![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Het wordt tegenwoordig vaak herhaald, ook hier op het forum: de meer succesvolle innovatieve startupts gebeuren door gasten van in de 20, en niet door mensen met 20-30 jaar ervaring. Meer zelfs: er wordt steeds meer gekeken naar jonge mensen in de technologiesector. Ook in andere sectoren ziet men, ondanks overheidsinmenging, steeds de volgende trend: de bejaarde wordt niet gewenst.
Dit mag op het eerste zicht cru lijken. Maar laten wij de realiteit eens bekijken: Wat doet een gemiddelde bejaarde de hele tijd? Mopperen, misnoegd zijn, dingen niet geloven, de krant lezen en verontwaardigd doen, en compleet verstard zijn. Vaak krijg je aan een bejaarde iets niet uitgelegd, omdat deze constant beroep doet op levenservaring. Doordat de bejaarde (en ik reken iedereen vanaf de leeftijd van 45 als bejaard en 55 als hoogbejaard) jarenlang dingen heeft gezien, bouwt hij een soort referentiedatabank op in zijn hoofd. Alle nieuwe dingen die hij ziet, reduceert hij tot iets in zijn levenservaring. Zo heb je bejaarden die mopperen over dat de relativiteitstheorie niet kan bestan omdat het licht geen snelheid kan hebben omdat "joamoajoa, als ik licht in een doosje doe, en ik doe het doosje open, dan is da toch weg?" of de communautaire situati beschrijft met "nieje, nieje, de bresseleers da zen kiekefretters en meer moet ik er nie over wete". Een dialoog is onmogelijk: de bejaarde is steevast overtuigd over zijn gelijk en zal niet de minste moeite doen om een nieuw idee te begrijpen. Vooral wanneer jonge mensen iets uitleggen, neemt de bejaarde aan dat het toch onzin is want hij heeft langer geleefd en heeft bij deze dus gelijk. Hebben bejaarden een meerwaarde in een hoogtechnologische maatschappij? Uiteraard heb je uitzonderingen, zoals Chomsky, die zijn hersenen nog steeds bezighoudt met nieuwe intellectuele uitdagingen en zo verstarring tegengaat. Maar algemeen, is een grote opstapeling van levenservaren ouderen in sleutelfuncties geen hinder? Wij zien nu al dat jongeren de technologische industrie beginnen over te nemen. Zal dit met alle sectoren gebeuren, en hoe dient de overheid dit te stimuleren? O en: Beste oudjes, jullie levenservaring heeft ervoor gezorgd dat jullie een economische situatie hebben gemaakt waarin jullie pensioenen onbetaalbaar worden. Hopelijk hebben jullie nog een dikke trui. Theezakjes kan men 3 keer gebruiken. Laatst gewijzigd door six : 29 januari 2014 om 17:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Hangt een beetje af van sector tot sector he. Ik denk dat je je in een technologische omgeving niet kan permitteren om vastgeroest te raken, in routine te vervallen. Dan maak je fouten en wordt men op termijn sowieso aan de kant geschoven door (overijverige) newbies. Of die dan nieuwe ideeën aanbregen laat ik nog in het midden.
Maar (Levens)ervaring op de werkvloer is doorgaans onbetaalbaar. Diegene die een nieuwe winkel X uittekent voor keten Y van achter zijn bureauken, zou beter eerst op de werkvloer met de winkelbedienden eens een praatje maken om na te gaan of die toog of dat fancy rek op die of gene manier best/beter werkbaar is. Spaart achteraf enorm veel poen uit als ze het boeltje moeten herbeginnen. Die 'bejaarde' automechanicien moet tegenwoordig meer van computers en elektronica kennen dan van auto-onderdelen. De 'bejaarde' chauffagist, als die zich niet bijschoolt dan kan die geen brander meer bedienen/onderdelen vervangen. En op dat moment gaat het door die mensen hun hoofd 'moet ik mij daar nog allemaal mee bezighouden op deze leeftijd?'. Tja, dat is wellicht een mentaliteit. Hebben ze gelijk of niet? Maar ze allemaal over eenzelfde negatieve kam scheren zou ik nu ook weer niet doen six... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() En dan verbaasd zijn dat een mens koppijn krijgt.
