Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Bekijk resultaten enquête: Op wie stem jij voor de senaat in mei 2014 ?
1. N-VA. 11 45,83%
2. CD&V. 0 0%
3. Sp.a. 0 0%
4. Open VLD. 0 0%
5. Vlaams Belang. 5 20,83%
6. Groen. 0 0%
7. LDD. 0 0%
8. PVDA+ 0 0%
9. BUB/Belgische alliantie. 0 0%
10. Blanco/ongeldig/ik stem niet voor de senaat. 6 25,00%
11. Remember, remember, the fifth of November. 1 4,17%
12. Prins Laurent for president. 1 4,17%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 31 januari 2014, 14:11   #1
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard Op wie stem jij voor de senaat in mei 2014 ?

De moeder der verkiezingen nadert. Het zijn samenvallende verkiezingen. Er komt een nieuwe bezetting in het Europees, federaal, Vlaams, Waals en Brussels parlement. Ook komen er nieuwe gemeenschapsparlementen en een nieuwe senatoren.

Op dit forum lopen al de volgende enquêtes:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=192769
Op wie stem jij federaal 2014 ?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=194613
Op wie stem jij regionaal ( Vlaams, Brussels of Waals) 2014 ?

Deze enquête betreft de federale senaat.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 31 januari 2014, 14:19   #2
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Onrechtstreeks wordt de Senaat een soort gemiddelde van de resultaten voor Kamer en Vlaams Parlement.
Robinus V is offline  
Oud 31 januari 2014, 14:29   #3
gertc
Europees Commissaris

Standaard

De senaat wordt niet rechtstreeks verkozen - dus iedereen die hier iets anders invult dan 'ik stem niet voor de senaat' moet dringend zijn kennis bijschaven.
gertc is offline  
Oud 31 januari 2014, 15:12   #4
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De senaat wordt niet rechtstreeks verkozen - dus iedereen die hier iets anders invult dan 'ik stem niet voor de senaat' moet dringend zijn kennis bijschaven.
Iedereen die de keuze "ik ga niet stemmen" niet vermeldt of opneemt is een vulgaire fascist.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 31 januari 2014 om 15:13.
DucDEnghien is offline  
Oud 31 januari 2014, 15:23   #5
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Iedereen die de keuze "ik ga niet stemmen" niet vermeldt of opneemt is een vulgaire fascist.
Wat halen uw commentaren toch een hoog niveau... . Toon wat respect voor uw forumleden.

(Ter herinnering, tenzij u jonger bent dan 18 of uit uw burgerrechten bent ontzet, bent u verplicht zich aan te melden aan het stembureau, zoniet riskeert u te worden vervolgd.)
Zeus is offline  
Oud 31 januari 2014, 15:25   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Wat halen uw commentaren toch een hoog niveau... . Toon wat respect voor uw forumleden.

(Ter herinnering, tenzij u jonger bent dan 18 of uit uw burgerrechten bent ontzet, bent u verplicht zich aan te melden aan het stembureau, zoniet riskeert u te worden vervolgd.)
maar wie op 25 mei zich meldt aan het stembureau en vraagt waar de stembrieven zijn voor de senaat, riskeert wel veel hoongelach.
Oud 31 januari 2014, 15:33   #7
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar wie op 25 mei zich meldt aan het stembureau en vraagt waar de stembrieven zijn voor de senaat, riskeert wel veel hoongelach.
Zou inderdaad wat gênant zijn. Het stoort mij gewoon dat sommigen alle elementaire beleefdheidsregels vergeten van zodra ze anoniem achter hun klavier zitten. Ik ben er van overtuigd dat Vive op een speelse manier zijn medeforumleden eens wou testen.
Zeus is offline  
Oud 31 januari 2014, 15:39   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

O.k. dit was "nep". Nu graag een enquête omtrent de stemintenties voor de federale kamer en voor het Vlaams Parlement.

Of mag het soms niet?
quercus is nu online  
Oud 31 januari 2014, 15:39   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een vraag: de politiekers spreken op radio & tv voortdurend over 5 jaar na de verkiezingen.
Het federaal parlement is toch verkozen voor 4 jaar ?

Laatst gewijzigd door Boduo : 31 januari 2014 om 15:44.
Boduo is offline  
Oud 31 januari 2014, 15:43   #10
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
  • Ook in dat geval geeft de optie 'ik stem niet voor de senaat' perfect uw keuze weer
  • Ik weet niet wat het verband is tussen opkomstplicht en fascisme
  • En als dat verband er zou zijn, moeten we dringend een cordon instellen rond alle partijen die die opkomstplicht hebben ingevoerd of verdedigd.
gertc is offline  
Oud 31 januari 2014, 15:46   #11
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
  • Ook in dat geval geeft de optie 'ik stem niet voor de senaat' perfect uw keuze weer
  • Ik weet niet wat het verband is tussen opkomstplicht en fascisme
  • En als dat verband er zou zijn, moeten we dringend een cordon instellen rond alle partijen die die opkomstplicht hebben ingevoerd of verdedigd.
In het kader van de herdenkingen van '14-'18...
Boduo is offline  
Oud 31 januari 2014, 15:46   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De moeder der verkiezingen nadert. Het zijn samenvallende verkiezingen. Er komt een nieuwe bezetting in het Europees, federaal, Vlaams, Waals en Brussels parlement. Ook komen er nieuwe gemeenschapsparlementen en een nieuwe senatoren.

Op dit forum lopen al de volgende enquêtes:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=192769
Op wie stem jij federaal 2014 ?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=194613
Op wie stem jij regionaal ( Vlaams, Brussels of Waals) 2014 ?

Deze enquête betreft de federale senaat.
Vermits jij deze vraag stelt hoop ik dat je ons een voorbeeld kunt laten zien van de stembrief waarmee we de senatoren moeten verkiezen?
Oud 31 januari 2014, 15:46   #13
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een vraag: de politiekers spreken op radio & tv voortdurend over 5 jaar na de verkiezingen.
Het federaal parlement is toch verkozen voor 4 jaar ?
Het federaal parlement werd inderdaad verkozen voor 4 jaar, de deelstaatparlementen echter voor 5, net als het europees parlement. Door het vlinderakkoord zullen de verkiezingen in de toekomst echter samenvallen als ik mij niet vergis
Zeus is offline  
Oud 31 januari 2014, 15:59   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ofwel heb jij nog nooit een oproepingsbevel gekregen, ofwel ben je ziende blind. Op de oproepingsbrieven staat namelijk al j�*ren in vet gedrukt dat KIEZEN VERPLICHT is!

Op welke wijze denk JIJ trouwens een cordon rond de partijen te kunnen t leggen die de burgers bij wet dwingen om te kiezen?

De kieswetgeving zal pas "aangepast" worden als het regime er zeker van is dat het daar zélf de voordelen van plukt.
Oud 31 januari 2014, 16:03   #15
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ofwel heb jij nog nooit een oproepingsbevel gekregen, ofwel ben je ziende blind. Op de oproepingsbrieven staat namelijk al j�*ren in vet gedrukt dat KIEZEN VERPLICHT is!

Op welke wijze denk JIJ trouwens een cordon rond de partijen te kunnen t leggen die de burgers bij wet dwingen om te kiezen?

De kieswetgeving zal pas "aangepast" worden als het regime er zeker van is dat het daar zélf de voordelen van plukt.
Het is verplicht om een bolletje te kleuren ja, maar je kan ook het bolletje voor een blanco stem aanduiden. Als je nog op papier stemt kan je natuurlijk ook ongeldig stemmen.
Zeus is offline  
Oud 31 januari 2014, 16:13   #16
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

