![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 21 september 2004
Locatie: Limburg allein
Berichten: 1.568
|
![]() Die uitvlucht van 'De Walen hebben ons vroeger geholpen toen Vlaanderen arm was', is een grove leugen:
De Belgische factuur KNACK 29-09-2004 Pag. 3 Nadat eind vorige week het DHL-overleg voor de duur van het weekeinde werd opgeschort, zei een van de Vlaamse onderhandelaars: 'Eigenlijk zitten we gewoon te wachten tot het koerierbedrijf zelf aankondigt dat niet Brussel maar Leipzig de Europese hub wordt.' Nog geen 24 uur later verloste DHL-directeur Peter E. Kruse de federale, Vlaamse en Brusselse bewindvoerders uit hun lijden: 'Zaventem wordt niet het Europese knooppunt van het koerierbedrijf.' Het was de krant De Tijd die haar zaterdageditie met het bericht opende. Maar eigenlijk had de Duitse minister Otto Schily vorige week al in een populaire Duitse praatshow te verstaan gegeven dat bij Deutsche Post, de hoofdaandeelhouder van DHL, de beslissing al was gevallen: het zou Leipzig worden. Premier Guy Verhofstadt heeft de discrete beloften die de vorige regering aan DHL had gedaan dus niet kunnen inlossen. En bijgevolg trekt het koerierbedrijf, dat al enkele weken op weinig subtiele wijze de Duitse en de Belgische regering tegen elkaar uitspeelde, zijn conclusies. DHL blijft dan wel aanwezig in Zaventem, zij het alleen met haar regionale, op de Benelux gerichte verdeelcentrum. Maar de duizenden jobs die de premier enkele weken geleden nog in het vooruitzicht stelde, zijn niet voor meteen. De federale regering heeft nooit openbaar gemaakt wat onder de vorige meerderheid met DHL werd afgesproken. Dat heeft de onderhandelingen maar vooral ook de confrontatie tussen de Vlaamse en Brusselse regering nodeloos op de spits gedreven. Zondagavond dan richtte premier Verhofstadt nog een pathetische oproep tot de Vlaamse en Brusselse deelregeringen om meer federale loyaliteit. Maar die oproep kwam royaal laat, na een week waarin de premier zelf de regionale regeringen als ondergeschikte besturen had behandeld en zijn partijgenote Fientje Moerman had opgedragen de consensus binnen de Vlaamse regering te ondermijnen. Een opmerkelijke demarche, want tachtig procent van de DHL-factuur is voor de Vlaamse Gemeenschap. Ruim vier jaar heeft Paars de communautaire meningsverschillen onder de mat geveegd. Het DHL-dossier heeft de communautaire tweedracht in het land in het volle licht gezet. En dit keer is het hoge woord gevallen: de solidariteitsstromen van Vlaanderen naar Brussel en Wallonië. Wie in het verleden over de financiële transfers van Vlaanderen naar Wallonië begon, werd door weldenkend Vlaanderen al snel in separatistische, om niet te zeggen extreem-rechtse hoek geduwd. Dat het dit keer een socialist is, Steve Stevaert, die de solidariteit van Vlaanderen, in dit geval met Brussel, ter discussie stelt, is tekenend voor de heersende malaise. Politiek correct België dicteert al langer dat Vlamingen solidair moeten zijn met Wallonië en Brussel, kortom met onze Franstalige medeburgers, omdat die in een niet eens zo ver verleden solidair waren met de Vlamingen, en op die manier de opbouw, zeg maar de rijkdom van deze regio hebben bevorderd. In de Wetstraat weten ze dat die bewering geen steek houdt. Professor emeritus Juul Hannes van de Rijksuniversiteit Gent en van de Vrije Universiteit Brussel, een liberaal die bezwaarlijk als een communautaire rouwdouw kan worden bestempeld, heeft aangetoond dat de geldstromen naar Vlaanderen nooit hebben bestaan. Hannes berekende aan de hand van officiële cijfers dat, als gevolg van fiscale scheeftrekkingen, de Vlamingen al sinds de onafhankelijkheid in 1830 opdraaien voor de Belgische factuur. Zelfs in het midden van de 19e eeuw, wanneer in West- en Oost-Vlaanderen honger werd geleden, betaalde Vlaanderen meer belastingen dan het zoveel rijkere, want industrieel ontwikkelde Wallonië. De Vlaamse politici die het moeten weten, kennen die cijfers - Juul Hannes is immers geen onbekende voor de VLD-top. De katholieke universiteit van Louvain-la-Neuve vroeg ooit de cijfers op voor controle, maar gaf sindsdien geen krimp meer. Het studiewerk van Hannes geeft zelfs aan hoe de Belgische staatsschuld tot stand is gekomen. Die is, zei Hannes enkele weken geleden in ons zusterblad Trends , voor ongeveer veertig procent het gevolg van de kunstmatige manier waarop de Waalse steenkool- en staalnijverheid in leven werden gehouden. Volgens een raming van Hannes stroomde vijfenzeventig procent van de huidige staatsschuld naar het Franstalige landsdeel. De afbouw van de steun voor kolen en staal betekende trouwens het einde van de Belgische, door de Franstalige haute finance gecontroleerde holdings die Wallonië tot op het merg leegzogen. Door hun onverzettelijkheid hebben de Brusselaars ervoor gezorgd dat de komende weken en maanden een aantal facturen eindelijk op tafel worden gelegd. Of de Brusselaars die historische verdienste ook zullen opeisen, valt te betwijfelen. © 2004 Roularta Media Group NV Waalse vrienden het is tijd om te scheiden |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 21 september 2004
Locatie: Limburg allein
Berichten: 1.568
|
![]() Als we de ideeën van GM10 na het lezen van bovenstaande feiten doortrekken, dienen wij na al onze investeringen in Walloniê ook wat terug te krijgen;
WANT : 'VOOR WAT HOORT WAT!!' Ik stel voor dat we de regio van Komen en Moeskroen terugeisen en een bzuidelijke buffer rond Voeren inrichten. (natuurlijke na zuivering) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
|
![]() Och, dat voddentijdschrift...