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal Laatst gewijzigd door koppijn : 29 januari 2014 om 18:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Akkoord met Clicqot. De base post is veel te zwart-wit. Ik werk met verschillende 40-en 50 plussers in IT die zich naadloos aanpassen aan veranderingen, uit eigen initiatief bijscholing gaan volgen, en waar de "jongere" IT-ers met de regelmaat van de klok raad gaan vragen. Weliswaar ook met anderen die effectief vastgeroest lijken, maar daartegenover heb je dan weer de jongeren die enkel datgene willen doen wat zij "cool" vinden en ook geen enkele flexibiliteit in het werk tonen. Dat zouden we dan ook kunnen veralgemenen naar alle jongeren.
Een bijkomende onschatbare functie van de ouderen in een bedrijf is trouwens hun netwerk van kenissen. Jij hebt iets nodig van dienst X ? Via de officiële procedure duurt dat 3 maanden. Met een koffieklets van de oudere collega heb je't binnen de week. Zelfs een jonge manager moet het dikwijls afleggen van een oudere werknemer om iets snel gedaan te krijgen. Mooi dat je Einstein aanhaalt. Hij publiceerde zijn algemene relativiteitstheorie op 36-jarige leeftijd, maar hij zou waarschijnlijk niet uit de wiskundeproblemen gekomen zijn zonder de hulp van Gregorio Ricci, de wiskundige die tensorberekeningen uitgevonden had en op dat moment al over de 60 was.
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ervaring hebben is uiteraard een voordeel. Maar ik sprak hier over iets anders, zijnde levenservaring.
Men kan inderdaad ervaring hebben in een veld, en daar met de jaren beter in worden. Maar multidisciplinair werken, constant nieuwe dingen leren en je denkkader aanpassen? Zoals ik reeds zei, er zijn uitzonderingen. Maar verder, wat hebben wij eraan, het feit dat zij door leeftijdsvoorsprong veel mensen kennen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En de jonge gasten van nu zullen ook ooit bejaard en verstard worden. Het is een cyclus, die er altijd al is geweest. De conflicten tussen de generatie's zijn er altijd geweest, en zullen er altijd blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oudjes zijn niet echt innovatief nee
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dit is nou eens de mop van de dag, van de maand, neen zelfs van het jaar! Misschien zijn er in uw kennissenkring (of misschien zelfs in uw familie? ![]() De groeten van een "peeke" die hoopt binnen een paar maanden 77 jaar te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Vastgeroest" omtrent wat?
In ieder geval, ik hoop dat je zelf ook "hoogbejaard" wordt (dus 55... ![]() Sorry beste Six, maar uw standpunt getuigt van een "ondraaglijke lichtheid". |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jong & oud heeft mekaar nodig !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In mijn vakgebied doe ik als 55-plusser in 10 minuten wat de jongere collega's minstens 1 uur kost, gewoon door mijn werkervaring en het gebruik van pc-programma's waarvoor zij hun neus optrekken wegens 'niet recent genoeg'. Door mijn levenservaring ken ik de manieren om de juiste vragen te stellen zodat ik precies kan te weten komen wat de 'klanten' willen, soms zelfs zodanig dat die verwonderd zijn dat ze eigenlijk d�*t willen weten in plaats van wat ze dachten te willen weten, in tegenstelling tot de jongere collega's die zich niet kunnen inleven in de 'klanten'....
Inderdaad, de bejaarden zijn totaal nutteloos.....overal..... ![]()
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De jeugd van nu heeft de computer , misschien verbeterd , maar niet uitgevonden !!
Goeie leuze voor sommige: Beat da Bompaz ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is het probleem? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die met zijn tijd geen blijf weet zou immers een gelijkaardige tekst kunnen opstellen over de starheid, kuddegeest en inflexibiliteit van jongeren. Het slaat gewoon nergens op. Vooral zijn opmerking over relativiteitstheorie toont zijn onwetendheid. Hoeveel jongeren begrijpen de theorie, en hoeveel denken het te begrijpen en verwerpen het omdat ze de paradoxen niet kunnen verwerken ? Ik zou hun aantal wel eens willen meten tegen de 40-55 jarigen.
I wish nothing but the best for you too. Laatst gewijzigd door Zucht : 29 januari 2014 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat erom dat relatief veel bejaarden mensen niet meer instaat zijn om nieuwe informatie tot zich te nemen, omdat ze enkel de zaken van vroeger herinneren en dat als heilig beschouwen. Ik ben alleen een stuk genuanceerder dan six. Zo ben ik niet van mening dat je als 55 jarige al hoogbejaard bent, en ik ken genoeg bejaarden die genoeg nieuwe informatie tot zich kunnen nemen en niet verstard zijn. |
|
![]() |
![]() |