Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vaste benoeming afschaffen?
Ja 27 61,36%
Nee 17 38,64%
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2014, 08:34   #1
demonen
Banneling

Standaard Vaste benoeming afschaffen?

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...atuut-standard
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 08:43   #2
Tavek
Banneling

Standaard

Dat is natuurlijk evident.

Je kan niet alles hebben: werkzekerheid, hoog loon, veel verlof en een hoog pensioen (studies wijzen uit dat leerrkachten in vlaanderen tussen 1000 en 5000 euro meer verdienen per jaar dan hun collegas in de ons omringende landen).

Die benoeming is niks voor goed presterende en gemotiveerde leerkrachten: die hebben sowieso jobzekerheid. Beter nog, men gaat er alles aan doen om ze te houden. Het zijn de lanterfanters die in de problemen gaan komen: misschien wordt hun positie dan wel eens ingevuld door een enthousiaste jongeling....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 08:48   #3
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Je kan niet alles hebben: werkzekerheid, hoog loon, veel verlof en een hoog pensioen (studies wijzen uit dat leerrkachten in vlaanderen tussen 1000 en 5000 euro meer verdienen per jaar dan hun collegas in de ons omringende landen).

Die benoeming is niks voor goed presterende en gemotiveerde leerkrachten: die hebben sowieso jobzekerheid. Beter nog, men gaat er alles aan doen om ze te houden. Het zijn de lanterfanters die in de problemen gaan komen: misschien wordt hun positie dan wel eens ingevuld door een enthousiaste jongeling....
Ik zal maar weer niet opnieuw over mijn schoonzus beginnen zeker?
Eens vast benoemd was het hek van de dam.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 08:48   #4
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:

In De Tijd staat een artikel over vastbenoemden vrt-medewerkers die zelfs "pipi"geld krijgen (geld om naar de wc te gaan als ze onderweg zijn). De meest gedreven vrt-medewerkers zijn tijdelijken of met een zelfstandig statuut maar zijn onderbetaald (veel deeltijdse opdrachten).

Laatst gewijzigd door demonen : 6 oktober 2014 om 08:49.
Oud 6 oktober 2014, 09:15   #5
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard

Lekker de leraars hun vaste benoeming afnemen. Kunnen ze dra niet anders meer dan slaafs de lessen geven die hen vanuit Brussel worden opgelegd. Alles heb zen voor en naa...
Uit mijn schooltijd herinner ik me 1 begeesterende leraar en 1 uitgebluste. Al de rest was middelmatig. Ik vraag me af of de afschaffing van de vaste benoeming daar veel aan zou veranderd hebben. Misschien had men zich van de uitgebluste kunnen ontdoen. Of al die anderen plots zo begeesterend zouden zijn geworden. Misschien meer schone schijn ja. Een persoonlijkheid verander je niet dmv een al dan niet vaste benoeming.
Misschien dat we het onderwijs beter kunnen privatiseren. Kunnen we alle begeesterende leraarsbij elkaar brengen voor die die het kunnen betalen. Elite kweken. Toevloed aan de unifs verminderen.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.

Laatst gewijzigd door Allesstroomt : 6 oktober 2014 om 09:17.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 09:16   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik zal maar weer niet opnieuw over mijn schoonzus beginnen zeker?
Eens vast benoemd was het hek van de dam.
Je moet écht eens een strandfoto van haar posten.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 09:40   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Lekker de leraars hun vaste benoeming afnemen. Kunnen ze dra niet anders meer dan slaafs de lessen geven die hen vanuit Brussel worden opgelegd. Alles heb zen voor en naa...
Uit mijn schooltijd herinner ik me 1 begeesterende leraar en 1 uitgebluste. Al de rest was middelmatig. Ik vraag me af of de afschaffing van de vaste benoeming daar veel aan zou veranderd hebben. Misschien had men zich van de uitgebluste kunnen ontdoen. Of al die anderen plots zo begeesterend zouden zijn geworden. Misschien meer schone schijn ja. Een persoonlijkheid verander je niet dmv een al dan niet vaste benoeming.
Misschien dat we het onderwijs beter kunnen privatiseren. Kunnen we alle begeesterende leraarsbij elkaar brengen voor die die het kunnen betalen. Elite kweken. Toevloed aan de unifs verminderen.
Uitgebluste leraren moeten plaats kunnen maken voor jongeren. Lees: ipv nog 15 jaar onderwijs van ondermaats niveau te geven, kunnen we beter de beslissing nemen om een pas beginnende leerkracht zijn positie te geven.

Die uitgebluste leerkracht is niet voor niks uitgeblust en een verandering van job zou hem niet slecht uitkomen. Andere school ? Ander beroep ? Zelfstandige ?

Nu is het voor jonge leerkrachten vaak wachten tot er ene dood valt, invalid wordt of op pensioen gaat eer dat ze werkzekerheid krijgen.
Oud 6 oktober 2014, 09:47   #8
Allesstroomt
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uitgebluste leraren moeten plaats kunnen maken voor jongeren. Lees: ipv nog 15 jaar onderwijs van ondermaats niveau te geven, kunnen we beter de beslissing nemen om een pas beginnende leerkracht zijn positie te geven.

Die uitgebluste leerkracht is niet voor niks uitgeblust en een verandering van job zou hem niet slecht uitkomen. Andere school ? Ander beroep ? Zelfstandige ?

Nu is het voor jonge leerkrachten vaak wachten tot er ene dood valt, invalid wordt of op pensioen gaat eer dat ze werkzekerheid krijgen.
U hebt gelijk. We moeten overal van de 50 plussers af. Ze zijn een pest voor de samenleving. Ik vraag me af of dat enkel zo voor de babyboomergeneratie is of dat dat ook voor hun kinderen gaat tellen eens die 50 zijn, maw ligt het aan een generatiementaliteit of aan de leeftijd. Een ding is zeker. Aan het statuut ligt het niet want in de prive is het net hetzelfde. Bij de eerste mogelijkheid liggen ze buiten.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Oud 6 oktober 2014, 09:52   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
U hebt gelijk. We moeten overal van de 50 plussers af. Ze zijn een pest voor de samenleving. Ik vraag me af of dat enkel zo voor de babyboomergeneratie is of dat dat ook voor hun kinderen gaat tellen eens die 50 zijn, maw ligt het aan een generatiementaliteit of aan de leeftijd. Een ding is zeker. Aan het statuut ligt het niet want in de prive is het net hetzelfde. Bij de eerste mogelijkheid liggen ze buiten.
Ik heb nochtans leerkrachten gehad van bijna 60 die enorm goed les gaven met veel passie. Er is geen correlatie tussen "uitgeblust" en leeftijd. Overigens kunnen leerkrachten ook hun uren verminderen als ze ouder worden, net zoals mensen in de prive.

Wat jij vertelt is geen probleem gebonden aan het onderwijs, maar breed maatschappelijk fenomeen: meer doen met minder tijd en middelen. Ik ben overigens een grote voorstander van leerkrachten terug te laten gaan naar hun core business: lesgeven en met de studenten bezig te zijn (schoolreizen, toezicht...). De zooi die erbij komt kijken, ik vraag me af of dat wel zo nuttig is allemaal. Ik doel hiermee op administratie, etc....
Oud 6 oktober 2014, 09:55   #10
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is nogal wiedes dat een jongeling enthousiaster is dan een vijftiger.Er was ooit een tijd dat ik een hele week enthousiast liep te zijn over het idee dat we op zondag zouden gaan picknicken.
Echter met de tijd wordt die jongeling ook een oude knar.....het gaat allemaal wat strammer..de kwaaltjes komen eraan....het leven met al zijn tegenslagen eist zijn tol...je krijgt een deja-vu gevoel.....je hebt alles wel al eens meegemaakt...de verwondering verdwijnt kortom ; je wordt minder enthousiast.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 oktober 2014 om 09:59.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 10:00   #11
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het is nogal wiedes dat een jongeling enthousiaster is dan een vijftiger.Er was ooit een tijd dat ik zelfs een hele week enthousiast was als verteld werd dat we zouden gaan picknicken.
Echter met de tijd wordt die jongeling ook een oude knar.....
Er is niks irritanters en vervelender dan een oude, uitgebluste knar in een organisatie. Dat is echt ballast. Ligt dat nu aan die mens of aan de organisatie ? Daar ga ik mij niet over uitspreken, maar het valt mij op dat het vaak "vastgelopen" carrieres zijn.

