Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2014, 13:24   #1
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard schuif de werk en leefuren later op !

Brits onderzoek wijst uit dat hersenen op school en werkvloer heel slecht werken de eerste uren in de ochtend. Men presteert minder, toch moeten we er uit.

Dit weekend was ik in Lausanne en het viel me op hoeveel vrienden daar ten zessen opmoeten voor hun werk.

Het is niet natuurlijk om op te staan wanneer er geen zonlicht is.

Iedereen klaagt dat ze moe zijn, en dat ze na het werk zich moeten opjagen om naar de winkel inkopen te gaan doen, etc. Zo geraken we in een opgejaagde sfeer.

Waarom schuiven we alles niet op? Beginnen met de standaardwerkuren 10 tot 18u. Winkels later open. etc etc alles wat later opschuiven.

Zelf in Spanje wonende, apprecieerde ik het wel om 's ochtends te beginnen werken om half 11 (en later werken uiteraard), en dat winkels later open waren. Er was geen stress, en het leven verliep beter met de "opgeschoven uren" (in vergelijking met noord-europa).

Benieuwd naar reacties waarom dit niet mogelijk is, of waarom men hiertegen kan zijn?

Laatst gewijzigd door Tamam : 7 maart 2014 om 13:30.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 14:44   #2
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Indien ze zouden beginnen met het zomeruur af te schaffen. Door het zomeruur moeten we al vroeger op en zitten we bijna 2 uur vóór op het echte middaguur (zon op z'n hoogst)
Om 8 uur is het eigenlijk ongeveer 6.15h.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 15:09   #3
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Idd! Da´s ook zoiets. Van waar komt dit eigenlijk ?
Oud 7 maart 2014, 15:25   #4
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
Brits onderzoek wijst uit dat hersenen op school en werkvloer heel slecht werken de eerste uren in de ochtend. Men presteert minder, toch moeten we er uit.

Dit weekend was ik in Lausanne en het viel me op hoeveel vrienden daar ten zessen opmoeten voor hun werk.

Het is niet natuurlijk om op te staan wanneer er geen zonlicht is.

Iedereen klaagt dat ze moe zijn, en dat ze na het werk zich moeten opjagen om naar de winkel inkopen te gaan doen, etc. Zo geraken we in een opgejaagde sfeer.

Waarom schuiven we alles niet op? Beginnen met de standaardwerkuren 10 tot 18u. Winkels later open. etc etc alles wat later opschuiven.

Zelf in Spanje wonende, apprecieerde ik het wel om 's ochtends te beginnen werken om half 11 (en later werken uiteraard), en dat winkels later open waren. Er was geen stress, en het leven verliep beter met de "opgeschoven uren" (in vergelijking met noord-europa).

Benieuwd naar reacties waarom dit niet mogelijk is, of waarom men hiertegen kan zijn?
Helemaal mee eens! In Italië zijn de winkels tijdens de zomer zelfs open tot 21.00 u 's avonds... Ik zie ook het nut niet van altijd maar supervroeg op te staan en dan jezelf afjagen om tussen de files door op tijd op je werk te komen...

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 7 maart 2014 om 15:25.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 15:35   #5
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Helemaal mee eens! In Italië zijn de winkels tijdens de zomer zelfs open tot 21.00 u 's avonds... Ik zie ook het nut niet van altijd maar supervroeg op te staan en dan jezelf afjagen om tussen de files door op tijd op je werk te komen...
2!!!

misschien wat extreem maar in Spanje was de carrefour om mijn hoek open tot 23u, en daar kozen de werknemers of ze de vroege of de late uren wilden werken. sommige mensen werkten graag tot zo laat. ik ken iemand die er werkte en die was perfect gelukkig met zijn late shift.

vele mensen beginnen in Spanje ook maar te eten rond 23u..

in Berlijn zijn de meeste winkels open tot 21u.

Is meer werkgelegenheid, en meer consumptie ook.

