Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2014, 04:46   #1
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard automatische indexkoppeling: loonverlaging bij deflatie ?

Ik had een vraag. De zo bejubelde automatische indexkoppeling voor lonen, geldt die ook bij deflatie ? Is er een negatieve spilindex bij dewelke lonen automatisch verlaagd worden ? Dat zou een heel goed idee zijn om met deflatie zonder problemen voort kunnen te doen...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 06:59   #2
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Die is er maar een pak bedrijven passen ze niet toe las ik hier op het forum ooit.
Vandaag in de kranten lijkt het of er een indexsprong met sociale correcties staat aan te komen. Gezien de zeer lage inflatie bedoelen ze misschien net dat : een indexdeflatiesprong waarbij de bedrijven hun beste en duurst betaalde mensen ontzien en de slabakkers minder gaan ontvangen.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 07:19   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Er is een afgedwongen beginsel dat lonen niet kunnen dalen als het niet vrijwillig ingestemd word.

Ook heeft de indexering in België de verhoudingen scheefgetrokken. Onze Nederlandse zusterfirma heeft een loonsverhoging gegeven van 4% in 2 stappen in 2014, terwijl de Belgische tak schermt met :"overheidsopgelegde loonsmatiging, indexering van 1.XX% en nog wat ander gezeik".

In effect, ik werk momenteel in een communistisch systeem. Mijn loon ligt vast volgens een barema. Ik moet net genoeg werk verrichten om niet ontslagen te worden.
Helaas ligt dat niet in mijn aard, en wil ik mijn werk goed doen. Resultaat, anderen doen geen kloten, en de fabriek blijft toch draaien.

Tot nu toe vind ik persoonlijk dat mijn loon in verhouding is tot wat ik ervoor moet doen.
Langs de ene kant word mijn ego gevoed door het feit dat ik zie wat mijn werk voor elkaar krijgt. Langs de andere kant is het frustrerend te zien dat anderen op hun lamme kloten hetzelfde inkomen genereren.
Oud 22 september 2014, 07:24   #4
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

He, bij ons is dat ook zo, ik werk ook harder dan al de rest en wordt soms zelfs minder betaald.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 07:46   #5
demonen
Banneling

Standaard

België telt 1 leraar per 9 leerlingen.
Deze leraars werken 18-22u/ week maar worden full-time betaald.
Ook krijgen zij 4 maanden betaald verlof per jaar, 3 maanden meer dan werknemers.
Zij krijgen een pensioen dat dubbel zo groot is tov werknemers die 90u/week werken en slechts 1 maand betaald verlof hebben.
Dit is georganiseerde waanzin!
Deze kost kan de gemeenschap niet betalen, met of zonder indexsprong gaan wij allen het ravijn in.
De enige oplossing is de overheid terugdringen naar betaalbare proporties.
De indexsprongen zullen ons niet helpen!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 07:55   #6
Tavek
Banneling

Standaard

In 2010 gingen de lonen van PC 218 met 0,4 % omlaag (indexaanpassing).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 08:00   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar ze kregen arco aandelen in de plaats ?
Oud 22 september 2014, 08:07   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
België telt 1 leraar per 9 leerlingen.
Deze leraars werken 18-22u/ week maar worden full-time betaald.
Ook krijgen zij 4 maanden betaald verlof per jaar, 3 maanden meer dan werknemers.
Zij krijgen een pensioen dat dubbel zo groot is tov werknemers die 90u/week werken en slechts 1 maand betaald verlof hebben.
Dit is georganiseerde waanzin!
Deze kost kan de gemeenschap niet betalen, met of zonder indexsprong gaan wij allen het ravijn in.
De enige oplossing is de overheid terugdringen naar betaalbare proporties.
De indexsprongen zullen ons niet helpen!
Je moet dat wel een beetje relativeren, maar het is juist dat wat je daar zegt de reden is waarom onderwijs een prive product zou moeten zijn. Op die manier wordt onderwijs betaalt wat de klant het waard vindt.

Maar je kan niet zeggen dat een leraar 22 uur per week WERKT. Hij geeft 22 uur per week LES. Maar de meeste leerkrachten spenderen meer uren dan enkel maar in de klas komen staan.
Een leraar Nederlands moet opstellen verbeteren, je moet je les toch een beetje voorbereiden, je moet vergaderingen houden, je moet ditte en datte.
Zeggen dat lesuren werkuren zijn is even idioot als stellen dat een zanger maar 2 uur werkt, namelijk wanneer hij op het podium staat.

Normaal gezien was de "vakantie" eigenlijk verminderd loon, maar nadien werd dat loon in 12 stukken uitbetaald ipv in 9 of 10. In de USA zijn er vele universiteiten waar de proffen enkel maar een wedde krijgen tijdens de actieve maanden van het academiejaar. In de zomer hebben ze dan andere verdiensten (zoals consultancy, onderzoek en zo).