Het ontbreken van jobmobiliteit op middelbare leeftijd (50+) is hier een hoofdreden voor mij dunkt. Als je je job beu bent, moet je veranderen. Jongeren doen dit meer dan ouderen. Die blijven plakken, met alle gevolgen van dien. Ook bijscholen en opleidingen: soms heb je er wel nog die het entousiast doen, maar vaak zien ze het als overbodig.

Ergo uitgeblust. Wij moeten heel dringend werk maken van het einde loopbaandebat: 50+ers duurzaam en draagbaar werk verschaffen. Uitdagend en interessant werk, zodat ze niet ergens zitten te wachten op pensioen. En wat een 20'er interessant en uitdagend vindt, hoeft niet per see hetzelfde te zijn als een 50er (vaak gemaakte fout).

Zolang dat niet gebeurt heeft het geen enkele zin om de pensioenleeftijd te verhogen.
Oud 6 oktober 2014, 10:01   #12
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is nogal wiedes dat een jongeling enthousiaster is dan een vijftiger.Er was ooit een tijd dat ik een hele week enthousiast liep te zijn over het idee dat we op zondag zouden gaan picknicken.
Echter met de tijd wordt die jongeling ook een oude knar.....het gaat allemaal wat strammer..de kwaaltjes komen eraan....het leven met al zijn tegenslagen eist zijn tol...je krijgt een deja-vu gevoel.....je hebt alles wel al eens meegemaakt...de verwondering verdwijnt kortom ; je wordt minder enthousiast.
In de privé is dat het moment waarop je aan de kant wordt gezet , Fred.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 10:09   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nochtans leerkrachten gehad van bijna 60 die enorm goed les gaven met veel passie. Er is geen correlatie tussen "uitgeblust" en leeftijd. Overigens kunnen leerkrachten ook hun uren verminderen als ze ouder worden, net zoals mensen in de prive.

Wat jij vertelt is geen probleem gebonden aan het onderwijs, maar breed maatschappelijk fenomeen: meer doen met minder tijd en middelen. Ik ben overigens een grote voorstander van leerkrachten terug te laten gaan naar hun core business: lesgeven en met de studenten bezig te zijn (schoolreizen, toezicht...). De zooi die erbij komt kijken, ik vraag me af of dat wel zo nuttig is allemaal. Ik doel hiermee op administratie, etc....
Er zijn er altijd ..de uitzonderingen bevestigen de regel...net als er jongeren van 25 zijn die al uitgeblust zijn zeker.
Maar sta me toe....men kan maar weten hoe het voelt van 60 te zijn als men dat zelf is (geweest).Dat zei mijn vader me altijd.....en ook ik begreep toen in de verste verte niet wat hij bedoelde....??
Omzeggens al mijn vrienden inclusief ook leraars....zullen wel weten wat ik bedoel....
Sommige denken opdat ze fysiek nog goed zijn dat ze nog jong zijn ook....Ik voel me nog 30 hoor ik die dan zeggen ( ze kunnen nog mee met de joggers van 30)...Ja dat kan wel zijn .....het kan zijn tijd wel een beetje duren maar wat ze vergeten is dat jong zijn vooral jong denken is en ik ken omzeggens geen ene die op zijn 60 nog hetzelfde over de dingen denkt als een dertiger...!
Anders gezegd ik denk niet dat je op Tommorowland last zal hebben van de zestigers.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 oktober 2014 om 10:10.
Oud 6 oktober 2014, 10:11   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- lol -

Ze doen er maar 20 op de week om mee te beginnen.
Oud 6 oktober 2014, 10:15   #15
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is niks irritanters en vervelender dan een oude, uitgebluste knar in een organisatie. Dat is echt ballast. Ligt dat nu aan die mens of aan de organisatie ? Daar ga ik mij niet over uitspreken, maar het valt mij op dat het vaak "vastgelopen" carrieres zijn.

