Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 maart 2014, 12:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Open VLD : Oosterweel-compromis

“Het Oosterweel-compromis van de regering Peeters II ligt opnieuw onder vuur. Als de Vlaamse regering niet snel met concrete antwoorden komt op de vele vragen rond de haalbaarheid en de financierbaarheid van deze Oosterweelverbinding, gaan we terug naar af,” zo reageert Vlaams Volksvertegenwoordiger Dirk Van Mechelen op de kritiek van het Rekenhof op het Oosterweel-compromis. Open Vld roept de Vlaamse regering op om meer dan ooit de dialoog op te zoeken en rekening te houden met de kritieken, in plaats van halsstarrig vast te houden aan het eigen gelijk. “Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen”, waarschuwt Van Mechelen.

Gisteren raakte bekend dat het Rekenhof ernstige vragen heeft bij het Oosterweel-compromis van de Vlaamse regering. Volgens het Rekenhof is er nog grote onduidelijkheid over de toltarieven in de verschillende tunnels en zijn er zeel veel vragen over de haalbaarheid om tegen 2016 twee miljard euro externe financiering aan te trekken. “De opmerkingen van het Rekenhof sporen samen met de vragen en opmerkingen die Open Vld heeft geformuleerd tijdens het actualiteitsdebat over het Oosterweel-compromis in het Vlaams Parlement half februari,” zegt Dirk Van Mechelen. “We stelden ons grote vragen bij de hoera-communicatie van de Vlaamse regering toen en krijgen nu gelijk van het Rekenhof.” Van Mechelen wijst er op dat de uiteindelijke kostprijs van dit werk veel hoger zal liggen dan de thans geraamde 3,2 miljard euro. “Dat betekent dat de financieringskost nog merkelijk zal stijgen. Hoe zal men dit geld ophalen en welke impact zal dit uiteindelijk hebben op de toltarieven, die niet alleen buitenlanders maar ook de dagelijkse gebruikers zullen moeten betalen?”

“Kies voor constructieve dialoog en neem NU al maatregelen”

De kritiek van het Rekenhof komt bovenop de kritiek van de actiegroepen in Antwerpen en heel wat Antwerpenaren. “Het verzet tegen de gekozen oplossing en vooral tegen de wijze waarop Peeters en De Wever dat willen doordrukken, groeit met de dag,” zegt Van Mechelen. Hij waarschuwt de Vlaamse regering om blind en doof te blijven voor de kritieken. “Als Peeters en De Wever blijven kiezen voor de confrontatie in plaats van de dialoog, dreigt het hele project te verzanden en staan we binnen vijf jaar even ver als vandaag: nergens.” Van Mechelen roept de Vlaamse regering daarom op om rekening te houden met de kritieken en voluit te kiezen voor een constructieve dialoog. “Blijf niet steken in je eigen grote gelijk, maar ga op zoek naar een draagvlak. En dat doe je door alle voorgestelde tracés op gelijke wijze door te rekenen en met name de verkeersmodellering voor een scenario met gedifferentieerde tol voor alle tracévarianten door te voeren. En formuleer duidelijke antwoorden op de vragen van het Rekenhof.”

Van Mechelen roept de regering ook om op nu al concrete ingrepen te doen. “Wij formuleerden reeds een duidelijk noodplan om de volgende tien jaar – in afwachting van de beschikbaarheid van de nieuwe Oosterweelverbinding - de mobiliteit te garanderen. Ook het stadsbestuur sluit zich nu bij deze oproep aan en vraagt ‘minder hinder maatregelen’.” Van Mechelen denkt hierbij aan het verbeteren van de mobiliteit op de Singel voor het stadsverkeer, het beperken van de afritten op de Antwerpse Ring (naar de schakelingen op het hoofdwegennet E313, E19–A12, E 17) en het tolvrij of tolvriendelijk maken van de Liefkenshoektunnel voor het vrachtverkeer tijdens de spitsmomenten. “Hierdoor kunnen we de ESER-neutraliteit van de NV Liefkenshoektunnel behouden, en gedurende welbepaalde periodes het vrachtwagenverkeer verplicht omleiden.”

Resolutie Open Vld en Groen in Vlaams Parlement

Dirk Van Mechelen heeft samen met fractieleider Bart Tommelein en enkele collega-parlementsleden van Groen een resolutie ingediend in het Vlaams Parlement, waarin de Vlaamse regering wordt opgeroepen om te kiezen voor dialoog en draagvlak, in plaats van confrontatie en blokkering. “We hebben ons steeds verantwoordelijk opgesteld in dit uiterst belangrijk dossier voor de mobiliteit in de Antwerpse regio, maar ook voor gans Vlaanderen. We blijven dit ook doen en reiken met onze resolutie de meerderheid de hand om samen met ons een draagvlak te zoeken. Dat kan als de Vlaamse regering bereid is om ernstige antwoorden te formuleren op de vele vragen en om ook de andere tracés dan het BAM-tracé snel door te rekenen. Dat laatste kan op korte termijn en is een kwestie van enkele weken, en zeker niet van jaren zoals sommigen valselijk beweren. Met deze doorrekening kan een pertinent antwoord worden gegeven op de vragen en kritieken van de actiegroepen, zodat bekrachtiging van de Plan MER niet het voorwerp hoeft uit te maken van een procedure tot vernietiging bij de Raad van State. Dat laatste zou pas een nieuw horror scenario zijn voor Antwerpen, zijn haven en de bewoners,” zegt Van Mechelen.

Aanpak Peeters-De Wever zal niet leiden tot oplossing

Dirk Van Mechelen stelt vast dat met de kritiek van het Rekenhof minister-president Peeters een zoveelste blauwtje oploopt in dit dossier. “Het akkoord van 14 februari was een doorzichtige poging om het blazoen van de regering Peeters op te poetsen. Dat is niet gelukt. Met de dag wordt duidelijker dat de aanpak van Peeters en De Wever niet zal leiden tot een oplossing,” besluit Van Mechelen.


VOOR MEER INFORMATIE

Dirk Van Mechelen, Vlaams Volksvertegenwoordiger Open Vld

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be