![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Nederlandse en Vlaamse Groenen roepen samen op De groene partijen GROENLINKS (Nederland) en Groen (Vlaanderen) doen een oproep aan de Nederlandse en Belgische regering om werk te maken van een alternatief voor de giftreinen die nu rijden over de Brabantroute in Nederland en over spoorlijn 12 in Vlaanderen. Na het ongeval in het Oost-Vlaamse Wetteren is de bezorgdheid van de mensen over de veiligheid van dergelijke gevaarlijke transporten vlakbij woonwijken sterk toegenomen.
De groene partijen van West-Brabant en Noord-Antwerpen stellen als alternatief voor dat opnieuw werk gemaakt wordt van de ROBEL-verbinding tussen Rotterdam en België in Nederland en de spoorlijn 11 in België. GroenLinks en Groen betreuren het dat beide routes niet weerhouden worden in de toekomstplannen van de Nederlandse en Belgische spoorwegen. Toch zeker niet voor de korte termijn. Bart Staes, lijsttrekker Europa (Groen): "Het zou logisch zijn dat de ROBEL-lijn wordt opgenomen in het Basisnet voor gevaarlijke spoortransporten in Nederland en in het meerjaren-investeringsprogramma van de NMBS in België. Op die manier kan een aparte corridor gecreëerd worden voor meer risicovolle spoortransporten. Als ook de verbindingsboog Zeeland-Antwerpen (VEZA) gerealiseerd wordt kan tegelijk ook een belangrijke verbinding gemaakt worden voor het vervoer van en naar de Zeelandhavens." Rond de concrete inplanting van de ROBEL-lijn in Nederland en in België is wel nog ruimer overleg nodig. Daarrond liep enkele jaren terug een inspraakronde, maar die werd afgeblazen toen deze aparte goederenspoorlijn geen politieke prioriteit meer bleek te zijn. Maar het is nu tijd om de draad weer op te nemen. Voor de Groenen is het wel essentieel dat naar een goede ruimtelijke inplanting gezocht wordt voor de nieuwe goederenspoorlijn, die maximale garanties biedt voor de leefbaarheid voor alle bewoners in deze zone én voor het behoud van waardevolle natuur. Ingrid Pira, 2e plaats Vlaams (Groen): "Samen met onze Nederlandse collega's stellen we tegelijk vast dat de dienstverlening op vlak van personenverkeer voor West-Brabant en Noord-Antwerpen de laatste tijd gevoelig verminderd werd. Beide streken worden wel opgezadeld met meer gevaarlijke transporten, maar worden stiefmoederlijk behandeld als het gaat om goede en tijdige aansluitingen op de grote spooras Rotterdam-Brussel. Als goederentreinen in de toekomst afgeleid worden over een nieuwe spoorlijn , komt er op de bestaande spoorlijnen (Brabantroute – Belgische lijn 12) ruimte vrij voor lightrailverbindingen gericht op reizigers van de streek. Minder risico’s voor de omwonenden en meer comfort voor reizigers, daar doen we het voor." Bart Staes, lijsttrekker Europa voor Groen Ingrid Pira, 2e plaats Vlaanderen voor Groen Marga Schoofs, Groen Essen Mieke De Schepper, Groen Kapellen Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |