Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2014, 10:47   #1
december
Banneling

Standaard verklaring gezocht : ambtenaren 3x meer ongelukken op de baan

vreemde titel vandaag in HLN

Helaas waagt de krant zich niet aan een analyse van dit feit (wat we normaliter toch van een krant zouden mogen verwachten). Hoe zou het komen dat ambtenaren zoveel vaker verkeersslachtoffer zijn?

Hier kan u dat allemaal nalezen : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...het-werk.dhtml

Ambtenaren hebben duidelijk meer pech op de baan. Vier op de tien arbeidsongevallen bij de Vlaamse overheid gebeuren van en naar het werk. Dat is drie keer zo hoog als in de privésector, schrijft Het Nieuwsblad.
Van de 1.177 arbeidsongevallen onder ambtenaren van de Vlaamse overheid vorig jaar gebeurden er liefst 466 tijdens woon-werkverkeer. Dat is goed voor een aandeel van 40 procent.

In de privésector gebeuren slechts 14 procent van alle arbeidsongevallen van en naar het werk. Vlaamse ambtenaren hebben dus drie keer zo vaak een arbeidsongeval tijdens het woon-werkverkeer.
december is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2014, 10:48   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

We zitten te gestresseerd achter het stuur.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2014, 10:57   #3
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Zat? Gedrogeerd? Moe van de noeste arbeid? Depressief? Voor mij een vraag, maar voor velen fiere belgen wellicht een weet. Kunnen de ambtenaren op dit forum hier een verklaring voor geven?
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2014, 10:59   #4
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Zat? Gedrogeerd? Moe van de noeste arbeid? Depressief? Voor mij een vraag, maar voor velen fiere belgen wellicht een weet. Kunnen de ambtenaren op dit forum hier een verklaring voor geven?
Ik ben "vermoeidheid" vergeten.
Oud 27 juli 2014, 11:00   #5
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door december Bekijk bericht

Helaas waagt de krant zich niet aan een analyse van dit feit (wat we normaliter toch van een krant zouden mogen verwachten). Hoe zou het komen dat ambtenaren zoveel vaker verkeersslachtoffer zijn?

Hier kan u dat allemaal nalezen : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...het-werk.dhtml

Ambtenaren hebben duidelijk meer pech op de baan. Vier op de tien arbeidsongevallen bij de Vlaamse overheid gebeuren van en naar het werk. Dat is drie keer zo hoog als in de privésector, schrijft Het Nieuwsblad.
Van de 1.177 arbeidsongevallen onder ambtenaren van de Vlaamse overheid vorig jaar gebeurden er liefst 466 tijdens woon-werkverkeer. Dat is goed voor een aandeel van 40 procent.

In de privésector gebeuren slechts 14 procent van alle arbeidsongevallen van en naar het werk. Vlaamse ambtenaren hebben dus drie keer zo vaak een arbeidsongeval tijdens het woon-werkverkeer.
In de serie 'belachelijkste artikels van het jaar', wordt dit toch een héél grote kanshebber volgens mij.

Men vergelijkt appelen met peren: het lijkt mij nogal logisch dat het percentage arbeidsongevallen door woon-werk-verkeer véél hoger is bij jobs waarbij de kans op arbeidsongevallen kleiner is (kantoorwerk, véél ambetenarenjobs, ...) dan bij jobs waar er een grotere kans is op een ongeval bij de arbeid (in de bouw, machinebedienaars, monteerders, ... ).

Echt volstrekt belachelijk! Ga in gelijk welk bedrijf het percentage arbeidsongevallen na bij woon-werk verkeer ten opzichte van het totaal aantal arbeidsongevallen tussen bediendes en arbeiders, en je zal logischerwijze ook een véél groter aandeel woon-werk verkeersongevallen vinden bij bedienden dan bij arbeiders.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2014, 11:00   #6
december
Banneling

Standaard

Ergens wel logisch : in de werkomgeving van een ambtenaar moet je al een hele straffe zijn om jezelf te verwonden met een nietmachine of een perforator. Eventueel kunnen ze nog van hun bureaustoel donderen wanneer ze in slaap vallen achter hun computertje. Een ambtenaar moet dus andere manieren verzinnen om aan een werkongeval te geraken, want op het werk zelf kunnen ze dit moeilijk verantwoorden. Dus verzinnen ze maar iets 'onderweg' naar het werk. Dat zijn allemaal extra verlofdagen zenne
Oud 27 juli 2014, 11:01   #7
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Moet je daarvoor ambtenaar zijn? Leg eens al je gezond verstand samen en probeer dan eens in te zien wat voor belachelijk artikel dit eigenlijk is...
Oud 27 juli 2014, 11:01   #8
december
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
In de serie 'belachelijkste artikels van het jaar', wordt dit toch een héél grote kanshebber volgens mij.

