Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2003, 20:38   #1
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel.

Moet de overheid het fenomeen 'uithuwlijkingen' hard aanpakken? Alsook andere 'vrouwonvriendelijke' aspecten van bepaalde culturen, zoals bv. het beperken van studiemogelijkheden, ontplooiing,....

Zo zou het mogelijk moeten zijn dat de overheid een huwlijk kan verbieden, wanneer zij het vermoeden heeft dat er sprake is van een gedwongen huwlijk. Hiervoor moet men ten eerste al meer manschappen inzetten om zulke praktijken ACTIEF op te sporen. Ten tweede moeten er zware straffen staan op het organiseren ervan. Het gaat tenslotte om zéér zware criminele feiten. Namelijk ontvoering(want het meisje moet tegen haar zin mee), meervoudige verkrachting(want er is spake van ongewenste sexuele handelingen) en psychologische intimidatie(als het meisje wegloopt, wordt ze verstoten).

Mijn motivering is niet van racistische aard, dus geen VlaamsBlok gezever hé. Voor mij staat hier het menselijk leed centraal!!

Greetz
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 20:40   #2
Ali
Schepen

Ali's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn motivering is niet van racistische aard, dus geen VlaamsBlok gezever hé. Voor mij staat hier het menselijk leed centraal!!

een verdraagzaam mens met een doel.
Ali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 20:52   #3
zorlac
Parlementsvoorzitter

Standaard

En verder.........nog een reactie op de inhoud?
Oud 9 juni 2003, 20:56   #4
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac
Jazeker, het is niet 'huwlijk' maar 'huwElijk' (met een E in het midden)

Zonder dank.
Oud 9 juni 2003, 20:59   #5
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:

Zonder dank.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 20:59   #6
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Zonder dank.
Dit is een mooie poging, maar helaas. De schrijfwijze van een woord is nog altijd geen inhoud. Volgende keer lukt het misschien wel, Piano...
Oud 9 juni 2003, 20:59   #7
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo zou het mogelijk moeten zijn dat de overheid een huwlijk kan verbieden, wanneer zij het vermoeden heeft dat er sprake is van een gedwongen huwlijk. Hiervoor moet men ten eerste al meer manschappen inzetten om zulke praktijken ACTIEF op te sporen. Ten tweede moeten er zware straffen staan op het organiseren ervan. Het gaat tenslotte om zéér zware criminele feiten. Namelijk ontvoering(want het meisje moet tegen haar zin mee), meervoudige verkrachting(want er is spake van ongewenste sexuele handelingen) en psychologische intimidatie(als het meisje wegloopt, wordt ze verstoten).
Ik wil je zeker niet voor racist of zo uitmaken, maar net zoals het Blok heb jij het over 'zware straffen', maar 'hoe' je die gedwongen huwelijken gaat opsporen komt me een beetje vaag over... Als er in de gevangenis iemand neergestoken wordt, dan weet niemand van niets, en als de persoon het overleeft, dan weet zelfs die niet wie hem heeft neergestoken... Snap je het plaatje !?
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 21:01   #8
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
Citaat:

een verdraagzaam mens met een doel.
Jeps, en zo bijzonder goed geïnformeerd, ik kreeg er bijna de tranen van in mijn ogen. Wat zou nu het ergste zijn: ontvoerd of verkracht worden, of lid zijn van het Vlaams Blok?

We zullen het eens aan VB-partijraadslid Xavier Buisseret moeten vragen die een tijd geleden voor pedofilie werd veroordeeld. Naar't schijnt weet die d'r alles van

