Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2014, 23:55   #1
elsina
Provinciaal Gedeputeerde

elsina's schermafbeelding

Standaard 15-jarige verspeelt 37.000 euro op PC

Citaat:

Zonder dat iemand het besefte, heeft een 15-jarige jongen op enkele maanden tijd ruim 37.000 euro verspeeld aan een internetspel. Dat bericht Het Nieuwsblad vandaag.

De jongen downloadde "Game of War" gratis, maar kocht zonder het zelf te weten "virtueel goud" om sneller vooruitgang te kunnen boeken in het spel. Zo ging in enkele maanden tijd een flink bedrag van de rekening van de moeder van de jongen.

De Kansspelcommissie trekt aan de alarmbel. "Er is een strikte regelgeving nodig."
http://nieuws.vtm.be/binnenland/1106...000-euro-op-pc

Is me een raadsel hoe je zoveel geld kan kwijtgeraken via een kredietkaart. Bij mij weten staat daar toch steeds een maximum bedrag op van 3000 of 5000 euro, daarna blokkeert de kaart automatisch. Uitgezonderd American Express dat geen limiet kent.

En na de 1ste maand wanneer de rekening kwam van de kredietkaart, moet men het toch al gemerkt hebben dat er iets niet klopte. Hoe kan men dit dan een 3 tal maanden laten aanslepen
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2014, 00:40   #2
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht

Is me een raadsel hoe je zoveel geld kan kwijtgeraken via een kredietkaart. Bij mij weten staat daar toch steeds een maximum bedrag op van 3000 of 5000 euro, daarna blokkeert de kaart automatisch. Uitgezonderd American Express dat geen limiet kent.

En na de 1ste maand wanneer de rekening kwam van de kredietkaart, moet men het toch al gemerkt hebben dat er iets niet klopte. Hoe kan men dit dan een 3 tal maanden laten aanslepen
Elsina, er staat dat hij 37.000 verspeelde, niet dat er daadwerkelijk dat bedrag van de kredietkaart afging. Vb. hij koopt voor 2500€ aan virtueel goud dat ie inzet en verliest 10.000 aan het spel.

(wat een dom kind zeg, op 15 jaar was ik wel een stuk verstandiger)
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2014, 01:08   #3
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

ach ik heb net het filmpje bekeken, blijkbaar gaat het toch om 37.000 € dat van de kredietkaart (van de opa) afging ..

Citaat:
"het waren telkens bedragen van 89,99 euro, maar verschillende keren per dag. Waar er zelfs tot 1800 euro per dag schijnbaar afgegaan is. In totaal zitten wij dus tussen de 30.000 en de 40.000 euro."
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2014, 09:11   #4
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Het is verraderlijk, deze gratis spelletjes. Zeker op platforms als smartphone en Facebook. Op een platform als Facebook (denk aan Candy Crush Saga) moet je zelf nog betaalgegevens doorgegeven, maar op een smartphone zijn die vaak al aangekoppeld.

Los van het financiële aspect wordt ook elk greintje competitiviteit weggevaagd. De beste speler is dan de speler die het meeste geld kan uitgeven.
Oud 4 oktober 2014, 10:08   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóra�* Bekijk bericht
Het is verraderlijk, deze gratis spelletjes.
Wie gelooft in gratis verdient niet beter. Alles heeft een kost, en die is zelfs terug te rekenen in watt.
Citaat:
Zeker op platforms als smartphone en Facebook. Op een platform als Facebook (denk aan Candy Crush Saga) moet je zelf nog betaalgegevens doorgegeven, maar op een smartphone zijn die vaak al aangekoppeld.
Dat beheers je allemaal zelf, die gegevens verschijnen niet magisch op die smartphone.
Citaat:
Los van het financiële aspect wordt ook elk greintje competitiviteit weggevaagd. De beste speler is dan de speler die het meeste geld kan uitgeven.
Dit is niet waar. Een voorbeeld dat ik kan geven is Magic, The Gathering. De echte meesters in dit spel zijn de mensen die uit een willekeurige stapel "gewone" kaarten een goed deck kunnen samenstellen, en er nog mee winnen tegen kwispels die een deck hebben samengesteld uit zeldzame kaarten met een hoge tradevalue.
Oud 4 oktober 2014, 10:31   #6
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vraag ik me ook af.
Oud 4 oktober 2014, 11:39   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Zonder dat iemand het besefte, heeft een 15-jarige jongen op enkele maanden tijd ruim 37.000 euro verspeeld aan een internetspel. Dat bericht Het Nieuwsblad vandaag.

De jongen downloadde "Game of War" gratis, maar kocht zonder het zelf te weten "virtueel goud" om sneller vooruitgang te kunnen boeken in het spel. Zo ging in enkele maanden tijd een flink bedrag van de rekening van de moeder van de jongen.

