Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2004, 17:37   #1
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard Langer werken?

In plaats van te zitten zou je het eerder liggen kunnen noemen. Zo hing de man in zijn stoel voor het bureel van de OCMW-bediende. Ernaast zat zijn vrouw. Een beetje het sloor-type. Ze zei zelf geen woord. Het enige geluid dat af en toe uit haar mond kwam was een instemmend gegrom toen haar man om meer geld vroeg. “Ja, en nu is ook nog haar GSM kapot, waarmee moeten wij dat betalen?” zei hij. Ze hadden al zoveel lopende leningen voor de spulletjes die ze gekocht hadden op afbetaling. En tenslotte moesten de kinderen ook nog gekleed worden, nietwaar?
“En mijn auto doet het ook niet meer zo goed, binnenkort zijn we aan vervanging toe”, was zijn volgende opmerking.
Bij de OCMW bediende kwam het idee niet op om eventueel aan de man voor te stellen werk te zoeken.

Voor heel wat steuntrekkers, doppers en de vele komedianten bij invaliditeitsuitkeringen is de ‘steun’ iets dat meekomt als geboorterecht of als geschenk van het nieuwe vaderland.
Zij hebben het recht om anderen voor zich te laten werken en te laten betalen voor een GSM, auto, jaarlijkse vakantie, computer en eigen dak boven het hoofd.
Dat daarmee 62 % werkenden van de nog actieve bevolking gedegradeerd worden tot economische slaven deert hen niet. Dat diegenen die echt invalide zijn benadeeld worden evenmin. Zij benutten de consumptiemaatschappij, die ze meestal verketteren, ten volle. Zij zijn de ‘verbruikers’ en de anderen de ‘providers’.
Zij hebben nooit geleerd hun eigen leven in handen te nemen en laten het allemaal over aan de toevallige ‘beambte’ die voor hen zorgt.
Ze produceren zelf niets, maar gebruiken alles wat anderen produceren. Intellectueel zijn ze bankroet.
Ze zijn vergelijkbaar met het Oosten die het Westen blameert voor alles wat er verkeerd loopt in hun leven.

Maar nee, het zijn de bazen, de uitbuiters van het werkvolk. Zij die dikwijls 80 uren per week en meer kloppen om ervoor te zorgen dat er ‘werkgelegenheid’ is en zal blijven voor allen. Zij zijn de schuldigen, want zij hebben geld en mooie auto’s...allemaal verdiend op de rug van de arme proletariërs. En wat vragen ze nu? Dat werknemers die tijdens de hoogconjunctuur hoge lonen, kortere werktijden, 13de tot 15de maand, prepensioen en andere voordelen hebben afgedwongen via de vakbonden, nu een uur of twee terug moeten inleveren. Schande!!!
Ze vragen om prepensioen af te schaffen... Allemaal toegevingen die toen gedaan werden om werknemers aan te trekken in bepaalde grote bedrijven, en die wettelijk moesten gevolgd worden door de kleinere bedrijven.

Prepensioenen moeten voor de meeste werkgevers niet afgeschaft worden. Ik ben ervan overtuigd dat een aannemer liever een metser van dertig in dienst heeft dan een metser van 64 die amper nog een ladder op kan. Ik ben ervan overtuigd dat vele bedrijven liever jongere werkkrachten tewerk stellen alleen al om het feit dat ze die minder moeten betalen.
Het enige probleem is dikwijls de manke opleiding bij jonge werknemers.
Dus prepensioen...laat iedereen na een loopbaan van veertig jaar met pensioen gaan, en verplicht niets. Zij die menen te kunnen werken tot hun zeventig? Laat hen...

Er zijn nog andere oplossingen, het splitsen van de sociale zekerheid bijvoorbeeld! 8)

Vicky
Vicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 17:57   #2
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

de gezondheidzorg kost teveel en gaat enkel nog meer kosten in de toekomst. de mensen worden ouder, vaker ziek, langduriger ziek. het volk verzwakt, verziekt, vermongoolt en verdebielt.

wat dacht je van eugenetica, henk? misschien dat als de mensen minder vaak ziek zijn, de gezondheidszorg ook minder gaat kosten.

