Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2014, 16:11   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard Wat is aantrekkelijker? Huren of kopen

Mijn vader vindt huren een domme zet omdat je geld in een bodemloze put verdwijnt, en je geen eigenaar wordt van het pand dat je huurt.

Ik zie er toch belangrijke voordelen in. Ben benieuwd waar de meeste jongeren op dit forum voor kiezen.

1) Huren is goedkoper dan kopen. Ik ken veel pas afgestudeerden die een mooi huis kopen via een zware lening, berekend op hun mooi salaris van dit moment.
Op die manier wordt er maandelijks zo veel afgehouden dat er niet gespaard kan worden. Een constante druk die tot stress leidt

2) Men wordt afhankelijk van werk om te kunnen blijven betalen.
Een soort financiële gevangenisstraf waar men pas over 20 jaar van wordt vrijgesproken. Met de groeiende werkloosheid in Europa is dat een risico

3) Kopen kun je enkel met 2 werkende personen, tenzij je bankrekening al zo dik is dat er nog weinig afbetaald moet worden. Dit impliceert dat uw relatie stabiel moet zijn. Met de hoge echtscheidingscijfers van de laatste jaren kunnen we daar niet zeker van zijn

Wat huren betreft.

Vrienden van mij huren samen een huis waarin ieder zijn eigen kamer heeft.
Omdat de totale prijs door veel mensen gedeeld wordt, kunnen ze maandelijks veel sparen. Sparen is een luxe die kopers niet hebben.

Huurders zijn vrij om te vertrekken wanneer ze dat willen.
Ikzelf reis de wereld rond en als ik een pauze inlas in België woon ik kosteloos bij mijn ouders. 3 maanden sparen via interimjobs (again, daar is niemand aan gebonden) stelt u in staat om veel waarde voor dat geld te krijgen in Aziatische landen waar elke euro 3 keer zo veel waard is.

Wat verkiezen jullie? In het huidige economische klimaat in Europa en naar de toekomst gericht?
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 16:19   #2
Leve B weg met VL
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Mijn vader vindt huren een domme zet omdat je geld in een bodemloze put verdwijnt, en je geen eigenaar wordt van het pand dat je huurt.

Ik zie er toch belangrijke voordelen in. Ben benieuwd waar de meeste jongeren op dit forum voor kiezen.

1) Huren is goedkoper dan kopen. Ik ken veel pas afgestudeerden die een mooi huis kopen via een zware lening, berekend op hun mooi salaris van dit moment.
Op die manier wordt er maandelijks zo veel afgehouden dat er niet gespaard kan worden. Een constante druk die tot stress leidt

Een soort financiële gevangenisstraf waar men pas over 20 jaar van wordt vrijgesproken. Met de groeiende werkloosheid in Europa is dat een risico

3) Kopen kun je enkel met 2 werkende personen, tenzij je bankrekening al zo dik is dat er nog weinig afbetaald moet worden. Dit impliceert dat uw relatie stabiel moet zijn. Met de hoge echtscheidingscijfers van de laatste jaren kunnen we daar niet zeker van zijn

Wat huren betreft.

Omdat de totale prijs door veel mensen gedeeld wordt, kunnen ze maandelijks veel sparen. Sparen is een luxe die kopers niet hebben.

Ikzelf reis de wereld rond en als ik een pauze inlas in België woon ik kosteloos bij mijn ouders. 3 maanden sparen via interimjobs (again, daar is niemand aan gebonden) stelt u in staat om veel waarde voor dat geld te krijgen in Aziatische landen waar elke euro 3 keer zo veel waard is.

Wat verkiezen jullie? In het huidige economische klimaat in Europa en naar de toekomst gericht?

Als je geld heb kan je best kopen, anders beter blijven huren, anders zal je een 'slaaf' van uw huisje worden.

Laatst gewijzigd door Leve B weg met VL : 6 juli 2014 om 16:20.
Leve B weg met VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 16:20   #3
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou NOOIT delen met andere mensen !!!!
Ik heb heel appartementje waar ik woon voor mij alleen !!
Heeft nadelen ivm kosten , maar .... ook voordelen:
Mijn prive is belangrijk !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 16:21   #4
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat huren betreft.

Kopen maar dan een klein huisje ... hoe groter hoe meer betalen op je ouwe dag ....met uw pietlullig pensioentje zal het plezant worden hoor..of tenzij je een politieke job hebt of ambtenaar zijt dan is da
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 16:23   #5
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Soms kan je voor de prijs van je huur een lening afkorten en betaal je dus voor iets wat van jezelf is/ wordt!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 16:28   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet jong (meer) en heb zelfs al een paar jaar geen kinderen van -30 meer.

