Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2013, 12:44   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard Het Chavisme wint de gemeenteraadsverkiezingen

8 December 2014 vonden er gemeenteraadsverkiezingen plaats in Venezuela. Met 97.52 % van de stemmen geteld en een participatie van 58.92 % heeft het Chavisme een resultaat van 49.24 % geboekt tegenover 42.72 % voor de oppositie. Onafhankleijke kandidaten behaalden 8.03 %.

Het Chavisme wint in 15 van de 24 departementen en 76 % van de gemeentebesturen. Het verloor echter in de drie belangrijkste steden (Caracas, Maracaibo en Valencia).

In ander nieuws publiceert de economische entiteit van de VN mbt Latijns America (CEPAL) een rapport waaruit blijkt dat Venezuela het land is met de grootste reductie van de armoede in 2013.

Citaat:
Un informe de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal) indicó, este jueves, que Venezuela presentó la mayor reducción de la pobreza, con una disminución 5,6 puntos porcentuales en la pobreza extrema, que pasó de 29,5% a 23,9%, mientras que la indigencia cayó 2,0 puntos porcentuales, desde 11,7% a 9,7%.
Het land dat het het slechtste doet dit jaar is Mexico. Daar steeg de armoede.

CEPAL: Venezuela presentó la mayor reducción de pobreza en 2013 con 19%

Ik vermeld dit omdat dit soort van nieuws niet in de MSM zal komen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 december 2013 om 12:45.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2013, 12:56   #2
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

JB kan je me een verklaring geven waarom de 3 grootste steden in handen van de oppositie zijn gevallen, en (naar ik aanneem) de kleinere en middelgrote steden in handen van de Chavesta's blijven.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 9 december 2013 om 12:57.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2013, 04:50   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
JB kan je me een verklaring geven waarom de 3 grootste steden in handen van de oppositie zijn gevallen, en (naar ik aanneem) de kleinere en middelgrote steden in handen van de Chavesta's blijven.
Mijns inziens. Rijk stemt voornamelijk rechts in Latijns Amerika en arm links. Rijk vind je meer in de grote steden.

Website
Oud 14 december 2013, 10:45   #4
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Uitgaande van deze theorie zou de meerderheid in de 3 grote steden rijk moeten zijn, dat lijkt mij geenszins het geval. Het lijkt mij meer van doen te hebben dat de inwoners in de drie grote steden zich meer bewust zijn van de politieke alternatieven. Ook lijkt het me aannemelijk dat in Venezuela de overheid in de plattelandsdistricten de grootste broodheer is -tenminste waar ik woon in Suriname is dat wel het geval -, en zodoende de partij die de overheid 'het meest doet uitdelen en banen verstrekt' automatisch de meeste stemmen krijgt.

Ook zou kunnen meespelen, dat de 3 grootste het meeste last hebben van de criminaliteit. Echter dat laatste vind ik vreemd, nml Maduro heeft itt Chavez van de ciminaliteitsbestrijding in Caracas serieus werk gemaakt, en heeft succesvolle resultaten geboekt.

Btw, of die criminaliteitsdaling onder de regeerperiode van Maduro in Caracas nu tijdelijk of blijvend is geweest ben ik weer niet van op de hoogte.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 14 december 2013 om 11:13.
Oud 14 december 2013, 12:29   #5
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Het land is een puinhoop. Dat wordt het meest gevoeld in de steden.
  • De inflatie in Venezuela bedraagt 54,3% sinds de laatste meting in november 2013.
  • Het land kent ernstige tekorten in basislevensmiddelen.
  • De landbouw is niet in staat de eigen bevolking te voeden.
  • Restricties op kapitaal sinds 2003 hebben investeringen het land uitgejaagd.
  • President Nicolás Maduro gelooft dat hij tekens krijgt van de geest van de dode oud-president Hugo Chávez.
  • Het regime ronselt stemmen door geroofde plasma-tv's uit te delen aan de bevolking.

Laatst gewijzigd door Troubadour : 14 december 2013 om 12:34.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2013, 00:33   #6
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Uitgaande van deze theorie zou de meerderheid in de 3 grote steden rijk moeten zijn, dat lijkt mij geenszins het geval. Het lijkt mij meer van doen te hebben dat de inwoners in de drie grote steden zich meer bewust zijn van de politieke alternatieven. Ook lijkt het me aannemelijk dat in Venezuela de overheid in de plattelandsdistricten de grootste broodheer is -tenminste waar ik woon in Suriname is dat wel het geval -, en zodoende de partij die de overheid 'het meest doet uitdelen en banen verstrekt' automatisch de meeste stemmen krijgt.

Ook zou kunnen meespelen, dat de 3 grootste het meeste last hebben van de criminaliteit. Echter dat laatste vind ik vreemd, nml Maduro heeft itt Chavez van de ciminaliteitsbestrijding in Caracas serieus werk gemaakt, en heeft succesvolle resultaten geboekt.

