Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 september 2014, 22:12   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard 2014: het einde van een daling in het aantal verkeersslachtoffers

Deze week in DS:
DS van 18 september 2014: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140918_01274871

Indien geen toegang tot het artikel:
Citaat:
interview - Karin Genoe (Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid)

Er vallen doden omdat het goed weer is en Belgen te tolerant zijn

18 september 2014 | (wwo)

In de eerste helft van 2014 zijn meer Belgische verkeersdoden gevallen dan in de eerste helft van 2013. Omdat het goed weer was en Belgen te tolerant zijn.(wwo)

In de eerste helft van 2013 vielen in België 160 verkeersdoden, in de eerste helft van 2014 waren dat er 173. Is dat het einde van een jarenlange daling?

Karin Genoe: ‘Het zijn er nog altijd minder dan in de eerste helft van 2012, dus de trend blijft dalend. Het verschil zit vooral in de eerste drie maanden van 2014, toen het weer erg zacht was, en die van 2013, toen het zeer koud was en er minder zwakke weggebruikers waren.’

Dat klinkt bijna alsof het toeval is en we er toch niets aan kunnen doen.

‘We doen daar ook onderzoek naar. Het weer speelt een rol, we zien dat ook in het buitenland. Daar kun je met sensibilisering en handhaving weinig aan veranderen, dat klopt. Maar er spelen ook factoren mee waar we wel iets aan kunnen doen.’

Zoals?

‘De tolerantie van Belgen voor te snel rijden en voor rijden onder invloed. Dat zou veel sterker sociaal afgekeurd kunnen worden. In Nederland word je scheef bekeken als je onder invloed achter het stuur kruipt. Hier is dat nog altijd minder het geval.’

Zit daar vooruitgang in?

‘De resultaten van de alcoholcontroles deze zomer waren de beste ooit. 4,1 procent van de gecontroleerde bestuurders reed onder invloed. Dat zijn hoopvolle resultaten, zeker als je weet dat ze tijdens de Wereldbeker Voetbal zijn behaald. Bij de Bob-campagne deze winter was dat 3 procent, even goed als vorig jaar. Maar perfect is het zeker nog niet. België staat nog altijd niet in de top van de verkeersveilige landen.’

Is dat wel mogelijk in een druk, dichtbebouwd land?

‘We zijn zeker nog niet aan de limiet van wat mogelijk is. Als de Belgen het risico van snelheid en alcohol juister leren inschatten, kan het nog veel beter.’

Ooit krijg je cijfers die zo laag zijn dat één ongeval al een groot verschil kan maken, zoals de zeven doden die begin maart vielen in Zonhoven.

‘Het klopt dat je bij heel lage cijfers rare dingen sprongen krijgt in de statistieken, maar zo ver zijn we zeker nog niet.’
In één interview stelt Karin Genoe, de afgevaardigd bestuurder van het BIVV, bij wijze van spreken in één zin, dat de stijging te wijten is aan (oa) omdat de Belgen te tolerant zijn voor rijden onder invloed terwijl het aandeel bestuurders betrapt boven de alcohollimiet deze zomer de beste (dus de laagste) ooit was.

Dat houdt toch geen steek.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 23:05   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.609
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Deze week in DS:
DS van 18 september 2014: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140918_01274871

Indien geen toegang tot het artikel:


In één interview stelt Karin Genoe, de afgevaardigd bestuurder van het BIVV, bij wijze van spreken in één zin, dat de stijging te wijten is aan (oa) omdat de Belgen te tolerant zijn voor rijden onder invloed terwijl het aandeel bestuurders betrapt boven de alcohollimiet deze zomer de beste (dus de laagste) ooit was.

Dat houdt toch geen steek.
Idd die heeft het rapport helemaal niet gelezen me dunkt:
http://www.bivv.be/frontend/files/us...er_2014_NL.pdf

In Wallonie en Brussel moet dan fantastisch weer geweest zijn want die maakten de forse dodenstijging in Vlaanderen meer dan goed.

Citaat:
In de eerste helft van 2013 vielen in België 160 verkeersdoden, in de eerste helft van 2014 waren dat er 173. Is dat het einde van een jarenlange daling?
Maar waar halen ze die foutieve cijfers toch uit ?

