Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2004, 13:06   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard Provincie Limburg handhaaft verbod op hoofddoekjes

Provincie Limburg handhaaft verbod op hoofddoekjes

Ondanks een verzoeningpoging onder leiding van een bemiddelaar van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (CGKR) tussen de ouders van twee moslimmeisjes en het Limburgse provinciebestuur handhaaft de provincie Limburg het verbod op hoofddoekjes in de provinciale handelsschool van Hasselt.

Een voorzetting van de dialoog is weinig zinvol gezien de islamitische ouderparen die een klacht bij het Centrum indienden bij hun standpunt blijven, zo maakte onderwijsgedeputeerde Frank Smeets (CD&V) dinsdag bekend. Over het verbod op hoofddoekjes in Limburg ontstond twee weken geleden de nodige heibel nadat bekend raakte dat twee islamitische ouderparen van meisjes die les volgden in de provinciale handelsschool in Hasselt een klacht hadden ingediend bij het CGKR. Aanleiding was dat hun dochters volgens het schoolreglement geen hoofddoekje in de klas mochten dragen. Een poging om de plooien glad te strijken onder leiding van een bemiddelaar van het Centrum haalde niets uit. Zowel de provincie Limburg als de betrokken ouders bleven bij hun standpunt.

Smeets benadrukte dinsdag dat hij begrip en respect heeft voor het standpunt van de ouders en de betrokken leerlingen. "Ondanks het feit dat er verschillende voorstellen werden geformuleerd, houden de ouders zich evenwel aan hun standpunt. De provincie heeft daarop beslist het schoolreglement verder te handhaven en toe te passen", aldus nog Smeets.

mooi zo.
aanpassen of OPKRASSEN 8)
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2004, 13:22   #2
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Ik heb niks tegen hoofddoeken, maar je moet ergens een lijn trekken. Die lijn had iets flexibeler mogen zijn voor mijn part, maar nu ze er is vind ik dat iedereen gelijk moet zijn voor de wet.

Joden, Hindoes, nonnekes en orthodoxen gebruiken ook allemaal hoofddoeken. En wat dan te doen met kruisen aan een kettingkje of Jezus-beeldjes aan de muren? Was daar ook al geen rel rond een tijd geleden?

Ik zag gisteren op Nederland een reportage over een groep mensen die protesteren tegen de lokale moskee die elke vrijdag 1 keer oproept tot gebed. Larie vind ik, want katholieke kerken doen dat hier ook, en meermaals per week. Dat bedoel ik dus met iedereen gelijk behandelen...
Oud 15 september 2004, 13:25   #3
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Ik heb niks tegen hoofddoeken, maar je moet ergens een lijn trekken. Die lijn had iets flexibeler mogen zijn voor mijn part, maar nu ze er is vind ik dat iedereen gelijk moet zijn voor de wet.

Joden, Hindoes, nonnekes en orthodoxen gebruiken ook allemaal hoofddoeken. En wat dan te doen met kruisen aan een kettingkje of Jezus-beeldjes aan de muren? Was daar ook al geen rel rond een tijd geleden?

Ik zag gisteren op Nederland een reportage over een groep mensen die protesteren tegen de lokale moskee die elke vrijdag 1 keer oproept tot gebed. Larie vind ik, want katholieke kerken doen dat hier ook, en meermaals per week. Dat bedoel ik dus met iedereen gelijk behandelen...
Er is wel een degelijk verschil tussen een minaret en een klok. Qua volume, en kwa tijdstip.

Jij hebt duidelijk nog geen minaret gehoord.
Oud 15 september 2004, 13:28   #4
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Joden, Hindoes, nonnekes en orthodoxen gebruiken ook allemaal hoofddoeken.
Zijn ook niet toegestaan. Ik heb natuurlijk ook nog niet veel Vlaamse meisjes met een hoofddoek zien rondlopen. Indien dat zo toch zou zijn, moet het ook verboden worden.
[quote]En wat dan te doen met kruisen aan een kettingkje of Jezus-beeldjes aan de muren? Was daar ook al geen rel rond een tijd geleden?
Kruisen aan een kettinkje zijn heel wat anders en mogen gedragen worden, net zoals moslims gerust een halve maan aan hun ketting mogen dragen.

Citaat:
Ik ken geen kerk die op een onmenselijk uur oproept tot gebed...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2004, 13:40   #5
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Er is wel een degelijk verschil tussen een minaret en een klok. Qua volume, en kwa tijdstip.

Jawel, ik woon +/- tussen een moskee en een kerk. Mijn voorkeur gaat naar de afschaffing van beide, er gaat toch niemand meer naar de kerk en er bestaat zoiets als een wekker tegenwoordig.
Oud 15 september 2004, 13:44   #6
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, ik woon +/- tussen een moskee en een kerk. Mijn voorkeur gaat naar de afschaffing van beide, er gaat toch niemand meer naar de kerk en er bestaat zoiets als een wekker tegenwoordig.
Ik heb geen wekker nodig, dus heb geen nood aan een minaretten.

In de enkele keren dat ik vertoeft heb in Saudië Arabië, is het elke dag om 5 uur s'ochtends je luidste kabaal alsof er een openlucht-disco voor je deur is opengegaan. Daar is uiteraard een reden voor waarom ze dat doen.