sinds de Frans dood is is het niets meer waard.... ik lees die zever niet meer... 't is een ei zo na VB propagandavodje papier geworden... wie daar nog geld aan geeft is kompleet onnozel....
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
Geregistreerd: 21 september 2004
Locatie: Limburg allein
Berichten: 1.568
|
![]() Citaat:
Knack geeft enkel weer wat Professor emeritus Juul Hannes van de Rijksuniversiteit Gent en van de Vrije Universiteit Brussel onderzocht heeft. De RUG beschuldigen van VB propaganda??? Het tegenovergestelde zeker? Dus aan de kaak stellen dat er geen transfers van zuid naar noord zijn geweest is volgens jou VB propaganda???? ja daaaaaaaag Blijf jij maar in je Euregio-fata morgana dromen. Het zou misschien nog een kans maken als je het Waalse deel eraf zou laten en je meer richting Oosten (lees Nederlands Limburg en Ruhrgebied) zou richten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
|
![]() Prof Hannes ook ne Vlaams Blokker, Steenbok ?
Ne Liberaal is het steenblok, ne VLD-er is het.
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
2. Leg mij nu EINDELIJK eens uit wat het voordeel is van 1 miljoen mensen EXTRA wakker te houden. Als het "in de plaats van" was, zou je nog kunnen denken dat Vlaanderen met een superioriteitscomplex zit, maar dit is erger. Dit is pure nijd en haat tegenover Brussel, het Brussel dat Vlaanderen voorziet in honderdduizenden jobs en duizende grote bedrijven naar Belgie lokte.
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 31 mei 2004
Berichten: 733
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
Geregistreerd: 21 september 2004
Locatie: Limburg allein
Berichten: 1.568
|
![]() Citaat:
Ik zou eens willen zien wat er met Brussel gebeurd indien al onze ambtenaren en Vlaamse bedrijven daar wegtrekken en er geen huur en andere lasten meer op de gebouwen wordt betaald? Om nog maar te zwijgen van de vele horecazaken die failliet gaan... Ik heb 2 jaar in Brussel-centrum gewoond (ben blij dat ik daar weg ben, verdomme), ik had last van geluidsoverlast van de tram, het wegverkeer, straatjongeren, maar een vliegtuig, dat heb ik nooit gehoord hoor..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
Geregistreerd: 21 september 2004
Locatie: Limburg allein
Berichten: 1.568
|
![]() Citaat:
Om de simpele reden dat het gewoon zo is!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
|
![]() Ik denk dat die Hannes studies eerder slecht zijn voor gm10 omdat ze de Belgische Vérité tegenspreken....
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
![]() Ik vraag mij trouwens af waar gm10 die 1 miljoen vandaan haalt.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
natuurlijk is het stadslawaai soms irritant, maar je kan niet alles tegelijk hebben die 100.000den jobs in brussel voorziet vlaanderen helemaal niet zelf anders zou men die wel in vlaanderen houden
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
1. gemiddelden, geen standaardafwijkingen 2. 0.0 demografische informatie jullie gaven: 1. vooroordelen 2. verwijten nuff said
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Moest je eens in Europa gaan reizen en langere tijd verblijven dan u jaarlijkse twee weken benidorm, dan zou je wel gaan beseffen dat Vlaanderen één van de regio's in Europa is waar op cultureel gebied het meest te beleven valt, nationaal en internationaal, en dat we het meest progressiefst zijn in Europa op deze vlakken. Het getuigt van bekrompenheid en minderwaardigheidscomplexen om het bovenstaande te zeggen.
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
Geregistreerd: 23 september 2004
Berichten: 413
|
![]() Bedenkingen:
Bedenkingen bij de transfers In 2001 reeds verscheen er in de het kwartaalblad “Secessie” (2001, nr 2, p. 25-37) een studie van Prof. Em. J. Hannes over de “geldstromen” in het 19de eeuwse België. In juli jl. rakelde het blad ‘Trends’ deze studie opnieuw op onder de provocerende titel: “Vlaanderen dokt al sinds 1830 af”. Daarin werden scherpe uitspraken gedaan die er op neerkwamen dat Vlaanderen in feite sedert het ontstaan van de Belgische staat fungeert als een hangmat voor Wallonië en dat het zuiden nooit solidair geweest is met het noorden. Deze bijdrage bestaat uit twee delen. Allereerst worden de beweringen van de Heer Hannes weerlegd. Vervolgens volgen er een aantal algemene beschouwingen over de hedendaagse transfers. §1 Inleiding Alvorens de studie van Hannes te nuanceren en te weerleggen deze algemene opmerking: ondergetekende is het oneens met de beweringen van Prof. Hannes en ongetwijfeld zal Prof. Hannes het niet eens zijn met onze bevindingen. In feite maakt dat niet veel, om niet te zeggen niets uit omdat het aan het wezen van de zaak niets verandert. Wij zijn, voor alle duidelijkheid, géén aanhangers van wat Prof. Hannes het “officiële” Franstalige verhaal noemt aangaande de transfers. Dit verhaal stelt dat er 100 jaar (of meer) “transfers” waren van Zuid naar Noord en dat de Nederlandstaligen derhalve nu “uit dankbaarheid” ook maar solidair moeten zijn. Zulke bewering is onzin omwille van twee redenen. Allereerst omdat het niet bewezen is dat transfers inderdaad zo lang in die richting vloeiden en ten tweede omdat solidariteit er �*ltijd moet zijn, los van historische revendicaties. Wat ons meteen bij de kern van de zaak brengt: of Vlaanderen nu al dan niet fiscaal benadeeld werd in het verleden is misschien voer voor historici, maar zegt niets over het feit of men vandaag al dan niet solidair moet zijn. §2 Een kritische blik op de studie van Prof. Hannes De studie van Hannes valt echter op velerlei punten te nuanceren. En dat is nog zeer zacht uitgedrukt. Laten we eerst het onderwerp even bekijken. De auteur onderzoekt de welvaartsverdeling in België en de “geldstromen” in de periode van 1830-1910. Als instrumenten gebruikt hij de personele belasting, de betalingsbasis, de erfenisrechten en de patentbelasting. Een belangrijke, eerste vaststelling is dat het economisch betoog ideologisch gekleurd is. De auteur onderzoekt immers niet de provinciale rekeningen (nochtans de basis van het gebruikte cijfermateriaal) maar wel een regionale optelsom. Immers, Hannes gebruikt als grond van zijn betoog de vergelijking tussen “Vlaanderen” (lees: West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg) en “Wallonië” (lees: Henegouwen, Namen, Luxemburg en Luik). Van Brabant is er soms, maar niet altijd, sprake. Nochtans wijst de auteur zelf meermaals op de interessante en belangrijke verschillen tussen de provincies. In de 19de eeuw was er geen sprake van een politieke tweedeling tussen Vlaanderen en Wallonië. De Vlaamse Beweging was vòòr 1914 louter cultuurgebonden en helemaal niet anti-Belgisch, integendeel. De nationalistische benaderingswijze van Hannes is dus een post factum implementatie van een 21ste-eeuws politiek denkbeeld op het verleden en is daarom een zeer twijfelachtige methode. Wat wordt er nu zoal vastgesteld? De auteur stelt vast dat de vier Vlaamse provincies in de 80 jaar na de Belgische onafhankelijkheid 44.1% van de belastingen inbrachten. (tov. 44% van het totale bevolkingsaandeel). In ‘Wallonië’ was dit bedrag slechts 30% (tov. 38.2% van de bevolking). Dit wordt door hem aangevoeld als een anomalie of zelfs een (latente) onrechtvaardigheid. Maar wat hij er niet expliciet bijvertelt is dat waar “Wallonië” in verhouding tot Vlaanderen slechts 78.4% belastingen betaalde, het Brabants aandeel in de totale belastingen liefst 47% te hoog lag tegenover “Vlaanderen” (met een bevolkingsaandeel van 17.7% bracht de provincie 26% in de schatkist). Gezien de simplistische redenering van de auteur dat “België zal barsten wanneer de Franstaligen één eurocent moeten betalen aan de Vlamingen” kan men zich dus gerust afvragen wanneer “Vlaanderen” gaat barsten. Zo wees Luc Standaert in HBVL (25.08, opinie ‘geflitst’) er terecht op waarom er in West-Vlaanderen twee keer en in Antwerpen zelfs drie keer zo veel flitspalen staan als in Limburg. Hebben deze provincies dan bij de herverdeling van de gelden uit boetes ook recht op een voorkeursbehandeling? Dat “Vlaanderen” in de periode 1840-1850 relatief meer personele belasting betaalde dan “Wallonië” is trouwens normaal, gezien de brede laag van burgerij en middenstand in het Noorden. Iets waar de auteur trouwens zelf op wijst. Dat “Vlaanderen” ook tijdens de hongercrisis relatief meer bleef betalen dan het zuiden verklaart de auteur eveneens zelf. De oorzaak zou volgens hem onder meer liggen bij een slechte fiscale wetgeving, in de Nederlandse periode definitief vastgelegd. Zo werden in de betalingsbasis componenten van uiterliijke welstand als “deuren