Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2014, 15:00   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard N-VA : Kennis beide landstalen essentieel voor diplomaten

Aan de vooravond van een nieuw statuut voor de federale diplomatie, wil minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) snoeien in de taalvereisten. De kennis van de tweede landstaal is geen onderdeel meer van het diplomatiek examen. N-VA-Kamerlid Peter Luykx: "Dit is onaanvaardbaar. Niet alleen holt de minister het diplomatieke ambt uit, hij gaat ervan uit dat zijn personeel intellectueel niet in staat is de twee landstalen te beheersen. Nochtans dragen diplomaten over de landsgrenzen heen een grote verantwoordelijkheid. Zij staan in voor de internationale contacten en de veiligheid van landgenoten in het buitenland."

Al geruime tijd werkt Buitenlandse Zaken aan een nieuw statuut voor de federale diplomaten. Eerder stelde minister Reynders voor dat ook niet-diplomaten en kabinetsmedewerkers ambassadeur konden worden, maar dit stuitte op hevig verzet. Nu wil de minister ook snoeien in de taalvereisten van de kandidaat-diplomaten. Het toelatingsexamen voor de diplomatieke carrière geldt als één van de zwaarste selectieproeven uit de ambtenarij: slechts weinig kandidaten slagen dan ook in het loodzware examen. Peter Luykx: "In 2009 legde SELOR nog een apart examen voor Franstaligen in om het taalevenwicht in het korps te bewaren. Om deze hindernis te ontlopen, schrapt Reynders de kennis van de tweede landstaal uit het diplomatiek examen. Het nieuwe Koninklijk Besluit rept met geen woord over de kennis van de tweede landstaal als onderdeel van de selectiecriteria."

Degradatie van diplomatenstatuut

De N-VA staat achter de strenge selectiecriteria voor diplomaten: "Deskundig politiek advies en accurate dienstverlening voor landgenoten in het buitenland vragen een grote verantwoordelijkheid. Tweetaligheid is daarbij het absolute minimum. Het schrappen van de kennis van de tweede landstaal is een belediging voor het diplomatieke ambt. Terwijl staatssecretaris voor ambtenarenzaken Hendrik Bogaert (CD&V) tweetaligheid bij de topambtenaren nastreeft, gaat Reynders ervan uit dat diplomaten hiertoe intellectueel onvoldoende in staat zijn", besluit Luykx.

Contactinfo:
Benjamin Muylaert, woordvoerder N-VA-Kamerfractie
E-post: [email protected]

Auteur(s):
Peter Luykx, Kamerlid
Thema('s): Buitenland & defensie

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 15:11   #2
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Eer zijn in België 3 (drie) officiële talen plus één officieuze

Het kan dikwijls gebeuren dat er door omstandigheden geen belgische diplomatieke vertegenwoordiging mogelijk is & dat dan de Nederlandse of Luxemburgse in de plaats komt als "zaakgelastigde" door dergelijke omsandigheden is de taalpluraliteit die we allen wensen ook niet steeds gewaarborgd.

De chinese volksrepubliek heeft 56 officiële talen - ik geloof nooit dat een diplomaat van deze staat al die talen beheerst.

Inntussen is het wel een feit dat de meeste diplomaten aller naties begiftigd zijn lmet een talenknobbel en vlijtig de talen van hun standplaats aanleren, of in het geval van veelvuldige verplaatsingen wordt zelfs het Esperanto aangeleerd !

We zijn nu eenmaal (en dat hebben we met onze noorderburen gemeen) een natie die aan regularitis lijdt (gemeenzaam ook populair gekend onder de benaming "regelneverij").
Een aanbeveling om in diplomatieke dienst zo veeltalig mogelijk te zijn moet volgens mij volstaan.

Overigens had ik in een ver verleden een uitstekend kontakt met een belgisch ambassadeur in zijn duitse moederstaal....
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2014, 20:31   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht

Het kan dikwijls gebeuren dat er door omstandigheden geen belgische diplomatieke vertegenwoordiging mogelijk is & dat dan de Nederlandse of Luxemburgse in de plaats komt als "zaakgelastigde" door dergelijke omsandigheden is de taalpluraliteit die we allen wensen ook niet steeds gewaarborgd.

De chinese volksrepubliek heeft 56 officiële talen - ik geloof nooit dat een diplomaat van deze staat al die talen beheerst.

Inntussen is het wel een feit dat de meeste diplomaten aller naties begiftigd zijn lmet een talenknobbel en vlijtig de talen van hun standplaats aanleren, of in het geval van veelvuldige verplaatsingen wordt zelfs het Esperanto aangeleerd !

