Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2014, 20:56   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard Laffe regering vernietigt cultuur

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cu...ur-Besparingen

Ook De Munt, Bozar en het Nationaal Orkest moeten fors besparen

Belga

wo 22/10/2014 - Na de Vlaamse cultuurinstellingen moeten nu ook De Munt, Bozar en het Nationaal Orkest van België -de drie grote federale instellingen- de broeksriem aanhalen. "Dit is het begin van een culturele black-out", klinkt het.

Over de besparingen in de Vlaamse cultuursector is al veel inkt gevloeid. Maar nu blijkt dat ook de grote federale instellingen het met een stuk minder middelen moeten doen. Hun werkingsbudget wordt vanaf volgend jaar met 20 procent verlaagd. Op vlak van personeel moeten ze 4 procent besparen. Tot 2019 komt daar ieder jaar nog eens 2 procent bij.

"Ik ben ontgoocheld", zegt Peter de Caluwe, algemeen directeur en Intendant van De Munt, in "Vandaag" op Radio 1. Hij kan niet begrijpen dat de federale cultuurinstellingen over dezelfde kam gescheerd worden als alle andere overheidsdiensten. "Ze hebben geen idee waar het bij kunstinstellingen om te doen is. Met deze besparingen leggen ze ons hele productieapparaat stil. Dit is het begin van een culturele black-out"

In concrete cijfers zal De Munt het vanaf volgend jaar met 3 miljoen euro minder moeten doen. Binnen vijf jaar zou dat bedrag oplopen tot 6,5 miljoen euro. "Dat is een gigantische inspanning", klinkt het. De directeur wijst er ook op dat ze geen eigen inkomsten kunnen genereren als ze niet voldoende middelen hebben om een product te maken. "De motor wordt zo volledig stilgelegd."

Wordt dit het einde?

Maar ook nu kan, net als bij de Vlaamse besparingen, de vraag gesteld worden of operaliefhebbers niet zelf voor de kosten kunnen opdraaien. "We hebben jaren gewerkt aan participatie", zegt De Caluwe. "We hebben dat gedaan op verzoek van de vorige regering, maar ook omdat we daartoe een noodzaak voelden. Opera is geen elitaire kunstvorm, het kan iedere doelgroep aanspreken."

Net daarom is de directeur niet te vinden voor het optrekken van de prijzen. "We kunnen die niet blijven verhogen. En dan nog zou het onmogelijk zijn om een duur project op poten te zetten. Wij hebben 34 miljoen euro, andere Europese huizen hebben drie keer zoveel en maken gelijkwaardige producten. Wat wij krijgen, is echt het minimum."

Maar wat als dat "minimum" binnenkort toch verlaagd wordt? "Ik heb geen idee hoe we dit gaan aanpakken", klinkt het. "We hadden een besparing van 2 tot 5 procent verwacht, zoals in Vlaanderen. Maar dit hadden we niet verwacht. Als het de wens is van de federale regering om de instellingen te laten uitdoven, laten we dan meteen euthanasie uitvoeren en er volledig mee stoppen."

Maar voor het zover moet komen, wil De Caluwe wel nog onderhandelen met de regering. "Dit is een eenzijdig genomen besluit, waarbij niemand is geconsulteerd", zegt hij. "Dit is een nooit geziene vorm van besluitvorming. Hopelijk kan er nog onderhandeld worden en zijn dit niet de finale cijfers."

En dan zijn er nog de geruchten over een samensmelting tussen De Munt en het Nationaal Orkest. "Ik wil zeker over zo'n fusie nadenken, maar wel alleen als het menselijk is en als er ook over het uiteindelijke resultaat wordt gepraat. Niet als het enkel om een pure besparingsoperatie gaat."
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2014, 21:41   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik zou wel eens willen weten welke aantallen deze drie resp. instellingen weten aan te trekken. Hoeveel abonnementen verkoopt de Munt bijvoorbeeld? Hoeveel inkomsten weet het Nationaal Orkest te genereren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2014, 21:42   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net daarom is de directeur niet te vinden voor het optrekken van de prijzen. "We kunnen die niet blijven verhogen. En dan nog zou het onmogelijk zijn om een duur project op poten te zetten. Wij hebben 34 miljoen euro, andere Europese huizen hebben drie keer zoveel en maken gelijkwaardige producten. Wat wij krijgen, is echt het minimum."
Ik geloof er niets van dat dit geldt voor alle Europese landen. Ik zie een land als Slovakije dergelijke bedragen niet investeren.
Oud 24 oktober 2014, 22:53   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Belga

wo 22/10/2014 - Na de Vlaamse cultuurinstellingen moeten nu ook De Munt, Bozar en het Nationaal Orkest van België -de drie grote federale instellingen- de broeksriem aanhalen. "Dit is het begin van een culturele black-out", klinkt het.

Over de besparingen in de Vlaamse cultuursector is al veel inkt gevloeid. Maar nu blijkt dat ook de grote federale instellingen het met een stuk minder middelen moeten doen. Hun werkingsbudget wordt vanaf volgend jaar met 20 procent verlaagd. Op vlak van personeel moeten ze 4 procent besparen. Tot 2019 komt daar ieder jaar nog eens 2 procent bij.