Volgens het rapport BIVV page 4:

Citaat:
http://www.bivv.be/frontend/files/us...er_2014_NL.pdf

Tabel 1 Aantal letselongevallen en slachtoffers geregistreerd tijdens de eerste 6 maanden, evolutie 2012-2014 en 2013-2014, België

2012 2013 2014 Evolutie 2012-2014 # Evolutie 2012-2014% Evolutie 2013-2014# Evolutie 2013-2014 %
Letselongevallen 21504 19567 21213 -291 -1,4% +1646 +8,4%
Totaal slachtoffers 27642 25500 27483 -159 -0,6% +1983 +7,8%

Doden ter plaatse 320 305 303 -17 -5,3% -2 -0,7%
Gewonden 27322 25195 27180 -142 -0,5% +1985 +7,9%

Gegevensbron: WPR en CGOP/B – Infografie: BIVV
Nemen we de blauwe cijfers OK ?

Nu qua verkeersdoden in de Gewesten: in Brussel (-9 doden) en Wallonië (-6 doden) was "het weer veel slechter" als in Vlaanderen +13 doden ...
(doden terplaatse, ttz daar komen later de dodelijke gewonden + 30 dagen nog bij)

Voorlopig (1e semester) veranderd er dus niet veel tov 2013, zie tabel 1 page 4.

Uitschieter is het gestegen aantal doden met (zware)vrachtwagen-betrokkenheid* met +22 doden, van 47 naar 69 op 6 maanden zie page 7...
Lichte-vrachtwagen-betrokkenheid* : - 12 doden; autoinzittenden: + 10 doden.
Kwetsbare weggebruikers incl. moto : - 8 doden (voetg.: -3 ,fiets.: -3, bromf. : 0 , motor: -2)
Wat bedoelde die vrouw nu weer, meer zwakke weggebruikers door het goede weer gaf meer verkeersdoden onder hen ?
Citaat:
Karin Genoe: ‘Het zijn er nog altijd minder dan in de eerste helft van 2012, dus de trend blijft dalend. Het verschil zit vooral in de eerste drie maanden van 2014, toen het weer erg zacht was, en die van 2013, toen het zeer koud was en er minder zwakke weggebruikers waren.’
*In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de inzittenden van het andere voertuig worden meegerekend).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 september 2014 om 23:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2014, 20:39   #3
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Maar waar halen ze die foutieve cijfers toch uit ?
(...)
België werd waarschijnlijk verward met Vlaanderen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2014, 21:05   #4
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de inzittenden van het andere voertuig worden meegerekend).
De Lijn houdt daar geen rekening mee. Daar houden ze enkel rekening met de inzittenden om de Lijn als een veilig verkeersmiddel te kunnen voorstellen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2014, 23:25   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.609
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De Lijn houdt daar geen rekening mee. Daar houden ze enkel rekening met de inzittenden om de Lijn als een veilig verkeersmiddel te kunnen voorstellen.
Idd, alhoewel duidelijk bewezen is dat de tram en de lijnbus op de openbare weg met grote voorsprong de dodelijkste voertuigen zijn, zelfs per personenkilometer# .

De trein is natuurlijk ook betrokken in vele verkeersdoden, ook "de kinderen" die langs de spoorlijn/tramsporen spelen/vertoeven tellen niet, dat is enkel bij "die kinderen" die langs de openbare weg zonder sporen spelen/vertoeven.

#
Citaat:
https://www.swov.nl/rapport/Factshee...ar_vervoer.pdf
Verkeersonveiligheid van openbaar vervoer

© SWOV, Leidschendam, februari 2011
Ook de dubbel zo lange remweg van de tram telt helemaal niet, en voor zone 30´s en 50 kmh-snelheidsbeperkingen in de steden is de tram ook meestal immuun.
De tram heeft wel steeds voorrang (behalve bij zijn specifieke verkeerslichten) maar de auto heeft dat dikwijls ook op stadsvoorrangswegen. Daarbij is de auto het vergevingsgezinde voertuig bij een eventuele botsing met een kwetsbare wegggebruiker, wat natuurlijk voor een deel de veel hogere dodelijkheid van bus en tram verklaard.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2014 om 23:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be