Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2014, 10:42   #1
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard VDAB werklozen activering

Mijn vrouw is werkloos. Ze schrijft zich in voor een knelpuntenberoepsopleiding "Java programmeur". De cursus kost haar bloed, zweet en tranen, dat laatste zelfs letterlijk. Maar ze haalt het met 92%. (Ik trots, maar dat terzijde)
Op het einde van die crash course moet ze stage gaan doen. Ze krijgt tijdens haar cursus sollicitatietraining om zelf een stage plaats te vinden. Erg welkom, want zichzelf verkopen kan ze niet en durft ze niet.

Na een week solliciteren wordt ze bijna gek van alle telefoontjes die ze krijgt met vragen om zich te komen voorstellen. Als ze dan een positie aanvaard, krijgt ze verongelijkte telefoons "waarom niet bij ons?".

Helaas, VDAB-training is op vakantie en ze moet nu 2 weken wachten om dat contract te kunnen tekenen. Haar nieuwe werkgever post een bericht op zijn facebook pagina: Schandalig, dan wil je iemand aanwerven via VDAB, moet je twee weken wachten want ze zijn op congé.

1 uur (!) later telefoon van VDAB. We zagen uw berichtje en we kunnen wat mensen verschuiven, U kan dat contract komen tekenen wanneer u wenst.

Ik kan maar tot 1 conclusie komen: Als je wil werken, dan werk je. En er is een heel overheidsapparaat dat de onderste steen van boven legt om daarvoor te zorgen.

Wat een geweldig land is dit toch!
Oud 29 juli 2014, 11:24   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Haar job heeft haar bloed, zweet en tranen gekost.

Wat een schandalige uitbuiting van de werkende mens !
Dat zou nooit waar zijn in PS-land waar de klassenstrijd gewonnnen is door de niet-arbeidende arbeidersklasse.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 12:07   #3
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

"""""Haar nieuwe werkgever post een bericht op zijn facebook pagina: Schandalig, dan wil je iemand aanwerven via VDAB, moet je twee weken wachten want ze zijn op congé.
1 uur (!) later telefoon van VDAB. We zagen uw berichtje en we kunnen wat mensen verschuiven, U kan dat contract komen tekenen wanneer u wenst."""""
Ik vermoed dat vooral dit vetgedrukte (en misschien ook wel andere stappen van die werkgever bij de VDAB ?) dat die onderste steen heeft bovengelegd......
Maar toch een welgemeende proficiat aan je eega....en begin nu maar aan de grote kuis, zij heeft er geen tijd meer voor......
Oud 29 juli 2014, 12:23   #4
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Haar job heeft haar bloed, zweet en tranen gekost.

Wat een schandalige uitbuiting van de werkende mens !
Dat zou nooit waar zijn in PS-land waar de klassenstrijd gewonnnen is door de niet-arbeidende arbeidersklasse.

.
LOL
Ik was echt blij dat VDAB haar pushte. Ze had het nodig (geen zelfvertrouwen) en ik kon het niet. Maar vreemde ogen dwingen dus wel degelijk.

Als men haar dop NIET had afgebouwd, dan was ze nu nog werkloos geweest. Ik ben dus dankbaar voor het feit dat de werkloosheidsuitkering in de tijd beperkt wordt. Het zorgt voor werk, en voor de economie, werknemer en werkgever blij.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 29 juli 2014 om 12:28.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 12:25   #5
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
"""""Haar nieuwe werkgever post een bericht op zijn facebook pagina: Schandalig, dan wil je iemand aanwerven via VDAB, moet je twee weken wachten want ze zijn op congé.
1 uur (!) later telefoon van VDAB. We zagen uw berichtje en we kunnen wat mensen verschuiven, U kan dat contract komen tekenen wanneer u wenst."""""
Ik vermoed dat vooral dit vetgedrukte (en misschien ook wel andere stappen van die werkgever bij de VDAB ?) dat die onderste steen heeft bovengelegd......
Maar toch een welgemeende proficiat aan je eega....en begin nu maar aan de grote kuis, zij heeft er geen tijd meer voor......
Ik weet het niet zeker, ik vermoed dat als zij zelf bij VDAB was gaan zagen, dat VDAB ook zou gereageerd hebben. Men had haar verteld dat haar contact tot 11 augustus met vakantie was. Niemand had blijkbaar verwacht dat ze zo snel succes zou kunnen hebben.
Oud 29 juli 2014, 12:31   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Mijn vrouw is werkloos. Ze schrijft zich in voor een knelpuntenberoepsopleiding "Java programmeur". De cursus kost haar bloed, zweet en tranen, dat laatste zelfs letterlijk. Maar ze haalt het met 92%. (Ik trots, maar dat terzijde) Op het einde van die crash course moet ze stage gaan doen. Ze krijgt tijdens haar cursus sollicitatietraining om zelf een stage plaats te vinden. Erg welkom, want zichzelf verkopen kan ze niet en durft ze niet.
Proficiat met uw vrouwkes prestatie.

