Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2004, 02:55   #1
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard Marginalisering, de doodsteek voor belgië...

Allen gegroet,

(Ik baseer dit onderwerp op een reactie die ik al eerder losliet in een ander onderwerp, maar vind het van zo'n groot belang dat het best zijn eigen 'hokje' mag krijgen.)

Dit deel van het forum is vaak één van de heetstgebakerde. Opzich niet vreemd natuurlijk, het thema is er één die heel het land raakt (en daarbuiten). Iedereen voert hier natuurlijk zijn eigen strijd, maar grofweg zijn er twee kampen te onderscheiden: Pro-Belgisten versus Pro-Onafhanklijken.

Dat ieder kamp de ander bestookt met argumenten, statistieken, felle betogen en kritische vragen is normaal (en ook heel goed!). Wat ik aan de andere kant een probleem vind is de structurele marginalisering en negering van de 'andere kant'. Argumenten en gevoelens worden simperlweg afgedaan als: ze bestaan niet of jij bent slechts een .... (vult u maar in).

Nou wordt dit natuurlijk door beide kampen gedaan, maar ik richt mij hierbij tot de Belgisten, omdat zij naar mijn inzien hierbij veel hebben te winnen.

Je hoeft geen politicus of socioloog te zijn om te weten dat er seperatistische tendenzen zijn in België. Sterker nog, zelfs buitenlanders, zoals ikzelf, kunnen zien dat het Vlaams Blok maar blijft groeien en dat er bij veel evenementen dikwijls alleen Vlaamse of Waalse vlaggen te zien zijn.
Seperatisme/Onafhanklijkheid leeft dus bij veel mensen. Echter, in plaats van een open en constructief debat zie ik vaak de Belgisten een wellus-nietus spelletje spelen en worden meer dan eens argumenten onder de tafel geschoven of gemarginaliseerd.

Laat ik het maar direct zeggen: Dat zal leiden tot de ondergang van de Belgische bewegingen...

Wanneer bijvoorbeeld het BUB een partij wil zijn voor alle Belgen, zal men ook naar alle Belgen moeten luisteren en hun gevoelens serieus moeten nemen. Wanneer bijvoorbeeld zo veel Vlamingen grote moeite hebben met de transfers of taalkwesties in de rand dan zijn jullie VERPLICHT om in het belang van België en de eengezinsheid die kwesties serieus te nemen.

Het BUB is een partij van alle Belgen voor alle Belgen. Kijk dan niet zo lijdzaam toe hoe een groot deel van jullie Belgen, straks voor het Vlaams Blok kiest of zich anderzijds toelegt op het Vlaams/Waals belang.

De uiteindelijke toekomst van België en Vlaanderen ligt mijn inziens niet bij het kamp die het hardste roept, maar bij het kamp die het best heeft geluisterd..............

Gegroet
Oud 12 oktober 2004, 11:08   #2
Bruno232
Banneling

Bruno232's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echter, in plaats van een open en constructief debat zie ik vaak de Belgisten een wellus-nietus spelletje spelen en worden meer dan eens argumenten onder de tafel geschoven of gemarginaliseerd.
Zoals?
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 11:26   #3
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
Zoals?
De mega-transfers naar de walen,culturele identiteit van de vlamingen,het weigeren van de modale waal om nederlands te praten...

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 11:41   #4
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

En de culturele identiteit van de Belgen?

Kan u eens bewijzen dat de Franstaligen geen Nederlands WILLEN leren?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 12:11   #5
snoodaard
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1

Ze krijgen evenveel nl op school als de vlamingen frans.
Hoe komt het dan dat een waal die bij mij op het werk aankomt altijd in het frans brabbelt?als je nl terugpraat krijg je een kregelig comprend pas terug.Mijn vrouw werkt in een Aldi-distributiecentrum als een filiaal uit wallonie belt is dit in het frans het centrum ligt nochtans in Roeselare.Wanneer naar een waals filiaal getelefoneerd word dan moet dit in het frans gebeuren,je weet wel comprend pas.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
Oud 12 oktober 2004, 12:13   #6
snoodaard
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Hoe komt het dat Waalse ministers,die ooit wel de humaniora gevolgd hebben op hun 50ste nog een taalbad in Spa moeten nemen?

Oud 12 oktober 2004, 12:16   #7
snoodaard
Gouverneur

Standaard

2 fabrieken staan op de taalgrens,1 staat juist in wallonie,boven de ingang staat een groot bord "ici on ne parle pas flamand" de andere staat juist in Vlaanderen,op het bord boven de ingang staat:"hier spreekt men niet,hier word gewerkt!"

Oud 12 oktober 2004, 16:53   #8
Bruno232
Banneling

Bruno232's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Ze krijgen evenveel nl op school als de vlamingen frans.
.
Deze stelling is onwaar.
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 18:09   #9
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[size=2]Toen de algemene tweetaligheid werd voorgesteld brak in Wallonie bijna de revolutie uit, en nu kom jij mij vertellen dat de Franstaligen Nederlands willen leren?! Ga maar eens naar Luik en spreek eens iemand in het Nederlands aan, je zal rap genoeg weten waar je je tweetaligheid mag steken.

