Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2014, 09:19   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard Sociale woningen vaak leeg ondanks lange wachtlijsten

Bron

Detail tekst

Citaat:
Meer dan 6 procent van de sociale huurwoningen in Vlaanderen staat meer dan een jaar leeg. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen in opdracht van het kenniscentrum Vlaamse Steden, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad. In de centrumsteden loopt die leegstand vaak zelfs nog hoger op.
Mijn verontschuldigingen voor het taalgebruik wat volgt, maar daar geloof ik nu totaal eens geen 'ballen' van.

U vraagt zich af, hoe kom je daarbij?

Wel, mensen die ik ken die wonen in Antwerpen aan de Linker-Oever in een hoogbouw en die wisten mij te vertellen, dat als daar een appartement leeg komt te staan er na een 'half uur ' al bijna iemand anders die woonst betrekt zonder zelfs opkuisen en schilderen, en gewoon in de vorige huurders hun 'rommel' gaan zitten. Zelfs overnemen van meubels en andere doet men, om naar alle waarschijnlijkheid, de kosten van een verhuis/aankoop nieuwe meubelen uit te schakelen.

Het ging in het artikel voornamelijk over "Leuven en Brugge". Toch durf ik het hele onderzoek te betwijfelen.

Dat men kampt met een structureel tekort aan personeel kan ik tot op bepaalde hoogte nog begrijpen. Neem mensen aan misschien?

Je kan bij het artikel natuurlijk ook een heel andere denkpiste gaan bewandelen in de zin van: hebben ze weer iets gevonden om die leegstaande panden vol te steken met 'zij' die ons land overspoelen, van vreemde origine zijnde, landverraders zijnde? Een duistere denkpiste zeg maar alhoewel?

De 7 werken van barmhartigheid misschien:

De vreemdelingen herbergen

In bepaalde gevallen kan je u ook de vraag stellen, laat men ze bewust leeg staan om te zoeken naar de 'juiste' huurder(s), zij die het nog een beetje deftig weten te onderhouden het gehuurde pand, zijn die de huur op gezette tijden weet te betalen, zij die zich gedragen, zijn die de panden niet onderverhuren, zij die het gehuurde niet afbreken ...

Het is een regenachtige/winderige dag vandaag en ik ben enorm aan het DOOM denken, mijn verontschuldigingen daar ook voor.

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 mei 2014 om 09:20.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2014, 09:32   #2
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Detail tekst

Mijn verontschuldigingen voor het taalgebruik wat volgt, maar daar geloof ik nu totaal eens geen 'ballen' van.

Wel, mensen die ik ken die wonen in Antwerpen aan de Linker-Oever in een hoogbouw en die wisten mij te vertellen, dat als daar een appartement leeg komt te staan er na een 'half uur ' al bijna iemand anders die woonst betrekt zonder zelfs opkuisen en schilderen, en gewoon in de vorige huurders hun 'rommel' gaan zitten. Zelfs overnemen van meubels en andere doet men, om naar alle waarschijnlijkheid, de kosten van een verhuis/aankoop nieuwe meubelen uit te schakelen.

Het ging in het artikel voornamelijk over "Leuven en Brugge". Toch durf ik het hele onderzoek te betwijfelen.

Dat men kampt met een structureel tekort aan personeel kan ik tot op bepaalde hoogte nog begrijpen. Neem mensen aan misschien?

Je kan bij het artikel natuurlijk ook een heel andere denkpiste gaan bewandelen in de zin van: hebben ze weer iets gevonden om die leegstaande panden vol te steken met 'zij' die ons land overspoelen, van vreemde origine zijnde, landverraders zijnde? Een duistere denkpiste zeg maar alhoewel?

In bepaalde gevallen kan je u ook de vraag stellen, laat men ze bewust leeg staan om te zoeken naar de 'juiste' huurder(s), zij die het nog een beetje deftig weten te onderhouden het gehuurde pand, zijn die de huur op gezette tijden weet te betalen, zij die zich gedragen, zijn die de panden niet onderverhuren, zij die het gehuurde niet afbreken ...

Het is een regenachtige/winderige dag vandaag en ik ben enorm aan het DOOM denken, mijn verontschuldigingen daar ook voor.

