![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 8 December 2014 vonden er gemeenteraadsverkiezingen plaats in Venezuela. Met 97.52 % van de stemmen geteld en een participatie van 58.92 % heeft het Chavisme een resultaat van 49.24 % geboekt tegenover 42.72 % voor de oppositie. Onafhankleijke kandidaten behaalden 8.03 %.
Het Chavisme wint in 15 van de 24 departementen en 76 % van de gemeentebesturen. Het verloor echter in de drie belangrijkste steden (Caracas, Maracaibo en Valencia). In ander nieuws publiceert de economische entiteit van de VN mbt Latijns America (CEPAL) een rapport waaruit blijkt dat Venezuela het land is met de grootste reductie van de armoede in 2013. Citaat:
CEPAL: Venezuela presentó la mayor reducción de pobreza en 2013 con 19% Ik vermeld dit omdat dit soort van nieuws niet in de MSM zal komen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 december 2013 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() JB kan je me een verklaring geven waarom de 3 grootste steden in handen van de oppositie zijn gevallen, en (naar ik aanneem) de kleinere en middelgrote steden in handen van de Chavesta's blijven.
Laatst gewijzigd door Frankenstein : 9 december 2013 om 12:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijns inziens. Rijk stemt voornamelijk rechts in Latijns Amerika en arm links. Rijk vind je meer in de grote steden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Uitgaande van deze theorie zou de meerderheid in de 3 grote steden rijk moeten zijn, dat lijkt mij geenszins het geval. Het lijkt mij meer van doen te hebben dat de inwoners in de drie grote steden zich meer bewust zijn van de politieke alternatieven. Ook lijkt het me aannemelijk dat in Venezuela de overheid in de plattelandsdistricten de grootste broodheer is -tenminste waar ik woon in Suriname is dat wel het geval -, en zodoende de partij die de overheid 'het meest doet uitdelen en banen verstrekt' automatisch de meeste stemmen krijgt.
Ook zou kunnen meespelen, dat de 3 grootste het meeste last hebben van de criminaliteit. Echter dat laatste vind ik vreemd, nml Maduro heeft itt Chavez van de ciminaliteitsbestrijding in Caracas serieus werk gemaakt, en heeft succesvolle resultaten geboekt. Btw, of die criminaliteitsdaling onder de regeerperiode van Maduro in Caracas nu tijdelijk of blijvend is geweest ben ik weer niet van op de hoogte. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 14 december 2013 om 11:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Het land is een puinhoop. Dat wordt het meest gevoeld in de steden.
Laatst gewijzigd door Troubadour : 14 december 2013 om 12:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ivm platteland stad. Je ziet dat ook in Bolivia, of in Turkije, ook al gaat de vergelijking niet helemaal op omdat in dat laatste land een religieuze factor speelt. Op het platteland kijkt men naar resultaten. in de steden is de invloed van media groter. Ik vergelijk het met mensen die ik ken in La Paz. Ze denken dat Morales het land ten gronde ligt, maar als je vraagt hoe het henm persoonlijk gaat (ondernemers bv.) doen ze het allemaal goed. Gebouwen schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond...temidden van een mundiale crisis. Maar dat willen de stedelingen dikwijls niet zien. 'S avonds kijken ze TV en daar krijgen ze systematisch te horen dat het slecht gaat. Nooit krijg je een goed woord te horen over de regering in de private pers die het gros van de pers uitmaakt (dat is in Venezuela niet anders). Het groot kapitaal wil geen progressieve regeringen in Latijns America en schuwt daarvoor de leugen zelfs niet. En dat blijkt stilaan te werken heb ik de indruk. Ik hoop dat ik me vergis, en ik hoop dat het 'verzet' op het platteland blijft voort duren. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 december 2013 om 00:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Typische statedepartment propaganda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
O, juist, het is propaganda. Van stoute economen. Daar kan geen argument tegen op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is trouwens de oppositie die poogt aan te zetten tot burgerlijke ongehoorzaamheid en ook de economische boycot van het eigen land niet schuwt. 2003 vergeten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Troubadour : 15 december 2013 om 01:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je doet er weinig tegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarentegen, wat voor vooruitgang ze zien op het platteland in Venezuela zien is me volstrekt niet duidelijk. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 15 december 2013 om 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() Zeg, Bollen, dat Maduro nu ligt te schieten op zijn eigen volk omdat ze het verbod op protesteren schenden, is dat ook de schuld van een Westers complot? Of zou er misschien toch iets meer aan de hand kunnen zijn, zou Maduro dan toch verantwoordelijk kunnen geacht worden voor zijn eigen beslissingen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Venezuela y Twitter, la org�*a desinformativa Manipulatie van beeldmateriaal in westerse pers ontmaskerd: Vea las imágenes de supuesta brutalidad policial en Venezuela, que en realidad son fotos viejas en otros pa�*ses En dat gaat zo continu door met die manipulatie van de waarheid. Dag in dag uit. Ik kan daar niet tegen op met een berichtje af en toe. Arm geïndoctrineeneerd 'clueless' westers publiek. Echter, ook deze nieuwe poging van rechts om de macht terug over te nemen op anti democratische wijze is gedoemd te mislukken m.i. Het is wel bijzonder treurig om te zien hoe ondertussen een land ontwricht en gepolariseerd wordt en in zijn ontwikkeling geremd. Mensen als Leopoldo lopez lijken eerder op criminelen dan op politici. Ik hoop dat hij terecht zal staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Schepen
|
![]() Het gaat idd van kwaad tot erger in Venezuela. Een economie die steeds harder achteruit gaat. Protesten die steeds bloediger onderdrukt worden.
Merkwaardig dat daar zo weinig aandacht voor is in de pers in Nederland. (Vlaanderen weet ik niet, zelfde verhaal?)
![]() |
#16 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|