ben je gek, mitgard!!!
vuile nazi!
awoe! awoeeee!
wij zijn wel humaan en beschaafd hoor!
we gaan eerst temidden van een economische malaise de werklozen afschilderen als profiteurs zodat we hun uitkeringen kunnen schorsen.
de armoede die hieruit zal volgen zal nog meer zieken en hulpbehoevenden creëeren. dan voeren we het privé-ziekteverzekeringssysteem in zodat enkel de begoeden zich nog medische zorg kunnen permitteren. zo zullen de zwakken vanzelf uitsterven. dat is tenminste beschaafd.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 18:41   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
de gezondheidzorg kost teveel en gaat enkel nog meer kosten in de toekomst. de mensen worden ouder, vaker ziek, langduriger ziek. het volk verzwakt, verziekt, vermongoolt en verdebielt.

wat dacht je van eugenetica, henk? misschien dat als de mensen minder vaak ziek zijn, de gezondheidszorg ook minder gaat kosten.

ben je gek, mitgard!!!
vuile nazi!
awoe! awoeeee!
wij zijn wel humaan en beschaafd hoor!
we gaan eerst temidden van een economische malaise de werklozen afschilderen als profiteurs zodat we hun uitkeringen kunnen schorsen.
de armoede die hieruit zal volgen zal nog meer zieken en hulpbehoevenden creëeren. dan voeren we het privé-ziekteverzekeringssysteem in zodat enkel de begoeden zich nog medische zorg kunnen permitteren. zo zullen de zwakken vanzelf uitsterven. dat is tenminste beschaafd.
Wees nu eens eerlijk, Mitgard, kent U geen werkloze profiteurs? Of een werkloze die 1.900 euro belantingsvrij per maand verdient (een kleine 80.000 frankskes)? Dat vindt U allemaal normaal... Dat vindt U geen profiteur?...
Allez, kom, verontschuldig U bij de belastingbetaler die Uw profitariaat heeft moeten betalen en die U dan bovendien nog heeft uitgemaakt voor 'kruipers'... en beloof nooit meer de gemeenschap te zullen bedriegen!

Om het U gemakkelijk te maken, plak ik hieronder nogmaals uw verklaring:

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Mitgard
(mijn) leefloon is zo'n 600 euro, trek van ziekenkas voor m'n depressie en int zwart wa tuinieren, metsen, en vloeren leggen dan hedde toch gauw zo'n [size=3]1.900 euro de maand volledig belastingvrij[/size].
de enigen die kruipen zijn degenen die belastingen betalen vind ik.

http://forum.politics.be/showthread...45&page=5&pp=20 #90

Laatst gewijzigd door Chipie : 13 september 2004 om 18:42.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 19:35   #4
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vicky

Maar nee, het zijn de bazen, de uitbuiters van het werkvolk. Zij die dikwijls 80 uren per week en meer kloppen om ervoor te zorgen dat er ‘werkgelegenheid’ is en zal blijven voor allen. Zij zijn de schuldigen, want zij hebben geld en mooie auto’s...allemaal verdiend op de rug van de arme proletariërs. En wat vragen ze nu? Dat werknemers die tijdens de hoogconjunctuur hoge lonen, kortere werktijden, 13de tot 15de maand, prepensioen en andere voordelen hebben afgedwongen via de vakbonden, nu een uur of twee terug moeten inleveren. Schande!!!

Vicky
Inderdaad, hier kan ik mij alleen maar in vinden!

Ik ken zo iemand die een NV leidt met vijftien werknemers (een gemiddeld bedrijf zoals je wel veel aannemers tegenkomt in Limburg), die man is 60 en zoekt nu iemand die een paar jaar onder hem wil werken en dan de zaak kan overnemen.

Die man was om 21.30 nog aan het werken voor zijn bedrijf (een uur waarop de WN al lang op de zetel liggen) en als hij binnen een vijftal jaartjes toch eindelijk op pensioen moet dat tegen een pensioen dat een pak lager ligt dan dat van de 'uitgebuite' WN...

Mijn nonkel heeft een gelijkaardig bedrijf. Klein begonnen, nu een KMO met een twintigtal WN's. Ook hij heeft heel hard moeten werken en maakt nu nog lange uren. Hij heeft wel het geluk dat één van zijn zonen de boel overneemt en hij zo de laatste vijf jaar bij hem ingeschreven kan staan als WN dus ook kan genieten van een hoger pensioen.

Mijn schoonbroer heeft een een éénmanszaak als aannemer. De meeste dagen (5 per week) zit hij tien tot elf uren op de bouw zelf en nadien moet hij thuis nog vaak nieuwe plannen uittellen. 's Zaterdags gaat hij nog eens 4 uur werken aan de bouw zelf. Voor zij die niet kunnen tellen: dat zijn tot 65 uren per week!

