Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2014, 10:19   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.020
Standaard Verkeersveiligheidevolutie België en Nordrhein-Westfalen

Buurland Nordrhein-Westfalen met 17,6 miljoen inwoners is met 34.100 km² iets groter als België 30.600 km²/ 11,1 miljoen inwoners.
NR-W heeft dus 515 inw/km², België 364 inw/km². NL 402 inw/km².
NR-W is dus zelfs dichterbevolkt als Vlaanderen op zich (472 inw/km²)

Menige bestuurder kent het land en gaat/rijdt daar regelmatig op hun vlotte gewone wegen buiten bbk (algemene limiet 100 kmh) en vooral op de Autobahnen (ca 55 % heeft aanbevolen 130 kmh), de algemene 50 kmh in de bebouwde kom is idem als hier.
Natuurlijk is men daar dan ook algemene weggebruiker.
Rijdt en beneemt de gemiddelde Belgische weggebruiker zich daar anders als hier ? Hoe voelt het aan zich daar in het verkeer te begeven of de openbare weg te benutten ? Is er daar minder risico op een dodelijk verkeersongeval en waarom ? Allemaal vragen die zich Belgische politici/ verkeersdeskundigen/verkeersbeleidmakers zouden moeten stellen en dat al sinds héél lang...

Zo ik wil nu de EVOLUTIE van de verkeersdoden per inwoner voor elk land op zich vergelijken met mekaar. (goed gelezen ? lees nog eens >>> )

Dit is de meest gebruikte norm, doden per inwoners omdat elke inwoner quasi weggebruiker is van voetganger tot... businzittende. Vergeet ook niet dat 40 �* 50 % van de verkeersdoden kwetsbare weggebruikers zijn (voetganger <-> (brom)fietser). Verkeersdoden van niet-inwoners worden natuurlijk ook meegeteld, menige Belg legt soms meer kms af in het buitenland als in eigen land. Verkeersdoden is de belangrijkste factor van verkeersveiligheid omdat het met alles rekening houdt en de grootste registratiekwaliteit heeft.

# Mijn vraag is waarom kan België tenminste niet/of nooit ongeveer dezelfde dalende evolutie halen als NR-W, België heeft immers toch ook een veel groter dalingspotentieel ?

Argumentatie: België behoorde qua gordeldracht en verkeersdoden-dronkenschap toen tot de slechtste landen in Europa (bron Eurostat), België heeft een van de poverste rijopleidingen in Europa enz... (zelf aan te vullen). België (vooral door Vlaanderen) heeft nu wel zeker het meeste aantal flitspalen van Europa, daar zijn we wel primus. België (vooral door Vlaanderen) heeft nu ook quasi de laagste snelheidslimieten buiten de bebouwde kom. Qua fileverkeer -dus gemiddeld gereden snelheden- zijn we wslk ook primus. Dus als de experten beweren dat vooral gereden snelheden dé oorzaken zijn van de vele verkeersslachtoffers aan de lage tot wslk laagste gemiddelde snelheden van Europa zal het zeker niet liggen.

Dit statistisch vanaf 1997 geteld, quasi het laatste jaar voordat in beide landen geleidelijk steeds meer "op snelheid" gefocusseerd werd.
1997 is bvb het laatste statistische jaar dat in België nog geen enkele onbemande flitscamera gehomologeerd was. Dit begon dan wel in 1998... de flitsmania en enorm stijgende snelheidsremmende maatregelen (drempels/plateau´s, middeneilanden, meubilair, rotondes enz...) was zeker recordverdachtig in Europa. Niemand kent zulke 30-zones op hoofdvoorrangswegen als België.

Verkeersdodenevolutie België, *vuistregel gemiddelde 3 jaren:
*1997-98-99: 1420 doden
*2011-12-13: 783 doden
>>> Evolutie: - 44,9 %

Veel van die daling is te wijten aan aktief/passief veiligere auto´s ook voor de zwakke weggebruikers (vergevingsgezind) en autoinzittenden, eveneens door snellere noodhulpverlening en medische vooruitgang (dodelijke gewonden + 30 dagen is immers inbegrepen)
Citaat:
Jaar 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Aantal doden 1364 1500 1397 1470 1486 1353 1215 1163 1089 1073 1071 944 943 841 861 767 720
officiele bron BE
jaar 2013: 720 is afgerond 65 verkeersdoden per miljoen inwoners