Ze houden altijd een zekere leegstand voor noodgevallen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2014, 09:45   #3
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ze houden altijd een zekere leegstand voor noodgevallen.
Juist !
Toen een alleenstaande man - in Brugge ! - een bemeubeld appartement zocht in de immo-agentschappen, was er één "oudere" bediende die hem toevertrouwde: "Mijnheer, als er zo'n appartement vrijkomt, zet het OCMW daar ONMIDDELLIJK z'n klauwen op. Dat is voorbehouden aan de vreemdelingen"...
Inderdaad: de vreemdelingen herbergen.
Eigen volk laatst !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2014, 09:49   #4
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist !
Toen een alleenstaande man - in Brugge ! - een bemeubeld appartement zocht in de immo-agentschappen, was er één "oudere" bediende die hem toevertrouwde: "Mijnheer, als er zo'n appartement vrijkomt, zet het OCMW daar ONMIDDELLIJK z'n klauwen op. Dat is voorbehouden aan de vreemdelingen"...
Eigen volk laatst !
Vreemdelingen die een Belgische nationaliteit aanvragen en verkrijgen zijn daarna ook laatst!
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2014, 09:50   #5
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bron

Detail tekst

In bepaalde gevallen kan je u ook de vraag stellen, laat men ze bewust leeg staan om te zoeken naar de 'juiste' huurder(s), zij die het nog een beetje deftig weten te onderhouden het gehuurde pand, zijn die de huur op gezette tijden weet te betalen, zij die zich gedragen, zijn die de panden niet onderverhuren, zij die het gehuurde niet afbreken ... Het is een regenachtige/winderige dag vandaag en ik ben enorm aan het DOOM denken, mijn verontschuldigingen daar ook voor.
In bepaalde andere gevallen gaat het dikwijls over gebouwen die men wil renoveren.
"De vreemdelingen herbergen" : persoonlijk weet ik een ganse rij huizen staan waar vreemdelingen in hebben gewoond. De sociale verhuurmaatschappij heeft geduldig gewacht tot ze alle huurders buiten kreeg & is nu begonnen met al die woningen te restaureren...

Laatst gewijzigd door Boduo : 12 mei 2014 om 09:51.
Oud 12 mei 2014, 11:12   #6
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Zie maar wie in de sociale huizen woont, zelden zijn het autochtonen. In Antwerpen mogen de autochtone kinderen (zeldzame) zelfs niet op de speeltuigen, die zijn voor de verrijkers bestemd .
Soms wordt als uitleg gegeven dat de grootste families als eerste in aanmerking komen, maar , wie zouden dat zijn? Het is zo goed als onmogelijk om als minderbegoede Vlaming een sociale woning toebedeeld tekrijgen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2014, 11:16   #7
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Zie maar wie in de sociale huizen woont, zelden zijn het autochtonen. In Antwerpen mogen de autochtone kinderen (zeldzame) zelfs niet op de speeltuigen, die zijn voor de verrijkers bestemd .
Soms wordt als uitleg gegeven dat de grootste families als eerste in aanmerking komen, maar , wie zouden dat zijn? Het is zo goed als onmogelijk om als minderbegoede Vlaming een sociale woning toebedeeld tekrijgen.
Inderdaad, hoe zot kunnen we zijn. We bouwen sociale woningen om geïmporteerde analfabeten, waar geen enkele vraag naar is , in te steken en die dan vervolgens levenslang op onze kosten gaan leven.

Laatst gewijzigd door Pericles : 12 mei 2014 om 11:17.
Oud 12 mei 2014, 11:22   #8
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In bepaalde andere gevallen gaat het dikwijls over gebouwen die men wil renoveren.
"De vreemdelingen herbergen" : persoonlijk weet ik een ganse rij huizen staan waar vreemdelingen in hebben gewoond. De sociale verhuurmaatschappij heeft geduldig gewacht tot ze alle huurders buiten kreeg & is nu begonnen met al die woningen te restaureren...
Ik vermoed dat renovatie de belangrijkste reden is. Veel sociale woonblokken zijn verouderd, en voldoen niet meer aan de Vlaamse wetgeving. Een appartement dat leeg komt moet dus gerenoveerd worden. Maar je kunt niet één appartement grondig renoveren, je moet het hele blok tegelijk aanpakken. Andere huurders buiten zetten mag ook niet. Blijft over: appartementen leeg laten staan totdat iedereen buiten is, en dan renoveren. Met als gevolg dat sommige appartementen inderdaad ettelijke jaren leeg staan.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2014, 11:25   #9
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Bron

Detail tekst

Voila, het probleem van Vlaanderen de dag van vandaag: universiteiten doen wetenschappelijk verantwoord onderzoek en die resultaten worden vierkant in de vuilbak geklasseerd door iemand op een loos forum omdat hij 'er gaan ballen van gelooft'...

