Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 maart 2014, 13:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard S&D : “Wij willen geen megatrucks op onze wegen”

De commissie transport van het Europees parlement heeft vanochtend de herziening gestemd van de richtlijn die de maximale maten en gewichten van vrachtwagens vastlegt. “Dat de nieuwe regels een verbeterd design van vrachtwagens toelaten, zodat ze milieuvriendelijker en veiliger worden, is gunstig,” zegt transportspecialist Saïd El Khadraoui. “Maar het voorstel van de Commissie om ook megatrucks voor grensoverschrijdend transport toe te la-ten is voor ons een brug te ver. Daarom werd dit uit het voorstel geschrapt.”

De wetgeving die de maten en gewichten van vrachtwagens vastlegt, dateert van 1996. “Maar de technologie is inmiddels sterk veranderd en er zijn ook heel wat nieuwe uitdagingen in de transportsector, zoals de beperking van de CO2-uitstoot,” zegt transportspecialist Saïd El Khadraoui. “Daarom was het tijd voor een herziening van de wetgeving.”

Gunstig is volgens El Khadraoui dat het design van vrachtwagens kan aange-past worden aan de tijd. “Het huidige model van een vrachtwagen is haast pre-historisch. De cabine is helemaal niet aerodynamisch, waardoor vracht-wagens meer energie en dus meer brandstof verbruiken. Met een aërodyna-mische ontwerp kan er tot 10 procent brandstof bespaard worden,” zegt El Khadraoui. De cabine bevindt zich ook pal boven de motor, waardoor het zicht voor de chauffeur verslechtert en er geen kreukelzone kan voorzien worden. Het risico is ook reëel dat voetgangers of fietsers onder de vrachtwa-gen gezogen worden omdat de voorkant recht afgesneden is.

De bestaande maximale afmetingen lieten niet toe om dat probleem in de ontwerpfase op te lossen. Met deze nieuwe wetgeving kan dat wel: de afme-tingen van de laadruimte mogen aangepast worden en de voorzijde mag nu aërodynamischer worden gemaakt. Hoeveel de ontwerpers mogen afwijken van de maximale afmetingen, moet verder bepaald worden in de uitvoerings-besluiten. “In elk geval zullen alle afwijkingen moeten voldoen aan een betere aërodynamica, een betere veiligheid voor de weggebruikers - bijvoorbeeld door een kreukelzone te voorzien - een beter comfort en meer veiligheid voor de chauffeur,” zegt El Khadraoui.

Daarnaast is aan de maximale tonnage een extra ton toegevoegd als de vrachtwagen een hybride of elektrische motor heeft. “Deze motoren hebben S&D

immers een groter gewicht door de batterijen,” zegt El Khadraoui. “De herzie-ne wetgeving voorziet ook dat lidstaten strengere controles moeten uitvoeren op overgewicht. Naar schatting 20 tot 30 procent van alle vrachtwagens is te zwaar geladen, met ernstige gevolgen voor de infrastructuur en de verkeers-veiligheid.”

Het voorstel van de Commissie tot herziening van de wetgeving wil nu ook megatrucks toelaten voor grensoverschrijdende transporten tussen twee lid-staten, als die lidstaten dat onderling afspreken. “De sociaaldemocraten ver-zetten zich hier scherp tegen,” zegt El Khadraoui. “Wij willen niet dat dit soort giga-trucks gepromoot worden op onze wegen. In de oude wetgeving werden proefprojecten met megatrucks toegelaten op binnenlands niveau. Maar die projecten uitbreiden is helemaal geen goed idee. We zullen de uitstoot van de transportsector - waarvan 82 procent afkomstig is van wegtransport - nooit doen dalen als we niet omschakelen van vervoer over de weg naar vervoer langs het water of via het spoor. Door megatrucks toe te laten, stimuleer je vrachtvervoer langs de weg, wat echt niet kan. Bovendien zijn megatrucks gevaarlijke wegreuzen. Grotere vrachtwagens leiden onvermijdelijk tot meer dode hoeken, een grotere draaicirkel... Ze zijn ook belastend voor de infra-structuur. Als je bovendien megatrucks grensoverschrijdend toelaat, zullen lidstaten geneigd zijn nieuwe projecten op te starten, aangezien die vracht-wagens veel grotere afstanden mogen afleggen. Megatrucks mogen in geen enkel geval de nieuwe norm van vrachtwagens op onze wegen worden.” Daarom beslist de transport commissie in het Parlement dit grensoverschrij-dend gebruik van megatrucks uit de wetgeving te schrappen. De huidige situ-atie blijft daarmee behouden, enkel proefprojecten onder bepaalde voorwaar-den zijn toegelaten. “De Commissie zal wat dit punt betreft haar huiswerk op-nieuw moeten maken,” zegt El Khadraoui. “We vragen de Europese Commis-sie ook om tegen 2016 met een rapport te komen over de megatrucks, waarin een duidelijk analyse wordt gemaakt over de bestaande praktijken en de in-vloed van een eventuele uitbreiding hiervan.”

Het voorstel Commissie dateert van april vorig jaar. Na de stemming in de commissie transport moet het voorstel nog de goedkeuring krijgen van de plenaire vergadering. Maar de onderhandelingen met de lidstaten zal pas na de verkiezing kunnen gebeuren.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be