Btw, of die criminaliteitsdaling onder de regeerperiode van Maduro in Caracas nu tijdelijk of blijvend is geweest ben ik weer niet van op de hoogte.
Caracas is al lang niet meer in handen van het chavisme. Maar toch krijgt het Chavisme de schuld van de criminaliteit in de stad. Vergelijk dat eens met Brussel bv.

ivm platteland stad. Je ziet dat ook in Bolivia, of in Turkije, ook al gaat de vergelijking niet helemaal op omdat in dat laatste land een religieuze factor speelt.

Op het platteland kijkt men naar resultaten. in de steden is de invloed van media groter. Ik vergelijk het met mensen die ik ken in La Paz. Ze denken dat Morales het land ten gronde ligt, maar als je vraagt hoe het henm persoonlijk gaat (ondernemers bv.) doen ze het allemaal goed. Gebouwen schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond...temidden van een mundiale crisis. Maar dat willen de stedelingen dikwijls niet zien. 'S avonds kijken ze TV en daar krijgen ze systematisch te horen dat het slecht gaat. Nooit krijg je een goed woord te horen over de regering in de private pers die het gros van de pers uitmaakt (dat is in Venezuela niet anders). Het groot kapitaal wil geen progressieve regeringen in Latijns America en schuwt daarvoor de leugen zelfs niet. En dat blijkt stilaan te werken heb ik de indruk. Ik hoop dat ik me vergis, en ik hoop dat het 'verzet' op het platteland blijft voort duren.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 december 2013 om 00:42.
Oud 15 december 2013, 00:34   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Het land is een puinhoop. Dat wordt het meest gevoeld in de steden.
  • De inflatie in Venezuela bedraagt 54,3% sinds de laatste meting in november 2013.
  • Het land kent ernstige tekorten in basislevensmiddelen.
  • De landbouw is niet in staat de eigen bevolking te voeden.
  • Restricties op kapitaal sinds 2003 hebben investeringen het land uitgejaagd.
  • President Nicolás Maduro gelooft dat hij tekens krijgt van de geest van de dode oud-president Hugo Chávez.
  • Het regime ronselt stemmen door geroofde plasma-tv's uit te delen aan de bevolking.
Inflatie is maar een deel van het verhaal. Aangezien de armoede blijft dalen wil dit zeggen dat de koopkracht gestegen is ondanks de inflatie.

Typische statedepartment propaganda.

Website
Oud 15 december 2013, 01:02   #8
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Aangezien de armoede blijft dalen wil dit zeggen dat de koopkracht gestegen is ondanks de inflatie.
Nee, zo werkt dat niet. Een land kan perfect in het algemeen armer worden terwijl de armsten meer hebben. Gewoon eigendommen van rijken aan armen geven. Realiteit is dat de economie in elkaar is gestort, de landbouw onvoldoende produceert, niemand investeert in nieuwe productie, de koopkracht gehalveerd is door inflatie en de president zegt dat winkels leegroven goed is. Wie gaat produceren wanneer niemand nog middelen heeft?

O, juist, het is propaganda. Van stoute economen. Daar kan geen argument tegen op.
Oud 15 december 2013, 01:10   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, zo werkt dat niet. Een land kan perfect in het algemeen armer worden terwijl de armsten meer hebben. Gewoon eigendommen van rijken aan armen geven. Realiteit is dat de economie in elkaar is gestort, de landbouw onvoldoende produceert, niemand investeert in nieuwe productie, de koopkracht gehalveerd is door inflatie en de president zegt dat winkels leegroven goed is. Wie gaat produceren wanneer niemand nog middelen heeft?

O, juist, het is propaganda. Van stoute economen. Daar kan geen argument tegen op.
Nu nog de harde cijfers. Liefst in vergelijking met andere Latijns Amerikaanse landen. Ik volg CEPAL omdat dat het meest betrouwbare is. Daarom spreek ik zonder blozen van anti Venezuela propaganda in de westerse pers.

Het is trouwens de oppositie die poogt aan te zetten tot burgerlijke ongehoorzaamheid en ook de economische boycot van het eigen land niet schuwt. 2003 vergeten?

Website
Oud 15 december 2013, 01:36   #10
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nu nog de harde cijfers. Liefst in vergelijking met andere Latijns Amerikaanse landen. Ik volg CEPAL omdat dat het meest betrouwbare is. Daarom spreek ik zonder blozen van anti Venezuela propaganda in de westerse pers.

Het is trouwens de oppositie die poogt aan te zetten tot burgerlijke ongehoorzaamheid en ook de economische boycot van het eigen land niet schuwt. 2003 vergeten?
54% inflatie. Zulke extreme cijfers zeggen iedere econoom voldoende. Het is Nicolás Maduro die verantwoordelijk is voor het financieel beleid van Venezuela, niet de oppositie. Je kan de oppositie niet iets verwijten waar ze geen vat op heeft.

Laatst gewijzigd door Troubadour : 15 december 2013 om 01:46.
Oud 15 december 2013, 19:39   #11
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
54% inflatie. Zulke extreme cijfers zeggen iedere econoom voldoende. Het is Nicolás Maduro die verantwoordelijk is voor het financieel beleid van Venezuela, niet de oppositie. Je kan de oppositie niet iets verwijten waar ze geen vat op heeft.
Zolang de plattelands districten op Maduro stemmen, blijft hij het land leiden.