Men vergelijkt appelen met peren: het lijkt mij nogal logisch dat het percentage arbeidsongevallen door woon-werk-verkeer véél hoger is bij jobs waarbij de kans op arbeidsongevallen kleiner is (kantoorwerk, véél ambetenarenjobs, ...) dan bij jobs waar er een grotere kans is op een ongeval bij de arbeid (in de bouw, machinebedienaars, monteerders, ... ).

Echt volstrekt belachelijk! Ga in gelijk welk bedrijf het percentage arbeidsongevallen na bij woon-werk verkeer ten opzichte van het totaal aantal arbeidsongevallen tussen bediendes en arbeiders, en je zal logischerwijze ook een véél groter aandeel woon-werk verkeersongevallen vinden bij bedienden dan bij arbeiders.
Wat een wollige ambtenarenpraat is dit weeral.

Ik dacht wel dat ze bij het leger en de politie zo'n gevaarlijk werk hadden? Of bij de pompiers? Dat zijn toch ook ambtenaren he?

Laatst gewijzigd door december : 27 juli 2014 om 11:03.
Oud 27 juli 2014, 11:09   #9
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Ergens wel logisch : in de werkomgeving van een ambtenaar moet je al een hele straffe zijn om jezelf te verwonden met een nietmachine of een perforator. Eventueel kunnen ze nog van hun bureaustoel donderen wanneer ze in slaap vallen achter hun computertje. Een ambtenaar moet dus andere manieren verzinnen om aan een werkongeval te geraken, want op het werk zelf kunnen ze dit moeilijk verantwoorden. Dus verzinnen ze maar iets 'onderweg' naar het werk. Dat zijn allemaal extra verlofdagen zenne
En denk je dat die verhouding in de privé tussen bedienden en arbeiders anders ligt misschien?

Stel je hebt een bedrijf met 100 arbeiders en 100 bedienden. In een bepaald jaar raken 2 arbeiders en 2 bedienden gekwetst door een woon-werk ongeval. Als er de rest van het jaar nog 1 bediende gekwetst raakt door een ongeval op het werk en 8 arbeiders door een ongeval op het werk, dan is de verhouding 66% bij de bedienden ten op zichte van 20% bij de arbeiders.

Das toch écht de logica zelve?! Echt één van de meest belachelijke artikels die ik ooit heb gelezen!
Oud 27 juli 2014, 11:14   #10
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een wollige ambtenarenpraat is dit weeral.

Ik dacht wel dat ze bij het leger en de politie zo'n gevaarlijk werk hadden? Of bij de pompiers? Dat zijn toch ook ambtenaren he?
Wollige ambtenarenpraat? Ik ben niet ééns ambtenaar...Denk toch een keer 2 seconden na zeg! Hoeveel procent van de ambtenaren zijn politieagent of brandweerman?

Trouwens: de titel waaronder je dit post, bewijst eigenlijk al dat je niet helemaal snapt wat er in het artikel staat! Ambtenaren hebben hélemaal geen 3 keer zoveel ongevallen tijdens woon-werk verkeer als niet ambtenaren. Er staat alleen dat woon-werk verkeer ongevallen bij ambtenaren een 3 keer zo'n groot percentage vormen van het totaal aantal werkongevallen als bij niet ambtenaren. Iets wat, zoals ik hier boven al proberen uit te leggen heb, volkomen logisch is!

De meeste ambtenaren hebben 'kantoorwerk' en hebben dus op hun werk een véél kleinere kans op een ongeval dan iemand die in de bouw werkt, die een machine bedient die heel de dag handenarbeid verricht. De kans dat een ambtenaar een ongeval krijgt tijdens woon-werk verkeer is evengroot als iemand anders, maar aangezien de kans op een werkongeval op het werk een stuk kleiner is, is het volledig logisch dat procentueel gezien er véél meer ongevallen zijn door woon-werk ongevallen bij ambtenaren (of bij bedienden uit de privé) dan bij mensen die heel de dag handenarbeid of fysieke arbeid uitoefenen.

