Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2009, 00:22   #1
Flanelcondoom
Banneling

Standaard De esoterische draad

Als men goed kijkt, herkent men op het forum hier en daar mensen die op een bepaalde manier verlicht zijn. Diegenen die wordt afgeschrikt door de draadtitel is daar alvast niet eentje van.

Daarom voelde ik de behoefte om een draad op te starten als een overkoepelend middel voor al deze onderwerpen, of men ze nu vanuit een psychenautische, Christelijke, Islamitische, traditionalistische, Boeddhistische, Hermetische of zelfs een zelfbedachte hoek benadert. Bij voorkeur geen ruzie over terminologie, geen semantische discussies en geen verwijten in deze draad. Wij spreken allemaal over hetzelfde, als zijn het andere namen die we ervoor gebruiken.

Eerst even een inleidend citaatje, een van mijn favoriete, zijnde een illustratie van mijn onderschrift.

When the unsuspecting pupil first approaches his holy but wily Guru, and demands magical powers, that Wise One replies that he will confer them, points out with much caution and secrecy some particular spot on the pupil's body which has never previously attracted his attention, and says: "In order to obtain this magical power which you seek, all that is necessary is to wash seven times in the Ganges during seven days, being particularly careful to avoid thinking of that one spot." Of course the unhappy youth spends a disgusted week in thinking of little else.

//Aleister Crowley: Magick, Book Four

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 9 juni 2009 om 00:22.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 00:54   #2
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Nu we het toch over Edward Alexander hebben: ik heb wel wat door en over hem geschreven gelezen, en kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij gewoon lak had aan de conventies van het victoriaanse Engeland en verder gewoon een genotszoeker was, zoals eigenlijk zovelen. Enige verschil is dat hij het openlijk deed in een tijd dat zulks niet maatschappelijk aanvaard was. Niks mis mee verder, maar al dat mystieke gedoe eromheen met Theosofische Genootschappen, Hermetic Order of the Golden Dawn, zijn experimenten op Boleskine etc etc leek mij meer voor de show dan iets anders. Neemt niet weg dat hij een bovengemiddeld concentratievermogen had -hij kon immers geblinddoekt 4 simultaanpartijen schaken- en mensen die zich goed kunnen concentreren, zijn doorgaans ook goed in meditatie, yoga en aanverwante zaken. En tijdens zo'n diepe concentratie/meditatie zullen de meesten die dat gedaan hebben wel eens een soort van aha-moment gekend hebben, waarin men een vluchtig ogenblik een soort van dieper inzicht in een bepaalde zaak of zaken meent te kunnen waarnemen. Probleem is echter om dat vluchtige ogenblik van inzicht vast te houden. Is dat wat Crowley (en u wellicht ook) bedoelde met zijn magick?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 01:23   #3
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Nu we het toch over Edward Alexander hebben: ik heb wel wat door en over hem geschreven gelezen, en kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij gewoon lak had aan de conventies van het victoriaanse Engeland en verder gewoon een genotszoeker was, zoals eigenlijk zovelen. Enige verschil is dat hij het openlijk deed in een tijd dat zulks niet maatschappelijk aanvaard was. Niks mis mee verder, maar al dat mystieke gedoe eromheen met Theosofische Genootschappen, Hermetic Order of the Golden Dawn, zijn experimenten op Boleskine etc etc leek mij meer voor de show dan iets anders. Neemt niet weg dat hij een bovengemiddeld concentratievermogen had -hij kon immers geblinddoekt 4 simultaanpartijen schaken- en mensen die zich goed kunnen concentreren, zijn doorgaans ook goed in meditatie, yoga en aanverwante zaken. En tijdens zo'n diepe concentratie/meditatie zullen de meesten die dat gedaan hebben wel eens een soort van aha-moment gekend hebben, waarin men een vluchtig ogenblik een soort van dieper inzicht in een bepaalde zaak of zaken meent te kunnen waarnemen. Probleem is echter om dat vluchtige ogenblik van inzicht vast te houden. Is dat wat Crowley (en u wellicht ook) bedoelde met zijn magick?
Dat vluchtig ogenblik van inzicht dient men inderdaad lang genoeg vast te houden. Dat is het begin. Wat erna komt, hebben velen geprobeerd om te beschrijven en telkens zijn ze mislukt.