En dan ikzelf, ik draai deze week een week van 52 uren als WN en dat zijn heus geen uitzonderingen! Vaak staan daar dan wel zeer korte weken tegenover.
Maar als ik elke maand nipt 50.000 frankskes krijg en dan lees ik dat een luie profiterende tamzak (eerste letter M) zo'n pak geld verdient met NIKS DOEN, dan krijg ik een beslag! Zo iemand mag voor mijn part voor de rest van zijn leven van de dop gegooid worden en als hij ooit nog werk vind alles wat hij nu in het zwart verdiend, terugbetalen aan zij die nu voor hem werken, ik dus!
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 19:43   #5
bartje
Minister-President

Standaard

Dat er anders gaat moeten gewerkt worden da's een feit, maar langere werkweken dat dan ook weer niet; iets waar trouwens de meerderheid van de bedrijfshoofden niet voor te vinden is.
Wel zou er meer flexibiliteit moeten komen. Het brugpensioen is hoe dan ook niet houdbaar maar m'n kan wel op een andere manier gaan werken als m'n die leeftijd nadert zoals 1/2 ofzo als je dat wenst. Nu ja gemakkelijk zal het allemaal niet worden; sommigen zijn het gewoon moe van te werken en anderen willen ermee blijven doorgaan.

Nu als m'n echt zinnens zou zijn de werkweek op te trekken voorspelt dat niet veel goeds, ik denk dat de ziektes, depressies, uitgeblusten dan toch wel gevoelig zou toennemen. Het zou nog meer een maatschappij worden van die voortdurende druk waar er voor het leven buiten het werk geen tijd meer zou zijn.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 20:29   #6
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik stel de financiele eugenetica voor. Privatiseerde de SZ en de profiteurs vallen zo door de mand.
Gedaan met depressieve leefloners die in het zwart gras gaan afrijden. 8)
Oud 13 september 2004, 21:54   #7
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Ik stel de financiele eugenetica voor. Privatiseerde de SZ en de profiteurs vallen zo door de mand.
Gedaan met depressieve leefloners die in het zwart gras gaan afrijden. 8)
ga in zimbabwe wonen.
daar zijn ze met alles voor op ons.
Oud 13 september 2004, 22:19   #8
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
ga in zimbabwe wonen.
daar zijn ze met alles voor op ons.
Ja, ik heb eigenlijk ook wel liever malaria-muggen dan doppende parasieten.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 22:23   #9
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bullshit ! Mensen die ziek worden, kiezen daar niet voor; mensen die oud worden en hulpbehoevend, kiezen niet voor hun afhankelijkheid. En een gehandicapte kiest al helemaal niet voor z'n handicap. Dit zijn de enige echte zwakken in de samenleving; dit zijn ook de laatsten waaraan een overheid mag raken in het bijsnoeien van het kreupelhout in de SZ. Overconsumptie moet tegengegaan worden, maar aan de kwaliteit van de (gezondheids)zorg kan/mag niet geraakt worden.

Werklozen en leefloners daarentegen... zijn vaak uit eigen keuze afhankelijk, kiezen vaak voor een lage levensstandaard als ze maar ongemoeid op hun luie reet kunnen parasiteren. Schaamteloos vaak. Ze dragen 0,0 bij tot deze samenleving; integendeel. Werkloosheidsuitkeringen dienen om échte noodgevallen zeer tijdelijk op te vangen. Leeflonen dienen om mensen uit de goot te houden en niks meer dan dat [size=1](is louter een kwestie van esthetiek omdat "de mensen" niet graag clochards langs de straten zien liggen)[/size]. Het wordt tijd dat de overheid die simpele logica eens gaat toepassen en er zal meteen heel wat meer ademruimte ontstaan in de economie.
Oud 13 september 2004, 22:28   #10
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Daar gaan we weer!
veralgemening na veralgemening.
Mijn vrouw heeft +/-4 jaar gewerktals bediende in een garage,+/-4jaar in een reisbureau en +/- 22jaar aan de stad.
Dan werd ze samen met +/-200 anderen voor de keuze gesteld mee overgaan naar de prive met een contrakt van 10 maanden en een aanbod van 2 1/2 uur per dag,terwijl ze voordien voltijds werkte.
ZE is ondertussen een stuk in de vijftig,gaat gij nu voor haar voor werk vinden,ik wens u veel sucses.
Ik verschiet er niet van dat er zoveel onverdraagzaamheid in de wereld is als ik jullie zo bezig hoor,doe gerust verder en breek uw eigen kansen later maar af, want ooit komt het ervan dat jullie ook ontslagen worden ,zonder SZ en zonder dop.
stelletje onverdraagzamen!
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 22:39   #11
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Welwel, Doornroosje, ontslag zonder dop... daar ben ik nu eens absoluut niet bang voor. Ik ben hoger opgeleid, maar zelfs al zijn mijn diploma's het papier niet waard waar ze op gedrukt zijn... reken maar dat ik geen maanden met m'n vingers zit te draaien vooraleer ik weer aan de slag ben. Een beetje zin voor initiatief; wellicht de financiële lat niet zo hoog leggen als vandaag, maar ik ga geen boterham minder eten en zal zeer zeker geen kou lijden. En dan mag ik 50 of zelfs 60 jaar zijn; wees daar maar zeker van!

Geen pensioen... daar heb ik me al op voorzien. Ik reken op geen eurocent pensioen en geef de uitgepersten in deze economie de gouden raad om er ook niet al te zeer op te rekenen. Werken en sparen tedju, als ge morgen nog in relatieve luxe een oude dag wilt. Elk voor zich is het, want de grote kas is allang leeg!
Oud 13 september 2004, 22:39   #12
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Bullshit ! Mensen die ziek worden, kiezen daar niet voor; mensen die oud worden en hulpbehoevend, kiezen niet voor hun afhankelijkheid. En een gehandicapte kiest al helemaal niet voor z'n handicap. Dit zijn de enige echte zwakken in de samenleving; dit zijn ook de laatsten waaraan een overheid mag raken in het bijsnoeien van het kreupelhout in de SZ. Overconsumptie moet tegengegaan worden, maar aan de kwaliteit van de (gezondheids)zorg kan/mag niet geraakt worden.

Werklozen en leefloners daarentegen... zijn vaak uit eigen keuze afhankelijk, kiezen vaak voor een lage levensstandaard als ze maar ongemoeid op hun luie reet kunnen parasiteren. Schaamteloos vaak. Ze dragen 0,0 bij tot deze samenleving; integendeel. Werkloosheidsuitkeringen dienen om échte noodgevallen zeer tijdelijk op te vangen. Leeflonen dienen om mensen uit de goot te houden en niks meer dan dat [size=1](is louter een kwestie van esthetiek omdat "de mensen" niet graag clochards langs de straten zien liggen)[/size]. Het wordt tijd dat de overheid die simpele logica eens gaat toepassen en er zal meteen heel wat meer ademruimte ontstaan in de economie.
de eugenetica raakt op geen enkele manier aan de zwakkeren, integendeel.
er zijn chronisch zieke mensen die om 1 of andere reden buiten de invaliditeit vallen.
leuk dat u hen als vrijwillige parasieten bestempeld.
als we u moeten geloven wonen mensen vrijwillig in kartonnen dozen op straat.
dwaas.
Oud 13 september 2004, 22:52   #13
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
de eugenetica raakt op geen enkele manier aan de zwakkeren, integendeel.
er zijn chronisch zieke mensen die om 1 of andere reden buiten de invaliditeit vallen.
leuk dat u hen als vrijwillige parasieten bestempeld.
als we u moeten geloven wonen mensen vrijwillig in kartonnen dozen op straat.
dwaas.
"chronisch zieke mensen"... die om één of andere reden buiten de invaliditeit vallen ? Buiten het vangnet van de SZ in dit land ? Geef eens een voorbeeld van die omvangrijke bevolkingsgroep ?

Er zijn inderdaad mensen die vrijwillig kiezen voor het bestaan als clochard. Een minderheid, maar ze bestaan wel degelijk. Voor het overige ben ik van mening dat een leefloon best voor 80% in natura kan voorzien worden en zich beperkt tot het hoogstnoodzakelijke. We kunnen beter onze middelen concentreren in gedegen opleidingen i.p.v. in de kolderbrigade van de VDAB.
[size=1]
Dwaasheid is misschien ook weg te selecteren... maar dan zouden we niet van uw sappige bijdragen mogen genieten.[/size]

Laatst gewijzigd door de Vexille : 13 september 2004 om 22:53.
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 23:20   #14
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mitgard,

als jij een leefloon hebt en daarnaast nog 1300 euro/maand in het zwart bij verdient ben jij wel de laatste die over 'profiteurs' iets te zeggen heeft me dunkt.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 23:44   #15
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Daar gaan we weer!
veralgemening na veralgemening.
Mijn vrouw heeft +/-4 jaar gewerktals bediende in een garage,+/-4jaar in een reisbureau en +/- 22jaar aan de stad.
Dan werd ze samen met +/-200 anderen voor de keuze gesteld mee overgaan naar de prive met een contrakt van 10 maanden en een aanbod van 2 1/2 uur per dag,terwijl ze voordien voltijds werkte.
ZE is ondertussen een stuk in de vijftig,gaat gij nu voor haar voor werk vinden,ik wens u veel sucses.
Ik verschiet er niet van dat er zoveel onverdraagzaamheid in de wereld is als ik jullie zo bezig hoor,doe gerust verder en breek uw eigen kansen later maar af, want ooit komt het ervan dat jullie ook ontslagen worden ,zonder SZ en zonder dop.
stelletje onverdraagzamen!
Ik heb gekozen voor een wereld zonder SZ en dop. Laat de mensen zich maar verenigen en samen sparen en verzekeringen afsluiten en solidair zijn etc.

Waarom moet de staat daarin tussenkomen is voor mij de vraag.

Iemand die voltijds werkt een jobke offreren aan 2.5 uur per dag is hetzelfde als die persoon ontslaan by the way. Ik zie echter niet goed in wat er mis is met het afleggen van een persoon die ge niet meer nodig hebt.
Oud 13 september 2004, 23:50   #16
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik heb gekozen voor een wereld zonder SZ en dop. Laat de mensen zich maar verenigen en samen sparen en verzekeringen afsluiten en solidair zijn etc.

Waarom moet de staat daarin tussenkomen is voor mij de vraag.

Iemand die voltijds werkt een jobke offreren aan 2.5 uur per dag is hetzelfde als die persoon ontslaan by the way. Ik zie echter niet goed in wat er mis is met het afleggen van een persoon die ge niet meer nodig hebt.
Dumpen, als een ouwe sok dus . Je respect voor werknemers, wordt stilaan "legendarisch" .Werknemers moeten zich maar blindelings schikken, naar de noden van "het baasje" ?????
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2004, 23:52   #17
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Welwel, Doornroosje, ontslag zonder dop... daar ben ik nu eens absoluut niet bang voor. Ik ben hoger opgeleid, maar zelfs al zijn mijn diploma's het papier niet waard waar ze op gedrukt zijn... reken maar dat ik geen maanden met m'n vingers zit te draaien vooraleer ik weer aan de slag ben. Een beetje zin voor initiatief; wellicht de financiële lat niet zo hoog leggen als vandaag, maar ik ga geen boterham minder eten en zal zeer zeker geen kou lijden. En dan mag ik 50 of zelfs 60 jaar zijn; wees daar maar zeker van!

Geen pensioen... daar heb ik me al op voorzien. Ik reken op geen eurocent pensioen en geef de uitgepersten in deze economie de gouden raad om er ook niet al te zeer op te rekenen. Werken en sparen tedju, als ge morgen nog in relatieve luxe een oude dag wilt. Elk voor zich is het, want de grote kas is allang leeg!
Als je veel verdiend kan je veel opzij zetten,u bent er niet bang van ,maar waarschijnlijk veel anderen wel,waar ik naartoe wilde is dat mijn vrouw,meer dan 31 jaar gewerkt heeft en 31 jaar afgedragen heeft voor ... ja voor wie eigenlijk? als ze dan zonder werk valt en ze krijgt er niks voor terug en later word haar pensioen haar ook ontzegd,een beetje seriues blijven he.
Iedereen heeft niet de mogelijkheden om zoveel opzij te zetten als u waarschijnlijk.
En dan heb je veel gespaard en plots zal men afkomen met belasting op kapitaal,of een van de 2 komt te overlijden en dan zijn ze daar met hun sucsessierechten op huis en liggend geld,ik weet wat het kost mijn moeder is vorig jaar overleden.
Nooit een te grote bek opzetten,want niemand van ons weet wat hem te wachten staat.
Dat ze die mensen die niet meer willen betalen dan schrapen van hun lijst,en betaal die dan een hoger nettoloon en dan kunnen die rustig met hun geld doen wat ze willen.
Oud 13 september 2004, 23:57   #18
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