"Liever nuchter jongens"
Oud 9 juni 2003, 21:08   #9
Ali
Schepen

Ali's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet de overheid het fenomeen 'uithuwlijkingen' hard aanpakken? Alsook andere 'vrouwonvriendelijke' aspecten van bepaalde culturen,
de cultuur van het vlaams blok is anders ook niet vrouwvriendelijk voor de meisjes die met een hoofdoek willen rondlopen.
in bepaalde firma's mogen ze zelfs niet werken met kleding die zij verkiezen.
moet men die mensen dan ook zwaar gaan straffen?
Ali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2003, 21:14   #10
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
de cultuur van het vlaams blok is anders ook niet vrouwvriendelijk voor de meisjes die met een hoofdoek willen rondlopen.
in bepaalde firma's mogen ze zelfs niet werken met kleding die zij verkiezen.
moet men die mensen dan ook zwaar gaan straffen?
Dat is wel een beetje normaal hé Ali... Ik werk ook in een Amerikaanse firma, en ik mag ook geen jeansbroek dragen... Op scholen en in bepaalde bedrijven gelden er nu eenmaal dresscodes... Die gaan normaal gezien niet tegen de wet in als zo'n dresscode in het arbeidscontract opgenomen is. En voor scholen geldt net hetzelfde. Je verklaart je daar akkoord met het schoolreglement, anders moet je je daar ook niet inschrijven, dan moet je op zoek naar een andere school waar er geen dresscode opgenomen is in het reglement... Hetzelfde geldt voor de wet. Als inwoner van België word je geacht de wet te respecteren, en als je dat niet doet, dan kan je met de ordediensten in aanraking komen. Gelukkig is er dan ook nog geen wet die bepaalt dat vrouwen niet met een hoofddoek mogen rondlopen op straat, en die hoeft er voor mij ook helemaal niet te komen...
Oud 9 juni 2003, 21:15   #11
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Wat kan de overheid doen? Niet veel, denk ik.
De overheid kan onrechtstreeks de hulpverlening meer steun geven. Bij migrantenvrouwen die niet willen trouwen, zijn beide families doorgaans tegen hen. En meestal kunnen ze zich niet zelf onderhouden. Dus de vluchthuizen kunnen een rol spelen. Zodat de vrouwen die het gearrangeerd huwelijk niet willen, er onderuit kunnen.
Oud 9 juni 2003, 21:17   #12
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

De wet beschermt hen nu al. Ze moeten er gewoon mee naar buiten komen en er open over zijn...
Oud 10 juni 2003, 08:00   #13
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
De wet beschermt hen nu al. Ze moeten er gewoon mee naar buiten komen en er open over zijn...
LOL.

Die is goed jong, echt geweldig ...
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 08:09   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat men schijnhuwelijken ondertussen al zoveel mogelijk probeert op te sporen, alhoewel dat natuurlijk een praktisch onmogelijke zaak is.

Beter zou het zijn om de redenen waarvoor men een schijnhuwelijk wenst aan te gaan weg te nemen:
vb.
-de huwelijkspartner krijgt NIET automatisch de Belgische nationaliteit
-als het huwelijk ontbonden wordt, gaat de partner gewoon terug naar het thuisland

onmoedigende maatregelen zoals in Nederland:
- een serieus bedrag ophoesten om de inburgeringscursus te betalen (ik vind zelfs niet dat die moet worden terugbetaald, waarom moet de Belgische belastingbetaler ervoor opdraaien indien iemand de love of his/her life in Verweggistan wil gaan halen?)
- bewijzen dat men over voldoende inkomen geniet (in Nederland 130% van basisinkomen)
- bewijzen dat men over voldoende huisvesting beschikt.

-----------------------------------

Waarom moet hier altijd het Vlaams Blok/racisme bij te pas komen? De overdaad aan gearrangeerde huwelijken vormt een probleem! Elke generatie hier opgegroeide en geschoolde migranten wordt telkens weer verdubbeld door een praktisch even groot aantal ONGESCHOOLDE en de taal onmachtige mensen naar hier te halen!
Dit verzwakt de maatschappij in zijn geheel, vermits het telkens opnieuw een heleboel problemen en extra uitgaven voor de maatschappij met zich meebrengt.
Het is eerder een vorm van burgerzin om dit probleem aan te kaarten, dan een vorm van racisme!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 08:18   #15
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zou nu het ergste zijn:
Een uiterlijk hebben als Piano
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 09:20   #16
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Citaat:
LOL.

Die is goed jong, echt geweldig ...
Vertel jij me dan liever eens hoe je zo'n vrouwen nog beter kunt beschermen... Als een vrouw geslagen is door haar man, en ze gaat er niet mee naar de politie, dan is er niets gebeurd... Hetzelfde geldt voor dat probleem met het uithuwelijken...
Oud 10 juni 2003, 10:52   #17
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ik dacht dat men schijnhuwelijken ondertussen al zoveel mogelijk probeert op te sporen, alhoewel dat natuurlijk een praktisch onmogelijke zaak is.

