Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2014, 18:16   #1
Allesstroomt
Gouverneur

Allesstroomt's schermafbeelding

Standaard mijn nieuwe kip is stuk

Ik heb vorige maand een legkip gekocht om mijn afval te verminderen. Nu legt ze wel maar nooit in het doosje. Erger nog. Soms doet ze er haar gevoeg in en moet ik eieren kopen om terug een rein doosje te hebben. De marktkramer waarvan ik de kip heb gekocht weigert de kip terug te nemen en een goede te geven. Normaal verplicht de Belgische staat twee jaar garantie. De kip is duidelijk stuk of verkeerd gedresseerd. Elke normale kippenkoper verwacht van een volwassen kip toch dat het beestje gedresseerd is en weet dat ze de eitjes op de juiste plaats moet leggen. Men koopt toch ook geen volwassen kat die op de mat kakt en dan het tapijt kapot trekt. Hoe moet ik dit verder aanpakken ?
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Allesstroomt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 18:32   #2
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De fabrikant heeft mij in een soortgelijk geval laten weten dat de klant altijd eerst de handleiding van de aangekochte kip moet doornemen, en zich online moet registreren voordat de garantie actief kan worden. Verder moet de klant die meent klachten te hebben steeds de kip in de originele verpakking terugbrengen, samen met een kopie van het kasticket.
Vervolgens zal de fabrikant de kip grondig nakijken, en binnen een redelijke termijn (max 4 weken) de klant schriftelijk inlichten of binnen de voorwaarden van de garantie de aanspraak terecht is. In gebeurlijk geval mag de klant dan een nieuwe kip (gratis) afhalen in het centrale depot van de producent, tegen ondertekening van kwijting.
Verder is er geen schadeloosstelling voor gebruiksderving van de kip voorzien, en kan de producent niet instaan voor immateriële gevolgschade van het tijdelijk ontbreken van de kip.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 18:33   #3
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Is het een plastieken dooske of een van karton? Volgens mij hebt gij u in het zak laten zetten. Gij hebt precies een soepkip i.p.v. een legkip.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 18:44   #4
Allesstroomt
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De fabrikant heeft mij in een soortgelijk geval laten weten dat de klant altijd eerst de handleiding van de aangekochte kip moet doornemen, en zich online moet registreren voordat de garantie actief kan worden. Verder moet de klant die meent klachten te hebben steeds de kip in de originele verpakking terugbrengen, samen met een kopie van het kasticket.
Vervolgens zal de fabrikant de kip grondig nakijken, en binnen een redelijke termijn (max 4 weken) de klant schriftelijk inlichten of binnen de voorwaarden van de garantie de aanspraak terecht is. In gebeurlijk geval mag de klant dan een nieuwe kip (gratis) afhalen in het centrale depot van de producent, tegen ondertekening van kwijting.
Verder is er geen schadeloosstelling voor gebruiksderving van de kip voorzien, en kan de producent niet instaan voor immateriële gevolgschade van het tijdelijk ontbreken van de kip.

Ik heb de kip gekocht zonder verpakking op de markt en er ook geen ticket bij gekregen. Ik heb daar toen niet bij stil gestaan maar vermoedelijk dus in het zwart. De verkoper loopt al rood aan als ik nog maar langs zijn kraam passeer en weigert me nog te woord te staan. Ik heb dus geen flauw idee wie de fabrikant is. Bestaat er geen ombudsman voor kiekens ?
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek

"De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats.
Oud 10 december 2014, 18:45   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Waarschijnlijk ben je er zo één die meteen een doosje van 12 onder haar gat steekt.

Mensen, mensenlief toch.

Snapt ge dan niet dat zo'n kiekske prestatieangst heeft op die manier?

Ik zeg altijd: Mensen, zeg ik dan, probeert het eerst met zo'n plastieken dooske van vier van den Delheis.

Dat schuurt zo niet als karton, en dan heeft die kiek niet zo'n schrik.

's Avonds voor het stok gaan een beetje whiskey onder het water mengen, is ook ne goeie.

Allé: chanceke en de kost héè!
Oud 10 december 2014, 18:46   #6
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt Bekijk bericht
Ik heb de kip gekocht zonder verpakking op de markt en er ook geen ticket bij gekregen. Ik heb daar toen niet bij stil gestaan maar vermoedelijk dus in het zwart. De verkoper loopt al rood aan als ik nog maar langs zijn kraam passeer en weigert me nog te woord te staan. Ik heb dus geen flauw idee wie de fabrikant is. Bestaat er geen ombudsman voor kiekens ?
Voka of Unizo.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 18:46   #7
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Dat hebde dus niet met containerparkkippen hé, die zijn tenminste goed opgevoed en kennen hunne stiel...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 18:48   #8
Allesstroomt
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Is het een plastieken dooske of een van karton? Volgens mij hebt gij u in het zak laten zetten. Gij hebt precies een soepkip i.p.v. een legkip.
Zo'n plastieken. Als er een ei breekt kan ik het nog afwassen. En de kipt legt wel degelijk eieren, alleen niet op de voorziene plaats, en geen soep. Dus het is wel degelijk een legkip. Mijn kat lijkt soms een soepkip. Wat daar allemaal uitkomt. Dat is een verhaal apart. Maar daarop is de garantie al lang verlopen dus dat doet er niet meer toe.

