![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.603
|
![]() Citaat:
Om een vergelijk met een buurland te geven: In D zijn 9,5 % van alle strafpunten gepakte voorrangsdelicten: http://www.kba.de/DE/Fahreignungs_Be...55DA3.live1041 Tabel voornaamste delicten x 1000 personen Citaat:
Dus qua boetes op voorrangsnegatie ligt die 9,5 % in een véél hogere lade maar dan wel per jaar geteld. Hier een online berekenaar voorrangsdelict wanneer men een strafpunt kan krijgen: https://www.bussgeldrechner.org/vorfahrt.html Nuff said. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2014 om 14:16. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.603
|
![]() Even duidelijke recente grafiek bijvoegen (wel uit Duitsland, Belstilstand heeft zoiets niet oeps...)
Ongevaloorzaken volgens leeftijd van de bestuurder, 2013 (vertaling zal wel niet nodig zijn) ![]() Maar dat is natuurlijk de klassieke manier van registreren (meestal politie) Volgt er een degelijk onderzoek met meer diepgang ziet het er zo uit: (enkel autobestuurder) uit: http://www.alles-fuehrerschein.at/le...Unfallursachen directe studie: Citaat:
![]() Quelle: Kreispolizeibehörde Paderborn Zo hoe komt het nu dat ongevaloorzaak n°1 in Belgie niet gecontroleerd wordt aangezien 99,8 % van de verkeersboetes niet over voorrangsnegatie gaat ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2014 om 23:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Weer zeer puik werk, beste Micele ! En ook zeer verhelderend al dat statistisch materiaal en duiding.
Het negeren van voorrang wordt inderdaad grondig onderschat in onze Belgische ongevalsstatistieken, moesten die er al zijn. Verder nog enkele andere onderschatte oorzaken van ongevallen, die komen zelden voor in sensibiliseringscampagnes, maar zijn zeer invloedrijk: - rijden onder invloed van medicatie (vb. anti-depressiva, kalmeermiddelen, maar ook zware allergene medicatie etc.) - rijden onder zware stress / psychische problemen - rijden met slaapproblemen / slaapdeprivatie / lijders aan slaapapneu: naar schatting tot 50 % van de bevolking heeft slaapproblemen, en 10 tot 15 % ernstige problemen die het dagelijks functioneren sterk hypothekeren. - rijden met een kater (vorige week nog in 'Ook getest op mensen' aangetoond) Allemaal zaken waar nauwelijks iets aan gedaan wordt. Net zoals de voorrangsnegatie. Telt men die dingen op, komt men misschien al aan de helft van de oorzaken van verkeersongevallen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.603
|
![]() Citaat:
De oppervlakkige oorzakengrafiek bovenaan is voor alle letselongevallen, dus ook ongevallen met enkel lichtgewonden. Maar je ziet in de tweede tabel dat vooral onoplettendheid-concentratieverlies-afleiding al 36 % zou kunnen uitmaken, er staat ook telkens bij waarom en hoedat dit kan gebeuren. Een reden te meer om voorrangsnegatie aan te pakken in BE is dat door de lagere limieten en sowieso tijdverlies door allerhande verkeersremmers en dito weginfra, de bestuurders tijd proberen goed te maken door dikwijls voorrang te negeren wat niet zelden tot een ongeval leidt. Ze nemen zelfs de tijd niet om hun richtingsaanwijzers te gebruiken als ze een kruispunt naderen of als ze van rijstrook wisselen, het valt me ook dikwijls op hoe ze een rotonde met een extra dot gas oprijden om maar niet er eentje tussen te moeten laten die vanuit een andere rotondearm al staat te wachten, ook bij verkeersplateaus wordt eerder voor de neus van de voorrangshebbende opgereden want die moet toch fel vertragen voor die plateauhelling denken ze... ook bij voorrangsbanen die een te lage limiet hebben wanen ze zich moediger bij het voorrangsnegeren. Maw hoezeer lage snelheden contraproduktief kunnen zijn en de verkeersveiligheid eerder verslechteren, en dan spreek ik nog niet van alle dingen die men gaat doen als men denkt dat te kunnen doen omdat men toch traag rijdt op een brede rijbaan...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 december 2014 om 23:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
Geregistreerd: 14 september 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 1.278
|
![]() Uit eigen ervaring (misschien kunnen jullie zegen of dit ook statistisch relevant is): oneigenlijk of geen gebruik van richtingaanwijzers. Zeker met de toename van ronde punten zie ik hierdoor regelmatig zeer gevaarlijke situaties ontstaan.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.603
|
![]() Citaat:
