![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We hebben het steeds over de gevolgen van de babyboom en de vergrijzing maar…..
Nu hebben we problemen met een gebrek aan klaslokalen, slecht onderhouden scholen enz. Kan iemand mij uitleggen hoe men ten tijden van de babyboom al die leerlingen kon opvangen maar nu, met een tekort aan kinderen, niet meer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Pas vanaf 1935 was er leerplicht tot 16 jaar. Dus daarvoor ging van de arbeiders toch bijna niemand. En hiernaast waren de schoolboeken nog in't frans (verplicht).
T'is pas in 1983 dat er leerplicht is tot 18 jaar. Dat betekent dus dat scholen opeens 2 jaar langer de jongeren moet "huisvesten". Dit lijkt misschien niet veel, maar het is echter een enorme druk die er bijkomt op de infrastructuur. (ps: nou weet ik wel dat er sommigen (bv: gehandicapten) een thuisopleiding volgen, maar dit is een kleine, verwaarloosbare minderheid) Hiernaast denk ik ook dat je de druk van immigratie niet mag onderschatten. Sommige middelbare scholen, zeker in de scholen zijn volledig "zwarte" scholen geworden. (wat een groot probleem is voor de integratie). Vermits dit vroeger niet bestond, zal dit ook wel bijdragen. Hiernaast (tblijft maar komen ![]()
![]() |
#3 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zag zonet op den tv dat mijn vroegere school nu illegalen opvangt. Zij krijgen alles, zelfs eten, gratis. Hoe kan het dat daar wel geld voor is? Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Deze morgen werd ik er nog mee geconfronteerd. Bij ons zijn vooral de labo's zwaar overboekt (voor de wetenschappelijke richtingen). Gewone lokalen daarenntegen vormen niet zozeer een probleem bij ons. P.S. : antwoord op je vraag : dat heeft te maken met het streven van de directies naar kleinere klasgroepen. Waar klassen vroeger vaak uit 30 lln. bestonden, schommelt dat nu in veel scholen rond de 15 �* 20. Die verkleining van de klasgroepen is vooral een gevolg van het feit dat grote groepen leerlingen tegenwoordig moeilijker in de hand te houden zijn dan vroeger (ze zijn veel mondiger geworden, en de mogelijkheden tot straffen zijn zwaar ingeperkt in vergelijking met vroeger... En het is natuurlijk ook gewoon veel efficienter, omdat we nu meer ruimte hebben om ons met individuele leerlingen bezig te houden wanneer ze ergens problemen mee hebben.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken". Laatst gewijzigd door abramis brama : 14 september 2004 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Ik heb zelfs in een klas van 35 gezeten eind de jaren 70. Dat was een beetje te veel van het goede..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ok, men gaat langer naar school, de klassen zijn misschien wat kleiner. Feit is dat men steeds beweert dat er meer kinderen zouden moeten geboren worden maar dat er nu al plaatsgebrek is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
nu moeten ze echter klassen hebben voor kindjes mét en kindjes zonder potske of sjaaltje op hun koppeke..... alles was vroeger véél eenvoudiger nietwaar, en de kinderen waren véél gemotiveerder (om géén klets tegen hun oren te krijgen als ze iets mispeuterden) en luisterden naar de leraren.... nu trekken ze het hun echter niet meer aan wat de "meester" zegt en t'ja dan hebt ge minder gezag en moet ge méér personeel hebben om de ettertjes in bedwang te houden niewaar ! ![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
De lespakketten worden steeds groter en groter, ja, vandaag. Althans in het hoger onderwijs (over het middelbaar denk ik echter dat het iets wat vast is). Om een voorbeeld te geven, met de invoering van de bama-structuur krijgt men in de ingenieursrichtingen (1e kan) een vak als fysica (wat men vorig jaar gespreid kreeg op 1 jaar), nu op 6 maanden! Daarna wordt het partieel afgenomen en geen kans meer op herexamen. (tussen u en mij, we verwachten een ramp-scenario)
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 15 september 2004 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() De tijden zijn veranderd, he... (Nostalgische bui dient zich aan ![]()
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Kleinere groepen zijn dus echt wel zinvol, en inzonderheid in het belang van de leerlingen. Er zijn natuurlijk diverse factoren die geleid hebben tot een relatief grotere kost in het onderwijs per leerling in vergelijking met pakweg de jaren '50: - veralgemening van de leerplicht tot 18 jaar - verkleining van de klasgroepen (volgens didactici zijn ze nog te groot) - integratie van nieuwe (multi)media in het lessenpakket, uitbouw van praktijkruimtes die moeten toelaten het onderwijs beter op de noden van de arbeidsmarkt af te stemmen (machineparken e.d.) - permanente nood aan vernieuwing van de infrastructuur - het naast elkaar bestaan van diverse onderwijsnetten, die elkaar qua onderwijsaanbod overlappen - ... Overigens is het begrip "hogere kost" zeer relatief te noemen. Ten eerste zijn die investeringen broodnodig, omdat de leerlingen van vandaag de poel van hoogopgeleiden moeten vormen die in de toekomst de almaar gediversifieerder en veeleisender arbeidsmarkt moet "voeden". Ten tweede investeert Vlaanderen in relatieve termen nog steeds te weinig in onderwijs: slechts 4,7 % van het BRP wordt in onderwijs geïnvesteerd, terwijl 5,2 % het gemiddelde is in die landen die tot de OESO behoren. In de toekomst zal het onderwijsbudget dus nog moeten worden verhoogd, en efficiënter aangewend, met name door bijvoorbeeld de "muren" tussen de onderwijsvormen te slechten (waarom Latijn niet combineren met een opleiding tot loodgieter?) om de "waterval" te stoppen, en het onderwijs beter af te stemmen op de noden en interesses van het individuele kind, en door de netvervaging verder door te zetten. Vandaag probeert men overlappingen tussen gemeenschaps-, provinciaal en stadsonderwijs zoveel mogelijk weg te werken. Het is immers zinloos in school x een opleiding tot pakweg schrijnwerker te voorzien, als school y 200 m verder eenzelfde, mogelijk kwalitatievere opleiding aanbiedt. Misschien staat school x wel sterker dan school y als het de opleiding tot metaalbewerker betreft. Het is beter éénmaal in infrastructuur te investeren voor basically hetzelfde publiek. Netvervaging is zoals bekend echter een probleem als het openbaar en gesubsidieerd onderwijs betreft. Het is in essentie echter een goed principe, en in de toekomst vermoedelijk een pragmatische noodzaak.
"Do not rejoice in his defeat, you men. For though the world has stood up and stopped the bastard, the bitch that bore him is in heat again!" (Bertholt Brecht) Laatst gewijzigd door Tacitus : 16 september 2004 om 01:38. |
|
![]() |
![]() |