Laatst gewijzigd door SMI94 : 27 juli 2014 om 11:36.
Oud 27 juli 2014, 11:17   #11
Fille van de Foor
Gouverneur

Fille van de Foor's schermafbeelding

Standaard

De verklaring? Conditionele probabiliteiten!
Oud 27 juli 2014, 11:17   #12
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht

Ik vrees dat je de oorzaak ergens anders gaat moeten zoeken. Namelijk in het feit dat een arbeidsongeval recht geeft op 90 percent van een loon, terwijl een ongeval in de privé-sfeer slechts recht geeft op een 60 percent loon. Dat dat aanleiding geeft aan een hele hoop valse verklaringen en pure oplichtingspraktijken blijkt uit de cijfers. Het gebroken been zal dus nooit in de vrije tijd gebeuren, maar steeds op de weg naar het werk. Eigen zak eerst zeker??????
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2014, 11:21   #13
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's simpel: zij die te vroeg vertrekken van hunne "shift" botsen tegen die die te laat aankomen voor hunne "shift".

Evident voor de Raf & Co. Trouwens, is die reeds uit 't ziekenhuis?
Oud 27 juli 2014, 11:25   #14
december
Banneling

Standaard

Op deze overheidssite geven ze zelfs tips mee om muilen te trekken : http://www.fedweb.belgium.be/nl/welz.../#.U9TSw-OSz7E

Denk bijvoorbeeld aan een klein niveauverschil in de vloer waar geen signalisatie is. LOL

@Vlaamserealist: dank voor de info. Op de bovengenoemde site lees ik dat men zelfs 100% betaald wordt. :s

Laatst gewijzigd door december : 27 juli 2014 om 11:25.
Oud 27 juli 2014, 11:27   #15
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ik vrees dat je de oorzaak ergens anders gaat moeten zoeken. Namelijk in het feit dat een arbeidsongeval recht geeft op 90 percent van een loon, terwijl een ongeval in de privé-sfeer slechts recht geeft op een 60 percent loon. Dat dat aanleiding geeft aan een hele hoop valse verklaringen en pure oplichtingspraktijken blijkt uit de cijfers. Het gebroken been zal dus nooit in de vrije tijd gebeuren, maar steeds op de weg naar het werk. Eigen zak eerst zeker??????
Wat een bullshit zeg! U weet toch wel dat als er gewonden vallen bij een verkeersongeval, de politie ALTIJD ter plaatse moet komen om vaststellingen te doen?! Dus leg jij mij een keer uit hoe iemand die de zondagnamiddag zijn been breekt, dat als een woon-werk ongeval gaat kunnen verkopen? Wat gaat hij doen: pas de maandag naar het ziekenhuis gaan? En hoe gaat hij dat verkopen aan de verzekering van het werk zonder pv of zonder schade aan zijn wagen of moto of bromfiets?

Laatst gewijzigd door SMI94 : 27 juli 2014 om 11:37.
Oud 27 juli 2014, 11:27   #16
december
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Da's simpel: zij die te vroeg vertrekken van hunne "shift" botsen tegen die die te laat aankomen voor hunne "shift".

Evident voor de Raf & Co. Trouwens, is die reeds uit 't ziekenhuis?
Is em bloed gaan geven? Ambtenaren kunnen jaarlijks tot vier maal toe bloed gaan geven. Die dagen tellen meteen ook volledig mee als verlof.
Oud 27 juli 2014, 11:29   #17
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Is em bloed gaan geven? Ambtenaren kunnen jaarlijks tot vier maal toe bloed gaan geven. Die dagen tellen meteen ook volledig mee als verlof.
Niet alle ambtenaren.
Ik al niet, bijvoorbeeld.
Oud 27 juli 2014, 11:30   #18
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Op deze overheidssite geven ze zelfs tips mee om muilen te trekken : http://www.fedweb.belgium.be/nl/welz.../#.U9TSw-OSz7E

Denk bijvoorbeeld aan een klein niveauverschil in de vloer waar geen signalisatie is. LOL

@Vlaamserealist: dank voor de info. Op de bovengenoemde site lees ik dat men zelfs 100% betaald wordt. :s
Zeg, werk jij eigenlijk of weet jij van niks? Je moest een keer zien welke dingen er allemaal oorzaak kunnen zijn van arbeidsongevallen! Ik zie de rapporten er van op mijn werk maandelijks passeren.
Oud 27 juli 2014, 11:37   #19
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De titel zet U wat op het verkeerde spoor.

Wat er in het artikel staat is dat van alle arbeidsongevallen van ambtenaren, er 40% van en naar het werk gebeuren.

Een hypothese die dat zou kunnen verklaren, is dat ambtenaren nauwelijks werken op hun werk, en daar dus ook daar veel minder ongelukken kunnen krijgen.
Oud 27 juli 2014, 11:38   #20
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik ben "vermoeidheid" vergeten.
lol

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be