Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2004, 15:18   #1
carlo
Vreemdeling

Standaard Hoofddoeken: altijd en overal?

Voor het debatprogramma 'De Leeuwenkuil' op TV1 gaan we volgende week het thema van de hoofddoeken van moslimvrouwen behandelen. Moet een hoofddoek altijd en overal kunnen? Getuigt het van gebrek aan integratie als men de hoofddoek niet wil uitdoen? Zijn wij Belgen onverdraagzaam als we eisen dat ze het wel doen? Moeten wij meer respect tonen voor hun cultuur of andersom? Het zijn maar enkele van de vele vragen die we zeker aan bod willen laten komen in het debat.
Mochten er mensen op dit forum zijn die een sterke mening over dit onderwerp hebben en die het met gefundeerde argumenten kunnen onderbouwen, laat het gerust weten. Hoe meer invalshoeken we kunnen vinden voor het debat, hoe beter het gevoerd kan worden...
carlo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 15:26   #2
Fred Kroket
Burger

Fred Kroket's schermafbeelding

Standaard

Lap, ze zoeken weer debiele extremisten om hun programma op te fleuren.
Oud 30 augustus 2004, 15:27   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred Kroket
ah, zit den AEL hier ook?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 15:45   #4
carlo
Vreemdeling

Standaard

Integendeel, extremisten zijn nimmers gemakkelijk te vinden. We zoeken juist mensen met een gefundeerde mening die niet extremistisch zijn. En die zijn er ongetwijfeld ook, hoop ik...
carlo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 17:45   #5
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

De hoofddoek mag best voor vreemdelingen, dus niet-Belgen. Als wij als gast zijn in een ander land kleden we ons ook Westers. We behoren dan echter niet tot de autochtone bevolking en hebben dus bv geen stemrecht. Ik stoor me echter wel aan al die zogenaamde nieuwe Belgen die er bijlopen zoals in het Egypte of Soedan. Ze leven als daar, eten als daar, denken als daar en hun broeders leven daar ( of in Palestina ). Mij best, maar dan geen Belgische nationaliteit.

Verder zou het vreemdelingen verboden moeten zijn om onroerend goed te verwerven ( zoals dat was in Athene onder Perikles ).
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 18:57   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De islam misbruikt religie om politieke motieven na te streven. De hoofddoek is hun vlag, hoe meer hij verschijnt hoe meer terrein ingenomen.
De ontvoering van twee franse journalisten met de eis de hoofddoek "vlag" terug in voege te brengen bevestigd dit allemaal. Het distancieren van de islam gemeenschap eveneens. Maar distancieren van een schrikbewind is onmogelijk omdat die de tereur gebruikt die de anderen ondergaan.

Wij westerlingen moeten de handschoen opnemen en van antwoord zijn. Oog om oog en tand om tand.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 20:46   #7
PAJOT
Banneling

Standaard

Persoonlijk ben ik wel te vinden voor de hoofddoeken voor onze andersblanke medemensen. Dit teken van moslimfundamentalisme is de aanmaning van onze bevolking tot meer zelfbewustheid.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 21:47   #8
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

moesten we nu eens 2 journalisten naar Irak sturen... Polspoel en Desmedt... zouden die daar geen mooie reportage kunnen over maken ?

Daarna kunnen een paar nieuwe PS-SPa en Spirit-politici naar daar sturen om ze vrij te krijgen
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:40   #9
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Er zijn goede argumenten voor en tegen een verbod, ik kan Frankrijk wel volgen in haar redenering, maar voor Belgie gaat dat niet op. Hoe erg de situatie volgens de Blok-foldertjes wel niet is, we hebben hier nog geen moslim-steden waar vrouwen zonder hoofddoek systematisch voor hoer worden uitgemaakt. Ik denk dat je met een verbod de radicalisering aanmoedigt, je kan beter zorgen dat moskeeen gecontroleerd worden en grenzen worden opgelegd. Als die hoofddoek niet in de weg hangt of niet gepast is (leraressen, rechters, advocaten, loketbedienden in het stadhuis, ...) stoor ik mij daar niet aan.

Laatst gewijzigd door VlaamseBelg : 31 augustus 2004 om 11:40.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2004, 11:41   #10
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

... al zou ik sommige politici wel een doek willen zien dragen, maar dan niet op hun hoofd maar in hun mond gepropt.
Oud 1 september 2004, 16:11   #11
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Het dragen van een hoofddoek duid ofwel op onderdrukking of op een grote minachting van westerse waarden en cultuur.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 16:27   #12
jorisjeroen
Burgemeester

jorisjeroen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
De hoofddoek mag best voor vreemdelingen, dus niet-Belgen. Als wij als gast zijn in een ander land kleden we ons ook Westers. We behoren dan echter niet tot de autochtone bevolking en hebben dus bv geen stemrecht. Ik stoor me echter wel aan al die zogenaamde nieuwe Belgen die er bijlopen zoals in het Egypte of Soedan. Ze leven als daar, eten als daar, denken als daar en hun broeders leven daar ( of in Palestina ). Mij best, maar dan geen Belgische nationaliteit.