(ooit was dit niet verplicht maar in het buitenland wel, en toen heeft BE dat ook maar ingevoerd...) Als men de rotonde oprijdt moet men de richtingaanwijzers niet gebruiken, evtl wel als men onmiddellijk de eerste afrit neemt die zeer kortbij kan liggen. In het buitenland hanteert men soms andere regels en bekijkt men een 4 arms-rotonde als een vierarmskruispunt (wat het eigenlijk ook is) dus pinkt men eerst links als men de 3e afrit neemt. Of blijft men links pinken als men de 4e afrit neemt en keert, rechtdoor niet links pinken, enkel en kort rechts pinken vooraleer af te rijden. Aangezien op de rotondes de gemiddelde snelheid relatief zeer laag ligt zal het bij een ongeval tussen voertuigen meestal enkel blikschade zijn. # De kwetsbaarheid verandert evenwel enorm als er zwakke weggebruikers in betrokken zijn en als het over zeer zware voertuigen gaat. Menige rotonde vooral deze met aanliggende fietspaden die voorrang genieten zijn daardoor zelfs als zwarte punten gecatalogiseerd wegens de vele dodelijke ongevallen (vooral dodehoek met afslaande vrachtwagens) # ; deze uiterst gevaarlijke rotondes zijn evenwel -waar het mogelijk was- veranderd en heeft men de fietspaden weer uit de voorrang genomen en niet meer direct aanliggend ontworpen op de oversteekplaatsen die verder van de rotonde liggen zodat men de evtl (brom)fietser weer kan zien. # ook hier had vooral Vlaanderen een blinde wildgroei van ondoordacht aangelegde rotondes met nauw aanliggende fietspaden in de voorrang, waar eigenlijk de wegbeheerder vele slachtoffers op zijn geweten heeft, door geen rekening te houden met logische conflictsituaties onoverzichtelijke zware voertuigen ... dodehoek ... zeer kwetsbare tweewielers op het fietspad, een snelheid van enkele kmh en een maneuver is al voldoende voor verpletterd te worden onder een wiel. Dat woordje wegwanbeheerder in België komt er niet vanzelf. Ipv eerst in het buitenland te kijken hoe het wel moet. # De huiveringwekkende cijfers kun je uit deze tekst aflezen, dus rotondes zijn zeker statistisch significant in het aantal verkeersdoden onder kwetsbare weggebruikers: # Citaat:
Auto´s onderling worden wel steeds veiliger met de jaren maar de andere voertuigen niet, ook de zeer zware niet (ondanks strengere spiegelwetgeving bij vrachtwagens) Een website over de realiteit van fietsdoden, vooral dodehoekongevallen vind je hier, vb enkel 2008 adhv tabellen en grafisch: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2014 om 11:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 1.717
|
![]() Je kan 'voorrang negeren' ook gewoon catalogeren onder onaangepaste snelheid he
![]() Maar het is natuurlijk wel zo dat véél chauffeurs overduidelijk geen flauw idee hebben wat een roodwitte driehoek met een zwart kruis erin, betekent. Ik was onlangs ook passagier bij iemand die naar eigen zeggen 'een veilige chauffeur' is. Klopt: geen druppel alcohol aangeraakt die avond, nergens te snel rijden, maar ook nergens maar 1 per uur trager gaan rijden bij het naderen van een voorrang van rechts... ![]() Volgende keer rij ik wel weer zelf. Laatst gewijzigd door SMI94 : 12 december 2014 om 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.603
|
![]() Citaat:
Iemand die een voetganger aanrijdt op een zebrapad reed ook te snel aan 2 kmh, want hij reed geen 0 kmh. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.603
|
![]() Citaat:
Geef toch de weg met het meeste verkeer absolute voorrang, gebruik die tellussen nu eens op zulke wegen. In Belziek geven ze zelfs doodlopende wegen waar op het einde één huis staat VVR op wegen waar zwaar verkeer ttz ook bussen rijden aan 70 kmh. En ze durven dat om de 500 m herhalen... ![]() Voorbeelden in het buitenland genoeg want in de meeste landen die ik ken bestaan die belachelijke VVR buiten de bebouwde kom niet. Die snelheidsremmende gedachte (waarom zo dwaas als het niet werkt ? waarom voorrang misbruiken, als er veel veiligere voorrangsborden bestaan ?), dit kan alleen maar in IQ < 70-landen bestaan. UK is niet voor niets het veiligste land van Europa, want daar is elke weg ook derdeklaswegen in niemandsland geregeld met voorrangsborden en duidelijke dubbele wegmarkeringen op de rijbaan. Zelfs in de bebouwde kom heeft UK geen VVR, en is alles door verkeerstekens geregeld (incl rotondes, verkeerslichten enz...) Ierland gebruikt wel voorrang van rechts maar niet aan T-kruispunten daar heeft de rechtdoorgaande weg steeds voorrang op het verkeer dat sowieso quasi moet stoppen om te kijken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 12 december 2014 om 15:59. |
|
![]() |
![]() |