De Kansspelcommissie trekt aan de alarmbel. "Er is een strikte regelgeving nodig."
Hij kocht met de creditcard maar wist niet dat het geld kostte...

En de ouders merkten niet dat er 30.000€ en meer verdween van de rekening.

En de gamingcommissie gaat er nu voor zorgen dat je geen creditcards meer kan gebruiken in Belgie.

Ze hebben toch nog iets gevonden om te verbieden, creditcards...
Oud 4 oktober 2014, 11:41   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Elsina, er staat dat hij 37.000 verspeelde, niet dat er daadwerkelijk dat bedrag van de kredietkaart afging. Vb. hij koopt voor 2500€ aan virtueel goud dat ie inzet en verliest 10.000 aan het spel.

- lol -

Je hebt er niets van begrepen, er wordt niet voor geld gespeeld.

Laat dat verstandiger zijn er gerust maar af.
Oud 4 oktober 2014, 12:19   #9
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wie gelooft in gratis verdient niet beter.
Wat een pessimistisch idee.

Citaat:
Dat beheers je allemaal zelf, die gegevens verschijnen niet magisch op die smartphone.
Niet als die smartphone door iemand anders gebruikt wordt. Het zijn steeds kinderen. Een spelletje over de Smurfen had een soortgelijk probleem.

Citaat:
Dit is niet waar. Een voorbeeld dat ik kan geven is Magic, The Gathering. De echte meesters in dit spel zijn de mensen die uit een willekeurige stapel "gewone" kaarten een goed deck kunnen samenstellen, en er nog mee winnen tegen kwispels die een deck hebben samengesteld uit zeldzame kaarten met een hoge tradevalue.
Dit is iets geheel anders. Ik heb zelf lange tijd Magic gespeeld.

Ten eerste is dit geen computerspel. Ten tweede zijn er geen levels, of dagelijkse opdrachten, of wat dan ook die je kunt overslaan of behalen door geld te betalen. Ten derde komt het in zulke computerspelletjes vaak neer op hoeveel schade per seconden een bepaald wapen geeft, of hoeveel gebouwtjes je hebt kunnen bouwen. Er is geen strategie op de bouwen, gewoon upgrades en bonusjes cumuleren.
Oud 4 oktober 2014, 12:27   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

?????
Ik merk daar niet veel van.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2014, 12:27   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ach ik heb net het filmpje bekeken, blijkbaar gaat het toch om 37.000 € dat van de kredietkaart (van de opa) afging ..
Voor uw beurt geschreven?
Oud 4 oktober 2014, 12:29   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie gelooft in gratis verdient niet beter. Alles heeft een kost, en die is zelfs terug te rekenen in watt.
SP.A
Oud 4 oktober 2014, 12:30   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hij kocht met de creditcard maar wist niet dat het geld kostte...

En de gamingcommissie gaat er nu voor zorgen dat je geen creditcards meer kan gebruiken in Belgie.

Ze hebben toch nog iets gevonden om te verbieden, creditcards...
Geen creditcards meer en geen echt geld meer.
De melkboer zal blij zijn!
Oud 4 oktober 2014, 12:30   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- lol -

Je hebt er niets van begrepen, er wordt niet voor geld gespeeld.

Laat dat verstandiger zijn er gerust maar af.
Hahaha, die zit!
Oud 4 oktober 2014, 12:33   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een pessimistisch idee.
Een pessimist is zelden teleurgesteld. Hierbij uw portie gratis raad voor vandaag. Of oh nee, U betaald voor de internetverbinding, u betaald voor electriciteit enzoverderenzoverer.

Citaat:
Niet als die smartphone door iemand anders gebruikt wordt. Het zijn steeds kinderen. Een spelletje over de Smurfen had een soortgelijk probleem.
Dat laat die gegevens magisch verschijnen op die smartphone ofzo? Als mensen zo dom zijn anderen toegang te verschaffen tot hun gegevens, verdienen ze niet beter.
Ondertussen is het maar een paar dozijn keer in de media verschenen, pas op met smartphones, die kunnen zeer duur in gebruik zijn.

Citaat:
Dit is iets geheel anders. Ik heb zelf lange tijd Magic gespeeld.
Ik ben blij voor U.
Citaat:
Ten eerste is dit geen computerspel.
Nu wel, maar kom, dat laat ik even in het midden.
Citaat:
Ten tweede zijn er geen levels, of dagelijkse opdrachten, of wat dan ook die je kunt overslaan of behalen door geld te betalen.
Dan bent U nooit naar de tournooien geweest.