De sociale zekerheid werd na WOII uitgevonden voor intern gebruik, vooral bedoelt om mensen verder te helpen die om de één of andere reden tijdelijk uit de boot vielen.
Dat er misbruik wordt van gemaakt mag wel duidelijk zijn. Iedereen kent wel iemand die leeft van de steun, en anderzijds in het zwart gaat bijklussen. De hoge kosten in Brussel en Wallonië zorgen er eveneens voor dat de kas stilaan leeggeraakt. Niemand zou meer of langer moeten werken indien er een degelijk beleid zou komen met meer controle. In Wallonië bestaat er gewoon geen controle. Nog nooit werd daar iemand van 'den dop' gegooid. In Vlaanderen daarentegen zijn ze wel iets strenger, maar niet streng genoeg. En dat is ten nadele van mensen die het echt nodig hebben. In de invaliditeit is het niet anders.
In mijn onmiddellijke omgeving kan ik er zo al meteen vier opnoemen die leven van een invaliditeitsuitkering, maar desondanks in het zwart gaan werken. Er is zelfs iemand bij met zogezegd een rugletsel (moeilijk te controleren - net als een depressie) die in het zwart tamelijk zware arbeid verricht. Hij steelt dubbel, hij leeft op onze kosten en betaalt geen belastingen. En daar moet iedereen die wel werkt voor opdraaien. Ik vraag mij trouwens af waarom er niet wordt nagegaan wat de uitgaven van die personen zijn zoals ze bij zelfstandigen wel doen. Want iemand die leeft van steun en desondanks met een Mercedes rondtoert, een eigen huis bezit, twee maal per jaar met vakantie gaat en daarbij nog een tamelijk dure sport kan beoefenen, doet dat niet van 7 of 800 euro per maand.
Wat ziektes betreft wil ik ook nog opmerken dat er tegenwoordig voor een drupneus twee weken wordt thuisgebleven. Het is dus niet verwonderlijk dat de enige ziekteverzekering die nog winst boekt, die van de zelfstandigen is. Zij hebben gewoon geen tijd om ziek te zijn.
Zelf heb ik vroeger nog in de zaak gestaan met een gebroken enkel en mijn man bleef ooit verder werken met een gebroken rib. Of kent er iemand een winkel die ooit gesloten was omdat de uitbater een verkoudheid had?

Er wordt eveneens een groot gat in ons sociaal zekerheidssyteem geslagen door de nieuwkomers via huwelijken uit de landen van herkomst. In Denemarken bijvoorbeeld werd de wet aangepast zoals ze in Amerika geldt. De eerste vijf jaar is diegene die de nieuwkomer binnenbrengt financieel verantwoordelijk. Misschien zou men dit hier beter ook eens overwegen.

Ik ben bereid solidair te zijn met mensen die het echt nodig hebben. Maar dat wil niet zeggen dat ik wil betalen voor hun vakantie, GSM, computer, dure sporten of auto. Een leefloon is om van te leven, anders noemt men het maar luxeloon.

Laatst gewijzigd door Vicky : 14 september 2004 om 00:00.
Vicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2004, 00:02   #19
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Dumpen, als een ouwe sok dus . Je respect voor werknemers, wordt stilaan "legendarisch" .Werknemers moeten zich maar blindelings schikken, naar de noden van "het baasje" ?????
Ik heb niks te kort hoor,daar niet van en ik lach eens met die zelfverklaarde nieuwe rijken,maar het verschil tussen zij en ons is dat wij ook meevoelen met de sociaal zwakkeren, of de oudere werknemers en dat zij ze uitlachen en dumpen als ze er geen profijt niet meer aan kunnen doen.
Oud 14 september 2004, 00:04   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Dat er anders gaat moeten gewerkt worden da's een feit, maar langere werkweken dat dan ook weer niet; iets waar trouwens de meerderheid van de bedrijfshoofden niet voor te vinden is.
Wel zou er meer flexibiliteit moeten komen. Het brugpensioen is hoe dan ook niet houdbaar maar m'n kan wel op een andere manier gaan werken als m'n die leeftijd nadert zoals 1/2 ofzo als je dat wenst. Nu ja gemakkelijk zal het allemaal niet worden; sommigen zijn het gewoon moe van te werken en anderen willen ermee blijven doorgaan.

Nu als m'n echt zinnens zou zijn de werkweek op te trekken voorspelt dat niet veel goeds, ik denk dat de ziektes, depressies, uitgeblusten dan toch wel gevoelig zou toennemen. Het zou nog meer een maatschappij worden van die voortdurende druk waar er voor het leven buiten het werk geen tijd meer zou zijn.
Men zou ook kunnen overwegen een aantal luxejobkes af te schaffen en die mensen in de productie in te schakelen.
We kunnen best wat politiekers, welzijnswerkers, tolken, advocaten, presentatoren en aanverwanten missen denk ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be