Beter zou het zijn om de redenen waarvoor men een schijnhuwelijk wenst aan te gaan weg te nemen:
vb.
-de huwelijkspartner krijgt NIET automatisch de Belgische nationaliteit
Fout. Ik ben gehuwd met allochtone vrouw. Pas na drie jaar feitelijke samenwoonst kan zij naturalisatie aanvragen, die ook geweigerd kan worden om verschillende redenen. Op dit ogenblik loopt voor mijn vrouw een snel-Belgwet procedure, ik zal hier wel berichten hoe dat verder verloopt, want zo 'snel' en 'ge makkelijk' loopt dat nu ook weer niet.

Citaat:
-als het huwelijk ontbonden wordt, gaat de partner gewoon terug naar het thuisland
Hoezo? Na 20 jaar huwelijk en dan echtscheiding, terug naar het land van oorsprong? En de kinderen dan uit dit gemengde huwelijk? Eigendommen? Werk enz....? Perfect geïntegreerd enz... allemaal van geen tel meer?

De rest beantwoord ik wel later. My time is up.
Oud 10 juni 2003, 12:02   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Na 20 jaar huwelijk en dan echtscheiding, terug naar het land van oorsprong? En de kinderen dan uit dit gemengde huwelijk? Eigendommen? Werk enz....? Perfect geïntegreerd enz... allemaal van geen tel meer?
Nee, dat bedoel ik natuurlijk niet. Echter indien men een schijnhuwelijk aangaat blijft men geen twintig jaar bijeen. Ik vind het dan eerder normaal dat iemand die met een Belg trouwt - uiteraard een verblijfsvergunning krijgt - maar verder het gewone nationaliteitsverwervingsproces moet volgen.

Ik begrijp trouwens niet waarom jouw vrouw zoveel moeilijkheden heeft, terwijl Abou Jahjah het blijkbaar al na drie maanden huwelijk geklaard had...

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 14:59   #19
zorlac
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik wil je zeker niet voor racist of zo uitmaken, maar net zoals het Blok heb jij het over 'zware straffen', maar 'hoe' je die gedwongen huwelijken gaat opsporen komt me een beetje vaag over... Als er in de gevangenis iemand neergestoken wordt, dan weet niemand van niets, en als de persoon het overleeft, dan weet zelfs die niet wie hem heeft neergestoken... Snap je het plaatje !?
Ik ben idd voor zware straffen. Noem me dan conservatief, maar geen blokker hé!

Het opsporen lijkt me wel moeilijk, maar niet onmogelijk. Men kan de techniek die men gebruikt om 'schijnhuwelijken' op te sporen, evengoed kunnen toepassen om 'gedwongen huwlijken' tegen te gaan(ondervragen, nagaan hoe goed de toekomstige partners elkaar kennen,...). Alleen veel actiever dan nu het geval is. Nu, dat ondervragen enzo kan dan wel agressief overkomen, maar om sommige mensen leed te besparen moet men soms een meerderheid v. mensen onterecht lastigvallen. Als ge niets te vrezen hebt moet ge u ook geen zorgen maken, simpel toch. Als ik een vliegtuig wil nemen moet ik ook door allerlei veiligheidsposten heen. Ik begrijp dat men dat moet doen om eventuele terroristen of drugssmokkelaars te onderscheppen. Ik klaag daar ook niet over!

Uw oplossing is duidelijk.......NIETS DOEN !!! Maar dan wel op de eerste rij staan om te veroordelen wanneer een uitgehuwelijkte zich uit wanhoop bij het VB aansluit. Schandalig gewoon!
Oud 10 juni 2003, 15:06   #20
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw oplossing is duidelijk.......NIETS DOEN !!! Maar dan wel op de eerste rij staan om te veroordelen wanneer een uitgehuwelijkte zich uit wanhoop bij het VB aansluit. Schandalig gewoon!
Ik denk gewoon dat die verandering er enkel van binnenuit kan komen... De vrouw moet in de Islam ook een soort revolutie meemaken om naar buiten te komen en voor haar mensenrechten op te komen... Als ze zegt dat er geen gedwongen huwelijk is dan is er geen enkel middel om het tegendeel te bewijzen. Zo lang de vrouw niet toegeeft dat ze gedwongen is of dat het tegen haar zin is sta je nergens... Want die kerel zal wel zorgen dat hij sex met haar heeft hoor...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be