Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2015, 15:33   #1
Jan uit Antwerpen
Vreemdeling

Standaard Raakt de westerse man gefeminiseerd?

Op het internet kwam ik een zeer interessant artikel tegen over de feminisering van onze maatschappij:
http://curiales.nl/2015/01/22/de-fem...-westerse-man/

Hoe denken jullie over dit onderwerp?
Jan uit Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2015, 15:56   #2
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

We evolueren allemaal tot hermafrodieten.
Oud 22 januari 2015, 16:12   #3
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Wat een flutartikel zeg.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2015, 16:38   #4
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan uit Antwerpen Bekijk bericht
Hoe denken jullie over dit onderwerp?
Dwingt iemand je om je wenkbrauwen te epileren

ik zie tijdens de voetbalreclame ook vaker nivea passeren, het laat me koud, ik pak een pint en laat ne scheet
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2015, 16:39   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

ik zie tijdens de voetbalreclame ook vaker nivea passeren, het laat me koud, ik pak een pint en laat ne scheet
- lol -
Oud 22 januari 2015, 17:23   #6
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Wie is Sicarius, de auteur v.h. artikel?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2015, 17:45   #7
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

Bweikes, da's VIES...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2015, 17:56   #8
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Niettegenstaande ik ook serieus mijn bedenkingen heb bij de wetenschappelijke waarde van het artikel, geloof ik ook wel oprecht dat er een feminisering bij de 'westerse man' aan de gang is. Volgens mij is dat mede te linken aan het gegeven dat het onderwijs, zeer belangrijk voor de opvoeding van kinderen, de jongste decennia enorm vervrouwelijkt is. Zeker in het basisonderwijs zijn mannelijke leerkrachten naderhand witte raven geworden, een grote zeldzaamheid. De kans is groot dat jongens geen enkele keer onder de hoede van een onderwijzer komen en ook in het secundair is het leerkrachtenkorps stelselmatig vervrouwelijkt. Bijgevolg kunnen jongens steeds minder 'jongens' zijn en die houding zet zich natuurlijk door in het volwassen leven. Het is een publiek geheim, zij het een controversiële stelling, dat in de meeste relaties de vrouw de broek draagt. In alledaagse beslissingen is de mening van de vrouw vaak doorslaggevend tov de man en de daaropvolgende handelingen die worden uitgevoerd. Misschien één van de redenen waarom ik tot op heden nog steeds vrijgezel ben gebleven.

In verband met de 'verdrukking' van jongens in het hedendaagse (Nederlandse, maar Vlaamse zal zelfde resultaten hebben) onderwijs, heeft een moeder en zelf lerares enige tijd geleden een interessante docu gemaakt. Deze is nog terug te bekijken in de videozone van de portaalsite van de NPO en is verschenen in de reeks 'Holland doc' onder de titel 'Echte Jongens'. Vanuit de microcosmos van de leerproblemen van haar zoon, stelt zij zich bredere vragen die bijdragen tot een actueel maatschappelijk debat over de verwachtingen en disciplinering van jongens in het onderwijssysteem. Zeker eens de moeite waard en in elk geval leerrijker dan het aangehaalde artikel dat van bedenkelijk alooi is.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2015, 17:58   #9
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Niettegenstaande ik ook serieus mijn bedenkingen heb bij de wetenschappelijke waarde van het artikel, geloof ik ook wel oprecht dat er een feminisering bij de 'westerse man' aan de gang is. Volgens mij is dat mede te linken aan het gegeven dat het onderwijs, zeer belangrijk voor de opvoeding van kinderen, de jongste decennia enorm vervrouwelijkt is. Zeker in het basisonderwijs zijn mannelijke leerkrachten naderhand witte raven geworden, een grote zeldzaamheid. De kans is groot dat jongens geen enkele keer onder de hoede van een onderwijzer komen en ook in het secundair is het leerkrachtenkorps stelselmatig vervrouwelijkt. Bijgevolg kunnen jongens steeds minder 'jongens' zijn en die houding zet zich natuurlijk door in het volwassen leven. Het is een publiek geheim, zij het een controversiële stelling, dat in de meeste relaties de vrouw de broek draagt. In alledaagse beslissingen is de mening van de vrouw vaak doorslaggevend tov de man en de daaropvolgende handelingen die worden uitgevoerd. Misschien één van de redenen waarom ik tot op heden nog steeds vrijgezel ben gebleven.

