Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Hopen dat binnen 50 jaar microchips eenvoudig geprint kunnen worden is...
…realistisch. 7 70,00%
…niet realistisch 3 30,00%
Geen idee 0 0%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2014, 18:30   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard De toekomst van 3D-printing.

Wegens een aanhoudende discussie in de "Nieuwe wagens als investering"-draad open ik er hier maar een nieuwe draad over want in de 'nieuwe-wagens-draad' wordt het door het uit de hand lopen wel een beetje off-topic.

Mijn stelling is: het is niet denkbeeldig dat het binnen 50 jaar (of minder specifiek in de 'nabije' toekomst) mogelijk moet zijn om op een eenvoudige manier (thuis of goedkoop bij een bedrijf) microchips te fabriceren via 3D-printing.

De stelling van mijn waarde discussiepartner is dat mijn stelling gebaseerd is op de mening van fantasten en dat dat dus niet mogelijk gaat zijn.
Ik nodig hem uit om hier zijn stelling zelf te verwoorden maar bovenstaande is kort samengevat wat er tot nu toe uit de discussie is voort gekomen.

Wat denken jullie?
Kan zoiets binnen pakweg 50 jaar of gaat die technologie dan nog niet zo ver staan?

P.s. In feite startte de discussie met het feit dat nieuwe wagens nooit oldtimers zullen worden omdat ze vol elektronica zitten die binnen x-aantal jaren niet meer vervangbaar zal zijn. Het ging dan al snel over 3D-printen al is dat in deze discussie eigenlijk te beperkt. Eender welke toekomstige technologie die ervoor kan zorgen dat die elektronica dan nog wel beschikbaar gaat zijn is in feite goed genoeg maar laten we het hier maar op 3D-printen houden.
Oud 28 januari 2014, 18:34   #2
six
Banneling

Standaard

Ja, dit zal in een nabije toekomst mogelijk zijn. Maar dat men onderdelen kan reproduceren betekent niet dat zij vervangbaar zijn. Dat zijn twee verschillende zaken.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 18:40   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ja, dit zal in een nabije toekomst mogelijk zijn. Maar dat men onderdelen kan reproduceren betekent niet dat zij vervangbaar zijn. Dat zijn twee verschillende zaken.
Ok, dat zijn inderdaad twee verschillende dingen.
Maar dat betekent dus dat de fabrikant er op een of andere manier voor moet zorgen dat zijn microchip (die je dus net nagemaakt hebt) op zo'n manier ingebouwd zit dat hij niet te verwijderen/vervangen is?
Dat is toch wat je bedoelt veronderstel ik?

Hoe doet zo'n fabrikant dat? Niet dat ik die stelling in twijfel trek maar ik vraag het me af.
Oud 28 januari 2014, 18:44   #4
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ok, dat zijn inderdaad twee verschillende dingen.
Maar dat betekent dus dat de fabrikant er op een of andere manier voor moet zorgen dat zijn microchip (die je dus net nagemaakt hebt) op zo'n manier ingebouwd zit dat hij niet te verwijderen/vervangen is?
Dat is toch wat je bedoelt veronderstel ik?

Hoe doet zo'n fabrikant dat? Niet dat ik die stelling in twijfel trek maar ik vraag het me af.
Gewoon. Probeer eens een electrische grastrimmer te repareren. Zo'n ding kan 500 jaar meegaan als je de electromotor af en toe smeert en borstels vervangt.
Maar dat ding is gemaakt uit plastic dat aan elkaar is geklikt en dat niet bedoeld is om uiteen te halen.

Het vergt meer moeite voor een producent om onderdelen vervangbaar te installeren dan onvervangbaar. Dit is voor iedereen die ooit iets met zijn handen heeft gedaan evident. Dus de producent denkt simpelweg niet aan de optie dat het vervangbaar zou zijn. En da's goedkoper om te produceren zo.
Oud 28 januari 2014, 18:56   #5
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
In feite startte de discussie met het feit dat nieuwe wagens nooit oldtimers zullen worden omdat ze vol elektronica zitten die binnen x-aantal jaren niet meer vervangbaar zal zijn. Het ging dan al snel over 3D-printen al is dat in deze discussie eigenlijk te beperkt. Eender welke toekomstige technologie die ervoor kan zorgen dat die elektronica dan nog wel beschikbaar gaat zijn is in feite goed genoeg maar laten we het hier maar op 3D-printen houden.
Hou het maar gewoon op het beschikbaar zijn van een betaalbare vervanger (of niet) voor de digitale systemen waarmee de huidige wagens zijn volgepropt.

Ik ben ervan overtuigd dat de huidige systemen zelfs worden ontwikkeld om de levensduur van onze nieuwe wagens te beperken.
Het zal voor de verzamelaar onmogelijk zijn om vervangingsonderdelen voor zijn old-timer te vinden en zelf scannen, printen en opnieuw programmeren zal onmogelijk zijn gezien onbetaalbaar.