Verder zou het vreemdelingen verboden moeten zijn om onroerend goed te verwerven ( zoals dat was in Athene onder Perikles ).
je denkwijze is me dunkt nogal archaisch... Het is inderdaad zo dat mensen hun gewoonten van hun thuisland overnemen (en soms zelfs versterken), maar dit is een logische, menselijke reactie. Men wil een houvast in een voor de rest vreemd land. Uiteraard moet er binnen die verschillende gemeenschappen ruimte zijn voor zelfkritiek en -reflectie (en ik geef toe, die is er te weinig), maar maatregelen treffen zoals "geen vastgoed mogen kopen" zijn nogal verregaand. Op deze manier geraken ze (sta me toe dit woord te gebruiken, het is een cliché, maar het lijkt me hier wel gepast) gestigmatiseerd. Als ze gelijke plichten hebben, moeten ze ook gelijke rechten hebben.
De hoofddoek moet overal kunnen, maar mag niet moeten (mag niet opgelegd worden door gelijk wie). Dit vraagt dus enige zelfreflectie bij de moslimgemeenschap.
Oud 1 september 2004, 16:29   #13
jorisjeroen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Het dragen van een hoofddoek duidt ofwel op onderdrukking of op een grote minachting van westerse waarden en cultuur.
Respect voor de westerse waarden en cultuur en een hoofddoek kunnen best samengaan. Onderdrukking is ook niet altijd waar: meer en meer moslimmeisjes krijgen effectief de keuze. Uiteraard is er nog een lange weg te gaan, er zijn nog steeds gevallen van verstoting ed.
Oud 1 september 2004, 16:32   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred Kroket
Goe gezegd, dat is inderdaad wat ze zoeken, ... onozelaars die hun 15 minuten T.V. roem willen en ondertussen de meest waanzinnige zaken staan uit te kramen om zeker te zijn dat ze het tot lokale moviestar schoppen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 16:40   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Er zijn goede argumenten voor en tegen een verbod, ik kan Frankrijk wel volgen in haar redenering, maar voor Belgie gaat dat niet op. Hoe erg de situatie volgens de Blok-foldertjes wel niet is, we hebben hier nog geen moslim-steden waar vrouwen zonder hoofddoek systematisch voor hoer worden uitgemaakt. Ik denk dat je met een verbod de radicalisering aanmoedigt, je kan beter zorgen dat moskeeen gecontroleerd worden en grenzen worden opgelegd. Als die hoofddoek niet in de weg hangt of niet gepast is (leraressen, rechters, advocaten, loketbedienden in het stadhuis, ...) stoor ik mij daar niet aan.
Daar gaat het net om hé, ... Ze willen net overal die hoogddoek dragen.

Daarom dat ze het ook willen verbieden. Het zou inderdaad verboden moeten zijn voor al wie een een beroep bij de overheid, school, media uitoefend.

Wij leven tot nader order nog altijd in een westers land en dat mag best getoond worden, alle verwijzingen naar vreemde invloeden moeten dus uit het straatbeeld gebanen worden. Als een amerikaan nu in Zaventem van het vliegtuig stapt en dan de taxi neemt naar brussel is het net of hij in een Arabisch land is afgestapt, met dat verschil dat het hier groen is en regelmatig ies goe regent.

Als die mensen hier willen leven , mij goed, maar dan wel op onze manier, en zeker de hunne niet opdringen. Wij hebben onze culturele vrijheid, zij de hunne, maar zij moeten de onze niet komen verdringen. Als ze in chador of Burka willen rondlopen is daar in Marokko , Algerije enz... gelegenheid genoeg voor.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:02   #16
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik vind de Westerse waarden ook niet je dat...
De islamietische evenmin (dit MOET ik er wel bijvermelden want anders denken ze meteen dat ik n dikke vriend met hen zou zijn...).
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:16   #17
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Ik vind de Westerse waarden ook niet je dat...
De islamietische evenmin (dit MOET ik er wel bijvermelden want anders denken ze meteen dat ik n dikke vriend met hen zou zijn...).
Allez, want ge staat te springen om het te mogen uitleggen: Welke waarden staan u dan wel aan o grote Bhairav met het IQ van 140?

Laatst gewijzigd door TomB : 1 september 2004 om 17:17.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:20   #18
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

141
GEEN waarden. Waarden zijn gewoon een aanleiding voor oorlog en repressie.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:23   #19
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Weet je dat in Turkije die hoofddoek verboden is.
Ik hoorde dat je in Vilvoorde als vrouw alleen in korte rok beter niet rondfietst. Wie kan dat bevestigen of ontkennen?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 17:32   #20
jorisjeroen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Weet je dat in Turkije die hoofddoek verboden is.
niet verboden... wel bij openbare functies (op school mag dus wel als leerling, niet als leerkracht)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be