In verband met de 'verdrukking' van jongens in het hedendaagse (Nederlandse, maar Vlaamse zal zelfde resultaten hebben) onderwijs, heeft een moeder en zelf lerares enige tijd geleden een interessante docu gemaakt. Deze is nog terug te bekijken in de videozone van de portaalsite van de NPO en is verschenen in de reeks 'Holland doc' onder de titel 'Echte Jongens'. Vanuit de microcosmos van de leerproblemen van haar zoon, stelt zij zich bredere vragen die bijdragen tot een actueel maatschappelijk debat over de verwachtingen en disciplinering van jongens in het onderwijssysteem. Zeker eens de moeite waard en in elk geval leerrijker dan het aangehaalde artikel dat van bedenkelijk alooi is.
Waarin kunnen jongens steeds minder jongens zijn dan?

Geef eens voorbeelden.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2015, 18:07   #10
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarin kunnen jongens steeds minder jongens zijn dan?

Geef eens voorbeelden.
Kijk aub eens naar de docu waar ik naar verwijs. Veel zal je dan duidelijk worden !

Maar om één voorbeeld te noemen: wild ravotten of kattenkwaad uithalen wordt nu veel meer gedramatiseerd dan pakweg een generatie terug. Jongens moeten de hele dag stilzitten op hun stoel, mogen niet meer buiten vrij in het park of het bos spelen en hebben te weinig uitlaatkleppen in het hedendaagse hypergestructureerde onderwijs, waar vrijwel alles ingepland is (al is dat in NL allicht nog extremer dan bij ons). Gevolg is dat sommige jongens gefrustreerd geraken, daardoor ook vervelend op school gaan doen, waardoor ze vaker een etiket opgekleefd gaan krijgen voor hun vreemde gedrag: ADHD, ADD, autisme, ... Het onderwijsmilieu staat steeds vijandiger tov jongens en hun typische gedrag, omdat het er nu vooral vrouwen zijn die de plak zwaaien en zich toch vooral spiegelen aan meisjesgedrag als ideaalbeeld. En hoe je het nu draait of keert, de meeste jongens en meisjes hebben een verschillend leer- en spelpatroon. Oudere mannelijke leerkrachten zijn misschien wel streng en stroef in de omgang, maar zij lieten jongens vrij spelen en tolereerden typisch jongensgedrag.

Voor de rest moet je de docu echt maar eens bekijken !
Oud 22 januari 2015, 18:11   #11
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk aub eens naar de docu waar ik naar verwijs. Veel zal je dan duidelijk worden !

Maar om één voorbeeld te noemen: wild ravotten of kattenkwaad uithalen wordt nu veel meer gedramatiseerd dan pakweg een generatie terug. Jongens moeten de hele dag stilzitten op hun stoel, mogen niet meer buiten vrij in het park of het bos spelen en hebben te weinig uitlaatkleppen in het hedendaagse hypergestructureerde onderwijs, waar vrijwel alles ingepland is (al is dat in NL allicht nog extremer dan bij ons). Gevolg is dat sommige jongens gefrustreerd geraken, daardoor ook vervelend op school gaan doen, waardoor ze vaker een etiket opgekleefd gaan krijgen voor hun vreemde gedrag: ADHD, ADD, autisme, ... Het onderwijsmilieu staat steeds vijandiger tov jongens en hun typische gedrag, omdat het er nu vooral vrouwen zijn die de plak zwaaien en zich toch vooral spiegelen aan meisjesgedrag als ideaalbeeld. En hoe je het nu draait of keert, de meeste jongens en meisjes hebben een verschillend leer- en spelpatroon. Oudere mannelijke leerkrachten zijn misschien wel streng en stroef in de omgang, maar zij lieten jongens vrij spelen en tolereerden typisch jongensgedrag.

Voor de rest moet je de docu echt maar eens bekijken !
1: Ik herken dit echt totaal niet. Toen ik nog op de basisschool zat kon ik zoveel ravotten en doen wat ik wou. Je wil niet weten hoe vaak ik boomhutten heb gemaakt .

Het is wel zo dat er steeds minder kinderen zijn die dat doen. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ze liever achter de pc zitten.

Heb nu niet echt het gevoel dat het te maken heeft met het feminiseren van de jongen/man.

