Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

Discussietools
Oud 12 januari 2005, 15:11   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard standpunten ivm grondwet en mondiale instellingen

Wat zijn eigenlijk de standpunten van de Vlaams nationale partijen in dit land met betrekking tot de mondialisering?

Hebben Vlaams Belang, N-VA en Spirit een standpunt ivm met de Europese grondwet?

En wat vinden zij van de supranationale instellingen zoals de WTO?
Oud 14 januari 2005, 14:17   #2
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Ik denk dat je eigenlijk erop doelt dat er geen politiek alternatief is voor flaminganten die tegen de huidige mondialisering zijn?

Laatst gewijzigd door instromaniac : 14 januari 2005 om 14:17.
instromaniac is offline  
Oud 15 januari 2005, 12:49   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo ongeveer ja. Van de NVA heb ik al vernomen dat ze vóór de Europese 'grondwet' hebben gestemd, zeer merkwaardig voor zelfverklaarde nationalisten.

Van het Vlaams Belang ken ik alleen standpunten ivm met immigranten en criminaliteit - standpunten waar ik overigens niet echt achter sta op enkele puntjes na misschien - maar voor de rest heb ik geen flauw idee van hun feitelijke wereldvisie. Ik heb al ergens gelezen dat ze tegen de Grondwet zijn omdat dat afbreuk zou doen aan de onafhankelijke Vlaamse natie of zoiets, maar meer argumenten vond ik nog niet, en nog minder over andere onderwerpen, zoals bvb de neoliberale politiek van WTO en IMF (zijn ze voor of tegen?).

En wat Spirit betreft, tja...
Oud 15 januari 2005, 22:07   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vandaag is me ter ore gekomen dat het VB van plan is het referendum over de grondwet om te buigen naar een volksraadpleging over de toetreding van Turkije.

Deze grondwet is van eindeloos veel meer belang dan de eventuele toetreding van turkije over een decenium. Als het VB echt van zinnens is het referendum op deze manier te saboteren bewijst ze dat ze de term nationalistisch niet waard is en eigenlijk simpelweg een neoliberale partij de term 'nationalistisch' niet waardig.
Oud 15 januari 2005, 23:30   #5
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Heeft Spirit eigenlijk iemand in 't Europees Parlement?
Oud 16 januari 2005, 00:52   #6
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Deze grondwet is van eindeloos veel meer belang dan de eventuele toetreding van turkije over een decenium..
dat moet je toch eens uitleggen.
Ik vind het namelijk niet zo vanzelfsprekend wat je zegt. Mij zegt de eventuele toetreding van Turkije immers veel meer dan een grondwet, zo'n bureaucratisch gedrocht waar je toch geen letter van te lezen krijgt en wat alleen ver-van-ons-bed zaken inhoudt. Lees het niet verkeerd: t'is niet dat ik er niets over w�*l weten, maar het bestuur van Europa ligt zodanig ver van de mensen , en is zo ingewikkeld, dat het weinig mensen echt aanspreekt, en waardoor niemand echt exact weet hoet het zit.
Ambiorix is offline  
Oud 16 januari 2005, 18:14   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat dus heel fout is.

Deze grondwet is veel nefaster voor Vlaanderen en onze sociale politiek dan het al of niet toetreden van Turkije over ten vroegste tien jaar.

Dat het VB van plan is het referendum over de grondwet om te keren tot een referendum over Turkije vind ik schandalig. Nu goed, als er op die manier massaal nee gestemd wordt is dat uiteraard mooi meegenomen ( ) maar als voorstander van directe democratie moet ik toch protesteren tegen deze zaak.

Het zou natuurlijk bveel helpen als men naast dit referendum ook een tweede referendum, over Turkije, zou houden. Ik zou sowieso op beiden nee stemmen. Maar waarschijnlijk om andere redenen dat het VB.
Oud 16 januari 2005, 18:59   #8
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Wat dus heel fout is.

Deze grondwet is veel nefaster voor Vlaanderen en onze sociale politiek dan het al of niet toetreden van Turkije over ten vroegste tien jaar.

Dat het VB van plan is het referendum over de grondwet om te keren tot een referendum over Turkije vind ik schandalig. Nu goed, als er op die manier massaal nee gestemd wordt is dat uiteraard mooi meegenomen ( ) maar als voorstander van directe democratie moet ik toch protesteren tegen deze zaak.

Het zou natuurlijk bveel helpen als men naast dit referendum ook een tweede referendum, over Turkije, zou houden. Ik zou sowieso op beiden nee stemmen. Maar waarschijnlijk om andere redenen dat het VB.
ik zou op allebei neestemmen:
-tegen de grondwet: ik weet niet wat er instaat, ik word in de media niet op de hoogte gehouden, en ik ken de partijen en politici van europa niet...
-tegen turkije: simpel, het ligt niet in Europa
Als het Belang deze gaat koppelen, mij niet gelaten.
Ambiorix is offline  
Oud 16 januari 2005, 19:03   #9
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
ik zou op allebei neestemmen:
-tegen de grondwet: ik weet niet wat er instaat, ik word in de media niet op de hoogte gehouden, en ik ken de partijen en politici van europa niet...
.
je stemt tegen omdat je er niets van kent? Met alle respect, maar dat is nogal belachelijk. Als je er niets van kent, stem dan niet, of blanco of zo.
vrijevlaming is offline  
Oud 16 januari 2005, 22:20   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat vind ik ook wel, je kan moeilijk een oordeel velllen over iets waar je niets van af weet.

Maar ik zou het niet erg vinden als je dan toch nee stemt
Oud 18 januari 2005, 11:30   #11
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Wat ik vooral schandalig vind, net zoals Zwart&Geel, is dat de media zo weinig vertelt over die grondwet. Ze doen erover alsof het maar iets onbelangrijk is, het zoveelste verkeersongeval is veeeel belangrijker. Opnieuw is maar eens aangetoond dat de mainstream media geen fluit geeft om informeren maar alleen maar om winst en sensatie (met de VRT op kop). Ook wel opvallend dat bijna alle partijen hier voor die grondwet zijn (behalve Vlaams Belang en Groen! veronderstel ik, maw de oppositie); misschien hebben ze door hun machtspositie wel een hand in het feit dat de VRT ons helemaal niet informeert. Die volksraadpleging noem ik een schijnbeweging, veel gezaag terwijl ze toch weten dat België de grondwet niet zal blokkeren, en zo kunnen bepaalde partijen zich profileren als de ridders van de volksdemocratie.

(tussen haakjes, Pelgrim, heb je die aanvraag tot toegang voor het Links forum van me al bekeken?)
instromaniac is offline  
Oud 18 januari 2005, 15:22   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het Vlaams Belang (what's in a name) is wel van plan dit referendum om te buigen tot een referendum over Turkije.

Zegt veel over waar het bij hen om te doen is.
Oud 18 januari 2005, 17:07   #13
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Inderdaad, zeer spijtig. Ik ben ook helemaal niet voor die toetreding (andere redenen dan het Belang), maar ik zie de grondwet toch als een prioriteit.
instromaniac is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be