Denk ook even aan onderdelen die maar één keer kunnen dienst doen zoals air-bags en veiligheidsgordel-spanners.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 28 januari 2014 om 19:04.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 19:05   #6
Johan Daelemans

Standaard

Voor thuisgebruik IC's printen - niet realistisch.
Oud 28 januari 2014, 19:08   #7
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Voor thuisgebruik IC's printen - niet realistisch.
Jawel, en ik denk dat goedkopere FPGA's dit probleem zullen oplossen.

Het zit hem echter in de algemene systeemintegratie. Het is niet gewoon een chipje dat ergens zit en dat je gewoon eruit kunt halen en een nieuwe erin kunt steken. Dus zelfs heb je een chip met dezelfde performantie als de originele, zie maar dat je hem erin krijgt, debugt en correct afstelt op de rest van je mechatronica. Onbegonnen werk.
Oud 28 januari 2014, 19:13   #8
six
Banneling

Standaard

Feitelijk is de discussie overbodig: het printen van ASICs zal nooit rendabel worden voor huis- en keukengebruik.

Reconfigureerbare chips, gated arrays die men een- of meermaals kan reconfigureren bestaan nu al en zullen in de toekomst enkel goedkoper, kleiner en krachtiger worden.
Oud 28 januari 2014, 19:59   #9
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wegens een aanhoudende discussie in de "Nieuwe wagens als investering"-draad open ik er hier maar een nieuwe draad over want in de 'nieuwe-wagens-draad' wordt het door het uit de hand lopen wel een beetje off-topic.

Mijn stelling is: het is niet denkbeeldig dat het binnen 50 jaar (of minder specifiek in de 'nabije' toekomst) mogelijk moet zijn om op een eenvoudige manier (thuis of goedkoop bij een bedrijf) microchips te fabriceren via 3D-printing.

De stelling van mijn waarde discussiepartner is dat mijn stelling gebaseerd is op de mening van fantasten en dat dat dus niet mogelijk gaat zijn.
Ik nodig hem uit om hier zijn stelling zelf te verwoorden maar bovenstaande is kort samengevat wat er tot nu toe uit de discussie is voort gekomen.

Wat denken jullie?
Kan zoiets binnen pakweg 50 jaar of gaat die technologie dan nog niet zo ver staan?

P.s. In feite startte de discussie met het feit dat nieuwe wagens nooit oldtimers zullen worden omdat ze vol elektronica zitten die binnen x-aantal jaren niet meer vervangbaar zal zijn. Het ging dan al snel over 3D-printen al is dat in deze discussie eigenlijk te beperkt. Eender welke toekomstige technologie die ervoor kan zorgen dat die elektronica dan nog wel beschikbaar gaat zijn is in feite goed genoeg maar laten we het hier maar op 3D-printen houden.
Wanneer ik de verzinsels van sommige auteurs (vooral SF) over wat voor hen de nabije en verre toekomst was lees en zie wat daar allemaal van uitgekomen is... zou ik het niet onmogelijk achten.

Ga maar eens googelen en bekijk wat er nu al gerealiseerd is dat in de series van star trek als verre toekomstmuziek werd voorgesteld.
Van 'fantasten' gesproken...
http://www.howstuffworks.com/10-star...ies.htm#page=0
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 20:06   #10
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Dus zelfs heb je een chip met dezelfde performantie als de originele, zie maar dat je hem erin krijgt, debugt en correct afstelt op de rest van je mechatronica. Onbegonnen werk.
Dat zal er nu net voor zorgen dat die 3D printers niet op de markt zullen worden gegooid wegens 'gedeeltelijke' oplossing.
Niemand zal zich bezighouden met het printen van IC's waar je verder bijna niks mee kan aanvangen. Geloven dat het de oplossing gaat bieden voor 'moderne old-timers' is een zeer grote gok.
Oud 28 januari 2014, 20:12   #11
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat zal er nu net voor zorgen dat die 3D printers niet op de markt zullen worden gegooid wegens 'gedeeltelijke' oplossing.
Niemand zal zich bezighouden met het printen van IC's waar je verder bijna niks mee kan aanvangen. Geloven dat het de oplossing gaat bieden voor 'moderne old-timers' is een zeer grote gok.
Nee, die printers gaan niet op de markt omdat het veel goedkoper is om configureerbare gated arrays te kopen en te synthetiseren. Dit gebeurt vandaag al, dat mensen "eigen" chips synthetiseren op een FPGA. Ik heb dat ook gedaan.

Laatst gewijzigd door six : 28 januari 2014 om 20:14.
Oud 28 januari 2014, 21:01   #12
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

ik snap er niks van..
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 22:54   #13
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Fabrikanten zijn volop bezig met geplande veroudering, want we consumeren te weinig. Ik heb daar onlangs een reportage over gezien. Daaruit blijkt dat ze alles zodanig fabriceren dat het niet herstelbaar is. Ze gaven een concreet voorbeeld met een toestel dat vol lijm gegoten was. Om aan de stukken te geraken moet je het volledig kapotslaan. Daar sta je dan, met je 3D printer.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be