Citaat:
Na een week solliciteren wordt ze bijna gek van alle telefoontjes die ze krijgt met vragen om zich te komen voorstellen.
Dat ken ik.
Citaat:
Als ze dan een positie aanvaard, krijgt ze verongelijkte telefoons "waarom niet bij ons?".
Daar is 1 simpel antwoord op. De voorwaarden bij de andere waren beter.

Citaat:
Helaas, VDAB-training is op vakantie en ze moet nu 2 weken wachten om dat contract te kunnen tekenen. Haar nieuwe werkgever post een bericht op zijn facebook pagina: Schandalig, dan wil je iemand aanwerven via VDAB, moet je twee weken wachten want ze zijn op congé.
Da's eigenaardig, daar de VDAB geen kloten te maken heeft met een zelf bedongen contract.

Citaat:
1 uur (!) later telefoon van VDAB. We zagen uw berichtje en we kunnen wat mensen verschuiven, U kan dat contract komen tekenen wanneer u wenst.
Er had een VDAB medewerker dus tijd om te facebooken.

Citaat:
Ik kan maar tot 1 conclusie komen: Als je wil werken, dan werk je.
Klopt, niet noodzakelijk leuk werk, of fantastisch betaald, maar werk voor werkwilligen is niet het grote probleem.

Citaat:
En er is een heel overheidsapparaat dat de onderste steen van boven legt om daarvoor te zorgen.
Daar heb ik tot nu toe bitter weinig van gemerkt. Integendeel.
Citaat:
Dat wel. Zelfs met alle putten, boebels, dwarsliggers en ballast opgeworpen door de roverheid, hebben we het hier nog stukken beter dan in 85% van de wereld.
Oud 29 juli 2014, 12:36   #7
hollande
Banneling

Standaard

ik geloof geen zak van dat sprookje.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 12:50   #8
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn vrouw is werkloos.
Ja en wat is het probleem?
Is er niet genoeg werk te doen in het huishouden?
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 12:54   #9
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn vrouw is werkloos. Ze schrijft zich in voor een knelpuntenberoepsopleiding "Java programmeur". De cursus kost haar bloed, zweet en tranen, dat laatste zelfs letterlijk. Maar ze haalt het met 92%. (Ik trots, maar dat terzijde)
Op het einde van die crash course moet ze stage gaan doen. Ze krijgt tijdens haar cursus sollicitatietraining om zelf een stage plaats te vinden. Erg welkom, want zichzelf verkopen kan ze niet en durft ze niet.

Na een week solliciteren wordt ze bijna gek van alle telefoontjes die ze krijgt met vragen om zich te komen voorstellen. Als ze dan een positie aanvaard, krijgt ze verongelijkte telefoons "waarom niet bij ons?".

Ik kan maar tot 1 conclusie komen: Als je wil werken, dan werk je. En er is een heel overheidsapparaat dat de onderste steen van boven legt om daarvoor te zorgen.

Ten eerst kan u op z'n minst enige bronvermelding geven, al was het de facebookpost in kwestie.
Ten tweede kan ik me best voorstellen dat bedrijven dol zijn op goedkope arbeidskrachten...
Ten derde doet uw vrouw (indien 't verhaaltje al waar is) daarmee ineens de arbeidsmarkt naar de bom want ook dit soort schijnjobs zitten in de mallemolen van jobaanbiedingen...
http://www.rva.be/frames/frameset.as...7&Selectie=E60

Waaruit bestaat de vergoeding van de stagiair?

De maandelijkse vergoeding

De stagiair krijgt een maandelijkse vergoeding van 200 euro. Deze vergoeding is ten laste van de stagegever en is enkel verschuldigd voor de uren die de stagiair effectief ten dienste staat van de stagegever.

Voor de berekening van de maandelijkse vergoeding vermenigvuldigt u het aantal uren effectieve aanwezigheid in de beschouwde maand met 200 en deelt u het resultaat door het theoretisch aantal uren in de beschouwde maand.

De vergoeding is niet onderworpen aan sociale bijdragen (geen DMFA-aangifte vereist).

Deze vergoeding is onderworpen aan de bedrijfsvoorheffing (11,11 %). Het bedrag moet vermeld worden op de fiche 281.18 (code 271).