Mijn kinderen moesten wel huren toen ze gingen samen wonen.
Maar eens ik zag dat de zaken goed liepen, en ze zelf begonnen uitkijken naar een kleine woning, begon ik te 'sponsoren'.
Ondertussen heeft een paar hun eerste huisje, waar ze veel in opgeknapt hadden, verkocht tegen een onverwachte mooie prijs. Ze wonen nu in een nieuw huis op meer dan 2000 vierkante meter.

Eigendom is beter, maar je mag je niet overlenen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 16:38   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Afhankelijk zijn van de goodwil van een verhuurder.... Moet lukken als de verhuurder een goed persoon is. Ik ken mensen die van een huurappartementje naar het rusthuis gegaan zijn, en die voor de rest een goed leven geleefd hebben.

Langs de andere kant, ik ken er ook anderen. De verhuurder overlijdt, de erven vinden de orginele afspraak niet voldoende winstgevend, en daar gaat het huurcontract.
Van €350 naar €650, begin maar als invalide met een minimum uitkering.

Langs de andere kant. Als verhuurder is het ook niet leuk meer.

Onlangs in de krant. Huurder rooft villa leeg, en betaald maanden geen huur.

Als verhuurder een malafide huurder buitenwerken is haast onmogelijk.

Laatst gewijzigd door maddox : 6 juli 2014 om 16:39.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 16:45   #8
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Klinkt wel een beetje asociaal als je het mij vraagt.
Het idee om een huis te delen met willekeurige mensen schrikt velen af. Maar je kunt het ook doen met vrienden/vriendinnen.

Laat ons aannemen dat iemand gemiddeld 1600 netto per maand verdient. Vrienden van mij betalen maar 300 elk voor de huishuur, met water en elektriciteit etc inbegrepen. Ze delen met een stuk of 4 geloof ik.

De kopers die ik ken moeten zo veel aan hun lening afbetalen dat er nog amper een paar honderd euro speling overblijft.
Neem daar nog bij dat na tien jaar huwelijk de relatie scheef zit, maar dat velen bij hun partner moeten blijven om wille van financiële redenen.

Als privacy uw prioriteit is begrijp ik de keuze.
Voor mij is vrijheid de absolute prioriteit. Geen vaste vriendin die na 1 jaar streken krijgt. Geen vaste job die me de keel uithangt. Geen lening waarvan je de afbetaling niet even on hold kunt zetten.

Freedom.
Maar huren vind ik alleen interessant als het je toestaat om te sparen.
Met de enorme belastingsdruk/overheidsdiefstal die onder Di Rupo II nog zal toenemen is dat sparen geen evidentie meer

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 6 juli 2014 om 16:48.
Oud 6 juli 2014, 16:53   #9
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het idee om een huis te delen met willekeurige mensen schrikt velen af. Maar je kunt het ook doen met vrienden/vriendinnen.
Het kan goed gaan , maar fout !!
Vrienden zijn of hebben is 1
samenwonen met vrienden is 2

Citaat:
Voor mij is vrijheid de absolute prioriteit.
Vwala !!
http://forum.politics.be/showthread.php?t=201586

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 17:55   #10
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een paar jaar gehuurd in Leuven na mijn studies toen ik begon te werken, maar ondertussen zelf gekocht. Er zijn voor- en nadelen aan kopen, maar ik was het belabberde huuraanbod in Leuven kotsbeu en ik wilde iets van mijzelf hebben. Een stuk duurder per maand, maar daar heb ik nu ook veel meer luxe voor. Toen ik huurde had ik altijd nog pakken over om te beleggen in de beurs en zo meer kapitaal om op te bouwen, maar daarlangs miste ik de luxe van zelf iets te hebben.

Het is een persoonlijke keuze die je moet maken. Iets kopen en geld lenen is fiscaal wel interessanter (en economisch ook met de lage rente) dan huren.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 18:02   #11
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Soms kan je voor de prijs van je huur een lening afkorten en betaal je dus voor iets wat van jezelf is/ wordt!!
Inderdaad! Toen wij 20 jaar geleden gingen trouwen, zochten wij ook eerst naar iets te huur. Toen bleek dat we voor hetzelfde bedrag aan maandelijkse huur voor een "startershuis" 4.5 miljoen konden lenen, was de keuze snel gemaakt en hebben we onmiddellijk een huis gekocht. Dat we 9 jaar later voor bijna het dubbele van de aankoopprijs konden verkopen. Huren vind ik echt verloren geld: het verdwijnt inderdaad in een bodemloze put, terwijl bij elke afbetaling je huis een beetje meer je eigendom wordt. En je er nog een fiscaal voordeel bovenop hebt dat je bij huren niet hebt.