Je doet er weinig tegen.
Oud 15 december 2013, 19:50   #12
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gebouwen schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond...
Bolvia produceert steeds meer soya. Dat is in Venezuela wel anders, nml produceert daarentegen steeds minder voedsel, en is waarschijnlijk de vooruitgang die ze zien op het platteland in Bolivia.

Daarentegen, wat voor vooruitgang ze zien op het platteland in Venezuela zien is me volstrekt niet duidelijk.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 15 december 2013 om 19:58.
Oud 17 februari 2014, 12:37   #13
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Zeg, Bollen, dat Maduro nu ligt te schieten op zijn eigen volk omdat ze het verbod op protesteren schenden, is dat ook de schuld van een Westers complot? Of zou er misschien toch iets meer aan de hand kunnen zijn, zou Maduro dan toch verantwoordelijk kunnen geacht worden voor zijn eigen beslissingen?
Oud 19 februari 2014, 16:11   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg, Bollen, dat Maduro nu ligt te schieten op zijn eigen volk omdat ze het verbod op protesteren schenden, is dat ook de schuld van een Westers complot? Of zou er misschien toch iets meer aan de hand kunnen zijn, zou Maduro dan toch verantwoordelijk kunnen geacht worden voor zijn eigen beslissingen?
Een klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt? Dat verwondert me niet ondergedompeld als het westen is in een "orgie van desinformatie":

Venezuela y Twitter, la org�*a desinformativa

Manipulatie van beeldmateriaal in westerse pers ontmaskerd:
Vea las imágenes de supuesta brutalidad policial en Venezuela, que en realidad son fotos viejas en otros pa�*ses

En dat gaat zo continu door met die manipulatie van de waarheid. Dag in dag uit. Ik kan daar niet tegen op met een berichtje af en toe.

Arm geïndoctrineeneerd 'clueless' westers publiek.

Echter, ook deze nieuwe poging van rechts om de macht terug over te nemen op anti democratische wijze is gedoemd te mislukken m.i. Het is wel bijzonder treurig om te zien hoe ondertussen een land ontwricht en gepolariseerd wordt en in zijn ontwikkeling geremd. Mensen als Leopoldo lopez lijken eerder op criminelen dan op politici. Ik hoop dat hij terecht zal staan.

Website
Oud 20 februari 2014, 10:36   #15
che20
Schepen

Standaard

Het gaat idd van kwaad tot erger in Venezuela. Een economie die steeds harder achteruit gaat. Protesten die steeds bloediger onderdrukt worden.

Merkwaardig dat daar zo weinig aandacht voor is in de pers in Nederland. (Vlaanderen weet ik niet, zelfde verhaal?)
Oud 20 februari 2014, 10:55   #16
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20 Bekijk bericht
Het gaat idd van kwaad tot erger in Venezuela. Een economie die steeds harder achteruit gaat. Protesten die steeds bloediger onderdrukt worden.

Merkwaardig dat daar zo weinig aandacht voor is in de pers in Nederland. (Vlaanderen weet ik niet, zelfde verhaal?)
En dan vergeet ik nog de criminaliteit.
Oud 20 februari 2014, 18:43   #17
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Echter, ook deze nieuwe poging van rechts om de macht terug over te nemen op anti democratische wijze is gedoemd te mislukken m.i. Het is wel bijzonder treurig om te zien hoe ondertussen een land ontwricht en gepolariseerd wordt en in zijn ontwikkeling geremd. Mensen als Leopoldo lopez lijken eerder op criminelen dan op politici. Ik hoop dat hij terecht zal staan.
Ach, in uw ogen is elk protest tegen de chavisten het resultaat van een rechts (en bij voorkeur ook Amerikaans) complot. Is het echt zo moeilijk te geloven dat er zo nu en dan spontane anti-regeringsprotesten uitbreken in een land waar de inflatie 55% bedraagt, de criminaliteit die van sommige 'failed states' overtreft en de regering al haar critici als staatsvijanden betiteld?
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 21:16   #18
che20
Schepen

Standaard

Ook CNN zit in het imperialistisch complot:

http://edition.cnn.com/video/data/2....taken.cnn.html
Oud 20 februari 2014, 21:21   #19
che20
Schepen

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door che20 : 20 februari 2014 om 21:23.
che20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 21:22   #20
che20
Schepen

Standaard

Citaat:
Een klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt? Dat verwondert me niet ondergedompeld als het westen is in een "orgie van desinformatie":

Venezuela y Twitter, la org�*a desinformativa

Manipulatie van beeldmateriaal in westerse pers ontmaskerd:
Vea las imágenes de supuesta brutalidad policial en Venezuela, que en realidad son fotos viejas en otros pa�*ses

En dat gaat zo continu door met die manipulatie van de waarheid. Dag in dag uit. Ik kan daar niet tegen op met een berichtje af en toe.

Arm geïndoctrineeneerd 'clueless' westers publiek.

Johan, wat voor informatie zou je van gedachten doen veranderen en doen denken dat er wellicht toch wat mis is met Maduro en aanverwanten?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be