en vensters” berekend per graad van bevolkingsdichtheid. Deze lag in “Vlaanderen”, zo blijkt, hoger. Daardoor bleef de nijverheid in het zuiden onderbelast terwijl het agrarische “Vlaanderen” –grond was in het Ancien Régime nog veel meer een status- en machtssymbool dan op het einde van de 19de eeuw- relatief overbelast werd. Voorts mag niet vergeten worden dat kroostrijke gezinnen in de 19de eeuw helemaal geen vorm van fiscale bescherming genoten, zoals dat vandaag wel het geval is. Gezien deze relatief méér voorkwamen in het noorden, valt een onevenwicht in de belastingsinning hieruit gedeeltelijk te verklaren. “Vlaanderen” bestond trouwens niet alleen uit kleine landbouwers. Vaak waren de gronden tot vlak voor WO I in de handen van grote hereboeren. Geen wonder dus dat het aantal cijnskiezers in 1870 voor 66% uit het noorden van België afkomstig was. Onderzoek heeft overigens aangetoond dat er tot omstreeks 1875 méér edellieden (machtsbasis: grootgrondezit) dan burgers zich kandidaat stelden voor verkiesbaarheid in de Senaat. Gedurende 50% van het door de auteur onderzochte tijdsbestand bleef grondbezit dus zeer belangrijk, en ook daarna was het minstens tot 1919 (invoering Alg. Enk. Stemrecht voor mannen) een belangrijke machtsbasis. Gronden werden dus (deels terecht) zwaar belast. In het meest agrarische gebied groeide trouwens de welvaart vanaf 1880 het meest. Dat dit in “Vlaanderen en Brabant” gebeurde geeft de auteur ook toe. Hij suggereert dat het onrechtvaardig was dat “Vlaanderen” toen evenveel betaalde dan “de vier Waalse provincies” samen. Dat Brabant, bij vergelijking, 75% betaalde van het “Vlaamse” aandeel schijnt hij dan weer normaal te vinden. Kortom, de aangehaalde “verschillen” zijn zeer relatief. De auteur merkt trouwens in zijn besluit op dat er ook grote inter- en zelfs intraprovinciale verschillen bestonden. De vraag is natuurlijk wat de waarde is van een ‘Vlaams’ cijfer. Wanneer bijvoorbeeld bij “onbelaste huizen” dit cijfer ligt op 62.9% voor Limburg en 40.3% voor West-Vlaanderen is er al niet meer veel sprake van ‘Vlaamse eenvormigheid’. Dit euvel in de berekenigsmethode komt overigens steeds opnieuw voor: bij de patentbelasting – ook hier was Brabant meer “overbelast” dan “Vlaanderen”-, de betalingsbasis, de erfenisrechten enz. Wat de erfenisrechten betreft geeft de auteur zelf toe dat zijn bewijsvorming niet sluitend is. Trouwens, wanneer bepaalde gebieden “te veel” betaalden betekent dit niét dat al het geld automatisch stroomde naar andere gebieden. De opbouw van de Sociale Zekerheid, en dus van transfers, dateert immers pas van 1944 (sociaal pact). Het geld en de overschotten vloeiden voordien gewoon naar Brussel, naar de centrale Staat. Van daaruit werden investeringen gedaan, niet alleen in de steenkoolmijnen maar ook naar het noorden. De Scheldetol werd afgekocht in 1863, de Antwerpse haven werd de grootste van Europa en wegen en spoorwegen verbonden weldra alle Belgische, en niet in het minst de Vlaamse, steden. Gezien de industrie in het Zuiden exportgericht was en zeker naar het einde van de 19de eeuw steeds meer over zee verliep, profiteerden ook de Noordelijke havens (Antwerpen, Gent, Zeebrugge) van haar expansie. De overheid heeft deze ontwikkeling overigens ook gesteund. Onterecht dus is de bewering dat het geld nutteloos is besteed. Integendeel, de welvaart van het huidige Vlaamse gewest is te danken aan de investeringen van het unitaire België. In de 19de eeuw was, we citeren de auteur, “de bril van de ambtenaren niet communautair misvormd”. De heer Hannes geeft dus zélf toe dat er van een systematische benadeling van Vlaanderen geen sprake kon zijn. De belastingheffing in de 19e eeuw was van een totaal andere orde dan deze in de 21e eeuw. Ze was erg bescheiden en steunde vooral op zichtbare grondslagen, zoals onroerende eigendommen en transport van goederen. De fiscus organiseerde geen solidariteit via inkomenstransfers. De arme bevolking betaalde geen inkomstenbelasting maar droeg "in natura" bij aan de werking van de staat, namelijk door de legerdienst. De bezittende klasse betaalde haar bijdrage in de vorm van belastingen. Het cijnskiesstelsel leidde er toe dat fraudeurs eerder te veel belasting wilden betalen, speciaal om te mogen deelnemen aan de verkiezingen en om bij de politieke elite te kunnen horen. De vergelijking van Hannes heeft dus geen zin. Prof. Hannes heeft wel gelijk daar waar hij zegt dat de Waalse industriële winsten in die tijd niet of nauwelijks belast werden. Dit systeem dat we vandaag als zeer vreemd beschouwen kaderde in de opbouw van de liberale burgerlijke staat in de 19de eeuw die het kader schiep voor vrij ondernemerschap (laissez-faire, laisser-passer). De toenmalige rijkdom van het Zuiden blijkt inderdaad niet uit de belastingstatistieken. De vennootschapsbelasting op boekhoudkundige winsten als tak van de inkomstenbelasting bestond immers nog niet. Maar zelfs sinds het invoeren van de vennootschapsbelasting hebben noch de Waalse industrie, noch de Congo-kolonie, noch de Antwerpse scheepvaart en (latere) havenindustrie wezenlijk belastingen bijgedragen, ten