Laatst gewijzigd door Allesstroomt : 10 december 2014 om 18:48.
Oud 10 december 2014, 18:48   #9
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bestaat er geen ombudsman voor kiekens ?
Ik denk dat er op dit forum wel iemand daar antwoord op kan geven...
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 19:01   #10
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan vrees ik dat je medeplichtig bent aan meerdere misdrijven...
-handel in het zwart
-pluimvee kopen bij een handelaar zonder agregatie
-overtreding van het verbod van verkoop van dieren in ambulante handel
-geen attesten van vaccinatie
-overtreding van de wet op dierenwelzijn
-was de verkoper in regel met BTW, vestigingswet, leurderskaart ?

Mijn advies voor jou : laat de ombudsman erbuiten en accepteer je verlies. Beter één mislukte kip in de hand dan een huiszoeking, gerechtelijk onderzoek en hoogst waarschijnlijk gevangenisstraf.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 19:09   #11
Allesstroomt
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dan vrees ik dat je medeplichtig bent aan meerdere misdrijven...
-handel in het zwart
-pluimvee kopen bij een handelaar zonder agregatie
-overtreding van het verbod van verkoop van dieren in ambulante handel
-geen attesten van vaccinatie
-overtreding van de wet op dierenwelzijn
-was de verkoper in regel met BTW, vestigingswet, leurderskaart ?

Mijn advies voor jou : laat de ombudsman erbuiten en accepteer je verlies. Beter één mislukte kip in de hand dan een huiszoeking, gerechtelijk onderzoek en hoogst waarschijnlijk gevangenisstraf.
Goh. Goed dat je me inlicht en dit forum anoniem is of ik had misschien nog iets aan de hand. Je hebt gelijk. Ik maak er soep van en koop een nieuwe bij een geagregeerde verkoper. Een mens zou zo verdomme door onwetendheid nog in zijn ongeluk lopen. Gelukkig bestaan er incognito allround ombodslui die mensen helpen op fora als dit. Bedankt hoor.

Modderator op deze draad mag een slotje. Mijn ei is gelegd en uitgebroed.

Oud 10 december 2014, 19:17   #12
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

volgens mij hebben ze je in het zak gezet en een oud kieken verkocht.

het enige wat je hiermee nog kan doen is de kop eraf en bouillon van trekken
Oud 10 december 2014, 19:19   #13
Allesstroomt
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarschijnlijk ben je er zo één die meteen een doosje van 12 onder haar gat steekt.

Mensen, mensenlief toch.

Snapt ge dan niet dat zo'n kiekske prestatieangst heeft op die manier?

Ik zeg altijd: Mensen, zeg ik dan, probeert het eerst met zo'n plastieken dooske van vier van den Delheis.

Dat schuurt zo niet als karton, en dan heeft die kiek niet zo'n schrik.

's Avonds voor het stok gaan een beetje whiskey onder het water mengen, is ook ne goeie.

Allé: chanceke en de kost héè!

Het wordt tijd dat Europa stopt met zeveren over genetische manipulatie. Vroeger kostte een ei 5 frank. Nu 15. Een kip die 12 eieren per dag legt zou de prijs een beetje broodnodig drukken.
En neen, mijn kip was geen stresskonijn. Die burn out was van iets anders. Ik gebruik een plastiekje voor 4 eieren. De eerste week heb ik zelfs geprobeerd met een dopkopje in de hoop van een superverse zacht gekookte eitje te hebben maar de kip stond niet heet genoeg. Toen heb ik iets geprobeerd met de burnout als gevolg maar het ligt niet daaraan dat ze nooit in het doosje gelegd heeft. Ze moet enkel zo hard niet meer drukken nu heb ik de indruk. Ze kakelt toch minder wanneer ze legt maar het is niet zo dat ze het ei verliest onderweg naar het doosje. Neen. Zo is dat niet.

Oud 10 december 2014, 19:22   #14
Allesstroomt
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
volgens mij hebben ze je in het zak gezet en een oud kieken verkocht.

het enige wat je hiermee nog kan doen is de kop eraf en bouillon van trekken
Wie is dat naast Stijn Meuris ?
En zou Stijn MEUHris zich niet beter in een koe verkleden.

Oud 10 december 2014, 19:24   #15
Allesstroomt
Gouverneur

Standaard

Ik heb ondertussen besloten een kloek te kopen met kuikentjes zodat ik de kuikentjes zelf kan dresseren in het juist eieren leggen.
Nu ben ik dus op zoek naar een mooie goede kloek. Een kloek die paard staat.

Oud 10 december 2014, 19:42   #16
Stoute Jos
Banneling

Standaard

Ge moet doen zoals ge met uw vrouw doet: er eens goed op slaan als ze hun werk niet doen.
Stoute Jos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 20:15   #17
Wapper

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ondertussen besloten een kloek te kopen met kuikentjes zodat ik de kuikentjes zelf kan dresseren in het juist eieren leggen.
Nu ben ik dus op zoek naar een mooie goede kloek. Een kloek die paard staat.
De Rosse Mechelkoekoek varieteit is zeker de beste, kloeker gaat ge ze niet vinden!

Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 20:16   #18
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

De volgende keer geen kip in een zak kopen, hé
Oud 10 december 2014, 20:17   #19
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Oud 10 december 2014, 20:17   #20
Stoute Jos
Banneling

Standaard

Ben je zeker dat het geen Waalse haan was?
Die hebben 2 linker poten, en zijn niet gewoon van veel te werken.
Stoute Jos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be