![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik snap sommigen niet...
Waarom willen ze Wallonië er uit gooien, en dan Frans-Vlaanderen er bij nemen, een gebied dat zich Franser gedraagt dan Wallonië, dat -ondanks alles- beter aansluit bij Vlaanderen en Nederland dan Frans-Vlaanderen. Wat zijn de motieven daarvoor?
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar er bestaat een regionaal gevoel dat Vlaams is. En er is interesse voor wat er in Vlaanderen gebeurt. Los daarvan: het is een streek die van oorsprong Vlaams was, dus lijkt het mij logisch dat we die niet zomaar opgeven. Andere volkeren in Frankrijk zouden maar al te blij zijn met enige steun van hun buurvolkeren (Catalonië, Baskenland,...) |
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Die interesse voor Vlaanderen is uiteraard niet echt geconcretiseerd in het dagelijks leven (behalve bij de harde kern), maar er is potentiëel. De stand Frans-Vlaanderen-Wallonië is 2-0: Ze zijn het ooit geweest, en zijn het nog een beetje. |
|
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En dan nog. Moet Oost-Pruisen, Silezië en Memel terug aan de Duitsers? Moeten Slovenië en Tsjechië terug naar Oostenrijk? Moeten Slowakije en Kroatië terug naar Hongarije? Moet Israël terug naar de Arabieren? Irredentisme is gevaarlijk, omdat men altijd het gebied nastreeft van toen het de grootste omvang had. Doet iedereen dat, heb je gegarandeerd oorlog. Citaat:
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Overigens, over dat recent verleden... Frans-Vlaanderen maakt al van in de 17e-18e eeuw geen deel meer uit van Vlaanderen. Echt recent is dat niet. Reeds in 1815 besliste men al om -hoewel nog niet zo lang geleden- om Zuid-Vlaanderen niet bij het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden te voegen. En dat niet omdat Frankrijk het niet wou. Frankrijk was immers verslagen, en totaal overgeleverd aan de willekeur van de Grootmachten. Men koos toen voor de realpolitik om Frans-Vlaanderen bij Frankrijk te laten, gewoon omdat het gebied toen al door en door verfranst was.
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() 1. dat van extreem-rechts klopt dus niet. De Frans-Vlaamse Beweging is van oorsprong eerder progressief dan rechts. Trouwens, in de huidige context (België) heeft het weinig zin om over die hereniging te spreken.
2. Vlaanderen is van oorsprong Vlaams en had al eigen bestuur in de 9e eeuw onder het feodalisme. Maar ergens klopt je logica wel hoor. Je moet het echter vooral zien als een vorm van solidariteit naar mensen die tegen wil en dank in Frankrijk zijn beland en nooit de rechten hebben gekregen die wij als Vlamingen wel hebben kunnen afdwingen, in het bijzonder de erkenning van onze taal in het bestuur. Het lijkt me wel dat na Vlaamse onafhankelijkheid de discussie in Frans-Vlaanderen wel zal loskomen. 3. Onmachtige volkeren, da's juist. Maar als er één ding zeker is, dan is het wel dat we in Frankrijk geen steun zullen krijgen voor een secessie. Daarvoor moeten we ons meer richten op de Angelsaksische wereld, de staten die de voorbije 15 jaar hun onafhankelijkheid hebben verworven. En héél misschien Duitsland, maar dat is nu heel onwaarschijnlijk. |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overigens spreken we over de 19e eeuw. Toen werd er over volkeren niet gesproken. Los daarvan: ook de Elzas is toen niet naar Duitsland, of een Duits vorstendom, gegaan. In tegenstelling tot de Eerste Wereldoorlog heeft men er niet voor gekozen om de verliezer te vernederen, maar wel bufferstaten er rond te vormen. |
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#10 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Maar wat doet dit er toe? U zegt dat men in de 19e eeuw niet over volkeren sprak, maar Griekenland, Duitsland, Italië,... geven u toch wel te denken?
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Uiteraard moeten de Vlamingen goede grensoverschrijdende culturele betrekkingen na streven met Fr-Vlaanderen. Toch wel enige rechtzettingen - meen ik. Er was het flandre gallicante en het flandre flamingante. Dit echt Vl sprekend deel bevond zich ongeveer tussen de Aa en de Schreve en is overigens niet zo groot. Een stad als Rijsel bvb is nooit Vlaamssprekend geweest. Sint Omaars bvb was al in de 13 e E op 'natuurlijke' wijze 'ruckromanisiert' (Picardische expansie). Maar de echte verfransing van dit flandre 'flamingante' dateert van de 19e E,zelfs begin van de 20e Eeuw, niet van de 17e E. Dat op het congres van Wenen enigszins rekening werd gehouden met taalaanhorigheid, geloof ik geen snars van - tenzij mij tegenbewijs geleverd wordt. De Elzas en Lotharingen - in die tijd nog zeker Duitstalig, werden ook niet uit Frankrijk 'gelicht'. Trouwens, wat deden de Walen in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden? Overigens, ijveren voor de 'aanhechting' zelfs van dit 'flandre flamingante' vind ik even wereldvreemd als het ijveren voor de opname van de Walen in een nieuw 'Verenigd' Nederland. Addenda: Mijn opmerking over het begin vd verfransing en over het congres van Wenen werden reeds eerder gepost. (de garde). Idd, het belang van een evtl onafhankelijke VL republiek of een verenigd NL ligt in een Anglo-Amerikaanse oriëntatie. Go West. Lees de bijdragen van P. Beliën (www.secessie.nu)
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 24 september 2004 om 07:30. Reden: addenda |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Vlaanderen is wel degelijk onafhankelijk geweest, het graafschap dan. In 1790 verklaarde het zich onafhankelijk.
http://www.storme.be/onafhankelijkhverklaring.html
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |