Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2015, 21:08   #1
Snerror
Europees Commissaris

Standaard Radicalisering

Beste forummers,

Ik vraag me af of het mogelijk is om gelijk wat te gaan geloven. Als ik een jaar lang pakweg alléén linkse propaganda lees, zou ik dan ook links worden? Of een paar maanden salafistische verzen? Of elke dag mijn kampf lezen?

Volgens mij is de mens als een computer, gelijk welke software kan er op gezet worden. Wat denken jullie? En wat is het leukste om te kiezen?
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2015, 21:47   #2
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Beste forummers,

Ik vraag me af of het mogelijk is om gelijk wat te gaan geloven. Als ik een jaar lang pakweg alléén linkse propaganda lees, zou ik dan ook links worden? Of een paar maanden salafistische verzen? Of elke dag mijn kampf lezen?

Volgens mij is de mens als een computer, gelijk welke software kan er op gezet worden. Wat denken jullie? En wat is het leukste om te kiezen?
Wat ik ervan heb ervaren: De meeste mensen zijn kuddemensen en lopen met de massa mee. Weinigen durven zelf na te denken, zich bewust te worden en zich af te vragen met wat voor een illusies ze werden grootgebracht. Men kan zwaar geconditioneerd worden opgevoed en toch tot de bewustwording komen dat dat geen realiteit is maar verzinsels die ze u hebben wijsgemaakt.
Het leukste om te kiezen is alles over boord gooien wat men je heeft aangeleerd en jezelf worden , want wij weten best vanuit onszelf hoe we een oprecht, menswaardig mens kunnen zijn.
Hoewel ik het katholicisme over boord heb gegooid, lees ik soms toch mooie verzen (misschien) door Jezus gezegd: b.v. vers 37 van het Thomasevangelie:
Zijn discipelen zeiden:
Wanneer zult U aan ons worden geopenbaard en wanneer zullen wij U zien? (de echte mens).
Jezus zei: Wanneer u al uw kleren (conditioneringen) aflegt zonder schaamte en uw kleren vertrappelt onder uw voeten, zoals kleine kinderen en er overheen loopt, dan zult u de zoon van de Levende (de ware mens) zien en u zult geen angst meer hebben.
Mijn visie
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2015, 08:49   #3
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypatia Bekijk bericht
Wat ik ervan heb ervaren: De meeste mensen zijn kuddemensen en lopen met de massa mee. Weinigen durven zelf na te denken, zich bewust te worden en zich af te vragen met wat voor een illusies ze werden grootgebracht. Men kan zwaar geconditioneerd worden opgevoed en toch tot de bewustwording komen dat dat geen realiteit is maar verzinsels die ze u hebben wijsgemaakt.
Het leukste om te kiezen is alles over boord gooien wat men je heeft aangeleerd en jezelf worden , want wij weten best vanuit onszelf hoe we een oprecht, menswaardig mens kunnen zijn.
Hoewel ik het katholicisme over boord heb gegooid, lees ik soms toch mooie verzen (misschien) door Jezus gezegd: b.v. vers 37 van het Thomasevangelie:
Zijn discipelen zeiden:
Wanneer zult U aan ons worden geopenbaard en wanneer zullen wij U zien? (de echte mens).
Jezus zei: Wanneer u al uw kleren (conditioneringen) aflegt zonder schaamte en uw kleren vertrappelt onder uw voeten, zoals kleine kinderen en er overheen loopt, dan zult u de zoon van de Levende (de ware mens) zien en u zult geen angst meer hebben.
Mijn visie
Bedankt voor de reply Hypatia. Fijne quote, ik kan er helemaal in komen.
Hoewel veel van ons 'ethisch' gedrag er van nature inzit, denk ik toch dat veel ook aangeleerd is.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be