minste niet rechtstreeks. Wel droegen handel en industrie sinds 1944 meer en meer onrechtstreeks bij in die zin dat het accent van de belastbare basis geleidelijk verschoof van eigendom en omzet naar de tewerkstelling. Daar waar er werk is worden er tegenwoordig belastingen en socialezekerheidsbijdragen betaald. Over de verschillen in belastingsspreiding kan dus geredetwist worden. Een niet onbelangrijke (recompenserende) loontransfer bestond trouwens van Zuid naar Noord hetgeen Hannes ook zegt. Sommigen zoals Hannes zien in dit alles een slechte wetgeving, anderen – waaronder ondergetekende- zien het als een combinatie van dit element en de verschillende sociale structuren, en verdeling van gronden, per provincie wel te verstaan. Maar een tweeledigheid ontwaren (met de onderliggende stelling van een ‘Waals complot’ dat tot vandaag doorloopt) is onmogelijk. Vlaanderen werd nooit systematisch benadeeld door het zuiden. Integendeel, binnen België groeide Vlaanderen in de 20ste eeuw uit tot de rijkste regio ter wereld. Het valt trouwens bijzonder merkwaardig te noemen dat de auteur zélf toegeeft dat er in de 19de eeuw van een communautaire misvormde bril bij de ambtenaren geen sprake kon zijn, terwijl hij toch laat uitschijnen dat “Vlaanderen” al sinds 1830 afdokt. §3 De geldstromen vandaag De geldstromen zijn een belangrijke component binnen het hedendaags nationalistisch betoog. Zoals we reeds zagen kunnen er uit het verleden geen conclusies getrokken worden, maar het verwijzen naar de 19de eeuw kadert wel in de “nationbuilding” van een Vlaanderen dat steeds uitgebuit werd (wordt) door het zuiden. Hoe zit het nu met de geldstromen en vooral met hun politieke betekenis? Reeds voor de verkiezingen gaven alle Vlaamse partijen aan te opteren voor een staatshervorming die moest leiden tot een gehele of een gedeeltelijke splitsing van de Sociale Zekerheid (kinderbijslagen, gezondheidszorg, niet toevallig ook de eerste eisen van het Vlaams Blok[1]). Die splitsing kadert, zegt men, in “een beter bestuur”, in het verlenen van “meer homogene bevoegdheidspaketten” voor “Vlaanderen” (bedoeld wordt: de Vlaamse Gemeenschap). Vooral de transfers liggen veel Vlaamse partijen zwaar op de maag. Men stelt dat ze onrechtmatig hoog zijn, niet omkeerbaar, ondoorzichtig en niet doeltreffend. Daar valt een en ander op te zeggen. §3.1 Bedenkingen bij de cijfers De hele discussie over de transfers en het (niet-) gelegitimeerde karakter ervan kan op twee niveaus gevoerd worden. Allereerst het feitelijk niveau: zijn de aangehaalde cijfers die een splitsing moeten rechtvaardigen correct, stemmen zij overeen met de werkelijkheid? Zijn (grote) geldstromen aberrant? Op een dieperliggend, structureel niveau kunnen de metabetekenissen de – al dan niet verborgen- politieke agenda van de voorstanders van een splitsing ontleed worden. Partijen als de N-VA stellen dat er ieder jaar een onverantwoorde geldstroom van 5000 euro/jaar per Vlaams gezin naar “Wallonië” vloeit. Allereerst dient hierbij vernoemd te worden wat men niet zegt. Men spreekt over geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië (gemeenschappen of gewesten wordt in het midden gelaten) om steeds opnieuw twee dezelfde, dramatiseerbare entiteiten naast elkaar te zetten. Over het Brussels Gewest of over de Duitstalige Gemeenschap wordt bewust niet gesproken. Nochtans geeft het jongste KBC-rapport aan dat ongeveer 50% van de transfers in de Sociale Zekerheid van het Vlaams Gewest naar het Brussels stromen[2]. Zij die België willen omvormen tot een confederatie of een soevereine Vlaamse republiek nastreven, moeten dus bedenken dat er evenveel geld stroomt in de meest betwiste sector naar het Brussel dat ze sociaal en economisch bij Vlaanderen zien, dan naar het Zuiden. Hierbij dient trouwens meteen opgemerkt te worden dat er in alle landen transfers zijn. Interpersonele solidariteit en herverdeling van de bestaande welvaart behoren tot het wezen van de naoorlogse welvaartsstaat. Er zijn bovendien altijd en overal (geïnstitutionaliseerde) transfers geweest – of toch zeker sedert het ontstaan der natiestaten- en deze zijn dus in se volkomen normaal. Deze hebben echter pas hun huidige aard gekregen tijdens de opbouw van de naoorlogse welvaarstaat met haar uitgebreid sociaal vangnet. Bovendien zijn er ook geldstromen tussen rijkere steden en het armere platteland, tussen provincies, arrondissementen, binnen het Vlaams Gewest (tussen het rijkere Vlaams-Brabant en de minder welvarende Westhoek) en binnen het Waals Gewest. Het VBO acht overigens de geldstromen in België minder omvangrijk dan die tussen Ile-de-France en de rest van Frankrijk, tussen West- en Oost-Duitsland (die liefst drie keer zo hoog liggen [1]- maar niemand die daar pleit voor afscheiding) en die tussen Engeland en Wales. Ook binnen de E.U. zijn er transfers, deze hebben bijgedragen tot de economische heropleving van Spanje en Griekenland in de jaren 80. Vandaag toont de E.U. haar solidariteit met armere, Oost-Europese landen door deze op te nemen in de Unie. Transfers bestaan hoe dan ook in alle richtingen, tussen jong en oud, van Belgen naar allochtonen en tussen arm en rijk. De cijfers die men aanhaalt in de berekening van de transfers in ons land zijn bovendien betwistbaar, wegens – meestal- uitgevoerd door organisaties met nationalistische inslag (VEV,AK-VSZ...). Het cijfermateriaal vertrouwt overigens een grote divergentie. Waar het VB uitkomt op 11,21 miljard euro/jaar[3] komt het VBO in haar studie (2003) uit op 3,38 miljard euro/jaar. Weliswaar gaat het hier om de transfers van het Vlaams Gewest naar het Waalse én naar het Brusselse. Het niet-bestaan van duidelijke cijfers vanwege de overheid en het veelvoud aan mogelijke berekeningswijzen maken uiteraard de meest wilde gissingen mogelijk. Duidelijkheid is hier op zijn plaats. De federale overheid moet transparantie in dit domein vertonen, anders wekt zij slechts de indruk dat ze iets te verbergen heeft en strooit ze koren op de nationalistische molen. Wat niet belet dat het nastreven van “goede rekeningen” tussen bevolkingsgroepen – casu quo Nederlands- en Franstaligen- bij voorbaat tot falen gedoemd is. De rekeningen zullen steeds betwistbaar en aanvechtbaar zijn, altijd zal wel één van de twee spelers zich benadeeld voelen. De fameuze “geldstromen” zijn trouwens niets in vergelijking met andere domeinen waar de Staat geld misloopt. Zo bedraagt de fiscale fraude volgens de VUB 17,5 miljard euro (1999). Daarmee is België een trieste recordloper in Europa. Door de 170 miljard euro die in het buitenland (Luxemburg, Zwitserland) zijn ondergebracht ontloopt de Belgische Staat jaarlijks zo’n 500 miljoen euro/jaar op intresten en dividenden. De fiscale achterstallen bedragen 25 miljard euro/jaar en de gelegaliseerde belastingontduiking zou tegen 2006 oplopen tot ca. 3,35 miljard euro/jaar. Dit bedrag opgeteld ligt vele malen hoger dan de meest “gedurfde” schatting over de transfers. Daarmee hebben we nog niet gesproken over de staatsschuld die volgens de VLD, toch een regeringspartij, zo’n 10.000 miljard (!) oude Belgische franken bedraagt. Toch brult geen enkele Vlaamse Leeuw of kraait geen Waalse Haan daarnaar. Dat Vlaanderen vandaag een rijkere regio vormt dan Wallonië is normaal. Het Noorden heeft (zee)havens en economische attractiepolen (vb. Luchthaven van Zaventem). Het Zuiden heeft die niet, is meer agrarisch, bebost en is de klap toegediend aan de Waalse steenkoolnijverheid aan het eind van de jaren 60 nog steeds niet te boven gekomen. Overigens is de welvaart van het Noorden te danken aan de investeringen van het unitaire België. Het was ooit anders. De befaamde Zweedse staalnijverheid is uit de grond gestampt door Waalse arbeiders die door de Luikenaar Louis de Geer naar daar gehaald werden- in de 17de eeuw. Globaal gezien kampt het Waals Gewest vandaag inderdaad met een structurele achterstand die door het federaliseringsproces eerder aangewakkerd werd en wordt dan weggewerkt. Allereerst heeft de splitsing van de nationale partijen (1965-1978 zonder twijfel misbruiken aangewakkerd. Toen de mijnen in Limburg 20 jaar geleden dicht gingen, leek deze regio zich in een chronische letargie te gaan wentelen. Verspilling kon daar echter geen kans krijgen, omdat de Limburgse beleidsmensen verantwoording moesten afleggen tegenover de Nederlandstalige kiezer. De Franstalige politici ontsnappen aan dit natuurlijk controlemechanisme omdat ze slechts verantwoording moeten afleggen aan de Franstalige kiezer. In het Noorden, vanwaar sommige- maar zoals gezegd niet alle- geldstromen afkomstig zijn is er geen partij verantwoording verschuldigd aan haar electoraat. Onrechten, zoals het feit dat een blindedarmoperatie in het zuiden duurder is dan in het noorden dienen uiteraard aangepakt worden[4]. Het probleem is dat het Belgisch federalisme zo opgevat is dat deze onrechten of misbruiken zeer moeilijk of zelfs niet kunnen bestreden worden. Sedert de creatie van de gewesten in 1980 en hun (financiële) bevoegdheidsuitbreiding achteraf is de solidariteit in ons land wel nog persoonlijk, maar minder en minder structureel te noemen. Zo riskeren de verschillen trouwens alleen maar groter te worden, wat trouwens de wens is van sommigen. Doeltreffende solidariteit impliceert dus meer eenmaking en kan onmogelijk meer splitsingen inhouden. Het welvarende noorden zal trouwens niet altijd welvarend blijven en heeft er alleszins baat bij dat het Zuiden economisch sterk is. Aan een sociaal kerkhof in de achtertuin van het Vlaams Gewest heeft Vlaanderen niets. Als het Noorden zich wil afscheiden om rijker te worden, mogen rijke steden of streken zich dan op hun beurt nog eens van het Vlaams Gewest afscheiden? In Europa bestaan slechts twee taalhomogene staten (Ijsland en Portugal) en in de wereld zijn er 10.000 taalgroepen. Welk een chaos zou volgen mochten al deze staten zich soeverein verklaren en een nationalistische politiek voeren... §3.2 Bedenkingen bij het discours omtrent de transferten Op het niveau van de meta-betekenis van de nationalistische retoriek kan men zich afvragen waarom men het over de geldstromen heeft. Deze transfers dienen een zelfstandige Vlaamse natie (al dan niet in een confederatie) te rechtvaardigen. Dat alle