2: Ik zal het eens doen.
Oud 22 januari 2015, 18:13   #12
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Verder ben ik wel benieuwd naar de wetenschappelijke studies die uitwijzen dat ADHD, ADD, Autisme komt door het "hyper gestructureerde onderwijs"...
Oud 22 januari 2015, 18:19   #13
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Verder ben ik wel benieuwd naar de wetenschappelijke studies die uitwijzen dat ADHD, ADD, Autisme komt door het "hyper gestructureerde onderwijs"...
Ik heb zelf met zulke kinderen gewerkt, dus ik ga de laatste zijn die beweert dat die etiketten niet zouden bestaan. Maar tegenwoordig krijg je al snel een etiket opgekleefd als je niet in de pas loopt en volgens de verwachtingen presteert. We zitten nu met een heleboel zogenaamde 'etiketkinderen' die beter af zouden zijn zonder dan met die stempel. Een studiegenoot van mij en zeer intelligent man heeft last van dislectie, maar kon dit steeds compenseren door zijn andere vaardigheden. Moest die echter nu kind zijn, zouden ze hem direct die stempel op zijn voorhoofd drukken en hem speciaal behandelen. Hij zou nu dus waarschijnlijk slechter af zijn door al dat nodeloos gepamper dan destijds, toen hij zelf ermee om moest zien te gaan en daar glansrijk in slaagde ook.
Oud 22 januari 2015, 18:22   #14
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf met zulke kinderen gewerkt, dus ik ga de laatste zijn die beweert dat die etiketten niet zouden bestaan. Maar tegenwoordig krijg je al snel een etiket opgekleefd als je niet in de pas loopt en volgens de verwachtingen presteert. We zitten nu met een heleboel zogenaamde 'etiketkinderen' die beter af zouden zijn zonder dan met die stempel. Een studiegenoot van mij en zeer intelligent man heeft last van dislectie, maar kon dit steeds compenseren door zijn andere vaardigheden. Moest die echter nu kind zijn, zouden ze hem direct die stempel op zijn voorhoofd drukken en hem speciaal behandelen. Hij zou nu dus waarschijnlijk slechter af zijn door al dat nodeloos gepamper dan destijds, toen hij zelf ermee om moest zien te gaan en daar glansrijk in slaagde ook.
Daar ben ik het mee eens.
Oud 22 januari 2015, 18:23   #15
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Als jongens en meisjes terug gescheiden worden, dan zou er minder autisme en ADHD zijn. Laat mij niet lachen, dat zijn géén modeverschijnselen. Autisme is geen ontspoort jongensgedrag.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2015, 18:25   #16
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Als jongens en meisjes terug gescheiden worden, dan zou er minder autisme en ADHD zijn. Laat mij niet lachen, dat zijn géén modeverschijnselen. Autisme is geen ontspoort jongensgedrag.
Dat is ook helemaal niet wat hij post. Hij ageert niet tegen het bestaan van deze stoornissen (dat ontkennen is nogal onzinnig), maar tegen het labelen van kinderen.

Kinderen krijgen vaak de label ADHD, terwijl ze misschien wel helemaal geen ADHD hebben.
Oud 22 januari 2015, 18:30   #17
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is ook helemaal niet wat hij post. Hij ageert niet tegen het bestaan van deze stoornissen (dat ontkennen is nogal onzinnig), maar tegen het labelen van kinderen.

Kinderen krijgen vaak de label ADHD, terwijl ze misschien wel helemaal geen ADHD hebben.
Ik bedoel: als jongens een of andere mannelijke leraar hebben, zouden ze beter presteren ofzo...? Ik herinner mij niks in die aard vroeger als ik op school zat.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2015, 19:00   #18
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik bedoel: als jongens een of andere mannelijke leraar hebben, zouden ze beter presteren ofzo...? Ik herinner mij niks in die aard vroeger als ik op school zat.
Nou, ik had op de middelbare school een vrouwelijke docent, en wanneer ik les van haar kreeg kon ik mij toch niet echt goed concentreren op de lesstof.
Oud 22 januari 2015, 19:04   #19
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Hmm, interessant ook wat jij daar aanhaalt !