Het ontbreken van jobmobiliteit op middelbare leeftijd (50+) is hier een hoofdreden voor mij dunkt. Als je je job beu bent, moet je veranderen. Jongeren doen dit meer dan ouderen. Die blijven plakken, met alle gevolgen van dien. Ook bijscholen en opleidingen: soms heb je er wel nog die het entousiast doen, maar vaak zien ze het als overbodig.

Ergo uitgeblust. Wij moeten heel dringend werk maken van het einde loopbaandebat: 50+ers duurzaam en draagbaar werk verschaffen. Uitdagend en interessant werk, zodat ze niet ergens zitten te wachten op pensioen. En wat een 20'er interessant en uitdagend vindt, hoeft niet per see hetzelfde te zijn als een 50er (vaak gemaakte fout).

Zolang dat niet gebeurt heeft het geen enkele zin om de pensioenleeftijd te verhogen.
Die vijftigers willen meestal alleen dat je ze gerust laat.Ik weet niet dat die nog zo op zoek zijn naar uitdagingen....Op die leeftijd sta je meer stil met de eindigheid ....als je twintig bent lijkt het allemaal wel oneindig te zijn...
Je verliest dierbaren....heel onverwacht of na een lange ziekte.....dat tekent je...dat draag je mee....je levenservaring zit in het aantal rimpels.
Maar ik bewonder je enthousiasme wat eigen is aan jong zijn (en maar goed ook)....Hou je schrijfsels bij dan kan je ze binnen 30 jaar nog eens nalezen....Misschien zal je je wel afvragen of het wel jij was die dat ooit hebt geschreven.....

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 oktober 2014 om 10:30.
Oud 6 oktober 2014, 10:27   #16
Allesstroomt
Gouverneur

Standaard

Jaja, die uitmuntende kracht van 60, het lichtende voorbeeld, en langs de andere kant de burn out, rotte appel in de mand .... allemaal anecdotisch redeneren. Als je de appel met een grote vlek op wegneemt valt gewoon de appel opeens op met een kleinere vlek en als je de mand na een uur bekijkt lijkt die vlek al zo groot als op de appel met de grote vlek van ervoor. Nope. De overgrote meerderheid begint volle moed en tracht dat vol te houden. Dat lukt als je prive andere doelen hebt en vooruit kan want leraar is een vlak beroep. De schrijver van het artikel van de topicstart stelt voor daar iets aan te doen door een gigantisch waterhoofd te creeeren. Nu we toch bezig zijn met schaalvergroting kunnen we een gigantische overhead creeeren om iedereen die vooruit wil in op te vangen zo redeneert hij. Geniaal. In onze hedendaagse maatschappij. Iedereen na vijf jaar in dat waterhoofd. En maar klimmen dan. En niemand nog met veel ervaring als leerkracht.

Ik heb ook al eens een omgekeerde redenering gelezen. Allemaal die jonge mensen die het binnen de vijf jaar voor gezien houden omdat ze niet onmiddellijk een benoeming in de wacht slepen : ziedaar uw toekomstige rotte appels, ge zijtver al vanaf. Diegene die later toch beginnen haperen hebben lang genoeg aangetoond dat ze liefde voor het vak hebben en dat er andere factoren meespelen en die mensen die dumpt ge niet zo maar die probeer je te helpen.