Vlaamse partijen deze belangrijkste eis van het Vlaams Blok min of meer onderschrijven, dat zijzelf wel bestrijden op zijn racisme maar niet in zijn nationalisme, valt zonder meer zorgwekkend te noemen. In een confederatie zou de resterende, Belgische, interpersonele solidariteit vervangen worden door een tussenstaatse waar het recht van de sterkere en rijkere op de zwakkere regio primeert en wederzijdse veto’s de rechtsstaat hebben vervangen. Zo’n samenwerkingsakkoorden bestaan vandaag al in België en kunnen niet door het Parlement gecontroleerd worden. De nationalisten hanteren simplisme en drogredeneringen. Onlangs verklaarde Steve Stevaert dat “een defederalisering van de ziekteverzekering voor méér solidariteit zorgt”. Dat het hier ging om meer solidariteit met het eigen volk, “vergat” zegde hij er niet bij. Vlaanderen, zo heet het, is “de melkkoe van Wallonië”. Maar zijn de verschillen wel van tel? Toen in oktober vorig jaar een studie van de Christelijke Mutualiteiten uitwees dat de medische overconsumptie in het zuiden niet zo groot was dan eerst gedacht repliceerde de N-VA dat “wanneer de transfers door de Franstaligen dan toch gebagatelliseerd worden, er hen geen enkel argument meer tegen een eigen Vlaamse sociale zekerheid rest...”. Met andere woorden: als de transfers (verschillen) te groot zijn moet er gesplitst worden, als ze klein zijn zeker. Op deze simplistische redenering kan men als volgt antwoorden: het is niet omdat transfers hoog liggen dat men niet solidair moet zijn en het is niet omdat transfers laag zijn dat dit een reden vormt tot solidariteit. De grootte speelt geen rol. In een democratie verbinden de burgers zich, als contractanten van de civil society, ertoe om zonder uitzondering des persoons solidair te zijn. Als bepaalde streken economisch achterop lopen moet men trouwens nog méér solidair zijn. De hele vraag over de transfers kan derhalve gereduceerd worden tot een vraag die peilt naar de functie van geldstromen. In bovengaande paragraaf probeerden we de fuctie van de transfers opnieuw te definiëren. §4 Algemeen besluit 1) De grootte van de transfers speelt geen rol. Het is niet omdat de transfers hoog liggen dat we niet meer solidair moeten zijn. Als er veel achteruitstelling, onveiligheid en sociale ongelijkheid in een streek is, dienen andere streken zelfs nog méér solidariteit te betonen. 2) Solidariteit moet niet enkel interpersoneel zijn, maar ook structureel en doelgericht. Dat laatste is door het federaliseringsproces moeilijk, zoniet onmogelijk geworden (bevoegdheidsversnippering in economie). Structurele solidariteit kan zelfs impliceren dat er méér transfers zijn. 3) De historische argumenten (“175 jaar transfers van zuid naar noord”) zijn foutief. Bovendien gaat het niet om wat er zich al dan niet twee eeuwen geleden afspeelde, het gaat om vandaag. Vlaanderen, zegt men soms, is niet te klein om een eigen sociale zekerheid te hebben. Vlaanderen wil wel solidair zijn, zo heet het, maar vrijwillig en niet alleen met Wallonië. Op die eerste vaststelling- geen argument- valt niets aan te merken. Limburg is ook niet te klein om een eigen sociale zekerheid te hebben. Op de tweede kan men antwoorden dat wanneer Vlaanderen enkel vrijwillig solidair wil zijn met Wallonië men zich moet afvragen waarom Antwerpen nog solidair moet zijn met Limburg. Zoals het voorbeeld van de medische overconsumptie aantoont zijn de nationalisten er zelf nog niet uit wat nu precies de reden tot scheidingsgrond inhoudt. Terloops dient hierbij opgemerkt te worden dat het Franstalige patronaat er ook geen baat bij heeft mochten de werknemers er om de haverklap met een doktersbriefje staan. Als “de” Franstaligen het stelsel van sociale zekerheid misbruiken- wat niet bewezen is- zijn diezelfde Franstaligen dus het eerste slachtoffer. Er blijft dus wel de vraag of Vlaanderen tegenwoordig benadeeld wordt, nu het in vergelijking met Wallonië inderdaad netto bijdraagt aan de verzorgingsstaat. Het is niet nodig die bijdrage te ontkennen; ook binnen de Europese Unie zijn netto-bijdragers en netto-genieters precies gekend. Ik meen wel dat in dit debat in ons land een ander onderscheid belangrijker is dan het onderscheid tussen de gewesten en dat is een onderscheid tussen categorieën van belastingbetalers. De hele kwestie is mijns inziens niet zozeer dat Vlaanderen "systematisch" zou benadeeld worden, maar wel dat de loonmassa meer en meer "systematisch" de enige bron van belastingopbrengst wordt. Volgens de laatste statistieken van de OESO bedraagt de belastingdruk op onze loonmassa zo maar even 56% (Duitsland is tweede in de statistiek met 49%). Er zijn dus categorieën van medeburgers die te weinig solidair zijn, waardoor er anderen zijn die inderdaad te veel solidariteit moeten opbrengen. Dat zijn dan vooral de werknemers (en dus ook de werkgevers) in Vlaanderen én Wallonië. De bezittende of vermogende categorieën van belastingplichtigen hebben afgehaakt, in Vlaanderen zowel als in Wallonië, terwijl zij vroeger de voornaamste bijdragen leverden, zoals ook prof. Hannes terecht aanstipt. Onze statistieken leveren bovendien een