"Ik ben ontgoocheld", zegt Peter de Caluwe, algemeen directeur en Intendant van De Munt, in "Vandaag" op Radio 1. Hij kan niet begrijpen dat de federale cultuurinstellingen over dezelfde kam gescheerd worden als alle andere overheidsdiensten. "Ze hebben geen idee waar het bij kunstinstellingen om te doen is. Met deze besparingen leggen ze ons hele productieapparaat stil. Dit is het begin van een culturele black-out"

In concrete cijfers zal De Munt het vanaf volgend jaar met 3 miljoen euro minder moeten doen. Binnen vijf jaar zou dat bedrag oplopen tot 6,5 miljoen euro. "Dat is een gigantische inspanning", klinkt het. De directeur wijst er ook op dat ze geen eigen inkomsten kunnen genereren als ze niet voldoende middelen hebben om een product te maken. "De motor wordt zo volledig stilgelegd."

Wordt dit het einde?

Maar ook nu kan, net als bij de Vlaamse besparingen, de vraag gesteld worden of operaliefhebbers niet zelf voor de kosten kunnen opdraaien. "We hebben jaren gewerkt aan participatie", zegt De Caluwe. "We hebben dat gedaan op verzoek van de vorige regering, maar ook omdat we daartoe een noodzaak voelden. Opera is geen elitaire kunstvorm, het kan iedere doelgroep aanspreken."

Maar wat als dat "minimum" binnenkort toch verlaagd wordt? "Ik heb geen idee hoe we dit gaan aanpakken", klinkt het. "We hadden een besparing van 2 tot 5 procent verwacht, zoals in Vlaanderen. Maar dit hadden we niet verwacht. Als het de wens is van de federale regering om de instellingen te laten uitdoven, laten we dan meteen euthanasie uitvoeren en er volledig mee stoppen."

Maar voor het zover moet komen, wil De Caluwe wel nog onderhandelen met de regering. "Dit is een eenzijdig genomen besluit, waarbij niemand is geconsulteerd", zegt hij. "Dit is een nooit geziene vorm van besluitvorming. Hopelijk kan er nog onderhandeld worden en zijn dit niet de finale cijfers."

En dan zijn er nog de geruchten over een samensmelting tussen De Munt en het Nationaal Orkest. "Ik wil zeker over zo'n fusie nadenken, maar wel alleen als het menselijk is en als er ook over het uiteindelijke resultaat wordt gepraat. Niet als het enkel om een pure besparingsoperatie gaat."
34 miljoen €, weggegooid geld elk jaar opnieuw.
Oud 25 oktober 2014, 00:19   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik moet ook betalen voor mijn hobbies, laat de opera/toneel/ballet/whatever liefhebbers dat ook doen.
Oud 25 oktober 2014, 00:25   #6
giserke
Banneling

Standaard

Binnenkort kunnen we beter gaan leven tussen de apen in de jungle.
Die gaan cultureel gezien nog meer bagage hebben dan België.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2014, 00:37   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Belga

Wordt dit het einde?

Tja, de gouden tijd van de Munt lijkt voorbij te zijn. En niet alleen voor de Munt maar voor het Belziekske. De staatskas is namelijk leger dan leeg. En er blijven maar nieuwe lijken uit de kast vallen.

Waar is de tijd dat de bubbeltjesclub daar met wel 30 man de "bevrijding" van 1830 vierde....

Misschien helpt het om nog eens "La Muette de Portici" op te voeren zodat de Munt zichzelf kan bedruipen met de steun van de "gepaste" cultuurliefhebbers?
Oud 25 oktober 2014, 06:57   #8
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat cultuur geen taak van de overheid is.

Als mijn bedrijf haar produkt niet kwijtgeraakt voor meer dan de kostprijs, dan moet het ook niet aan de overheid gaan vragen om dat bij te passen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2014, 07:06   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou wel eens willen weten welke aantallen deze drie resp. instellingen weten aan te trekken. Hoeveel abonnementen verkoopt de Munt bijvoorbeeld? Hoeveel inkomsten weet het Nationaal Orkest te genereren?
Wat ik nog belangrijker vind, is de verhouding tussen het toegangskaartje en de globale kost.
Duidelijker: als ik voor een kaartje op een fatsoenlijke plaats 50 euro moet betalen, hoeveel moet de staat daar nog eens bijleggen ? 250 euro ???

Heeft de ene of de andere cultureel hoogstaande forummer daar een betrouwbare link voor, om dat cijfer te weten te komen ?

Want daar wringt wel degelijk iets, volgens mij.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2014, 07:12   #10
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Over precieze cijfers beschik ik niet, maar ik kan wél getuigen dat er aan de ingang(en) van zowel de Munt als den Bozar regelmatig héél véél en héél divers volk staat aan te schuiven om binnen te geraken.

Misschien kunnen de Munt, den Bozar, het Nationaal Orkest en andere cultuurproducenten vaker en intensiever met één of meerdere uitgeverijen samenwerken om boeken, CD's, DVD's, ... van hoge kwaliteit uit te geven, in verschillende talen.