De stage-uitkering

De stagiair ontvangt, naast de maandelijkse vergoeding, tevens een stage-uikering van 26,82 euro per dag. Deze stage-uitkering is ten laste van de RVA en wordt uitbetaald door de uitbetalingsinstelling van de stagiair. De stage-uitkering wordt niet betaald in geval van ongewettigde afwezigheid. Ze wordt in principe wel betaald in geval van afwezigheid van de stagiair wegens ziekte, verlof, sluiting van de onderneming wegens jaarlijkse vakantie of tijdelijke werkloosheid, behalve indien de instapstage formeel werd geschorst (in overleg met de VDAB, Forem, Bruxelles Formation, Actiris of ADG).

Het dagbedrag van 26,82 euro kan verhoogd worden vanaf het tijdstip waarop de stagiair (na het verstrijken van de beroepsinschakelingstijd van 12 maanden) voldoet aan de voorwaarden om aanspraak te maken op inschakelingsuitkeringen en dit voor zover het dagbedrag van deze inschakelingsuitkering hoger is dan het voormelde dagbedrag van 26,82 euro.

Meer info over de stage-uitkering en de door de stagiair te vervullen formaliteiten om deze te bekomen kan u terugvinden in het infoblad-werknemer `De instapstage?" T142.
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.

Laatst gewijzigd door manta : 29 juli 2014 om 12:57.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 12:57   #10
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Proficiat met uw vrouwkes prestatie.
Bedankt.
Citaat:
Daar is 1 simpel antwoord op. De voorwaarden bij de andere waren beter.
Het antwoord dat ik haar aan heb geraden, en dat ze heeft gebruikt is: ik voel me helaas verplicht te kiezen voor de ene vogel in de hand en in te gaan op het eerste aanbod.

Citaat:
Da's eigenaardig, daar de VDAB geen kloten te maken heeft met een zelf bedongen contract.
Ze moet eerst 6 weken "stage" doen, zolang loopt haar dop gewoon door. Daarna is er een optie "on the job training" waar de werkgever slechts een deel van haar loon betaalt, en de VDAB de rest.
De werkgever wil daar uiteraard van genieten.

Citaat:
Er had een VDAB medewerker dus tijd om te facebooken.
Deze info was verkeerd, de werkgever had de sarcastische klacht niet op zijn facebookpagina geplaatst, maar op die van VDAB.

Citaat:
Klopt, niet noodzakelijk leuk werk, of fantastisch betaald, maar werk voor werkwilligen is niet het grote probleem.
In haar geval zelfs leuk werk (project manager) met een bedrijfswagen.

Citaat:
Daar heb ik tot nu toe bitter weinig van gemerkt. Integendeel.
Ik volg ook zo een traject (onderwijzer lagere school) en kan bevestigen dat ook in mijn geval VDAB haar uiterste best doet om mij kansen te bieden. Het studeren moet ik wel zelf doen natuurlijk.

Citaat:
Dat wel. Zelfs met alle putten, boebels, dwarsliggers en ballast opgeworpen door de roverheid, hebben we het hier nog stukken beter dan in 85% van de wereld.
Yep, nu nog hopen dat de sossen nog een paar legislaturen van de macht blijven zodat we dat ook aan de volgende generaties kunnen geven.
Oud 29 juli 2014, 12:58   #11
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
Ach, dan weet je ineens wat ze bedoelen met de verzuring van de maatschappij
Maar het voelt inderdaad als een sprookje. We zijn hier erg gelukkig vandaag.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 29 juli 2014 om 13:11.
Oud 29 juli 2014, 12:59   #12
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Ja en wat is het probleem?
Is er niet genoeg werk te doen in het huishouden?
Nee joh, geen kinderen en ik help.
Oud 29 juli 2014, 13:03   #13
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
Drink veel azijn... -)
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 13:05   #14
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ten eerst kan u op z'n minst enige bronvermelding geven, al was het de facebookpost in kwestie.
Ten tweede kan ik me best voorstellen dat bedrijven dol zijn op goedkope arbeidskrachten...
Ten derde doet uw vrouw (indien 't verhaaltje al waar is) daarmee ineens de arbeidsmarkt naar de bom want ook dit soort schijnjobs zitten in de mallemolen van jobaanbiedingen...
http://www.rva.be/frames/frameset.as...7&Selectie=E60

Waaruit bestaat de vergoeding van de stagiair?

De maandelijkse vergoeding

De stagiair krijgt een maandelijkse vergoeding van 200 euro. Deze vergoeding is ten laste van de stagegever en is enkel verschuldigd voor de uren die de stagiair effectief ten dienste staat van de stagegever.

Voor de berekening van de maandelijkse vergoeding vermenigvuldigt u het aantal uren effectieve aanwezigheid in de beschouwde maand met 200 en deelt u het resultaat door het theoretisch aantal uren in de beschouwde maand.