scheeftrekking op, die op dit ogenblik ten nadele is van Brussel. De belastingcijfers voor Brabant zijn nooit vergelijkbaar geweest met die van de andere provincies. Prof. Hannes ontwijkt, zoals gezegd, het probleem door Brabant gewoon buiten beschouwing te laten, want Brabant (vroeger) en Brussel (nu) kan hij niet in een voor hem gewenste Vlaamse en Waalse component splitsen. Door de concentratie van belastbare elementen in Brussel (ambtenaren, banken, hoofdzetels van bedijven, enz.) liggen de cijfers voor Brussel altijd hoger dan voor de rest van het land. Maar deze concentratie wordt eigenlijk nog onderschat. De personenbelasting van honderduizenden forenzen wordt niet in Brussel geboekt maar in hun eigen gemeente of gewest. Als wij de "internationale" standaarden zouden toepassen (namelijk dat het inkomen verdiend wordt daar waar er gewerkt wordt en daar dus ook de belasting betaald wordt), dan zou Brussel nog beter uit de rekeningen komen op het debet van zowel Vlaanderen als Wallonië. Als zoveel mensen in het ene gewest wonen en in het andere gewest werken, kan men met belastingstatistieken veel kanten op. Wie heeft er recht op hun belasting? Als wij in Sint-Genesius-Rode, Sint-Martens-Laten, Brasschaat en andere villasteden de belasting van de pendelaars zouden wegnemen en overboeken naar de stad, dan zouden wij een heel ander beeld krijgen. Na die correctie zouden Brussel, Antwerpen of Gent solidair lijken met het "arme" omliggende land. De fiscaal "rijke" gemeenten zouden nu Zaventem, Vilvoorde, Beveren of Zelzate heten, want daar wordt er gewerkt. Dat zou natuurlijk ook een vals beeld geven maar dat komt nu eenmaal omdat de echte rijken geen belasting meer betalen. Het besluit zou dus kunnen zijn dat het niet Vlaanderen is dat te veel belasting betaalt, maar alle mensen die werken en ondernemen, ongeacht de plaats waar ze wonen. Helaas maken nationalisten een serene en waardige discussie over de toekomst van onze economie onmogelijk omdat hun economisch vertoog ten dienste staat van politieke doeleinden. Uiteindelijk vallen ze terug op vage noties van “zelfbeschikking der volkeren”. Maar daarmee kan niet aan de Europese eenmaking worden gebouwd. Wat als Duitse politici wekelijks zouden aanklagen hoe groot de verschillen wel zijn tussen hun land en Frankrijk? En nog minder kan zo een mondiaal evenwicht bereikt worden. Artikel 2 van het Verdrag van Rome bepaalt trouwens dat de lidstaten van de Europese Ruimte zich economisch moeten harmoniseren. Wie zelfbeschikking nastreeft vergeet dat een democratie niét bestaat om bestaande verschillen te ontkennen maar om er mee om te gaan. Als iedere mens hetzelfde zou denken was er geen nood aan democratie. De notie van soevereiniteit dient dus noch de economische, noch de Europese belangen. Wie aan de sociale zekerheid tornt, ondergraaft trouwens het hele concept van solidariteit zelf en is, als dusdanig, zoals aangetoond niet alleen geen vriend van de samenhorigheid, maar evenmin van de democratie. Laatst gewijzigd door Bruno232 : 30 september 2004 om 16:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
|
![]() Voor de volledigheid: deze studies werden al gepubliceerd in 'Liberaal Reflex' in 1995.
Dit is geen nationalistisch blad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
Geregistreerd: 23 september 2004
Berichten: 413
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
|
![]() Citaat:
wil je in vlaanderen woon, woon er dan mijn mening: het is er saai Citaat:
neem nu theaterproducties, als die in vlaanderen komen, zijn die vaak al in brussel geweest Citaat:
bekrompenheid, daar wil ik nog inkomen maar minderwaardigheidscomplex van het "volk" dat zichzelf voortdurend prijst om zijn bescheidenheid (oh ironie)? nope
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 30 september 2004 om 16:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
|
![]() [quote]
Citaat:
Inderdaad, het zijn bedenkingen. Het hele stuk gaat slechts uitsluitend over een appreciatie van de nogmaals bevestigde transferten van Noord naar Zuid op de al even onbeholpen wijze als de doordeweekse franskiljon vandaag de dag. Het arsenaal is eerder beperkt. a/ tja maar tussen Oost en West Vlaanderen is er ook verschil b/ solidariteit is niet interregionaal maar interpersoonlijk c/ de stromen zullen ooit wel eens veranderen d/ de strafste (gm10): er zijn geen transferten Deze bedenkingen zijn allemaal schoon en fel katholiek maar hebben door hun meligheid en hun sentimentele drift geen enkele waarde...
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 31 mei 2004
Berichten: 733
|
![]() Citaat:
__________________
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS:AANGENOMEN DOOR DE ALG.VERGADERING V/D VER.NATIES OP 10/12/1948 GOEDKEURING EN PUBLICATIE BELG.STAATSBLAD 31/03/1949: artikel 19 ..eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en uiting van zijn mening, wat het recht insluit niet verontrust te worden omwille van zijn meningen en recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen , inlichtingen en ideeen op te zoeken , te ontvangen en te verspreiden !! |
|
![]() |
![]() |