![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.617
|
![]() En wat nu?
Wat was de reden ook alweer om een E-wagen aan te schaffen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
|
![]() Voor degenen die zich niet laten misleiden wel, ja. Wanneer het hele plaatje bekeken wordt is stellen dat de titel hier gewoon een leugen is eerder waar.
Voor degenen die dogmatisch tegen dit soort wagens zijn zal er nooit wat goed aan zijn uiteraard... Wat hier aangekaart wordt is gewoon het volgende probleem dat aangepakt moet worden. En zal worden...
__________________
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.795
|
![]() Citaat:
Aha de E-auto-basher met zijn dwaze vraagjes is er weer. Er is een groot gezondheidsverschil tussen fijnstof uitlaat en fijnstof niet-uitlaat. E-wagens hebben helemaal geen emissies uitlaat, de andere (remmen, rubber, weg, slijtage natuurlijk wel, maar hoe meet men het ? Kan men rijstijl meten ?) Massa van het fijnstof lomp tesamentellen is natuurlijk een slechte waardemeter, het is de giftigheid en indringendheid die het verschil maakt. Treinen hebben ook veel fijnstof (niet-uitlaat) hoezo ? vb oude studie van Leuven, met grafiek: http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf Toch maar best de ganse levenscyclus nemen zoals deze studie: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2014 om 01:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.795
|
![]() vervolg, hier staat al wat meer genuanceerde uitleg:
Citaat:
![]() Daarbij vergeten ze dat een E-motor ook veel feller op zijn motor kan remmen (regeneratief accuopladend) dus dat compenseert dat meergewicht zeker # Een E-auto hoeft zelfs niet te remmen voor een rood licht gewoon van het gas gaan in de regenatiefste stand is al genoeg, BMW I3 heeft bvb standaard de sterkste recuperatiestand gekozen, en men hoeft na wat gewenning zelfs niet te remmen voor een rood licht*, gewoon rechtervoet omhoog en de auto remt sterk genoeg . # Citaat:
En dus veel te kort door de bocht dat Clubje van TM Leuven, de andere emissies vegen ze ook gewoon onder de mat... Samengevat: sorry bijna waardeloos, mss wat meer bandenslijtage door het meergewicht, maar dat soort grove fijnstof kan je toch gelijkstellen met ultrafijnstof uitlaat ?? . Wat wel goed is, dat ze plots de nog milieuvriendelijke benzinewagen meer in het daglicht stellen, hoezo wordt die dan al jarenlang bestraft met een hogere accijns clubje TM Leuven ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2014 om 02:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.617
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.617
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
|
![]() Nee, vooral de PRIJS van een bruikbare e-wagen terugbrengen naar de prijs van een bruikbare fossiele wagen. DAT moet gebeuren, en dan zijn we vertrokken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.617
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.795
|
![]() WHO
of via: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof of: Citaat:
De schoonste indelingen van fijnstof naargelang gevaarlijkheid en giftigheid staan meestal op Duitse en Engelse links: http://de.wikipedia.org/wiki/Feinstaub ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Particulates ![]() Hoe fijner (bvb de fijnste is UFP of PM 0,1 of < 100 nanometer) hoe dieper ze kunnen indringen hoe gevaarlijker natuurlijk, en hoe giftiger. Het is evident dat nanopartikels uit dieselmotoren veel giftiger zijn, door WHO officieel als kankerverwekkend geklasseerd zoals asbeststof. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2014 om 10:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.617
|
![]() Citaat:
Is het mogelijk om dat even te onderlijnen, ik zie het niet staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.795
|
![]() Citaat:
Tip: chemische samenstelling, toxiteit. Tip: daarenboven fijnheid, zie alarmgrenswaardes WHO. Tip: kan de mens de grotere fijnstofdeeltjes tegenhouden ? Welke niet en welke wel ? http://nl.wikipedia.org/wiki/Roet_(materie) http://en.wikipedia.org/wiki/Soot ook de Franse wiki legt het zeer netjes uit: http://fr.wikipedia.org/wiki/Particules_en_suspension http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_...t#Particulates Particulate health effects[edit] Diesel combustion exhaust is a source of atmospheric soot and fine particles, which is a fraction of air pollution implicated in human cancer,[7][8] heart and lung damage,[9] and mental functioning.[10] Diesel exhaust also contains nanoparticles, which have additional health impacts, and are as yet poorly understood.