Laatst gewijzigd door Miauw! : 6 juli 2014 om 18:06.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 18:03   #12
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Mijn voorkeur gaat naar kopen, er zijn natuurlijk uitzonderigen maar in mijn ogen is huren goed voor een paar jaar en ben je op lange termijn beter af als je vastgoed hebt kunnen verwerven. Ik deel de mening van je vader dat elke euro die je uitgeeft aan huur verloren is terwijl je bij een hypotheeklening elke maand een beetje meer eigenaar wordt van je woning.

Idealiter is natuurlijk de situatie waarin je beiden lang thuis kan blijven wonen zodat je iets kan kopen met een lage quotiteit zodat je maandelijks geen 1000-1500EUR of nog meer moet afbetalen.

Wat ik ook een groot nadeel vind aan huren is dat je nooit iets grondig kan aanpassen aan de woning of tuin. Ben je bijvoorbeeld de keuken, de badkamer of het terras beu dan kan je daar weinig aan doen behalve een ander huis huren waar waarschijnlijk ook niet alles naar uw wens zal zijn.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 18:04   #13
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Laat ons aannemen dat iemand gemiddeld 1600 netto per maand verdient. Vrienden van mij betalen maar 300 elk voor de huishuur, met water en elektriciteit etc inbegrepen. Ze delen met een stuk of 4 geloof ik.

De kopers die ik ken moeten zo veel aan hun lening afbetalen dat er nog amper een paar honderd euro speling overblijft.
Neem daar nog bij dat na tien jaar huwelijk de relatie scheef zit, maar dat velen bij hun partner moeten blijven om wille van financiële redenen.

Voor mij is vrijheid de absolute prioriteit. Geen vaste vriendin die na 1 jaar streken krijgt. Geen vaste job die me de keel uithangt. Geen lening waarvan je de afbetaling niet even on hold kunt zetten.

Freedom.
Maar huren vind ik alleen interessant als het je toestaat om te sparen.
Met de enorme belastingsdruk/overheidsdiefstal die onder Di Rupo II nog zal toenemen is dat sparen geen evidentie meer
Volgens mij zal je sneller "ambras" krijgen met de vreemden of vrienden met wie je een woning deelt, dan met je partner.
Hoe dikwijls gebeurt het niet dat goede vrienden na 1 gezamenlijke vakantie geen vrienden meer zijn? Wat moet dat dan zijn als je dag in dag uit een zelfde woning moet delen?

Laatst gewijzigd door Miauw! : 6 juli 2014 om 18:04.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 18:20   #14
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een interessante optie. Met wie neuk ik vanavond met mijn vrouw of die van mijn vriend of allemaal tesamen. Op een rapken in de keuken of de badkamer. Tussen de soep en de patatten. Moet kunnen.

Spannend, je rijd na de werkdag naar huis en je weet niet wie je gaat neuken. Met een beetje malchance wordt je nog gepakt in de bruindreef.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 18:42   #15
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht

Spannend, je rijd na de werkdag naar huis en je weet niet wie je gaat neuken.
Het is beter dat je het niet weet en dat het mogelijk meevalt, als dat je het wel weet en dat het tegenvalt.
Er zijn vele bronnen op internet die stellen dat 80% van de vrouwen vreemd gaat. Het lijkt me moeilijk om daar een cijfer op te plakken maar we weten in ieder geval dat het op grote schaal gebeurt.

Ik ken minstens 5 koppels met een huis op afbetaling, waarin de man de grote kostwinner is en de vrouw financieel afhankelijk is. Omdat hij meer verdient, omdat hij de eigenaar is van het huis of omdat de man zelfs werkgever van de vrouw is. Bij 3 van de 5 kwam het aan het licht dat de vrouw vreemd gaat en bij de andere 2 loopt de relatie serieus mis.

Scheiden willen die vrouwen niet, want dan staan ze op straat.