Laten we het erbij houden dat alle godsdiensten ontstaan zijn rond mensen die lang genoeg zichzelf hebben gefocust op dat inzichtspuntje.
Oud 9 juni 2009, 01:24   #4
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Over Alexanders gesproken, iemand ervaring met dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_technique ?
Oud 9 juni 2009, 01:25   #5
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

En dan nog de vraag van de week: is er zoiets mogelijk als een esoterisch Marxisme?
Oud 10 juni 2009, 13:34   #6
elftor
Vreemdeling

Standaard

mhm esoterisch marxisme ben ik nog niet tegengekomen, mss wel mogelijk mits persoonlijke transormatie van de marxistische leer denk ik

esoterisch anarchisme bestaan dan weer wel, check Hakim Bey eens http://en.wikipedia.org/wiki/Hakim_Bey
elftor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 04:25   #7
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

ali shariati was een shi'a mosim uit perzië (nu iran) was een belangrijke linkse denker. hij combineerde de symboliek van de marteldood van husayn ibn ali (moge god tevreden zijn met hem) de kleinzoon van de profeet mohammed (vrede zij met hem) bij karbala, een centrale gebeurtenis in de ontwikkeling van de shi'a, met elementen uit het soefisme (hoewel hij zich openlijk tegen het soefisme afzette) en ente dit op een heel marxistische wereldvisie (hoewel hij zich openlijk tegen het marxisme afzette).

in zijn boek over de hadj beschrijft hij deze pelgrimstocht op een manier die aards en sociaal geëngaeerd is, maar tegelijk ook esoterisch en vol symbolen uit het soefisme.

zijn oproep "iedere dag is moeharam, iedere plaats is karbala" motiveerde duizenden iraanse studenten en werkers om tegen de sjah in opstand te komen. had hij iets langer geleefd, dan had hij waarschijnlijk de revolutie van 1978-79 kunnen leiden, zodat de macht niet in handen van de conservatieve ayatollah khomeini zou gekomen zijn.

misschien is dat een leuke meneer om je zoektocht naar esoterisch marxisme mee te beginnen.

vrede,

redwasp

Laatst gewijzigd door redwasp : 19 juni 2009 om 04:26.
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 12:15   #8
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Mogen we hier ook gewoon inspirerende quotes of citaten posten?

Hey dad, you wanna hear something funny? There was a man who was drowning, and a boat came, and the man on the boat said "Do you need help?" and the man said "God will save me". Then another boat came and he tried to help him, but he said "God will save me", then he drowned and went to Heaven. Then the man told God, "God, why didn't you save me?" and God said "I sent you two boats, you dummy!"

(Uit: The Pursuit of Happyness... ja ja, in afwachting van onze uitslag proberen we ook de achterstand in films op aan het halen)
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 12:28   #9
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht

Hey dad, you wanna hear something funny? There was a man who was drowning, and a boat came, and the man on the boat said "Do you need help?" and the man said "God will save me". Then another boat came and he tried to help him, but he said "God will save me", then he drowned and went to Heaven. Then the man told God, "God, why didn't you save me?" and God said "I sent you two boats, you dummy!"

(Uit: The Pursuit of Happyness... ja ja, in afwachting van onze uitslag proberen we ook de achterstand in films op aan het halen)
Hahaaaaa heerlijk
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 14:11   #10
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is de Engelse versie van de priester en het drijfzand. IK hoor het liever in mijn moedertaal.
Oud 19 juni 2009, 14:13   #11
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 20:26   #12
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Blavatsky
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 20:40   #13
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Say no more: http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/geheimeleer/
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 22:09   #14
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men goed kijkt, herkent men op het forum hier en daar mensen die op een bepaalde manier verlicht zijn. Diegenen die wordt afgeschrikt door de draadtitel is daar alvast niet eentje van.

Daarom voelde ik de behoefte om een draad op te starten als een overkoepelend middel voor al deze onderwerpen, of men ze nu vanuit een psychenautische, Christelijke, Islamitische, traditionalistische, Boeddhistische, Hermetische of zelfs een zelfbedachte hoek benadert. Bij voorkeur geen ruzie over terminologie, geen semantische discussies en geen verwijten in deze draad. Wij spreken allemaal over hetzelfde, als zijn het andere namen die we ervoor gebruiken.

Eerst even een inleidend citaatje, een van mijn favoriete, zijnde een illustratie van mijn onderschrift.

When the unsuspecting pupil first approaches his holy but wily Guru, and demands magical powers, that Wise One replies that he will confer them, points out with much caution and secrecy some particular spot on the pupil's body which has never previously attracted his attention, and says: "In order to obtain this magical power which you seek, all that is necessary is to wash seven times in the Ganges during seven days, being particularly careful to avoid thinking of that one spot." Of course the unhappy youth spends a disgusted week in thinking of little else.