De cultuurproductie in 'ons' land is aanzienlijk en niet zelden van héél hoge kwaliteit, maar ze wordt eigenlijk amper gepromoot, waardoor ze ook nauwelijks verspreid geraakt (en zo 'economische meerwaarde' oplevert).

Het zou mij verbazen mocht blijken dat er géén 'markt' voor te vinden is.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2014, 07:21   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Over precieze cijfers beschik ik niet, maar ik kan wél getuigen dat er aan de ingang(en) van zowel de Munt als den Bozar regelmatig héél véél en héél divers volk staat aan te schuiven om binnen te geraken.

Misschien kunnen de Munt, den Bozar, het Nationaal Orkest en andere cultuurproducenten vaker en intensiever met één of meerdere uitgeverijen samenwerken om boeken, CD's, DVD's, ... van hoge kwaliteit uit te geven, in verschillende talen.

De cultuurproductie in 'ons' land is aanzienlijk en niet zelden van héél hoge kwaliteit, maar ze wordt eigenlijk amper gepromoot, waardoor ze ook nauwelijks verspreid geraakt (en zo 'economische meerwaarde' oplevert).

Ik heb reeds sedert 1986 onafgebroken een abonnement op De Munt. Telkens ik naar een vertoning ga zit de zaal afgeladen vol, voor het overgroot gedeelte met geabonneerden. De prijs voor mijn abonnement voor het seizoen 2014-2015 bedraagt € 774 voor een categorie 1 plaats. Dit abonnement voorziet zeven vertoningen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2014, 07:25   #12
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht

Als mijn bedrijf haar produkt niet kwijtgeraakt voor meer dan de kostprijs, dan moet het ook niet aan de overheid gaan vragen om dat bij te passen.
Het volk moet zélf kunnen beslissen over steun aan om het even wie daar om vraagt, en de 'overheid' moet het volk gehoorzamen.

Afhankelijk van de relatie die het met het volk heeft, zou ook uw bedrijf eventueel op solidariteit (moeten) kunnen rekenen, of anders wel op voorwaardelijke steun.

Mij zou het alvast niet storen dat nu eens een kunstenaar, dan weer een ondernemer, nu eens een theaterzaaltje, dan weer een werkplaats, ... door het volk uit de miserie wordt geholpen.

Dat zou m.i. het sociale weefsel geen schade toebrengen, integendeel wellicht.

Oud 25 oktober 2014, 07:26   #13
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Tja, de gouden tijd van de Munt lijkt voorbij te zijn. En niet alleen voor de Munt maar voor het Belziekske. De staatskas is namelijk leger dan leeg. En er blijven maar nieuwe lijken uit de kast vallen.

Waar is de tijd dat de bubbeltjesclub daar met wel 30 man de "bevrijding" van 1830 vierde....

Misschien helpt het om nog eens "La Muette de Portici" op te voeren zodat de Munt zichzelf kan bedruipen met de steun van de "gepaste" cultuurliefhebbers?
Overal moet er bespaard worden, waarom dan ook niet bij de Munt?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2014, 07:31   #14
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb reeds sedert 1986 onafgebroken een abonnement op De Munt. Telkens ik naar een vertoning ga zit de zaal afgeladen vol, voor het overgroot gedeelte met geabonneerden. De prijs voor mijn abonnement voor het seizoen 2014-2015 bedraagt € 774 voor een categorie 1 plaats. Dit abonnement voorziet zeven vertoningen.
Dat verwondert mij niet, als die abonnementen zo goedkoop zijn.

Oud 25 oktober 2014, 07:33   #15
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga er wel naartoe met mijn echtgenote. Het kost ons gezin dus 2 x € 774.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2014, 07:55   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik moet ook betalen voor mijn hobbies, laat de opera/toneel/ballet/whatever liefhebbers dat ook doen.
Ook geen gemeentelijke ondersteuning meer voor plaatselijke wielerwedstrijden, culturele evenementen, kermissen, enzovoort?
Oud 25 oktober 2014, 07:56   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht

Eerlijk gezegd vind ik een zekere betrokkenheid van de overheid in het cultuurgebeuren wel belangrijk. Wel hoort er een gezonde verhouding te zijn tussen de financiële injectie en de grootte van het publiek dat bereikt wordt. Het is mijn aanvoelen dat die verhouding bij zaken als de opera sterk verstoord is.
Oud 25 oktober 2014, 07:58   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb dan ook specifiek over de Munt, waarvan ik vermoed dat er geen gezocht evenwicht is tussen overheidsbijdrage, eigen inkomsten, publieksaantal.
Oud 25 oktober 2014, 07:59   #19
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
100 euro per vertoning per bezoeker vind ik nu toch niet goedkoop. Mij zou het iig afschrikken.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2014, 08:00   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ga er wel naartoe met mijn echtgenote. Het kost ons gezin dus 2 x € 774.
Dan nog blijft dit belachelijk laag, als je weet welk groot apparaat er achter iedere operaopvoering zit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be