@gertc: je zult waarschijnlijk wel gelijk hebben wat betreft het feit dat de senaat niet rechtstreeks wordt verkozen en de manier waarop Vive La Belgique deze enquete heeft opgestart was waarschijnlijk met de bedoeling om heel wat mensen in de val te lokken. Nu , wat er ook van is en dit is het belangrijkste, we moeten federaal, europees en gewestelijk stemmen, op al deze niveau's stem ik NVA, soms met een lijststem soms met een naamstem. Voor mijn part mag eender wie tot 25 mei 2014 op de grond van het lachen liggen omdat sommigen, waaronder ikzelf, zich hebben laten vangen, wat mijn part betreft , maken ze zich alleen maar blij met een dode mus. Het signaal die ik met mijn stem in deze enquete heb willen geven is klaar en duidelijk.
graaf de bethune is offline  
Oud 31 januari 2014, 16:23   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het federaal parlement werd inderdaad verkozen voor 4 jaar, de deelstaatparlementen echter voor 5, net als het europees parlement. Door het vlinderakkoord zullen de verkiezingen in de toekomst echter samenvallen als ik mij niet vergis
Dat klopt. Tenminste, dat was de bedoeling van de traditionele partijen met het vlinderakkoord. Zij gaan er van uit dat het samenvallen van alle verkiezingen de vorming van identiek samengestelde regeringen op elk niveau vergemakkelijken. Ik denk dat ze zich zwaar hebben vergist, en dat dit al zal blijken in mei van dit jaar. Als het vlinderakkoord niet het beoogde resultaat oplevert zou het dat akkoord wel eens kunnen vergaan zoals artikel 35 van de Belgische grondwet. Dat artikel werd ook nooit "geïmplementeerd". Nochtans pronkt dat al heel wat langer dan vijf jaar in de Belgische grondwet.

Samenvallende verkiezingen hebben als nadeel dat, als één regering valt, ze allemaal moeten vallen... om opnieuw samen te kunnen vallen...en dat is nodig om opnieuw op elk niveau een regering te vormen die uit dezelfde partijen bestaat. Met de Europese verkiezingen is dat in alle geval niet mogelijk want die worden in heel Europa om de vijf jaar gehouden. Het vlinderakkoord zorgt dus voor complete chaos indien één van de regeringen het geen vijf jaar volhoudt. Wat zéér waarschijnlijk is indien Di Rupo niet zes maar acht partijen nodig heeft om nog een regering op de been te krijgen.
Oud 31 januari 2014, 16:49   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is verplicht om een bolletje te kleuren ja, maar je kan ook het bolletje voor een blanco stem aanduiden. Als je nog op papier stemt kan je natuurlijk ook ongeldig stemmen.
Waarmee je bevestigt dat er er ons geen opkomstplicht maar stemplicht wordt opgelegd. Zelfs ongeldig stemmen = een keuze maken.

Omdat het aantal kiezers dat lak heeft aan de kiesplicht echter bij elke verkiezing groter wordt, vooral in Brussel en Wallonië, hebben de "liberalen" een oplossing op zijn Belgische bedacht. Stemmen blijft verplicht maar wie zijn kat stuurt wordt niet langer gestraft.

Stel jullie even voor wat er in de rest van Europa zou gedacht worden over België indien anderhalf miljoen Belgen zouden gestraft worden omdat ze niet gingen stemmen, terwijl de verkiezingen in bijna heel Europa vrij zijn. Dat zal ook wel meespelen in de beslissing van Turtelboom om kiesweigeraars niet meer te vervolgen.
Bijzitters die dienst weigeren worden wél nog beboet.

In Europa geldt de gedwongen kiesverplichting enkel nog in België, Griekenland (Cyprus), Luxemburg en Liechtenstein.

In Zwitserland geldt de wet alleen in Schaffhausen. De boete voor het niet naleven van de kiesplicht in dat deel van het land bedraagt....2 euro.

In Spanje bestaat de kiesplicht ook nog maar ze wordt daar niet afgedwongen.
Oud 31 januari 2014, 16:51   #19
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Kenmerkende Leve België-draad. Daarmee is alles gezegd.
Pjotr 2691 is offline  
Oud 31 januari 2014, 17:28   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pjotr 2691 Bekijk bericht
Kenmerkende Leve België-draad. Daarmee is alles gezegd.
Van aandachtshoeren en trollen kan je idd niet veel zinnigs verwachten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be