De vergoeding is niet onderworpen aan sociale bijdragen (geen DMFA-aangifte vereist).

Deze vergoeding is onderworpen aan de bedrijfsvoorheffing (11,11 %). Het bedrag moet vermeld worden op de fiche 281.18 (code 271).

De stage-uitkering

De stagiair ontvangt, naast de maandelijkse vergoeding, tevens een stage-uikering van 26,82 euro per dag. Deze stage-uitkering is ten laste van de RVA en wordt uitbetaald door de uitbetalingsinstelling van de stagiair. De stage-uitkering wordt niet betaald in geval van ongewettigde afwezigheid. Ze wordt in principe wel betaald in geval van afwezigheid van de stagiair wegens ziekte, verlof, sluiting van de onderneming wegens jaarlijkse vakantie of tijdelijke werkloosheid, behalve indien de instapstage formeel werd geschorst (in overleg met de VDAB, Forem, Bruxelles Formation, Actiris of ADG).

Het dagbedrag van 26,82 euro kan verhoogd worden vanaf het tijdstip waarop de stagiair (na het verstrijken van de beroepsinschakelingstijd van 12 maanden) voldoet aan de voorwaarden om aanspraak te maken op inschakelingsuitkeringen en dit voor zover het dagbedrag van deze inschakelingsuitkering hoger is dan het voormelde dagbedrag van 26,82 euro.

Meer info over de stage-uitkering en de door de stagiair te vervullen formaliteiten om deze te bekomen kan u terugvinden in het infoblad-werknemer `De instapstage?" T142.
Sorry, een bron kan ik u niet geven, ik heb ze niet gevonden. Het is de werkgever die haar vanmorgen belde met dat verhaal.
Ook geen idee of het contract dat je hier toont hetzelfde is. Mijn vrouw mag het morgen gaan tekenen. Maar voor zover we nu weten gaat ze niks extra trekken bovenop haar dop de komende 6 weken. ik hoop alvast dat er inderdaad wat bij komt

En ze doet niks naar de bom hoor. De werkgever profiteert gewoon even, want hij had haar net zo lief een standaard contract aangeboden.
We kunnen dus nog besparen op de VDAB als we zouden willen

Laatst gewijzigd door Travis66 : 29 juli 2014 om 13:08.
Oud 29 juli 2014, 13:14   #15
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee joh, geen kinderen en ik help.
Ah, het moderne bewust kinderloze koppel dat kinderen als een vrijheidsrovende kostenpost beschouwt.

Wat goed dat je je vrouw aan het werk gejaagd hebt zeg.
Hopelijk verdient ze nu genoeg om jou gelukkig te maken.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 29 juli 2014 om 13:16.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 13:17   #16
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ah, het moderne bewust kinderloze koppel dat kinderen als een vrijheidsrovende kostenpost beschouwd.

Genoeg om ons huis af te betalen. Als ik in 2016 afstudeer en werk vind, mag zij kiezen wat ze doet, werken of niet werken. Maar doppen mag ze alleen als ze werkwillig is.
Maar ze wil blijven werken zegt ze. Om zich nuttig te voelen.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 29 juli 2014 om 13:18.
Oud 29 juli 2014, 13:17   #17
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah, het moderne bewust kinderloze koppel dat kinderen als een vrijheidsrovende kostenpost beschouwd.

moderne slavernij, dat ander woord zal ik niet gebruiken.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 13:19   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ah, het moderne bewust kinderloze koppel dat kinderen als een vrijheidsrovende kostenpost beschouwt.
Bijna juist in mijn geval.
Ik heb een bijkomend argument.
Ge moet al een gore sadist zijn om nog een kind op deze wereld te zetten.
Citaat:
Het is een pak comfortabeler ongelukkig te zijn met genoeg middelen, dan gelukkig te zijn in armoede.
Oud 29 juli 2014, 13:20   #19
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Proficiat voor uw vrouw, het lijkt me dat ze zichzelf goed heeft bijgeschoold en geen zin had om op andermans kosten te blijven teren. Waren er maar meer werklozen zo. Als ik in mijn omgeving hoor dat de meesten nauwlijks 1x per maand solliciteren zonder een extra opleiding te volgen, dan weet je wel waar het probleem zit.

Overigens met dat bericht op facebook, dat is wat onfatsoenlijk maar ik begrijp die reactie wel. Er werkt een heel leger aan mensen daar wat niet meer is dan een subisdiespons, iemand anders mag er gerust op mee antwoorden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2014, 13:21   #20
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
moderne slavernij, dat ander woord zal ik niet gebruiken.
Je bijscholen en geen werkloze profiteur meer spelen is geen slavernij. Neem er liever een vb aan.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be