Ikzelf heb meer de indruk dat ik mijn "autisme" als excuus dien te gebruiken, terwijl ik dat juist niet wil, in hoofdzaak uit bepaalde principes, ik hou graag van uitdagingen maar die worden mij niet aangeboden, tenzij...en dan komt het pas te laat want ik wou het direct en snel en goed leren, maar ja autisme is bij mij een "prestatieachteruitgang" te noemen.

Anderzijds, het kan me geen flut meer schelen, de druk op het werk is zodanig groot, dat ik toch bewust er voor kies de fouten die een ander maakt te gaan negeren...ik steek moeite in controle op kwaliteit en dan krijg ik bij elke fout de deksel op de neus, die beseft niet altijd direct waar hij mee werkt en zeker ten aanzien van het bedrijf is dat een teleurstellende kwaliteit.

Maar goed, desondanks hou ik me wel positief, op 1 of andere manier zal het ooit komen dat ik plots beloont wordt voor al het harde werk waar ik de moeite voor gedaan heb...maar ik hou het realistisch, deze gedachte mag ik zeker achterwege laten, immers grenzen zijn er om gesteld te worden en als je meer wilt verliest het bedrijf altijd aan motiverende talenten..jammer voor hen, de realiteit is zo dat ik de laatste tijd gedemotiveerd aan het werk ga, dus moet ik toegeven aan die ene die zijn willetje maar niet in vervulling ziet gaan, behandelt mij dan ook alsof hij het slachtoffer is van zijn eigen blind gedrag.

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 22 januari 2015 om 19:06.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2015, 19:50   #20
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Hmm, interessant ook wat jij daar aanhaalt !

Ikzelf heb meer de indruk dat ik mijn "autisme" als excuus dien te gebruiken, terwijl ik dat juist niet wil, in hoofdzaak uit bepaalde principes, ik hou graag van uitdagingen maar die worden mij niet aangeboden, tenzij...en dan komt het pas te laat want ik wou het direct en snel en goed leren, maar ja autisme is bij mij een "prestatieachteruitgang" te noemen.

Anderzijds, het kan me geen flut meer schelen, de druk op het werk is zodanig groot, dat ik toch bewust er voor kies de fouten die een ander maakt te gaan negeren...ik steek moeite in controle op kwaliteit en dan krijg ik bij elke fout de deksel op de neus, die beseft niet altijd direct waar hij mee werkt en zeker ten aanzien van het bedrijf is dat een teleurstellende kwaliteit.

Maar goed, desondanks hou ik me wel positief, op 1 of andere manier zal het ooit komen dat ik plots beloont wordt voor al het harde werk waar ik de moeite voor gedaan heb...maar ik hou het realistisch, deze gedachte mag ik zeker achterwege laten, immers grenzen zijn er om gesteld te worden en als je meer wilt verliest het bedrijf altijd aan motiverende talenten..jammer voor hen, de realiteit is zo dat ik de laatste tijd gedemotiveerd aan het werk ga, dus moet ik toegeven aan die ene die zijn willetje maar niet in vervulling ziet gaan, behandelt mij dan ook alsof hij het slachtoffer is van zijn eigen blind gedrag.
Vele mensen met autismespectrum zijn dat gepamper inderdaad beu ! Pas op, een deel van de mensen die het hebben zijn erbij gebaat al op jonge leeftijd aangepaste hulp en begeleiding te krijgen, maar zeker bij de hoogfunctionerende autisten en aspergers zijn er een heel deel die zelf hun weg wel zullen zoeken. Zelfs in die mate dat ze kunnen overcompenseren en dingen ontdekken en analyseren waar niet-autisten nooit zouden opkomen. Belangrijke geleerden als Newton en Einstein waren beide autisten, zonder hun 'out of the box' denken om te overcompenseren, zouden ze nooit hun baanbrekende bevindingen hebben uitgebracht. Ook iemand als Andy Warhol was een autist, zijn 'repetitieve' pop art is er immers niet toevallig gekomen.

Iets waar ik me dus aan erger is dat vele therapeuten autisme te eenzijdig als iets negatiefs bestempelen, terwijl bepaalde vormen net ook heel verrijkend kunnen zijn. Ik vraag me dan af of een hoogfunctionerend kind met normale intelligentie, maar met kenmerken van autismespectrum, erbij gebaat is om een label opgekleefd te krijgen, 'geproblematiseerd' te worden en naar het therapiecircuit gestuurd te worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be