[/size]
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 19:06   #10
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

wie spreekt hier over algemene (territoriale) tweetaligheid?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 19:32   #11
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer bijvoorbeeld het BUB een partij wil zijn voor alle Belgen, zal men ook naar alle Belgen moeten luisteren en hun gevoelens serieus moeten nemen. Wanneer bijvoorbeeld zo veel Vlamingen grote moeite hebben met de transfers of taalkwesties in de rand dan zijn jullie VERPLICHT om in het belang van België en de eengezinsheid die kwesties serieus te nemen.
Dit zeg je vertrekkende met de idee dat België er is voor de Belgen en er bepaalde vergroeiingen zijn gebeurt.
Dit is natuurlijk verkeerd.
Deze staat is er gekomen ten voordele van een kleine, rijke elite die gebaat is met een verknecht Vlaanderen.
Luisteren naar Vlaamse verzuchtingen (om te eisen zijn ze veel te braaf) impliceert de afbraak van deze staat.
Uw en-en scenario is (helaas) niets meer dan wishfull thinking.
Oud 12 oktober 2004, 21:32   #12
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

un jour je suis allé �* la peche au grenouilles
et j'avais l'eau jusqu'au ........genoux

moraal van het verhaal:
zorg dat je genoeg water hebt om te kunnen rijmen
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 00:42   #13
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Beste BUB-leden/voorzitter,

Ik vraag het dan nog maar eens: Op welke manier willen jullie tegemoetkomen aan de gevoelens van veel Belgen, die geen of weinig heil zien in het land België, om zodoende meer eenheid te schapen binnen het land?

Graag een concreet antwoord,

Gegroet
Oud 13 oktober 2004, 01:09   #14
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik denk niet dat u veel Walen zult kennen die Nederlands spreken, maar wel heel veel Vlamingen die de 2 talen spreken
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 01:14   #15
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
ik denk niet dat u veel Walen zult kennen die Nederlands spreken, maar wel heel veel Vlamingen die de 2 talen spreken
Hier zie ik al direct een punt waar het BUB flink kan scoren: Organiseer eens een demonstratie of ludieke actie in Wallonië ten behoeve van de tweetaligheid. Mensen reageren niet op mooie woorden, maar op daden...
Oud 13 oktober 2004, 08:46   #16
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
wie spreekt hier over algemene (territoriale) tweetaligheid?
[size=2][/size]
[size=2]De warme ontvangst die het voorstel in Wallonië heeft gekregen spreekt anders wel boekdelen over de wil van de Franstaligen om Nederlands te leren.
[/size]
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 12:19   #17
snoodaard
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Hier zie ik al direct een punt waar het BUB flink kan scoren: Organiseer eens een demonstratie of ludieke actie in Wallonië ten behoeve van de tweetaligheid. Mensen reageren niet op mooie woorden, maar op daden...
hahaha ze zullen wat meemaken de naive sukkels.

Oud 13 oktober 2004, 13:26   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Schone en ware tekst Vliegende Hollander.

Wij Belgicisten mogen onze ogen niet domweg sluiten voor de heersende problemen die België teisteren.
Af en toe eens chargeren en de loftrompet steken is best okay op de glorieuze nationale feestdagen.

Anderzijds moeten de splitsers niet naïef geloven dat uiteengaan een ideale oplossing voor alle kwalen is.
Omwille van een paar kleinere mankementen breek je het ganse huis niet tot de grond af.
Een paar verfraaiïngen (BROV),
misschien wat kleine verbouwingen (B-H-V),
een beetje spaarzaamheid (langs elke kant van de taalgrens),
wat kordaatheid van onze regeringen (DHL)
en misschien kunnen we binnenkort, allemaal samen, mét volle goesting, én uit volle borsten opnieuw "Leve België" fier uitschreeuwen.
Oud 13 oktober 2004, 15:33   #19
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
De uiteindelijke toekomst van België en Vlaanderen ligt mijn inziens niet bij het kamp die het hardste roept, maar bij het kamp die het best heeft geluisterd..............
Wat een onzin om de doodsteek van den belziek te willen uitstellen of afwenden. Zou je je niet beter naar Dietsland richten en dáár naartoe leven?

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 16:43   #20
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Wat een onzin om de doodsteek van den belziek te willen uitstellen of afwenden. Zou je je niet beter naar Dietsland richten en dáár naartoe leven?
Ik persoonlijk sta niet vijandig tegenover het idee van nauwere samenwerking (staatkundig of ander verband) tussen de Lage Landen. Sterker nog, ik zie daar héél veel voordelen in. Zoiets moet je alleen niet overhaasten. Alle het goede komt met tijd...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be