Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2014, 06:05   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Thumbs up Belgen willen rookverbod in de wagen

Bron

Detail tekst:

Citaat:
Zo'n 67 procent van de Belgen is voorstander van een rookverbod in de wagen. Dat blijkt uit een rondvraag van de Stichting Tegen Kanker, zo bericht De Morgen. "Het draagvlak is er, maar politiek blijft het stil."
Ik herinner mij nog in mijn jeugdjaren onze reizen richting Menton (Frankrijk) gezeten zijnde vanachter in de wagen, mijn vader heftig aan een 'dure' Havanna sigaar lurkende met als gevolg dat ik 'kapot' ging van de hoofdpijn na een tijdje.

Mijn lieve vader die uiteindelijk met het roken is weten te kunnen stoppen biedt nog steeds zijn verontschuldigingen aan en zegt, ik weet nu wat je meegemaakt hebt in de wagen vol rook.

Zo zie je maar ...

Sfeerbeeld in het verkeer

Vrouwtje met SUV/Jeep heftig in de weer met haar GSM, andere hand een sigaret, de kinderen heftig heen en weer springende op de achterbank en een hond die even met graagte meedoet met de kinderen.

De gerookte -en niet gerookte long.

Maar we mogen niet met stenen gooien naar de rokers daar ook zij de lege staatskas weten te spijzen.

Een hele handel: ziekenhuizen, dokters, doodskisten, bloemen ...
Oud 30 september 2014, 06:51   #2
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

67% is voorstander dus concluderen ze dat het draagvlak er is. Mij lijkt het eerder dat de niet- rokers voorstander zijn en de rokers in de andere 33% zitten. Het draagvlak is er dus, behalve bij de mensen waarover het gaat.
Oud 30 september 2014, 10:24   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Sinds wanneer zou de Belgische politiek rekening houden met voldoende draagvlak ?

Zelfs als er 99 % tegen zijn duwt men het door de strot.
Oud 30 september 2014, 10:40   #4
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Detail tekst:

Ik herinner mij nog in mijn jeugdjaren onze reizen richting Menton (Frankrijk) gezeten zijnde vanachter in de wagen, mijn vader heftig aan een 'dure' Havanna sigaar lurkende met als gevolg dat ik 'kapot' ging van de hoofdpijn na een tijdje.

Mijn lieve vader die uiteindelijk met het roken is weten te kunnen stoppen biedt nog steeds zijn verontschuldigingen aan en zegt, ik weet nu wat je meegemaakt hebt in de wagen vol rook.

Zo zie je maar ...

Sfeerbeeld in het verkeer

Vrouwtje met SUV/Jeep heftig in de weer met haar GSM, andere hand een sigaret, de kinderen heftig heen en weer springende op de achterbank en een hond die even met graagte meedoet met de kinderen.

De gerookte -en niet gerookte long.

Maar we mogen niet met stenen gooien naar de rokers daar ook zij de lege staatskas weten te spijzen.

Een hele handel: ziekenhuizen, dokters, doodskisten, bloemen ...
Dit waren nog eens tijdenIn zo'n Opel Commodore hoorde een goede sigaar.Misschien had je wel hoofdpijn van die sigaar maar nadien kon je een paar weken spelen en ravotten in de Franse Alpen enwas die pijn zo vergeten.Als ze nu toekomen hebben ze weliswaar geen hoofdpijn meer van die havanna maar van de hele weg naar hun stom schermpje te turen.....éénmaal ginder gaan ze zitten en turen ze gewoon 20 dagen verder naar hun schermpje....de rest interesseert ze niet meer.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 11:53   #5
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waardeloos. "uit een rondvraag blijkt dat..."
Wat hebben ze gedaan ? zomaar 4000 mensen op straat gaan aanspreken met een suggestieve vraag ? Of misschien hun eigen leden ?

En dan nog de stompzinnige suggestie doen dat de politie dat zou moeten controleren...

Sommige mensen willen de maatschappij blijkbaar laten afglijden naar een kwezelachtige en bemoeizieke overheid die haar tijd verspilt met burgertjes te pesten.