We zijn nu eenmaal (en dat hebben we met onze noorderburen gemeen) een natie die aan regularitis lijdt (gemeenzaam ook populair gekend onder de benaming "regelneverij").
Een aanbeveling om in diplomatieke dienst zo veeltalig mogelijk te zijn moet volgens mij volstaan.

Overigens had ik in een ver verleden een uitstekend kontakt met een belgisch ambassadeur in zijn duitse moederstaal....
China kent slechts één officiële taal: het Mandarijns.

Het bestaan van tientallen talen in het ene land hoeft daarenboven nog steeds niet de tweetalige meertaligheidsvereiste in het andere land uit te sluiten.

Laatst gewijzigd door lombas : 25 januari 2014 om 20:32.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 11:18   #4
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Je hebt gelijk : de taalsituatie en reglementering is overal verschillend; in New York zijn er volgens een bericht van verleden jaar nu zelfs 5 officiële talen; indien een New Yorker nu als commercieel ambassadeur ergens zou benoemd worden wil dit echter zeker niet zeggen dat de goede man of vrouw verplicht alle 5 talen moet beheersen.

Toevallig las ik deze week nog een artikel over de nieuwe academie vppr promotie van het Latijn ingevoerd door de vorige paus, met opgave van de taalgeschiedenis van het Christendom (*). De conclusie is voor de hand liggend : er is altijd een "taalimperialisme" aktief met een sterke ruggesteun van de sociale maatschappelijke structuren.

Of deze evoluties absoluut gesteund moeten worden door een reglementering of een wettelijk kader is een vraag waarop ik persoonlijk negatief op antwoord : de vrijwilligheid is motief genoeg om meertaligheid te bevorderen (?)

(*) Bron op aanvraag (is helaas in het Esperanto gesteld)...
Oud 27 januari 2014, 11:46   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht

lol Roger,
het gaat hier wel uitsluitend over de kennis van 'de tweede landstaal' ... me dunkt dat een diplomaat gewoon ongeschikt is wanneer dit minimum minimorum niet gehaald wordt, niet ???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2014, 11:57   #6
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Het is inderdaad een soort "ziekte" van franstaligen (eigenaardig genoeg lijden anglofonen minder aan die ziekte) te denken dat het feit ééntalig franstalig te zijn absoluut voldoende is op deze planeet. We mogen echter zeker niet veralgemenen & bovendien wordt de druk vooral voor de franstalige belgen om meertalig te zijn altijd maar groter...

Dat die mensen het dan nog vertikken om als 2de taal of zelfs 3de taal een andere taal dan het Nederlands te kiezen is volgens mij gewoon betreurenswaardig terwijl vele andere belgen die ethisch (???) verkeerde keuze wettelijk zouden willen afblokken.

Op dit gebied ben ik waarschijnlijk een libertariër : zoals ik jonge moslima's het irrationele genoegen gun om op sexy spannende kleren toch nog een hoofddoekje te dragen gun ik
mensen de keuze om te kiezen welke vreemde talen zij al dan niet wensen te leren.
Het is mijn diep geworteld geloof dat het bestaan van nationale staten en grenzen de individuele vrijheid van de mens ten gronde schendt...
Oud 27 januari 2014, 19:13   #7
De Ridder
Banneling

Standaard

Taalkennis opdringen is enorm discriminerend tegen die arme mensen uit de andere landen. Wij zouden beter extra talen leren om volledig gastvrij te worden.
De Ridder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 00:00   #8
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Ridder Bekijk bericht
Taalkennis opdringen is enorm discriminerend tegen die arme mensen uit de andere landen. Wij zouden beter extra talen leren om volledig gastvrij te worden.
Taal leren is hun enige kans om in deze maatschappij een rol van betekenis te kunnen spelen, om uit de armoede teraken, om werk te vinden, om meer zelfrespect te ontwikkelen,.
Pjotr 2691 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 00:00   #9
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Ridder Bekijk bericht
Taal leren is hun enige kans om in deze maatschappij een rol van betekenis te kunnen spelen, om uit de armoede teraken, om werk te vinden, om meer zelfrespect te ontwikkelen,.
Pjotr 2691 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 00:07   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kennis van de tweede landstaal is geen onderdeel meer van het diplomatiek examen.
Rare Belgicisten niet waar?