[citation needed] Particulates[edit] Diesel particulate matter (DPM), sometimes also called diesel exhaust particles (DEP), is the particulate component of diesel exhaust, which includes diesel soot and aerosols such as ash particulates, metallic abrasion particles, sulfates, and silicates. When released into the atmosphere, DPM can take the form of individual particles or chain aggregates, with most in the invisible sub-micrometre range of 100 nanometers, also known as ultrafine particles (UFP) or PM0.1. The main particulate fraction of diesel exhaust consists of fine particles. Because of their small size, inhaled particles may easily penetrate deep into the lungs. The rough surfaces of these particles makes it easy for them to bind with other toxins in the environment, thus increasing the hazards of particle inhalation. Health effects[edit] Exposures have been linked with acute short-term symptoms such as headache, dizziness, light-headedness, nausea, coughing, difficult or labored breathing, tightness of chest, and irritation of the eyes and nose and throat[citation needed]. Long-term exposures could lead to chronic, more serious health problems such as cardiovascular disease, cardiopulmonary disease, and lung cancer.[7][8][11] The NERC-HPA funded 'Traffic Pollution and Health in London' project at King's College London is currently seeking to refine our understanding of the health effects of traffic pollution. Ambient traffic-related air pollution was associated with decreased cognitive function in older men.[10] Mortality from diesel soot exposure in 2001 was at least 14,400 out of the German population of 82 million, according to the official report 2352 of the Umweltbundesamt Berlin (Federal Environmental Agency of Germany). The study of nanoparticles and nanotoxicology is still in its infancy, but the full health effects from nanoparticles produced by all types of diesel is still being uncovered. It is already clear enough, however, that the health detriments of fine particle emissions are severe and pervasive. Although one study found no significant evidence that short term exposure to diesel exhaust results in adverse extra-pulmonary effects, effects that are often correlated with an increase in cardiovascular disease,[12] a 2011 study in The Lancet concluded that traffic exposure is the single most serious preventable trigger of heart attack in the general public, the cause of 7.4% of all attacks.[9] It is impossible to tell how much of this effect is due to the stress of being in traffic and how much is due to exposure to exhaust.[citation needed] Since the study of the detrimental health effects of nanoparticles (nanotoxicology) is still in its infancy, and the nature and extent of negative health impacts from diesel exhaust continues to be discovered. There is little controversy however that the public health impact of diesels is higher than that of petrol fueled vehicles despite the wide uncertainties.[13] Variation with engine conditions[edit] The types and quantities of nanoparticles can vary according to operating temperatures and pressures, presence of an open flame, fundamental fuel type and fuel mixture, and even atmospheric mixtures. As such, the resulting types of nanoparticles from different engine technologies and even different fuels are not necessarily comparable. One study has shown that the volatile component of 95% of diesel nanoparticles is unburned lubricating oil.[14] Long term effects still need to be further clarified, as well as the effects on susceptible groups of people with cardiopulmonary diseases. Diesel engines can produce black soot (or more specifically diesel particulate matter) from their exhaust. The black smoke consists of carbon compounds that were not combusted, because of local low temperatures where the fuel is not fully atomized. These local low temperatures occur at the cylinder walls, and at the outside of large droplets of fuel. At these areas where it is relatively cold, the mixture is rich (contrary to the overall mixture which is lean). The rich mixture has less air to burn and some of the fuel turns into a carbon deposit. Modern car engines use a diesel particulate filter (DPF) to capture carbon particles and then intermittently burn them using extra fuel injected directly into the filter. This prevents carbon buildup at the expense of wasting a small quantity of fuel. The full load limit of a diesel engine in normal service is defined by the "black smoke limit", beyond which point the fuel cannot be completely combusted. As the "black smoke limit" is still considerably lean of stoichiometric, it is possible to obtain more power by exceeding it, but the resultant inefficient combustion means that the extra power comes at the price of reduced combustion efficiency, high fuel consumption and dense clouds of smoke. This is only done in specialized applications (such as tractor pulling competitions) where these disadvantages are of little concern. When starting from cold, the engine's combustion efficiency is reduced because the cold engine block draws heat out of the cylinder in the compression stroke. The result is that fuel is not combusted fully, resulting in blue and white smoke and lower power outputs until the engine has warmed. This is especially the case with indirect injection engines, which are less thermally