Citaat:
Ten derde komt het in zulke computerspelletjes vaak neer op hoeveel schade per seconden een bepaald wapen geeft, of hoeveel gebouwtjes je hebt kunnen bouwen. Er is geen strategie op de bouwen, gewoon upgrades en bonusjes cumuleren.
Dat U er geen strategie in ziet is niet het probleem van de spelers.
Maar de strategie van de spelverspreiders is wel bekend nietwaar. Gratis basisgame, maar de extra's kosten je een hoop.
Ook hier is het weer een luxeprobleem nietwaar.
Oud 4 oktober 2014, 12:49   #16
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of oh nee, U betaald voor de internetverbinding, u betaald voor electriciteit enzoverderenzoverer.
Doe ik niet. Best wel pech, daar staat u dan met je koppig nep-argumentje.

Citaat:
Dat laat die gegevens magisch verschijnen op die smartphone ofzo?

Citaat:
Als mensen zo dom zijn anderen toegang te verschaffen tot hun gegevens, verdienen ze niet beter.
Een kredietkaart werkt niet als anderen de gegevens niet kennen. De verkoop van apps en muziek, waar de koppeling van de kredietkaart in deze gevallen wellicht origineerde, is een miljoenenindustrie.

Citaat:
Nu wel, maar kom, dat laat ik even in het midden.
U bent helemaal niet goed genoeg op de hoogte om zo denigrerend te doen. Er zijn computerspellen over Magic. Geen van de computerspelletjes die het eigenlijke kaartspel simuleren zijn "free to play". Je kunt Magic niet eens spelen zonder een deck.

Citaat:
Dan bent U nooit naar de tournooien geweest.
Geef eens één voorbeeld van een 'level' of 'opdracht' op een tornooi dat ik kan behalen of winnen door geld te betalen?

Citaat:
Dat U er geen strategie in ziet is niet het probleem van de spelers.
U schrijft me weeral dingen toe. Ik zeg niet dat er geen strategie in het spel is, ik zeg dat er geen strategie is op te bouwen met de verschillende betaalde dingetjes. De upgrade van een gebouwtje is per definitie beter, het is geen kwestie van hoe je het speelt. Het is geenszins vergelijkbaar met een ruilkaartenspel. "Pay to win" is niet van toepassing op Magic.
Oud 4 oktober 2014, 13:22   #17
elsina
Provinciaal Gedeputeerde

elsina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
..

Kan toch niet dat op 3 maanden tijd afschrijvingen van meer dan 30.000 euro gebeurt zijn op de kredietkaart. Dat kunnen ze bij de SP.A zelfs nog niet eens
Het verhaal van VTM klopt dan volgens mij helemaal niet.

Ik heb eerder het vermoeden dat op zijn account van die game site een schuld opstaat van 30.000 euro en die nog moet betaald worden
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2014, 14:15   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doe ik niet. Best wel pech, daar staat u dan met je koppig nep-argumentje.
Dus uw electriciteit en internetverbinding worden door iemand anders betaald. Maar gratis is het niet.
Citaat:
Een kredietkaart werkt niet als anderen de gegevens niet kennen. De verkoop van apps en muziek, waar de koppeling van de kredietkaart in deze gevallen wellicht origineerde, is een miljoenenindustrie.
Als een bedrijf misbruik maakt van die gegevens is het aan de houder van die kaart een aanklacht in te dienen.
Citaat:
U bent helemaal niet goed genoeg op de hoogte om zo denigrerend te doen.
Er zijn andere voorbeelden hoor. Magic is in uw ogen geen goed voorbeeld. Prima.
Oud 4 oktober 2014, 14:30   #19
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Zelfs bij Star Wars Commander en Aoe Castle Siege staat duidelijk vermeld wanneer het een geldelijke aankoop is. Het euroteken is zelfs voor een klein kind gemakkelijk te herkennen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  vtm.jpg
Bekeken: 184
Grootte:  34,6 KB
ID: 95566

De enige schuldige is de 15-jarige.
Oud 4 oktober 2014, 14:46   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan toch niet dat op 3 maanden tijd afschrijvingen van meer dan 30.000 euro gebeurt zijn op de kredietkaart. Dat kunnen ze bij de SP.A zelfs nog niet eens
Het verhaal van VTM klopt dan volgens mij helemaal niet.

Ik heb eerder het vermoeden dat op zijn account van die game site een schuld opstaat van 30.000 euro en die nog moet betaald worden
Neen, zo werkt het niet.

Het is het soort spel dat je gratis kan en mag spelen. Natuurlijk, die spelletjes zijn zo in elkaar gestoken dat als je wat "goud, punten, diamanten en dergelijke meer" koopt, je een aantal zaken sneller kan laten verlopen, in plaats van twee weken te moeten wachten is die nieuwe tank/kasteel/soldaten enz... dan op tien minuten klaar, waardoor je een voorsprong krijgt op diegenen waar je tegen speelt.
Zo verdienen die mensen hun geld met een gratis spel.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 4 oktober 2014 om 14:48.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be