Laatst gewijzigd door Tamam : 7 maart 2014 om 15:36.
Oud 7 maart 2014, 15:40   #6
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

nu hoor ik vaak mensen zeggen die heel vaak vroeg beginnen ( 5 - 6 u), je hebt dan tijd genoeg om naar de winkel te gaan.

tja..

ik heb vaak vroege uren geklopt als student, en voelde me eerder mottig doorheen de dag door tekort aan slaap. het spreekt voor zich dat de zorgsector, openbare diensten en sommige bedrijven vroege/nachtshiften nodig hebben, maar voor al de rest in onze maatschappij zie ik niets dan positief om een uur, of twee uur op te schuiven.
Oud 7 maart 2014, 15:41   #7
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Zeg je nu echt dat als iedereen later gaat werken er geen files meer zullen zijn ?
Als je later gaat werken, kom je 's avonds ook later thuis en ga je, omdat je nu eenmaal ook nog moet eten, naar tv wil kijken, en dergelijke, ook later gaan slapen. De 'slaaptijd' wordt dan ook niet verkort, hé. Het is enkel het uur van opstaan dat verandert. En ik denk dat na een tijdje dat 'later opstaan' wel zal overgaan in 't zelfde gevoel dat je had toen je 'vroeger opstond'...
En ik geef een verdiende 10 aan diegenen die dat zomer/winteruur naar de hel wensen...

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 7 maart 2014 om 15:43.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 16:03   #8
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Zeg je nu echt dat als iedereen later gaat werken er geen files meer zullen zijn ?
Als je later gaat werken, kom je 's avonds ook later thuis en ga je, omdat je nu eenmaal ook nog moet eten, naar tv wil kijken, en dergelijke, ook later gaan slapen. De 'slaaptijd' wordt dan ook niet verkort, hé. Het is enkel het uur van opstaan dat verandert. En ik denk dat na een tijdje dat 'later opstaan' wel zal overgaan in 't zelfde gevoel dat je had toen je 'vroeger opstond'...
En ik geef een verdiende 10 aan diegenen die dat zomer/winteruur naar de hel wensen...
de slaapkwaliteit wordt natuurlijk en beter. levenskwaliteit ook omdat men zich minder opjaagt voor de commissies en eten te maken na ´t werk.
Oud 7 maart 2014, 16:20   #9
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
de slaapkwaliteit wordt natuurlijk en beter. levenskwaliteit ook omdat men zich minder opjaagt voor de commissies en eten te maken na ´t werk.
Dat snap ik niet. Wat nu na het 'vroege' eindwerkuur gebeurt zal dan toch enkel verschuiven tot na dat 'latere'eindwerkuur (of zal men geen commissies meer houden en geen eten meer maken) ? Het werkvolume vermindert toch niet ? Het verschuift enkel een paar uur later.... ? De slaapkwaliteit zal volgens mij in 't begin wel 'verbeteren', maar na een tijdje zal men daar ook aan gewoon worden en zal 't ritme wel weer worden zoals we 't nu kennen. Zie maar naar dat zomer- en winteruur. Daar wordt men na een tijdje ook aan gewoon (behalve enkele uitzonderingen waaronder ondergetekende )

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 7 maart 2014 om 16:20.
Oud 7 maart 2014, 16:29   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Vroeg opstaan = mottig zijn de hele dag.

Ik werk niet voor 11h sochtends, kom niet op gang. Ik val ook niet in slaap voor 12h, en heb mijn beste uren van de dag...savonds en snachts.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 16:42   #11
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Ik werk niet voor 11h sochtends, kom niet op gang. Ik val ook niet in slaap voor 12h, en heb mijn beste uren van de dag...savonds en snachts.
2

Ik ben zelf ook een avond- en een nachtmens. Ik mag eens proberen om 22.00 u in mijn bed te kruipen, het lukt me gewoon niet om de slaap te vatten. 's ochtens ben ik niet uitgeruster of fitter door enkele uren vroeger te gaan slapen. Werk waarvoor je om 6.00 u moet opstaan om om 8.00 u op een muf kantoor te gaan zitten, dat zegt me niets. Ik presteer 's ochtends toch niet goed. Ik heb er overigens geen problemen mee om te werken van 11.00 u tot pakweg 20.00 u. Heb je ook nog het voordeel dat je twee keer uit de spits kan rondrijden.