efficient. With electronic injection, the timing and length of the injection sequence can be altered to compensate for this. Older engines with mechanical injection can have mechanical and hydraulic governor control to alter the timing, and multi-phase electrically controlled glow plugs, that stay on for a period after start-up to ensure clean combustion—the plugs are automatically switched to a lower power to prevent their burning out. Chemical components[edit] This list is incomplete; you can help by expanding it. This is a list of chemical components that have been found in diesel exhaust. Contaminant Note Particulate extract mass concentration acetaldehyde IARC Group 2B carcinogens acrolein IARC Group 3 carcinogens aniline IARC Group 3 carcinogens antimony compounds Toxicity similar to arsenic poisoning arsenic IARC Group 1 Carcinogens, endocrine disruptor benzene IARC Group 1 Carcinogens beryllium compounds IARC Group 1 Carcinogens biphenyl It has mild toxicity. bis(2-ethylhexyl) phthalate endocrine disruptor 1,3-Butadiene IARC Group 2A carcinogens cadmium IARC Group 1 Carcinogens, endocrine disruptor chlorine Byproduct of Urea injection chlorobenzene It has "low to moderate" toxicity. chromium compounds IARC Group 3 carcinogens cobalt compounds cresol isomers cyanide compounds dibutyl phthalate endocrine disruptor 1,8-dinitropyrene Carcinogen[citation needed] dioxins and dibenzofurans ethylbenzene formaldehyde IARC Group 1 Carcinogens inorganic lead endocrine disruptor manganese compounds mercury compounds IARC Group 3 carcinogens methanol methyl ethyl ketone It may cause birth defects.[citation needed] naphthalene IARC Group 2B carcinogens nickel IARC Group 2B carcinogens 3-Nitrobenzanthrone One of the strongest carcinogens known 0.6 to 6.6 ppm 4-nitrobiphenyl 2.2 ppm phenol endocrine disruptor[citation needed] phosphorus polycyclic organic matter, including polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) Pyrene 3532–8002 ppm Benzo(e)pyrene 487–946 ppm Benzo(a)pyrene IARC Group 1 carcinogen 208–558 ppm Fluoranthene 3399–7321 ppm propionaldehyde selenium compounds styrene IARC Group 2B carcinogens toluene IARC Group 3 carcinogens xylene isomers and mixtures: o-xylenes, m-xylenes, p-xylenes IARC Group 3 carcinogens [15][16] Some problems associated with the exhaust gases (nitrogen oxides, sulfur oxides) can be mitigated with further investment and equipment; some diesel cars now have catalytic converters in the exhaust.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2014 om 11:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.795
|
![]() Ooit gaat men de vraag stellen:
waarvoor zijn 100 % fossiele brandstofwagens nog nodig ? http://cleantechnica.com/2014/10/21/...7-tesla-taxis/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 12 november 2014 om 15:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 2 augustus 2005
Berichten: 3
|
![]() Vervuiling door fijn stof, dat valt op ons eigen hoofd! Maar elektriciteit opgewekt door kernenergie, dat vervuiling 100 jaar, en de vervuiling is voor ons, onze kinderen, kleinkinderen en achter kleinkinderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.795
|
![]() Citaat:
Of dit eens lezen: http://www.politics.be/nieuws/2746/ Momenteel levert BE zijn stroom uit ~ 25 % kernenergie (door problemen...)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 12 november 2014 om 21:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.617
|
![]() Citaat:
U beweert dat fijn stof uit een benzinemotor veel gevaarlijker is dan fijn stof afkomstig van slijtagedelen (o.a. banden, remmen, ...) op wagens. Ik zie nog steeds niets staan wat uw bewering staaft. Post het nog eens, beknopt en onderlijnt indien mogelijk. Wil je het eventueel ook vertalen als je het niet vind in het Nederlands? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.617
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.795
|
![]() Citaat:
![]() als je remstof in de link hieronder vindt (je weet wel waar je velgen van vuil worden) en rubberdeeltjes die meestal op de weg blijven hangen (remsporen, in bochten) en als je kunt aantonen dat die stofdeeltjes kleiner als PM 2,5, of beter kleiner dan PM 1 zijn en in de lucht blijven zweven en diep door de mens ingeademd wordt - tot in de longblaasjes en tot in de bloedbanen geraken - dan zal ik mijn mening herzien. 2 reeksen kankerverwekkende stoffen 1e graad http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._1_carcinogens Agents and groups of agents ... Particulate matter in outdoor air pollution : http://en.wikipedia.org/wiki/Particulates ... Mixtures ... Diesel exhaust[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust Soots : http://en.wikipedia.org/wiki/Soot Hoe kleiner de deeltjes hoe dieper ze indringen hoe meer kankerverwekkend, aan een vb in % ricico te zien tussen roetdeeltjes PM 10 en PM 2,5: Citaat:
figuur: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...verteilung.png Als je me een link geeft dat remstof of rubberresten ook zo klein is herzie ik mijn mening, OK ? Hoe kleiner de roetdeeltjes of stofdeeltjes waar xxx aan kleeft hoe dieper ze indringen dus hoe gevaarlijker voor mens en dier: De filtersystemen en zelfreinigingssystemen van het lichaam (neusholte ... longen ) kunnen het dan niet meer aan... nog enkele tekeninkjes daarover die iedereen snapt: ![]() ![]() ![]() http://www.hjs.com/aftermarket/produ...hruestung.html In het Vlaams: wat in de neushaartjes blijft hangen en wat uitgeniest wordt, of wat uitgehoest wordt is veel minder gevaarlijk als iets wat je helemaal niet merkt en zelfs door de huid kan dringen. Kan remstof of rubberstof dat ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2014 om 00:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.617
|
![]() Als je me een link geeft (Nederlands) dat niet benzine gerelateerde stofdeeltjes steeds groter zijn dan benzine gerelateerde stofdeeltjes herzie ik mijn mening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.795
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hier nog wat Nederlandstalige lektuur daarover: http://www.scriptiebank.be/sites/def...js_artikel.pdf Kijken we wel juist naar fijn stof? Studies die verschillende ernstige gezondheidseffecten van fijn stof rapporteren, steden die stil liggen omwille van extreme luchtvervuiling, politieke debatten over de aanpak van de fijnstofproblematiek,… Het zijn zaken die vandaag de dag geen uitzonderlijk nieuws zijn. Vele stemmen gaan dan ook op om nu actie te ondernemen om het probleem van luchtvervuiling aan te pakken. Maar weten we eigenlijk wel genoeg over fijn stof om doelgericht en efficiënt aan een oplossing te werken? Zijn de parameters van fijn stof die we op dit ogenblik meten wel de beste criteria voor de luchtkwaliteit? Met andere woorden, kijken we wel op de juiste manier naar fijn stof? Wat is fijn stof nu juist? Wanneer we het hebben over fijn stof, bedoelen we een mengsel van zeer kleine deeltjes van verschillende oorsprong die rondzweven in onze lucht. Dit kunnen zowel deeltjes uit dieseluitlaatgassen, als metalen, minuscule zoutdeeltjes of fragmenten van dode bacteriën zijn. Deze deeltjes, met een diameter kleiner dan 10μm (ter vergelijking: een menselijk haar heeft zo’n diameter van 50 �* 70 μm), ademen we gemakkelijk in, waarna ze afgezet worden in de longen. De allerkleinste deeltjes kunnen zelfs, net zoals de zuurstof die we inademen, binnendringen in de bloedbaan en zo verdeeld worden over het hele lichaam. Wat doet fijn stof dan? Doordat fijnstofdeeltjes terecht komen in het hele lichaam, van de longen tot de hersenen, kunnen deze stoffen op al deze plaatsen de gezondheid gaan beïnvloeden. Zo geven vele wetenschappelijke studies aan dat het inademen het risico verhoogt op longziekten zoals astma of longkanker, maar ook op hart- en vaatziekten. Fijn stof kan namelijk aderverkalking stimuleren zoals een verhoogde cholesterol dat ook doet. Daarnaast wijst recent onderzoek ook naar een verband tussen fijn stof en een te laag geboortegewicht – zodat meer baby’s eerst in een couveuse moeten verblijven – en een verband met hersenziektes zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson. Bovendien blijkt dat zelfs lage hoeveelheden fijn stof in de lucht, zoals aanwezig in Europa en België, voldoende zijn om deze gezondheidseffecten te veroorzaken. Hoe veroorzaakt fijn stof deze gezondheidsproblemen? Wanneer deze deeltjes in het lichaam terecht komen, zullen deze een reactie opwekken van het immuunsysteem, de verdediging van ons lichaam die ons beschermt tegen gevaarlijke stoffen of ziekteverwekkende micro-organismen. Deze reactie, die we ontsteking noemen, kan enerzijds het gevolg zijn van schade die de deeltjes aanrichten, maar soms komt ontsteking tot stand doordat het immuunsysteem onterecht bepaalde fragmenten van dode bacteriën herkent als mogelijke ziekteverwekker. Deze ontsteking is in normale omstandigheden nodig voor een sterke aanval tegen infecties en de herstelprocessen achteraf. Wanneer ontsteking echter niet goed gereguleerd wordt, kan er veel schade aangericht worden. Deze negatieve kant aan ontsteking is vaak een onderliggende oorzaak van de gezondheidseffecten van fijn stof. Hoe gaat Europa om met fijn stof? Om een probleem te behandelen, moet je het eerst goed in kaart brengen. Daarom zijn er doorheen Europa, ook in België en Vlaanderen, verschillende meetstations aanwezig die de hoeveelheid fijn stof registreren. Deze meetstations kijken voornamelijk naar de massaconcentratie van het fijn stof, wat neerkomt op het gezamenlijk gewicht van alle deeltjes aanwezig in een bepaald volume lucht. Zulke massaconcentraties worden dan gebruikt als een maatstaf voor de gezondheidseffecten van het fijn stof in de lucht. De Europese Unie baseerde zich hierop om maximaal aanvaardbare niveaus voor fijn stof vast te stellen. En alles gelezen en toch niets begrepen ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2014 om 00:35. |
||
![]() |
![]() |