Zoals de grote commissaris W.W. ooit zei: 'Geloven is voor pastoors, jongen'. Meten is weten, dus als u die resultaten niet 'gelooft', doe dan zelf een wetenschappelijk verantwoord onderzoek dat het tegendeel bewijst. Dan gaan mensen zoals ik u wel serieus nemen.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2014, 11:54   #10
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Een bevoegdheid van de sossen en meer bepaald van huppeldepup Freya.
Tonnen worden er betaald aan veelal SPA-bestuurders om die dingen te beheren. En zie, dat krijg je dan met die linkse klodderaards. Geen opvolging. Niets.
Vigilant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2014, 22:59   #11
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant Bekijk bericht
Een bevoegdheid van de sossen en meer bepaald van huppeldepup Freya.
Tonnen worden er betaald aan veelal SPA-bestuurders om die dingen te beheren. En zie, dat krijg je dan met die linkse klodderaards. Geen opvolging. Niets.
Ik vrees dat er nog meer tsjeven bestuurders zijn !
Oud 13 mei 2014, 00:56   #12
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist !
Eigen volk laatst !
Dat mag je wél zeggen zonder het CGKR op je dak te krijgen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 13 mei 2014 om 01:19.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2014, 19:56   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila, het probleem van Vlaanderen de dag van vandaag: universiteiten doen wetenschappelijk verantwoord onderzoek en die resultaten worden vierkant in de vuilbak geklasseerd door iemand op een loos forum omdat hij 'er gaan ballen van gelooft'...
Ik vind dat hier geen loos forum. Ik vind het hier zelfs best leuk. Een prima discussieforum.

Ter info:

Antwerpen Linker Oever en het Kiel daar heeft men al verschillende appartementsgebouwen volledig in hun adam/eva kleedje gezet met het oog op een volledige renovatie die trouwens op zijn best verloopt en er prima heropgewaardeerde gebouwen het straatbeeld weten te sieren na de toch best wel zware werken.

Laatst gewijzigd door Universalia : 13 mei 2014 om 19:56.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 08:41   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Homans: "Sociaal vangnet dient niet om nog comfortabeler te leven dan je al leeft"

Bron

Citaat:
Wij komen mensen tegen die zes appartementen verhuren en daaruit een vorstelijk inkomen halen, en die op de zojuist beschreven manier toch in aanmerking komen voor een sociale woning. Ik herhaal: ik vind dat niet sociaal. Er staan in Antwerpen 13.000 mensen op de wachtlijst."
Ok, dat is er inderdaad wel een beetje over.

Van die 13.000 mensen, hoeveel vreemdelingen zijn er daar bij mevrouw?
Oud 14 mei 2014, 08:45   #15
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
[b]Homans ...
... liegt. heb je eigendommen heb je geen recht op sociale woningen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 09:58   #16
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Leugentjes om 'bestwil'?
Oud 14 mei 2014, 11:02   #17
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Leugentjes om 'bestwil'?
Homans en Nva hun meningsuitingen zijn of worden zelden gehinderd door kennis van zaken
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 11:07   #18
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Homans en Nva hun meningsuitingen zijn of worden zelden gehinderd door kennis van zaken
De truck zou zijn , je slechts voor 95 procent eigenaar maken (dus geen volle eigendom) en dan gaat het wel.
Oud 14 mei 2014, 15:38   #19
Woordenaar
Burgemeester

Woordenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
=> Dit klopt niet.
--> "Eigendomsvoorwaarde :

Als je bij een mogelijke toewijzing nog een ongeschikte, onbewoonbare of onaangepaste woning in eigendom hebt, moet je je engageren om binnen één jaar na de toewijzing:
- de woning te verkopen of te vervreemden, of;
- de woning voor minstens 9 jaar te verhuren aan of ter beschikking te stellen aan De Oostendse Haard of een andere sociale verhuurder (zoals andere sociale huisvestingsmaatschappijen en het OCMW). De Oostendse Haard of de andere sociale verhuurder is echter niet verplicht om op dit aanbod in te gaan.

Let op: Ook hier werd voor de inschrijving een uitzondering gemaakt voor de woningzoekende die aan het scheiden was, de wettelijke samenwoning ging beëindigen of kon aantonen dat het huwelijk onherstelbaar was ontwricht,. Bij toelating is dit niet meer het geval. Resultaat is dat je geschrapt wordt uit het inschrijvingsregister, omdat je niet voldoet aan de toelatingsvoorwaarden. Bij toewijzing moet de echtscheiding uitgesproken zijn of moet de echtscheidingsprocedure ingeleid zijn, tenzij er gegronde redenen zijn waarom de echtscheiding nog niet is ingeleid of als er een vermoeden van afwezigheid is vastgesteld."

=> Hieruit begrijp ik dat men de eigendom moet verkopen, vervreemden of verhuren. Maw, iemand die eigendom bezit kan dit behouden en doorverhuren of ter beschikking stellen aan een sociale huurvestingsmaatschappij (indien zij zich akkoord verklaren) en toch recht hebben op een sociale woning.
Woordenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 16:14   #20
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat er nog meer tsjeven bestuurders zijn !
Jullie hebben er een goede binnengehaald vanuit Antwerpen. Oei en zijn ex is nagekomen. Die regelen dat wel voor jullie, die kennen alle knepen uit de trukendoos.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be