Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2014, 00:34   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard bankgeheim? 't zal wel zijn

Na een lange periode zonder werkaanbieding heeft een vriend van mij een job gekregen bij KBC.

Naar eigen zeggen weet hij van elke KBC klant precies wat er op de rekening staat en wat de transacties zijn.

Ik vind dat ronduit schandalig. Ben zelf bij fortis maar een andere vriend van mij werkt bij die bank. Betekent dit dat alle werknemers bij fortis mijn saldo's en transacties kennen?

Anno 2014 heeft een mens nog 0,0 privacy
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 01:13   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Man, waar maakt ge U druk over, ook de Belastingen hebben toegang tot die gegevens.

Als ge niet wil dat iemand van uw transacties afweet, dan gebruikt ge geen electronische toestanden noch banken.
Oud 22 juni 2014, 01:18   #3
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Na een lange periode zonder werkaanbieding heeft een vriend van mij een job gekregen bij KBC.

Naar eigen zeggen weet hij van elke KBC klant precies wat er op de rekening staat en wat de transacties zijn.

Ik vind dat ronduit schandalig. Ben zelf bij fortis maar een andere vriend van mij werkt bij die bank. Betekent dit dat alle werknemers bij fortis mijn saldo's en transacties kennen?

Dat is niet enkel anno 2014 zo, hoor, dat hebben ze bij uw bank altijd al geweten.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 01:23   #4
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Dat maakt de tot nog toe overwinning in het verzet tegen het bankgeheim ten opzichte van overheden wel erg cynisch. Als je de mensen van jouw bankkantoor iets of wat kent en die leeft een triestig leventje, dan kan ik me voorstellen dat die veel meer geïnteresseerd is in wat jij doet dan een ambtenaar in Brussel die bij verdachte zaken naar de verrichtingen kijkt, maar niet naar de voor hem of haar onbekende persoon daarachter.

Voor die man die op de bank werkt is dat zo'n beetje als op iemands Facebook-account kijken, maar dan met de dingen die je niet wilt tonen. Interessant toch.

Het is heel gelijkaardig met internetprivacy. Velen vinden het idee dat de overheid gegevens kan opvragen afschuwelijk, maar dat bedrijven en individuen jouw internetgebruik kunnen traceren is iets dat in velen van hen niet opkomt. Zolang de overheid niet zien wat ze doen, denken ze dat ze privacy hebben.

Als je volledige privacy wilt hebben, leef dan zonder bank, zonder internet, zonder nummerplaat en zonder identiteitskaart.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 22 juni 2014 om 01:26.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 01:50   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En? Dat is toch normaal. Hij is bankbediende. Als bankbediende moet hij toch logischerwijze toegang hebben tot die gegevens. Wel mag hij die informatie niet aan de buitenwereld kenbaar maken.

Indien u niet wil dat andere mensen weten hoeveel u ergens gespaard hebt, houdt u beter uw geld thuis in een kluis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 01:52   #6
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

De ambtenaren op de dienst Bevolking kunnen ook zien waar en met wie je allemaal hebt gewoond, en met hoeveel verschillende partners je kinderen hebt.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 01:56   #7
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
De ambtenaren op de dienst Bevolking kunnen ook zien waar en met wie je allemaal hebt gewoond, en met hoeveel verschillende partners je kinderen hebt.
Grappig: dan weten die meer dan ik!
Oud 22 juni 2014, 02:21   #8
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

man man man die vriend heeft dat helemaal niet verder te vertellen, er is ook nog zoiets als beroepsgeheim
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 03:54   #9
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Kneecapping. Het IRA wist bankiers aan te pakken.
Oud 22 juni 2014, 04:54   #10
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Het lijkt me zeker niet wenselijk dat vrienden of kennissen je bankgegevens kennen ,daarom
Kies een buitenlandse bank ,daar kennen ze u niet.
Bijv de Triodos bank of de Friesland bank.