Gas boetes ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 11:59   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
67% is voorstander dus concluderen ze dat het draagvlak er is. Mij lijkt het eerder dat de niet- rokers voorstander zijn en de rokers in de andere 33% zitten. Het draagvlak is er dus, behalve bij de mensen waarover het gaat.
?. Ik lees toch 55 % draagvlak van de rokers onder hun.

Citaat:
Niet minder dan 72 procent van de nooit-rokers steunt zo'n maatregel, 70 procent van de ex-rokers en zelfs 55 procent van de rokers.
Stand van (gedeeltelijk) rookverbod in personenwagens volgens Wiki (ook de geplande):
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Rauchve...onenkraftwagen

Länder und Gebiete mit Rauchverbot in Pkws

Australien

In Queensland gilt ab Januar 2010 ein Rauchverbot in Pkws, wenn Minderjährige unter 16 Jahren anwesend sind. Die Gebühr für eine Verwarnung (on the spot fine) beträgt 200 australische Dollar.[6]

In South Australia besteht seit Mai 2007 ein Rauchverbot in Pkws, wenn Minderjährige unter 16 Jahren anwesend sind. Strafen von 75 bis 200 australische Dollar sind vorgesehen.[7]

Auf Tasmanien ist es seit dem 1. Januar 2008 verboten, in Fahrzeugen mit Minderjährigen unter 18 Jahren zu rauchen. Es gibt eine gebührenpflichtige Verwarnung von 110 australischen Dollar.[8]

In Victoria gilt ab dem 1. Januar 2010 ein Rauchverbot in Pkws, wenn Minderjährige unter 18 Jahren anwesend sind.

In Western Australia tritt 2010 ein Rauchverbot in Pkws mit Minderjährigen unter 16 Jahren in Kraft.[9]

Griechenland

In Griechenland ist seit Dezember 2010 das Rauchen in Fahrzeugen verboten, wenn Kinder unter 12 Jahren mitfahren.[10]

Kanada

In British Columbia gilt seit dem 1. April 2009 ein Rauchverbot in Fahrzeugen mit Minderjährigen unter 16 Jahren.[11]

In New Brunswick gilt seit dem 1. Januar 2010 ein Rauchverbot in Pkws, wenn Minderjährige unter 16 Jahren anwesend sind.[12]

In Nova Scotia, ist es seit dem 1. April 2008 verboten in Fahrzeugen mit Personen unter 19 Jahren zu rauchen.[13]

In Ontario, ist es seit dem 21. Januar 2009 verboten in Fahrzeugen mit Minderjährigen unter 16 Jahren zu rauchen.

Südafrika

Ein Gesetz wurde verabschiedet, welches unter anderem das Rauchen in Fahrzeugen verbietet, in denen sich Minderjährige unter 12 Jahren befinden.[14]

USA

Rauchverbote in Pkws existieren (mit unterschiedlichen Altersgrenzen) in Arkansas, Kalifornien, Louisiana[15], Maine und Oregon[16] sowie in Puerto Rico.[17] und auf lokaler Ebene in verschiedenen Counties und Städten.

Vereinigte Arabische Emirate

Am 6. Januar 2010 wurde ein Bundesgesetz unterzeichnet, welches die Rauchverbote ablöst, die bereits in einigen Emiraten bestanden. Unter anderem verbietet dieses Gesetz, in Fahrzeugen zu rauchen, in denen sich Kinder unter 12 Jahren befinden.[18]

Zypern

In Zypern ist es verboten, in Privatfahrzeugen zu rauchen, in denen sich Minderjährige unter 16 Jahren befinden.[19][20]

Geplante Rauchverbote im Pkw

Finnland

Finnland beabsichtigt, das Rauchen in Pkws zu untersagen, wenn sich Kinder darin befinden. Außerdem soll das Rauchen generell an Orten, in denen sich Kinder befinden, verboten werden.[21]

Italien

In Italien soll Rauchen am Steuer mit 250 Euro und 5 Punkten (Punkteführerschein) bestraft werden.[22]

Israel

In Israel wird die Einführung eines Rauchverbotes in Pkws in der Knesset diskutiert.[23]

Kanada

Die Provinz Saskatchewan plant ein Rauchverbot in Pkws, wenn sich Minderjährige unter 16 Jahren im Fahrzeug befinden.[24]