Voor mij is het grootste probleem met de huidige verloning van onderwijs eerder dat er totaal geen verband is tussen de kwaliteit van de dienst en het loon. Je hebt fantastische leerkrachten, en je hebt de grootste onnozelaars die gemeen zijn en niks bij brengen. En beiden krijgen hetzelfde loon. Mochten de dingen prive zijn, dan heeft de eerste zoveel klanten dat hij een hoge prijs kan vragen, en de tweede gaat failliet.
Maar in het huidige systeem is het zo dat de onnozelaar van een leraar die zich inspant, en goeie lessen geeft, parels voor de zwijnen gooit, en degene die er zijn botten aan lapt, evenveel krijgt.
Oud 22 september 2014, 08:10   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's verdorie mijn paritair commité.

Niks van gemerkt eigenlijk. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
Oud 22 september 2014, 08:33   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Da's verdorie mijn paritair commité.

Niks van gemerkt eigenlijk. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?
Geen idee, mijn moeder wist mij er ook niks over te vertellen (het is haar PC) maar ik vind dit terug op jobat voor PC 218.

Tschijnt dat er wel wat werkgevers zijn geweest die toen opslag hebben gegeven om een nuloperatie door te voeren.
Oud 22 september 2014, 08:46   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Raar beestje, maar ik ga er niet over wakker liggen.
Het moment mijn netto loon zakt, dan ga ik toch mijn conclusies trekken.

Ik ben altijd al fan geweest van de meer koelere temperaturen.
Oud 22 september 2014, 10:29   #12
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je moet dat wel een beetje relativeren, maar het is juist dat wat je daar zegt de reden is waarom onderwijs een prive product zou moeten zijn. Op die manier wordt onderwijs betaalt wat de klant het waard vindt.

Maar je kan niet zeggen dat een leraar 22 uur per week WERKT. Hij geeft 22 uur per week LES. Maar de meeste leerkrachten spenderen meer uren dan enkel maar in de klas komen staan.
Een leraar Nederlands moet opstellen verbeteren, je moet je les toch een beetje voorbereiden, je moet vergaderingen houden, je moet ditte en datte.
Zeggen dat lesuren werkuren zijn is even idioot als stellen dat een zanger maar 2 uur werkt, namelijk wanneer hij op het podium staat.

Normaal gezien was de "vakantie" eigenlijk verminderd loon, maar nadien werd dat loon in 12 stukken uitbetaald ipv in 9 of 10. In de USA zijn er vele universiteiten waar de proffen enkel maar een wedde krijgen tijdens de actieve maanden van het academiejaar. In de zomer hebben ze dan andere verdiensten (zoals consultancy, onderzoek en zo).

Voor mij is het grootste probleem met de huidige verloning van onderwijs eerder dat er totaal geen verband is tussen de kwaliteit van de dienst en het loon. Je hebt fantastische leerkrachten, en je hebt de grootste onnozelaars die gemeen zijn en niks bij brengen. En beiden krijgen hetzelfde loon. Mochten de dingen prive zijn, dan heeft de eerste zoveel klanten dat hij een hoge prijs kan vragen, en de tweede gaat failliet.
Maar in het huidige systeem is het zo dat de onnozelaar van een leraar die zich inspant, en goeie lessen geeft, parels voor de zwijnen gooit, en degene die er zijn botten aan lapt, evenveel krijgt.
De federale regering en alle deelstaatregeringen hebben hun afspraken met de EU om in 2016 een begroting in evenwicht te hebben naar de prullenmand verwezen. Ze geven zelfs toe dat de besparingen van die omvang zijn dat ze het niet zelf durven aanpakken.
Dit wijst erop dat onze politici impliciet de hulp van de troika inroepen die dan besparingen moet implementeren waardoor ook de vakbondsacties nutteloos worden.

Volgens mij hebben wij het ergste nog niet gezien!

Laatst gewijzigd door demonen : 22 september 2014 om 10:45.
Oud 22 september 2014, 10:49   #13
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is waar, maar beweren dat een leerkracht met wat ervaring 16 uur per week aan het voorbereiden en verbeteren is, is ook aan het haar getrokken.

Ik ken persoonlijk genoeg leerkrachten die zelf toegeven dat ze een hoop vrije tijd hebben tijdens de week.

Citaat:
Normaal gezien was de "vakantie" eigenlijk verminderd loon, maar nadien werd dat loon in 12 stukken uitbetaald ipv in 9 of 10.
Dus een leerkracht secondair onderwijs die nu 4.606 euro bruto krijgt, krijgt er dus eigenlijk 6.141 per maand, maar dan een beetje uitgespreid over de maanden dat hij niet moet werken? Dat lijkt me grotesk overbetaald voor een ~30-uren week.

Als je er dan nog het 'uitgesteld loon'-argument in verrekent, dan worden leerkrachten in het secondair uitbetaald boven het niveau van de meeste bedrijfsleiders.