Dat dit ano 2014 nog aan de orde is is eigenlijk schandalig. Men weet op voorhand dat dit er in de praktijk voor zorgt dat er meer diplomaten geen Nederlands kunnen spreken terwijl ze natuurlijk allemaal het Frans machtig zullen blijven. Vlaamse partijen die dit goed keuren zijn eigenlijk een soort van verraders.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 januari 2014 om 00:13.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2014, 14:04   #11
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Rare Belgicisten niet waar?

Dat dit ano 2014 nog aan de orde is is eigenlijk schandalig. Men weet op voorhand dat dit er in de praktijk voor zorgt dat er meer diplomaten geen Nederlands kunnen spreken terwijl ze natuurlijk allemaal het Frans machtig zullen blijven. Vlaamse partijen die dit goed keuren zijn eigenlijk een soort van verraders.
Taalkennis is noodzakelijk : maar moet dit in wetten opgelegd worden ?

Ik kan me best voorstellen dat volgens de huidig geldende wetten er zwitserse ambassadeurs in functie zijn die het Retho romaans niet machtig zijn & er zelfs US ambassadeurs kunnen zijn die enkel het Spaans machtig zijn....

Het is volstrekt logisch dat er belgische diplomaten zijn die Nederlands en Frans beheersen en dat er bovendienn een groot gedeelte 3talig is nl. =FR/NED/DUI, ik geloof niet dat het afschaffen van een wettelijke toestand hierin grote veranderingen zal brengen.

Ik kan me voorstellen dat indien de EU zou besluitezn dat alle diplomaten uit EU landen een perfectekennis moeten hebben van de zgn. "voertalen" te weten het Engels en het Frans er een golf van verontwaardigde protesten zou uitlokken.
Oud 28 januari 2014, 16:30   #12
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Aan de vooravond van een nieuw statuut voor de federale diplomatie, wil minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) snoeien in de taalvereisten. De kennis van de tweede landstaal is geen onderdeel meer van het diplomatiek examen. N-VA-Kamerlid Peter Luykx: "Dit is onaanvaardbaar. Niet alleen holt de minister het diplomatieke ambt uit, hij gaat ervan uit dat zijn personeel intellectueel niet in staat is de twee landstalen te beheersen. Nochtans dragen diplomaten over de landsgrenzen heen een grote verantwoordelijkheid. Zij staan in voor de internationale contacten en de veiligheid van landgenoten in het buitenland."

Al geruime tijd werkt Buitenlandse Zaken aan een nieuw statuut voor de federale diplomaten. Eerder stelde minister Reynders voor dat ook niet-diplomaten en kabinetsmedewerkers ambassadeur konden worden, maar dit stuitte op hevig verzet. Nu wil de minister ook snoeien in de taalvereisten van de kandidaat-diplomaten. Het toelatingsexamen voor de diplomatieke carrière geldt als één van de zwaarste selectieproeven uit de ambtenarij: slechts weinig kandidaten slagen dan ook in het loodzware examen. Peter Luykx: "In 2009 legde SELOR nog een apart examen voor Franstaligen in om het taalevenwicht in het korps te bewaren. Om deze hindernis te ontlopen, schrapt Reynders de kennis van de tweede landstaal uit het diplomatiek examen. Het nieuwe Koninklijk Besluit rept met geen woord over de kennis van de tweede landstaal als onderdeel van de selectiecriteria."

Degradatie van diplomatenstatuut

De N-VA staat achter de strenge selectiecriteria voor diplomaten: "Deskundig politiek advies en accurate dienstverlening voor landgenoten in het buitenland vragen een grote verantwoordelijkheid. Tweetaligheid is daarbij het absolute minimum. Het schrappen van de kennis van de tweede landstaal is een belediging voor het diplomatieke ambt. Terwijl staatssecretaris voor ambtenarenzaken Hendrik Bogaert (CD&V) tweetaligheid bij de topambtenaren nastreeft, gaat Reynders ervan uit dat diplomaten hiertoe intellectueel onvoldoende in staat zijn", besluit Luykx.

Contactinfo:
Benjamin Muylaert, woordvoerder N-VA-Kamerfractie
E-post: [email protected]

Auteur(s):
Peter Luykx, Kamerlid
Thema('s): Buitenland & defensie

Bron: politics.be
Belgische diplomaten moeten minstens drietalig zijn (Nederlands, Frans, Engels). Duits en Spaans zijn ook er nuttig in de diplomatie.
Oud 28 januari 2014, 16:32   #13
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is echter dat het pre-separatistisch, particratisch en taalfederalistisch hokjesdenken taalkennis in België niet bevordert. Dat is het minst wat je over dat onmenselijk systeem kan zeggen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be