Polen

Die polnische Regierung arbeitet an einem weit reichenden Rauchverbot, besonders in Räumen, in denen sich Kinder unter 13 Jahren befinden, einschließlich privaten Fahrzeugen und sogar Wohnungen.[25]

Taiwan

Die Republik China (Taiwan) plant ein Rauchverbot in Pkws, auf Motorrädern und für Fußgänger auf Gehwegen.[26] Als Begründung werden die Verkehrssicherheit und die Verschmutzung durch weggeworfene Zigarettenstummel angegeben. Zum Rauchverbot für Fußgänger ist zu bedenken, dass es in Ostasien (insbesondere auch in Japan) unüblich ist, im Gehen zu rauchen.

Weitere Staaten

In mehreren Ländern der Europäischen Union werden Rauchverbote für Pkw diskutiert, wenn sich darin Minderjährige befinden, so z.B. in England[27], Irland[28] und den Niederlanden[29], sowie im Europäischen Parlament selbst[30]. Im Gegensatz zu Finnland und Italien gibt es im deutschen Sprachraum jedoch noch keine konkreten (Regierungs- oder parlamentarische) Gesetzesprojekte.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 september 2014 om 12:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 12:11   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, zo'n ramp is het niet, zelfs niet voor de zwaar verslaafden. Een verstandig bestuurder last na een bepaalde periode toch een pauze in. Tijd voor een peuk voor de verslaafden dan.
En anders, het is weer zo'n pesterij waarbij het €50 per betrapping is, en waar de politie kan kiezen wie aan te spreken.
Oud 30 september 2014, 16:34   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rodent Bekijk bericht
Waarom de german wiki?
Staat bij mij zo in favorieten, op de Nederlandstalige vind je te weinig (überhaupt).
De Duitse Wiki is dikwijls de compleetste en ook relatief up-to-date.
In de Engelse Wiki staan bvb maar 13 landen vermeld, in de Duitse 15 landen + de EU (en de specifieke refertes (30, ook de meeste))

Voor jou deze dan ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Smoking...ivate_vehicles 13 landen

of deze ?
http://fr.wikipedia.org/wiki/Interdi...s_particuliers 13 landen

of deze ?
http://it.wikipedia.org/wiki/Divieto...rno_di_veicoli 9 landen

of deze ?
http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%...A7%D8%B5%D8%A9 12 landen.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 september 2014 om 16:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 17:17   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Staat bij mij zo in favorieten, op de Nederlandstalige vind je te weinig (überhaupt).
De Duitse Wiki is dikwijls de compleetste en ook relatief up-to-date.
In de Engelse Wiki staan bvb maar 13 landen vermeld, in de Duitse 15 landen + de EU (en de specifieke refertes (30, ook de meeste))

Voor jou deze dan ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Smoking...ivate_vehicles 13 landen

of deze ?
http://fr.wikipedia.org/wiki/Interdi...s_particuliers 13 landen

of deze ?
http://it.wikipedia.org/wiki/Divieto...rno_di_veicoli 9 landen

of deze ?
http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%...A7%D8%B5%D8%A9 12 landen.

En als ik dan nog beelden terugzie van uit mijn jeugdjaren.....waar iedereen overal rookte denk ik daar toch aan terug met enige weemoed...een sigaretje opsteken het had toch iets gezelligs....beetje van he ...ik ben hier graag en maak graag wat tijd voor je.Vooral ook dat sigaretje presenteren had wel iets...Belgaatje ? En dan die geste met de aansteker of dat krassen van het lucifertje....heerlijk vond ik dat.

Ik heb nog de tijd gekend dat men in het vliegtuig mocht roken.Daarna enkel nog achteraan in het vliegtuig

Tijdens onze schoolreizen met de bus....in de zetels was steevast een asbakje voorzien

Die tijden van blijheid en vrijheid zijn definitief voorbij.....Binnenkort mag er niks meer en wat nog zal mogen zal verplicht zijn

Alhoewel ik gaan eten in een restaurant nu toch prettiger vind dan destijds toen je Mousaka steevast naar de Groene Michel smaakte

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 september 2014 om 17:21.
Oud 30 september 2014, 17:27   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

vooraf: ik vind roken een vieze gewoonte en zal het niet tolereren in mijn huis en in mijn wagen.Verder vermijd ik plaatsen waar gerookt wordt(en ja,mis daarmee mogelijk menig goed gesprek)...maar dit terzijde..

In Australie ,en mogelijk binnenkort in verschillende "Angelsaksische" landen,begint de tabaksindustrie met "tegenprocessen" tegen de staat in verband met de strenger wordende tabakswetgeving....

Centraal punt is de schijnheiligheid waarbij "ad-hoc" taksen worden geheven en ondertussen de "bronnen" van deze toch aanzienlijke bron van korte-termijn-inkomsten ,zijnde de tabaksindustrie,alle zonden van de wereld toegedicht worden....

Ik kan het eigenlijk begrijpen...
Iets is vrij toegestaan,ofwel gereguleerd ,ofwel verboden....
"Uitgescheten",waarbij zelfs de marketingmiddelen (merkopdruk op het pakje) zouden moeten verwijderd worden is enkele stappen te ver......VERBIEDT het dan......

Laatst gewijzigd door kelt : 30 september 2014 om 17:30.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 18:00   #11
vlaams realist
Banneling

Standaard

Praten of discussieren in de auto is ook heel onveilig .
Daarom moet mn de buspiloot gerust laten .
Misschien dan ook de tweede piloot in de auto naar de koffer verwijzen ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 19:07   #12
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Waardeloos. "uit een rondvraag blijkt dat..."
Wat hebben ze gedaan ? zomaar 4000 mensen op straat gaan aanspreken met een suggestieve vraag ? Of misschien hun eigen leden ?

En dan nog de stompzinnige suggestie doen dat de politie dat zou moeten controleren...

Sommige mensen willen de maatschappij blijkbaar laten afglijden naar een kwezelachtige en bemoeizieke overheid die haar tijd verspilt met burgertjes te pesten.

Gas boetes ?
X2

Ik vraag mij af op welke basis ze je kunnen verbieden op privé-terrein te roken. En laat het duidelijk wezen, een wagen is privé-terrein. Andere mensen buiten de wagen hebben er bovendien geen last van.

Let wel, ik ben tegen roken en al helemaal in een wagen met kinderen. Ieder moet daar zijn verantwoordelijkheid nemen, maar het gaat te ver als een overheid zich op zaken die op privé-terrein gebeuren gaat moeien.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 30 september 2014 om 19:08.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 19:58   #13
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor een rookverplichting in de wagen. Draai de uitlaat naar binnen.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2014, 22:43   #14
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Mooie zaak.

Voor degenen die denken dat in de praktijk dergelijke verboden nooit het licht zullen zien, het ene land na het andere is het langzaam maar zeker aan het invoeren.

Nu nog een flinke boete bepalen, en de rokers kunnen zich wentelen in zelfmedelijden.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 00:23   #15
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
▂▃▄▅▆▇█▓▒░ΓOΓ░▒▓█▇▆▅▄▃▂

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 05:59   #16
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Is dat niet wat te dramatisch denk je?
Oud 1 oktober 2014, 10:02   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Praten of discussieren in de auto is ook heel onveilig .
Daarom moet mn de buspiloot gerust laten .
Misschien dan ook de tweede piloot in de auto naar de koffer verwijzen ?
Daarom hing destijds in de trams een plaatje waarop stond ;

Gelieve de wattman niet te storen.
Oud 1 oktober 2014, 16:25   #18
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Is dat niet wat te dramatisch denk je?
Zou het ??
Nee hoor , dan hebben ze gegarandeerd genoeg rook in hun rookruimte

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 1 oktober 2014 om 16:34.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 18:33   #19
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Mooie zaak.

Voor degenen die denken dat in de praktijk dergelijke verboden nooit het licht zullen zien, het ene land na het andere is het langzaam maar zeker aan het invoeren.

Nu nog een flinke boete bepalen, en de rokers kunnen zich wentelen in zelfmedelijden.
Laten we meteen de mens verbieden.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2014, 18:36   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Laten we meteen de mens verbieden.
Binnenkort is alles verboden en wat niet verboden is zal verplicht zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be