In Duitsland hebben ze een vereniging voor mensen met een verlaat bioritme opgericht, ik kan ze groot gelijk geven.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 16:52   #12
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Da's het verschil tussen dag- en nachtmensen. Maar hier wordt gesteld dat "alles" zou beter zijn door het ritme van de hele maatschappij enkele uren op te schuiven. Het werkvolume blijft hetzelfde en wat na de werkuren gebeurt blijft nog altijd voor na de werkuren.
Oud 7 maart 2014, 17:15   #13
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Indien ze zouden beginnen met het zomeruur af te schaffen. Door het zomeruur moeten we al vroeger op en zitten we bijna 2 uur vóór op het echte middaguur (zon op z'n hoogst)
Om 8 uur is het eigenlijk ongeveer 6.15h.
Zeer juist.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2014, 17:17   #14
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Idd! Da´s ook zoiets. Van waar komt dit eigenlijk ?
Het zomeruur is een uitvinding van de nazi's, die wilden dat het in alle bezette gebieden even laat was als in Berlijn.
Oud 7 maart 2014, 17:19   #15
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
nu hoor ik vaak mensen zeggen die heel vaak vroeg beginnen ( 5 - 6 u), je hebt dan tijd genoeg om naar de winkel te gaan.

tja..

ik heb vaak vroege uren geklopt als student, en voelde me eerder mottig doorheen de dag door tekort aan slaap. het spreekt voor zich dat de zorgsector, openbare diensten en sommige bedrijven vroege/nachtshiften nodig hebben, maar voor al de rest in onze maatschappij zie ik niets dan positief om een uur, of twee uur op te schuiven.
Best van al is natuurlijk niet te gaan werken, en rustig op te staan rond 8 of 9 uur, dan heb je de rest van de morgen om uw boodschappen te doen, en de namiddag voor de siësta, te gaan wandelen, of aan de toog te hangen.
Oud 7 maart 2014, 17:32   #16
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Het zomeruur is een uitvinding van de nazi's, die wilden dat het in alle bezette gebieden even laat was als in Berlijn.
((voor de volledigheid :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd)))
Oud 7 maart 2014, 17:35   #17
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Best van al is natuurlijk niet te gaan werken, en rustig op te staan rond 8 of 9 uur, dan heb je de rest van de morgen om uw boodschappen te doen, en de namiddag voor de siësta, te gaan wandelen, of aan de toog te hangen.
gaat niet, mijn baas wil dat ik kom, en 'k moet voor 9.00 uur inprikken op 't werk en aangezien ik toch minstens zo'n 3/4/uur nodig heb om er te geraken en ik eerst thuis op mijn gemak mijn ontbijt wil naar binnen lappen moet ik voor 8 uur op staan.....

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 7 maart 2014 om 17:35.
Oud 7 maart 2014, 22:05   #18
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Denk nochtans dat dit bv voor de administratieve sector beter uitkomt ook. vb: toen ik voor IBM werkte stemde mijn baas er zelf mee in dat ik 45 minuten laat kwam (en een uurtje later werkte). betere prestaties, klanten meer tevreden, ik ook omdat ik wat frisser stond, baas ook omdat de klanten meer tevreden waren. het maakte hem geen bal uit, zolang de contractenwijzigingen geleverd werden met de deadline.
Oud 7 maart 2014, 22:06   #19
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

hetzelfde ook met dat "ontbijt", iedereen staat op en is zo'n rush om het ontbijt over te slaan of om snel een banaan te eten met een yochurt... met die uurwijziging hebben mensen tijd om deftig hun eten binnen te krijgen = naast lichamelijk zo belangrijk ook breinvoedsel = werkvoedsel
Oud 7 maart 2014, 22:22   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
2

Ik ben zelf ook een avond- en een nachtmens. Ik mag eens proberen om 22.00 u in mijn bed te kruipen, het lukt me gewoon niet om de slaap te vatten. 's ochtens ben ik niet uitgeruster of fitter door enkele uren vroeger te gaan slapen. Werk waarvoor je om 6.00 u moet opstaan om om 8.00 u op een muf kantoor te gaan zitten, dat zegt me niets. Ik presteer 's ochtends toch niet goed. Ik heb er overigens geen problemen mee om te werken van 11.00 u tot pakweg 20.00 u. Heb je ook nog het voordeel dat je twee keer uit de spits kan rondrijden.

In Duitsland hebben ze een vereniging voor mensen met een verlaat bioritme opgericht, ik kan ze groot gelijk geven.
Deed gij geen doctoraat of hebt gij geen doctoraat gedaan ?

Ik zie bij zowat al mijn oud phd collegas dit syndroom: aankomen opt werk rond 10 uur en eigenlijk pas goed op gang komen na de lunch Wel veel nachtwerk doen....ik schreef tot een putje in de nacht papers.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be