Laatst gewijzigd door cato : 22 juni 2014 om 04:58.
cato is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 07:35   #11
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Kneecapping. Het IRA wist bankiers aan te pakken.
Ik betwijfel sterk dat er veel bankiers een kneecapping ondergaan hebben in de "six counties". Kneecapping werdt toegepast door de republikeinen op criminelen van gemeen recht (dieven etc)
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 07:48   #12
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Uw "vriend" is geacht (heeft daar normaal gezien een dokument moeten voor tekenen) om die informatie voor zichzelf te houden.
2. Niet iedereen die in een bank werkt heeft toegang tot die informatie, maar ja er zijn mensen in de bank die daar toegang tot hebben.
3. Als uw vriend iets teveel zal gaan snuisteren in andermans rekeningen zal hij op een bepaald moment wel de interne audit aan zijn bureel zien staan.
4. Uw medisch dossier kan zonder twijfel opgevraagd worden door de secretaresse van de uw dokter en die kan dan gaan roddelen in het dorp dat ge kweet niet wat hebt.....dus ?
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 07:55   #13
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hoe kan een bankbediende zijn werk doen zonder zicht op de klant zijn gegevens ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 08:02   #14
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
1. Uw "vriend" is geacht (heeft daar normaal gezien een dokument moeten voor tekenen) om die informatie voor zichzelf te houden.
2. Niet iedereen die in een bank werkt heeft toegang tot die informatie, maar ja er zijn mensen in de bank die daar toegang tot hebben.
3. Als uw vriend iets teveel zal gaan snuisteren in andermans rekeningen zal hij op een bepaald moment wel de interne audit aan zijn bureel zien staan.
4. Uw medisch dossier kan zonder twijfel opgevraagd worden door de secretaresse van de uw dokter en die kan dan gaan roddelen in het dorp dat ge kweet niet wat hebt.....dus ?
Topicstarter zijn 'vriend' vergat ook een detail : de bediende kan enkel gegevens inzien van klanten van het lokale kantoor. En wie lukraak gegevens opzoekt van klanten waarmee geen afspraak in het kantoor is gemaakt valt idd heel snel door de mand.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 08:09   #15
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het bankgeheim bestaat uit het feit dat je als werknemer die gegevens niet openbaar mag magen, niet uit het feit dat niemand toegang zou hebben.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 08:21   #16
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hoe kan een bankbediende zijn werk doen zonder zicht op de klant zijn gegevens ?
Een politiek correcte bank zou het saldo verbergen en bij een verrichting enkel aangeven 'kannie of kanwel'.
Een héél linkse politiek correcte bank zou ook 'kannie' uit de code schrappen.
Oud 22 juni 2014, 10:29   #17
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Man, waar maakt ge U druk over, ook de Belastingen hebben toegang tot die gegevens.

Als ge niet wil dat iemand van uw transacties afweet, dan gebruikt ge geen electronische toestanden noch banken.
Ik verwacht dat een selecte groep van kaderleden binnen de bank toegang hebben tot die informatie, en niet iemand die een interimjob voor slechts enkele weken doet.

Beroepsgeheim is heel erg overrated.
Op mijn lokale tennisclub was de uitbater steeds maar aan het klagen over buitenlanders die het sociale zekerheidsstelsel uitmelken. Een kennis van mij werkt bij de mutualiteit en kan het sociaal statuut van alle klanten zien. Blijkt dat die uitbater zelf al jaren een invaliditeitsuitkering trekt en 100% in het zwart op die tennisclub werkt.
Beroepsgeheim ja, maar zo lang de uitbater zelf niet hoort dat het uitlekt, en via wie het lek komt, is er niks aan de hand. En zelfs als hij hoort dat het lek er is, kan hij het niet bewijzen.
Tegenwoordig bestaat er zoiets als "de kliklijn" en dus kunnen alle mensen die bij een mutualiteit werken er op los bellen. Volgens mij valt dat zelfs binnen de grenzen van het beroepsgeheim

Met de wetenschap dat elke werknemer bij mijn bank, of het nu de kuisvrouw is of de directeur, mijn saldo's en uitgaven kent, schat ik de kans heel groot dat veel mensen in het uitgaansleven perfect weten hoe mijn bankrekening eruit ziet.
Vind ik totaal onaanvaardbaar
Oud 22 juni 2014, 10:37   #18
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Met de wetenschap dat elke werknemer bij mijn bank, of het nu de kuisvrouw is of de directeur, mijn saldo's en uitgaven kent, schat ik de kans heel groot dat veel mensen in het uitgaansleven perfect weten hoe mijn bankrekening eruit ziet.
Vind ik totaal onaanvaardbaar
Ja, overdrijf anders nog wat...

Je vergeet nog de leveranciers van de broodjes, de chauffeur van de vuilkar die de vuilniszakken van dat bankfiliaal komt oppikken en de loodgieter die vorige week de boiler in het keukentje is komen vernieuwen...
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2014, 10:37   #19
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Dat is niet enkel anno 2014 zo, hoor, dat hebben ze bij uw bank altijd al geweten.
Wie is "ze"?

De bankdirecteur? Of ook de kuisvrouw die vorige week begonnen is?

Kan elk personeelslid zonder reden in de databank beginnen zoeken naar het saldo van iedereen die in zijn facebook lijst staat, of moet een personeelslid verantwoorden waarom hij iemand zoekt in een databank?

Big brother is watching you
Oud 22 juni 2014, 10:42   #20
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Ja, overdrijf anders nog wat...

Je vergeet nog de leveranciers van de broodjes, de chauffeur van de vuilkar die de vuilniszakken van dat bankfiliaal komt oppikken en de loodgieter die vorige week de boiler in het keukentje is komen vernieuwen...
Hoezo overdrijven?
Die vriend van me wilde helemaal niet in de banksector terecht komen en heeft daar eigenlijk niet eens een geschikt diploma voor.
Hij heeft een interimjob voor welgeteld 1 maand en heeft naar eigen zeggen toegang tot al die informatie van alle klanten.
Met dat te zeggen breekt hij trouwens het beroepsgeheim niet. Dat zou hij pas doen als hij zegt dat Pierre van achter den hoek 17 000 heeft staan, en dat ondernemer X in het rood staat
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be