Ik ben niet zo goed thuis in het onderwijs maar wat leerkrachten nog buiten onderwijzen doen stel ik me voor als iets dat vroeger niet bestond : het communiceren met elkaar over, het opvolgen van en het proberen doorgronden van de leerling om diebeter te kunnen begeleiden en informeren in en over zijn kunnen. Ik zou niet zomaar ijveren dat af te schaffen. Misschien wat minder formeel maken.

Oud 6 oktober 2014, 10:34   #17
Allesstroomt
Gouverneur

Standaard

Misschien is een oplossing om een mogelijkheid te creeeren om van het basisonderwijs naar het secubdaire onderwijs te promoveren. In het basisonderwijsgeef je alle vakken het hele jaar door aan een klas en als je dan wat in je mindere bent is dat zeer nadelig voor de evolutie van de kinderen. In het secundaire wordt elk vak door iemand anders gegeven en kan het al minder kwaad dat er eentje het wat minder doet. De leerkracht uit het basisonderwijs kan misschien ondertussen ook beter haar of zijn specifieke interesses ontdekt en ontwikkeld hebben.

Oud 6 oktober 2014, 10:35   #18
demonen
Banneling

Standaard

http://www.tijd.be/dossier/financeav...52270-2972.art

Pipi-geld.’ Voor VRT-medewerkers een vertrouwd begrip. Of het zou het toch moeten zijn. Wie een dag op verplaatsing is, mag forfaitair 2,50 tot 4 euro inbrengen, als vergoeding voor ‘kleine kosten’. Het stamt uit de tijd dat de BRT nog een ministerieel departement was. Om naar het toilet te gaan, moest je betalen. Of ergens iets gaan drinken.

Het is anekdotisch, maar het staat symbool voor de waaier aan vergoedingen, regels, rechten en arbeidsstelsels waar nog weinig VRT-medewerkers wijs uit geraken. Elke nieuwkomer krijgt een USB-stick met 13 lijvige documenten waarin dat allemaal uit de doeken wordt gedaan. Goed voor honderden pagina’s leesvoer.

In feite is de VRT een organisatie met twee snelheden. Er zijn afdelingen waar hard wordt gewerkt, een grote drive zit en veel jonge krachten draaien - de voorbije jaren steeds vaker met tijdelijke contracten of op zelfstandige basis. Daarnaast zijn er de grote productie- en operationele afdelingen, waar driekwart van het personeel werkt. Een op de vier medewerkers is nog beschermd met een ambtenarenstatuut. ‘Je hebt creatieve mensen die tegen deadlines werken, de druk voelen om iets geproduceerd te krijgen. Ze zijn door opeenvolgende besparingsrondes onder druk komen te staan’, zegt iemand die een belangrijke rol speelde op de afdeling fictie. ‘Maar er zijn ook mensen die nog in een beschermde cocon werken, met normen van toen de openbare omroep nog een ambtenarij was.’

Dat spanningsveld is op sommige afdelingen pijnlijk. Nieuwsredacties zien hoe ze jonge talenten moeten laten gaan omdat er geen vaste betrekking in zit, terwijl er aan de andere kant wordt geschoven met mensen die niet meer voldoen. Die krijgen dan ‘een andere rol’. Op de documentatiedienst kun je de mensen die ‘een andere rol’ kregen vlotjes op elkaar stapelen, klinkt het.

Laatst gewijzigd door demonen : 6 oktober 2014 om 10:39.
Oud 6 oktober 2014, 10:35   #19
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
je wordt minder enthousiast.
Toch is er een erg groot verschil tussen minder enthousiast zijn en gewoonweg uw werk slecht doen.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2014, 10:42   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Toch is er een erg groot verschil tussen minder enthousiast zijn en gewoonweg uw werk slecht doen.
Inderdaad heb je ook wel heel enthousiaste gekken.Uw werk goed doen heeft dan ook eerder vandoen met ervaring, kunde,onderlegging, moed en werklust.
Je mentale en fysieke gezondheid kan je zeker vanaf een zekere leeftijd parten spelen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 oktober 2014 om 10:50.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be