt worden!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 13:11   #7
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Jan Hyoens' bron is 99 op de 100 keren de vb-website, dus dat is niet echt nieuws.
Maar wat ik me afvraag, Pietje, had Jan dit niet vermeld, zou je reactie dan geweest zijn: bron?

Niet echt 8) Het zou me verwonderd hebben, moest zijn bron van elders zijn gekomen. Het is trouwens het enige wat AL de blokkers hier doen : de vb site promoten. Ze lijken meer en meer op getuigen van Jehova. 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 13:20   #8
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Volledige assimilatie

bron vb
en wat is nu het standpunt van het VB, want dat vind je dus ongelooflijk maar waar nergens concreet terug in die tekst hé? Ik dacht toch dat het VB niet voor volledige assimilatie was, maar voor een diepe integratie? Wat is het nu? Wederom vaaheid troef en mistspuierij...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be