Ik ben het gedeeltelijk eens met uw opmerkingen over kwaliteit en privaat onderwijs. Gedeeltelijk, omdat ik vind dat onderwijs nog steeds een openbare functie heeft die niet tot winstgevendheid voor de inrichter kan gereduceerd worden, en omdat ik vind dat ook in een openbaar systeem er grondige kwaliteitscontrole en differentiatie kan bestaan.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 11:19   #14
Tavek
Banneling

Standaard

Met lagere lonen trek je nog meer de "gevallen" aan die niet geschikt zijn voor het vak (maar wel komen voor het verlof/pensioen). Kwalitatief zou dat een ramp zijn aangezien een leerkracht toch een impact heeft op de verdere ontwikkeling van een kind.

Men zou de opleidingen (bachelor vooral) een pak zwaarder mogen maken en meer inzetten op parate kennis. Ook zou men ipv 2 maand zomerverlof een paar weken bijscholing/zomercursus/etc...kunnen inrichten.

Figuren die niet thuis horen in het vak zullen dan vanzelf wel vertrekken.
Oud 22 september 2014, 11:23   #15
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Ik heb nog een vraagje ivm deflatie en loondaling. Vermits de werkenden en alleen de werkenden een indexsprong gaan krijgen met de nieuwe regering, en vermits gepensioneerden en steuntrekkers wel een indexaanpassing krijgen, mag ik dan veronderstellen dat bij deflatie en loondaling alleen de pensioenen en uitkeringen naar beneden gaan , zou volgens mij logisch zij vermits deze categorieën alleen profiteren van een indexstijging.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 11:49   #16
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Ik heb nog een vraagje ivm deflatie en loondaling. Vermits de werkenden en alleen de werkenden een indexsprong gaan krijgen met de nieuwe regering, en vermits gepensioneerden en steuntrekkers wel een indexaanpassing krijgen, mag ik dan veronderstellen dat bij deflatie en loondaling alleen de pensioenen en uitkeringen naar beneden gaan , zou volgens mij logisch zij vermits deze categorieën alleen profiteren van een indexstijging.
Wij zitten in een deflatieperiode dwz de prijzen dalen omdat consumenten hun aankopen uitstellen.
Volgens economen gaan wij dezelfde richting uit als Japan waar al meer dan 20 jaar deflatie heerst.
Dit betekent dat er de volgende 10-20 jaar geen indexsprong komt.
Volgens mij is dit een symbooldossier.
Er komt een correctie naar onder voor mensen die leven vd Staat zoals uitkeringstrekkers, gepensioneerden, ambtenaren, ...
Ondertussen kan de Staat-ondernemingen-particulieren hun schulden afbouwen door de lage rentevoeten en over 25 jaar kan de economie terug hernemen. Dit impliceert dat vele mensen in armoede komen, 2 verloren generaties!
Oud 22 september 2014, 12:27   #17
Tavek
Banneling

Standaard

Als we 20 jaar lang deflatie hebben zijn zowat alle jongeren failliet. Hypotheken die meer waard worden en lonen die dalen.

Ik hoop dat men dan gewoon de truuk met de komma doet, zoals in het verleden wel eens voorviel: de waarde van de munt sterk devalueren.
Oud 22 september 2014, 12:56   #18
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je hebt er dan waarschijnlijk geen probleem mee moest de nieuwe minister van onderwijs beslissen dat onderwijzers verplicht 36 uur aanwezig zijn op school (22 uur les geven en 14 uur om hun 'voorbereidingen' te doen). Mijn inzien is dat wel een experimentje waard, eens kijken hoelang het duurt eer de onderwijsbonden op straat komen ...
Oud 22 september 2014, 13:19   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we 20 jaar lang deflatie hebben zijn zowat alle jongeren failliet. Hypotheken die meer waard worden en lonen die dalen.
Joepie ! Goeiekoop immobilien inkopen nadien als die door banken verkocht worden
Oud 22 september 2014, 13:22   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
Je hebt er dan waarschijnlijk geen probleem mee moest de nieuwe minister van onderwijs beslissen dat onderwijzers verplicht 36 uur aanwezig zijn op school (22 uur les geven en 14 uur om hun 'voorbereidingen' te doen). Mijn inzien is dat wel een experimentje waard, eens kijken hoelang het duurt eer de onderwijsbonden op straat komen ...
Dat was een plan in Frankrijk. Zijn ze snel van terug gekomen. Mijn vrouw geeft soms les tussen 18 en 19 uur 's avonds. Dat kan je dan op je buik schrijven he.

Ik zou daar ook voorstander van zijn, om leraren gewoon kantooruren laten te kloppen. Moeten ze wel een kantoor hebben ook, he. Toekomen om 8:30 uur en om 5 uur naar huis, met een gezellige middagpauze. En dan kom je met je handen in je zakken op je werk, en ga je 's avonds met je handen in je zakken naar huis. Ik denk dat er nogal wat onderwijs in 't honderd zou lopen, maar ik ben daar ook voorstander van.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be