![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Na analyse van de tekst stelt het ACV vast dat informateursnota van De Wever helemaal niet zo onschuldig is. Commentaren die de nota soft, toegeeflijk, gematigd en pijnloos noemen vergissen zich schromelijk. Honi soit, qui mal y pense.3% desindexering
Dat de informateur sociaaleconomische hervormingen op maat van bedrijven en middenstand voorlegt, is op zich geen verrassing. Naast het wazige “versterking van het vertrouwen” en de verplichte “sanering van de openbare financiën” is de enige beleidsuitdaging voor De Wever het bevorderen van de competitiviteit. Hoe? Door “verdere loonmatiging”. Bovenop wat de ontslagnemende regering al doorvoerde. En daarnaast, in “een gelijkaardige grootteorde”, een bijkomende inspanning via een hervorming van de index. De “grootteorde” van de ontslagnemende regering was 2,96% correctie van de loonkloof. Dat betekent dus dat De Wever een aanvullende inlevering wil van minstens 2,96% door aan de index te morrelen. En dat bovenop het aanhouden van de loonstop van 2013-2014. Het verwondert het ACV niet dat sommige werkgeversorganisaties onmiddellijk enthousiast reageerden. Zoals ze ongetwijfeld tevreden zijn met de vaste wil van De Wever om de ervaringsbarema’s voor hun oudere bedienden aan te pakken. Werken voor i.p.v. tegen je uitkering Eveneens geheel voorspelbaar moeten ook de werklozen het ontgelden. Werkloze schoolverlaters die na één jaar niet aan een job zijn geraakt kunnen hun inschakelingsuitkeringen vergeten. De nota wil immers alleen nog werkloosheidsuitkeringen na ontslag. Die werkloosheidsuitkeringen wil men graag nog sneller afbouwen dan vandaag al het geval is door de impact van een sterkere degressiviteit van werkloosheidsuitkeringen … te onderzoeken. Van een understatement gesproken. Langdurig werklozen hebben ook alleen nog recht op een uitkering in ruil voor gemeenschapsdienst … waarbij enkel de voorwaarden nog moeten worden bepaald. De werkloosheid dus bestrijden door vooral de werklozen te bestrijden. De nota zit dus geheel op de lijn van het conservatieve discours dat je pechvogels niet moet pamperen maar pesten. Hakken in het sociale Ook rechtvaardige fiscaliteit wordt begraven. De nota heeft het wel over een tax shift. Maar dan richting hogere BTW. Dit is de minst rechtvaardige van alle belastingen want ze treft consumenten met lagere inkomens harder dan de hoge inkomens. Lagere inkomens consumeren immers een groter deel van hun inkomen. Hoge inkomens sparen veel meer. Werknemers betalen die BTW-verhogingen trouwens nog een tweede keer. Want de nota wil het effect van die BTW-verhogingen neutraliseren in de index. Een iets rechtvaardiger bijdrage vragen aan de vermogens en kapitalen, daarvan is dan weer geen spoor te bekennen in de nota. Zijn nota pleit voor een “verlichting van de (para)fiscale druk”. Met andere woorden: een sanering aan de uitgavenkant. Dus 10 miljard te vinden door drastisch te hakken in de sociale uitkeringen, de gezondheidszorg, de overheidswedden en de collectieve diensten. De inleiding op de informateursnota laat daarover geen misverstand bestaan. De onverantwoorde aderlating van de staatskas via de ontspoorde notionele investeringsaftrek wil men hervormen. Hoe? Door hem “budgetneutraal”, dus integraal, terug te geven via een algemeen verlaagde vennootschapsbelasting. Die hakbijl moet niet enkel dienen om het deficit en te schuld af te bouwen. Maar ook om bovenop beleidsruimte te creëren voor een verlaging van de belastingdruk. In het bijzonder om houders van een vennootschap opnieuw wat douceurtjes toe te delen. Want De Wever wil heel wat recente maatregelen terugdraaien. Minder liquidatiebonus wanneer ze hun zaak vereffenen (liquidatiebonus opnieuw van 25 naar 10%). Het terug gemakkelijker maken om privé-uitgaven op kosten van de zaak zetten. Met als schamel schaamlapje de optrekking van de minima in de sociale zekerheid en bijstand. Van welvaartsvastheid van de uitkeringen is zelfs geen sprake meer. Langer werken De nota stelt ook een structurele pensioenhervorming voor. En wil daarvoor het rapport van de Commissie Pensioenhervorming van vorige week benutten. Dat is al bij al redelijk vaag. Al wil de informateur in elk geval wel slaafs de Europese aanbevelingen uitvoeren. Dus de mogelijkheden om vroeger met pensioen te gaan afbouwen. En tegelijk de wettelijke pensioenleeftijd verhogen en vereiste loopbaanduur verlengen. In zijn haast om de pensioenleeftijd boven de 65 jaar te trekken, vergeet de informateur trouwens dat het maar gaat om een Europese ontwerpaanbeveling. Die hoogstwaarschijnlijk wordt afgezwakt door de Europese Raad. David Vanbellinghen ACV pers- en informatiedienst Haachtsesteenweg 579 - 1030 Brussel Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|