//Aleister Crowley: Magick, Book Four
Vertel mij eens flanel.
Hoe zou jij eer definiëren?
De reden dat ik dit vraag is dat dit een niet onbelangrijke rol speelt in mijn levensbeschouwing.

Terug, pruis blijf hier buiten.

Laatst gewijzigd door Erwinvds : 19 juni 2009 om 22:10.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 23:19   #15
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elftor Bekijk bericht
mhm esoterisch marxisme ben ik nog niet tegengekomen, mss wel mogelijk mits persoonlijke transormatie van de marxistische leer denk ik

esoterisch anarchisme bestaan dan weer wel, check Hakim Bey eens http://en.wikipedia.org/wiki/Hakim_Bey
Hakim Bey is zeer boeiend. Kende die man al, maar had er niet heel veel van gelezen. Ze noemen hem ook wel the Pedobear of the occulture.
Oud 19 juni 2009, 23:19   #16
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Vertel mij eens flanel.
Hoe zou jij eer definiëren?
De reden dat ik dit vraag is dat dit een niet onbelangrijke rol speelt in mijn levensbeschouwing.

Terug, pruis blijf hier buiten.
Ik vrees dat ik nog niet bevoegd ben om eer te definieren, mijn beste.
Oud 19 juni 2009, 23:22   #17
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

ali shariati was een shi'a mosim uit perzië (nu iran) was een belangrijke linkse denker. hij combineerde de symboliek van de marteldood van husayn ibn ali (moge god tevreden zijn met hem) de kleinzoon van de profeet mohammed (vrede zij met hem) bij karbala, een centrale gebeurtenis in de ontwikkeling van de shi'a, met elementen uit het soefisme (hoewel hij zich openlijk tegen het soefisme afzette) en ente dit op een heel marxistische wereldvisie (hoewel hij zich openlijk tegen het marxisme afzette).

in zijn boek over de hadj beschrijft hij deze pelgrimstocht op een manier die aards en sociaal geëngaeerd is, maar tegelijk ook esoterisch en vol symbolen uit het soefisme.

zijn oproep "iedere dag is moeharam, iedere plaats is karbala" motiveerde duizenden iraanse studenten en werkers om tegen de sjah in opstand te komen. had hij iets langer geleefd, dan had hij waarschijnlijk de revolutie van 1978-79 kunnen leiden, zodat de macht niet in handen van de conservatieve ayatollah khomeini zou gekomen zijn.

misschien is dat een leuke meneer om je zoektocht naar esoterisch marxisme mee te beginnen.

vrede,

redwasp
Waarvoor dank.

Zeer interessant. Zal ik na mijn laatste examen zeker meer over opzoeken.

Overigens, jij als moslim kent ongetwijfeld wat over het Sufisme. Die stroming, die volgens bepaalde denkers ouder is dan de Islam, heeft het een en het ander voortgebracht, onder andere de hier reeds aangehaalde esoterische anarchist Hakim Bey.
Doch ben ik maar oppervlakkig vertrouwd met het Sufisme. Weet jij wat interessante zaken die ik erover zou kunnen lezen?
Oud 19 juni 2009, 23:24   #18
Nestor Burma
Banneling

Standaard

270 bis - Non nobis Domine

Citaat:
Engelse vertaling:

Jacques de Molay burns on the island of the Jews
And burn his companions
Forever close to him

On the throne of Mammon are the tiara and the crown
the Saints Knights burn on the braziers

Because the only cross that we accept to bring
It is this ours sword fixed of on the altar
Jacques de molay now as yesterday
your saints Knights don't tremble on the braziers

And after so many years the history and always equal
Their voices sing cradled by the mistral
And I scan the horizon every day to see
To swell theirs mantles with their black insignias

Non nobis, non nobis domine
Non nobis, sed nomine tua gloriam
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 23:40   #19
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wanneer je zegt 'wij spreken allemaal over het zelfde' dan kan ik daar wel ergens mee akkoord gaan. Alle godsdiensten, maar ook de New Agers en andere spirituelen, de theosofen,... hebben het over één God of over personen met bovennatuurlijke ('Goddelijke') gaven, over een leven en op één of andere manier ook een leven na de dood, geloven in het bestaan van de ziel, enzovoort. De manier waarop het uitgelegd wordt is verschillend maar de basis van het verhaal komt in de grond op hetzelfde neer.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 19 juni 2009 om 23:51.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 23:52   #20
Nestor Burma
Banneling

Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Plotinus
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be