Verkeersdodenevolutie NRW, *vuistregel gemiddelde 3 jaren:
*1997-98-99: 1119 doden
*2011-12-13: 547 doden
>>> Evolutie: - 51,1 %

Citaat:
Jaar 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Aantal doden 1188 1077 1092 1067 1038 996 942 865 867 732 741 694 620 550 634 528 479
officiele bron NR-W
jaar 2013: 479 is afgerond 27 verkeersdoden per miljoen inwoners

NR_W is hiermee verkeersveiliger als Nederland dat 34 verkeersdoden per miljoen inwoners heeft in 2013 (570/16,7).
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 10:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 10:30   #2
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 15.010
Standaard

Uiteindelijk geef je het antwoord zelf. bijvoorbeeld, bumperkleven is iets wat je bij de oosterburen toch veel minder ervaart dan hier. Auto's op autoweg (en elders) die zo kort achter jou hangen dat je de voorkant van hun auto niet meer in de achteruitkijkspiegel ziet, en je rijdt niet te traag, dat maak je in Duitsland niet of nauwelijks mee, en is hier is dat dagelijks kost. Maar hier focust men alleen op snelheid, niet op 'verkeersattitude'.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 10:35   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.020
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeRidder Bekijk bericht
Waar woont Michele?
Micele woont in BE-Limburg (staat er eigenlijk).
Natuurlijk heb ik ooit 22 jaar in NR-W gewoond moest je dat willen weten.
Ik heb eigenlijk veel meer kilometers afgelegd aldaar als hier, en nu is het ook niet veel minder geworden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 10:36   #4
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 15.010
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeRidder Bekijk bericht
Waar woont Michele?
Maakt dat uit? hij legt gewoon de vinger op ons falende verkeersbeleid, en terecht. De verkeerssituatie in NRW is enigszins vergelijkbaar.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 22 oktober 2014 om 10:37.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 10:59   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.020
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Uiteindelijk geef je het antwoord zelf. bijvoorbeeld, bumperkleven is iets wat je bij de oosterburen toch veel minder ervaart dan hier. Auto's op autoweg (en elders) die zo kort achter jou hangen dat je de voorkant van hun auto niet meer in de achteruitkijkspiegel ziet, en je rijdt niet te traag, dat maak je in Duitsland niet of nauwelijks mee, en is hier is dat dagelijks kost. Maar hier focust men alleen op snelheid, niet op 'verkeersattitude'.
Zeer terecht vb, Belgie heeft immers helemaal geen beboeting op bumperkleven of überhaupt een boetecatalogus in stappen navenant veiligheidsafstand, D heeft dat wel en er zijn controles op:
https://www.wbs-law.de/vama-abstandsmessung/
http://www.muenster.de/~lucas/jura/tabelle3.html


... en navenant strafpunten, zelfs strengere als op overdreven snelheid (als er een limiet is)

Te weinig veiligheidsafstand is eigenlijk de hoofdoorzaak van ongevallen op snelle eenrichtingswegen of algemeen vlotte wegen met veel verkeer, D weet dat, BE ook maar doet er niets aan.
Snelheid op zich speelt immers amper een rol als men mekaars veiligheidsafstanden navenant respecteert, een drukke snelweg regelt zijn gereden snelheid namelijk zelf.
Naja wat wil je in Belgie zou druk en vlot snelwegverkeer - dag én nacht - helemaal niet in de rijopleiding zitten. Daar begint het al...
D-opleiding heeft dat natuurlijk wel sinds de 80´s ingevoerd: http://www.fahrtipps.de/fuehrerschein/sonderfahrten.php

Nog een geluk dat er relatief weinig verkeersdoden op snelwegen vallen omdat het de veiligste wegen zijn (geen langzame weggebruikers)...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 11:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 12:23   #6
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 15.010
Standaard

Net terug, mijn dochter naar het station gevoerd. Ze was gisteren niet met de trein teruggeraakt omdat ze in het zuiden van dit land zo nodig gestaakt moest worden en dus de bus moest nemen. Hele rit van 8-tal km enkel 50 km/u, soms even 30, woensdagmiddag, weet je wel. Ik respecteer die 50 en die 30. Bijna continue reed er wel iemand heel kort achter mij, en vooral, sorry hoor, vrouwen, vaak nog aan het bellen of met niet ingesnoerde kroost...
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be