Als je toelaat dat ze nu eens elke vrijdag die luidsprekers aanzetten, dan krijg je vroeg of laat exact dezelfde situatie als in S.A. Immers, hoe ga je een grens trekken? Hun geloof vereist dat het 5 keer per dag gebeurd, al vorens je haangekraai begint te horen.
Oud 15 september 2004, 15:33   #7
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Provincie Limburg handhaaft verbod op hoofddoekjes

Ondanks een verzoeningpoging onder leiding van een bemiddelaar van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding (CGKR) tussen de ouders van twee moslimmeisjes en het Limburgse provinciebestuur handhaaft de provincie Limburg het verbod op hoofddoekjes in de provinciale handelsschool van Hasselt.

Een voorzetting van de dialoog is weinig zinvol gezien de islamitische ouderparen die een klacht bij het Centrum indienden bij hun standpunt blijven, zo maakte onderwijsgedeputeerde Frank Smeets (CD&V) dinsdag bekend. Over het verbod op hoofddoekjes in Limburg ontstond twee weken geleden de nodige heibel nadat bekend raakte dat twee islamitische ouderparen van meisjes die les volgden in de provinciale handelsschool in Hasselt een klacht hadden ingediend bij het CGKR. Aanleiding was dat hun dochters volgens het schoolreglement geen hoofddoekje in de klas mochten dragen. Een poging om de plooien glad te strijken onder leiding van een bemiddelaar van het Centrum haalde niets uit. Zowel de provincie Limburg als de betrokken ouders bleven bij hun standpunt.

Smeets benadrukte dinsdag dat hij begrip en respect heeft voor het standpunt van de ouders en de betrokken leerlingen. "Ondanks het feit dat er verschillende voorstellen werden geformuleerd, houden de ouders zich evenwel aan hun standpunt. De provincie heeft daarop beslist het schoolreglement verder te handhaven en toe te passen", aldus nog Smeets.

mooi zo.
aanpassen of OPKRASSEN 8)
Die moslimouders, zijn dat de zogenaamde GEMATIGDE moslims die zo tolerant, inburgeringswillig en vol respect voor de waarden en tradities van hun (gast)land zijn?
Eigenlijk zouden die veel beter gedijen in Iran of Afghanistan. Wat belet hem om naar die islamitische paradijzen te verhuizen? Westerse voorzieningen als OCMW, dopgeld, kindergeld, sociale huisvesting, gratis onderwijs, etc.?
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2004, 15:39   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven

Bovendien hoort die klok bij onze vlaamse cultuur en dient ze ook om de tijd aan te duiden...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2004, 15:41   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Bovendien hoort die klok bij onze vlaamse cultuur en dient ze ook om de tijd aan te duiden...
Bovendien als ze het in hun hoofd zouden halen om in 't dorp een minaret neer te poten die om 5 uur oproept tot het gebed

begin ik de dag ernaa een geloof dat om 2 en 3 en 4 uur 'snachts oproept tot het gebed dmv zware bassen en hoge tonen, waar iedereen in mijn omgeving stapelzot van wordt !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2004, 15:44   #10
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad blijkt andermaal dat de ouders geen water bij de wijn willen doen.
Waar zijn ze nu, onze linkse jongens.
Alsof dialoog hier gaat helpen, niet dus, want als het wat veel in de media komt, gaan ze nog eens een Belg gijzelen om alzo hun wensen kracht bij te zetten.

Wie is hier nu een probleem aan het maken?
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2004, 16:06   #11
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

ze zouden om den boel een beetje deftig te houden en voor t'minst ambras te hebben kunnen uitgerust worden met "uniforme schoolhoofddoekjes" die ze in de klas mogen ophouden en die ze eventueel (mits betaling van een borgsom) mogen meenemen naar huis....

k'stel voor om alle scholen in vlaanderen te voorzien van een "setje" schoolhoofddoekjes zodoende dat de leerlingen gemakkelijk herkenbaar zijn door het grote voorgedrukte nummer op het hoofddoekje en door de fluo kleur welke daarenboven nog een meerwaarde zal leveren in de zichtbaarheid (dus veiligheid) in het verkeer op de weg van en naar de school. Enigszins zou ook de mogelijkheid moeten geboden worden om een "eigen schoolhoofddoek" te ontwerpen in evenredigheid tot de "stijl" van de school, een katholieke school zou dan zéér mooie hoofddoekjes kunnen voorzien met een schoon kruiske of een maria-beeldje op evenals de naam van de school..... daar waar een tuinbouwschool zou kunnen opteren voor een leuk varkentje op de hoofddoek bijvoorbeeld. Géén onderscheid in rang, stand of geloof.... iedereen gelijk voor t'schoolreglement : "uniforme hoofddoekjes"
Oud 15 september 2004, 17:31   #12
joske
Gouverneur

joske's schermafbeelding

Standaard

kort en goed,bravo voor de provincie limburg
.Universele Verklaring van de rechten van de Mens opgenomen onder artikel 19: "Eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en van uiting van zijn mening, wat het het recht insluit NIET VERONTRUST te worden omwille van zijn meningen en het recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen, inlichtingen en ideeën op te zoeken, te ontvangen en te verspreiden" Goedkeuring en publicatie Belgisch Staatsblad 31 maart 1949
joske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be