In die zin verkoop je je vrijheid op het moment dat je een huis koopt met een lening. Ik huiver van het idee dat ik 20 jaar lang met de zelfde vrouw seks moet hebben

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 6 juli 2014 om 18:43.
Oud 6 juli 2014, 18:45   #16
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Volgens mij zal je sneller "ambras" krijgen met de vreemden of vrienden met wie je een woning deelt, dan met je partner.
Ik vermoed dat jij niet getrouwd bent
Oud 6 juli 2014, 18:46   #17
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De verhuurder overlijdt, de erven vinden de orginele afspraak niet voldoende winstgevend, en daar gaat het huurcontract. Van €350 naar €650, begin maar als invalide met een minimum uitkering.
Overlijden ontbind het huurcontract niet. Enkel opzeg van 6m door nieuwe eigenaar die er dan zelf moet komen wonen.
Citaat:
Onlangs in de krant. Huurder rooft villa leeg, en betaald maanden geen huur.
Verhuurder zou dat moeten zien aankomen hebben en onmiddellijk vrederechter inschakelen na 1e maand onbetaalde huur.

Citaat:
Als verhuurder een malafide huurder buitenwerken is haast onmogelijk.
Daar kan de verhuurder idd. pech in hebben alhoewel het grotendeels van de vrederechter afhangt die zich laat beinvloeden door uitwendige factoren ipv strikt de wet toe te passen. Vredegerecht is dan ook de laagste vorm van "recht" die er bestaat. Een koppel met 2 a 3 kinderen onder de 5 jaar buitenkrijgen (moslims zijn daar naar het schijnt goed in om meer te kweken dan ze baas kunnen) met een moeder die dan uiteraard nog bvb in verwachting is van een vierde jong, dat zal een onoverkomelijk probleem worden. Met andere woorden de vrederechter houd daar rekening mee en past de wet niet strikt toe. Zijt ge langs de andere kant alleenstaande moet ge maar eens zien hoe snel de vrederechter u een uitwijzingsbevel aan uw been lapt. Het eerst geval kan jarenlang aanslepen, en in het 2e geval zijn 3m. al heel lang.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 18:56   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrienden van mij huren samen een app/huis waarin ieder zijn eigen kamer heeft.
Dat is wat veel 'inwijkelingen' ook doen, kruipen met velen in een huis, ieder een minimum huurbedrag, wel dikke Mercedes voor de deur.

Citaat:
Ik woon ook alleen in mijn appartement.

Nadelen kosten? Als dat om gas -en elektriciteit mocht gaan, dat heb je in de meeste gevallen toch zelf in de hand dacht ik.

OK, er zijn nog andere uitgaven ...

Ik zou mijn 'ivoren torentje' voor niets anders willen missen?

Misschien is dat wel 'goed' gezien, de tekst dan wel. link

Laatst gewijzigd door Universalia : 6 juli 2014 om 18:59.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 19:00   #19
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Eduard Khil's schermafbeelding

Standaard

ik heb onmiddellijk gekocht toen ik thuis weg ging. Wel iets klein en met zeer veel werk aan. Zeer veel zelf gedaan en uiteindelijk een tijd later kunnen verkopen met veel winst. Nu woon ik een stuk groter en comfortabeler, ook nog wat werk eraan, maar niets dringend. Eenmaal dit af is, kijk ik wat de markt doet: ofwel verkoop ik weer met winst en ga ik weer groter, ofwel koop ik een tweede huis om te verhuren.

Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2014, 19:10   #20
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is beter dat je het niet weet en dat het mogelijk meevalt, als dat je het wel weet en dat het tegenvalt.
Er zijn vele bronnen op internet die stellen dat 80% van de vrouwen vreemd gaat. Het lijkt me moeilijk om daar een cijfer op te plakken maar we weten in ieder geval dat het op grote schaal gebeurt.

Ik ken minstens 5 koppels met een huis op afbetaling, waarin de man de grote kostwinner is en de vrouw financieel afhankelijk is. Omdat hij meer verdient, omdat hij de eigenaar is van het huis of omdat de man zelfs werkgever van de vrouw is. Bij 3 van de 5 kwam het aan het licht dat de vrouw vreemd gaat en bij de andere 2 loopt de relatie serieus mis.

Scheiden willen die vrouwen niet, want dan staan ze op straat.

In die zin verkoop je je vrijheid op het moment dat je een huis koopt met een lening. Ik huiver van het idee dat ik 20 jaar lang met de zelfde vrouw seks moet hebben
Op dat gebied heb ik gelukkig een financiële vrijheid. Ik zou ook niet graag in een woonwijkje wonen en mijn vrouw neuken terwijl ik fantaseer over de tieten van de buurvrouw of het poesje van Nathalie van het bureel.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be