![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Allen gegroet,
(Ik baseer dit onderwerp op een reactie die ik al eerder losliet in een ander onderwerp, maar vind het van zo'n groot belang dat het best zijn eigen 'hokje' mag krijgen.) Dit deel van het forum is vaak één van de heetstgebakerde. Opzich niet vreemd natuurlijk, het thema is er één die heel het land raakt (en daarbuiten). Iedereen voert hier natuurlijk zijn eigen strijd, maar grofweg zijn er twee kampen te onderscheiden: Pro-Belgisten versus Pro-Onafhanklijken. Dat ieder kamp de ander bestookt met argumenten, statistieken, felle betogen en kritische vragen is normaal (en ook heel goed!). Wat ik aan de andere kant een probleem vind is de structurele marginalisering en negering van de 'andere kant'. Argumenten en gevoelens worden simperlweg afgedaan als: ze bestaan niet of jij bent slechts een .... (vult u maar in). Nou wordt dit natuurlijk door beide kampen gedaan, maar ik richt mij hierbij tot de Belgisten, omdat zij naar mijn inzien hierbij veel hebben te winnen. Je hoeft geen politicus of socioloog te zijn om te weten dat er seperatistische tendenzen zijn in België. Sterker nog, zelfs buitenlanders, zoals ikzelf, kunnen zien dat het Vlaams Blok maar blijft groeien en dat er bij veel evenementen dikwijls alleen Vlaamse of Waalse vlaggen te zien zijn. Seperatisme/Onafhanklijkheid leeft dus bij veel mensen. Echter, in plaats van een open en constructief debat zie ik vaak de Belgisten een wellus-nietus spelletje spelen en worden meer dan eens argumenten onder de tafel geschoven of gemarginaliseerd. Laat ik het maar direct zeggen: Dat zal leiden tot de ondergang van de Belgische bewegingen... Wanneer bijvoorbeeld het BUB een partij wil zijn voor alle Belgen, zal men ook naar alle Belgen moeten luisteren en hun gevoelens serieus moeten nemen. Wanneer bijvoorbeeld zo veel Vlamingen grote moeite hebben met de transfers of taalkwesties in de rand dan zijn jullie VERPLICHT om in het belang van België en de eengezinsheid die kwesties serieus te nemen. Het BUB is een partij van alle Belgen voor alle Belgen. Kijk dan niet zo lijdzaam toe hoe een groot deel van jullie Belgen, straks voor het Vlaams Blok kiest of zich anderzijds toelegt op het Vlaams/Waals belang. De uiteindelijke toekomst van België en Vlaanderen ligt mijn inziens niet bij het kamp die het hardste roept, maar bij het kamp die het best heeft geluisterd.............. Gegroet
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim. Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() En de culturele identiteit van de Belgen?
Kan u eens bewijzen dat de Franstaligen geen Nederlands WILLEN leren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hoe komt het dan dat een waal die bij mij op het werk aankomt altijd in het frans brabbelt?als je nl terugpraat krijg je een kregelig comprend pas terug.Mijn vrouw werkt in een Aldi-distributiecentrum als een filiaal uit wallonie belt is dit in het frans het centrum ligt nochtans in Roeselare.Wanneer naar een waals filiaal getelefoneerd word dan moet dit in het frans gebeuren,je weet wel comprend pas.
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim. Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() 2 fabrieken staan op de taalgrens,1 staat juist in wallonie,boven de ingang staat een groot bord "ici on ne parle pas flamand" de andere staat juist in Vlaanderen,op het bord boven de ingang staat:"hier spreekt men niet,hier word gewerkt!"
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
[/size] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wie spreekt hier over algemene (territoriale) tweetaligheid?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit is natuurlijk verkeerd. Deze staat is er gekomen ten voordele van een kleine, rijke elite die gebaat is met een verknecht Vlaanderen. Luisteren naar Vlaamse verzuchtingen (om te eisen zijn ze veel te braaf) impliceert de afbraak van deze staat. Uw en-en scenario is (helaas) niets meer dan wishfull thinking.
![]() |
![]() |
#12 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() un jour je suis allé �* la peche au grenouilles
et j'avais l'eau jusqu'au ........genoux moraal van het verhaal: zorg dat je genoeg water hebt om te kunnen rijmen
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Beste BUB-leden/voorzitter,
Ik vraag het dan nog maar eens: Op welke manier willen jullie tegemoetkomen aan de gevoelens van veel Belgen, die geen of weinig heil zien in het land België, om zodoende meer eenheid te schapen binnen het land? Graag een concreet antwoord, Gegroet
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik denk niet dat u veel Walen zult kennen die Nederlands spreken, maar wel heel veel Vlamingen die de 2 talen spreken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
[size=2]De warme ontvangst die het voorstel in Wallonië heeft gekregen spreekt anders wel boekdelen over de wil van de Franstaligen om Nederlands te leren. [/size] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schone en ware tekst Vliegende Hollander.
Wij Belgicisten mogen onze ogen niet domweg sluiten voor de heersende problemen die België teisteren. Af en toe eens chargeren en de loftrompet steken is best okay op de glorieuze nationale feestdagen. Anderzijds moeten de splitsers niet naïef geloven dat uiteengaan een ideale oplossing voor alle kwalen is. Omwille van een paar kleinere mankementen breek je het ganse huis niet tot de grond af. Een paar verfraaiïngen (BROV), misschien wat kleine verbouwingen (B-H-V), een beetje spaarzaamheid (langs elke kant van de taalgrens), wat kordaatheid van onze regeringen (DHL) en misschien kunnen we binnenkort, allemaal samen, mét volle goesting, én uit volle borsten opnieuw "Leve België" fier uitschreeuwen.
![]() |
![]() |
#19 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |