Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 maart 2014, 16:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard S&D : Geen havenrichtlijn voor de Europese verkie-zingen

Voorlopig komt er geen Europese havenrichtlijn. De voorstellen van de Euro-pese Commissie, die de afgelopen maanden besproken werden door het Eu-ropees parlement, worden uitgesteld tot na de verkiezingen. “Er is onvoldoen-de tijd om tot evenwichtige beslissingen te komen,” zegt Europees parle-mentslid Saïd El Khadraoui. “Beter nu geen akkoord en later een goed ak-koord, dan dat we nu snel een zwak compromis zoeken. Wij willen immers geen havenrichtlijn goedkeuren zolang we niet de echte intenties van de Commissie kennen over een breder pakket aan maatregelen dat betrekking heeft op de havens: staatssteunregels, concessies, maar ook de vrijheid om havenarbeid te organiseren hoort daarbij.”

Het havenpakket kent een lastige Europese geschiedenis. Tot twee keer toe trachtte de Europese Commissie een aantal diensten in de Europese havens te regelen, transparanter te maken en de toegang tot de markt van aanbie-ders van havendiensten te vergemakkelijken. Maar telkens botste ze op hefti-ge sociale protesten en werden de voorstellen met de grond gelijk gemaakt. In het brandpunt van de strijd zat toen de discussie over de zelfafhandeling: de mogelijkheid om schepen te laten lossen en laden door de eigen beman-ning.

In het nieuwe voorstel, dat normaal morgen in de transportcommissie zou ge-stemd worden, wordt de goederenbehandeling niet gevat en maakte de Commissie duidelijk dat die goederenafhandeling onderdeel moest uitmaken van de sociale dialoog. “Daar waren we op zich heel gelukkig mee,” zegt Eu-ropees transportspecialist Saïd El Khadraoui. Maar dat betekent niet dat we de nieuwe voorstellen zonder meer goed vinden. Bovendien zit deze keer de timing mis. Het voorstel werd eind mei 2013 gelanceerd, slechts een jaar voor de Europese verkiezingen. Het is een groot en belangrijk dossier, dat vergt tijd in het Parlement om tot een brede steun te komen. Zowel tussen de frac-ties onderling, als in de schoot van de fracties zelf, bleken er nog veel tegen-stellingen te leven. Een compromis zal voor de verkiezingen van mei niet meer uit de bus kunnen komen. Omdat we liever een goed compromis vinden S&D

in plaats van een snel compromis, werd besloten het hele dossier over de verkiezingen heen te tillen.”

Het grootste obstakel om tot een politieke overeenkomst te komen is de reik-wijdte of het toepassingsgebied van het voorstel tot verordening. De Commis-sie stelt immers voor een aantal diensten te liberaliseren. “Cargo-afhandeling stond niet meer in het Commissievoorstel, wat een goede zaak is,” zegt Saïd El Khadraoui. “Maar veel andere diensten blijven erin staan, zoals sleepdien-sten, het baggeren, afmeren, bunkeren en cabotage. Voor vele havens vormt de liberalisering van een van deze diensten een probleem.”

De onderhandelaars botsten ook op andere problemen, zoals de regels rond staatssteun en concessies. Omdat nog niet duidelijk is welke kant die dos-siers opgaan, is het ook niet mogelijk evenwichtige beslissingen te nemen over de Havenrichtlijn. “Wij willen geen havenrichtlijn goedkeuren zolang we niet de echte intenties van de Commissie kennen over een breder pakket aan maatregelen dat betrekking heeft op de havens: staatssteunregels, conces-sies, maar ook de vrijheid om havenarbeid te organiseren hoort daarbij.”

Volgens El Khadraoui worden met het uitstel de voorstellen van de Commis-sie niet verworpen. “We willen ons enkel niet laten leiden door een slechte ti-ming. Van zodra het nieuwe parlement geïnstalleerd is kunnen we opnieuw aan de slag gaan, zonder de druk van de verkiezingen. Het geleverde werk kan zeker verder gezet worden, al bestaat de kans dat het nieuwe parlement zijn eigen accenten zal leggen. Bovendien willen we de antwoorden van de Commissie op onze vragen kennen en willen we er zeker van zijn dat we op een aantal cruciale punten verbeteringen kunnen aanbrengen aan de voor-stellen. Als dat niet lukt, zullen we de voorstellen wel verwerpen.”

De Europese havens zijn van cruciaal belang voor de Europese economie, 74 procent van de geïmporteerde en geëxporteerde producten gaat via de zee-havens. Eén vijfde daarvan passeert via drie havens: Rotterdam, Hamburg en Antwerpen. Van alle goederen die in de havens circuleren komt of gaat er 60 tot 70 procent naar een andere Europese haven, wat onze havens tot belang-rijke transportknooppunten maken. Bovendien werken er in de Unie nagenoeg 3 miljoen mensen rechtsreeks of onrechtstreeks voor of in de havens.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be