Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2014, 21:48   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Sossen zijn voor niks verlegen. Zeker niet als het om centen gaat.

Ik moet niet weten van kaloten, en ik moet niet weten van sossen.

Beiden zijn geldwolven. En hier zien we één van hen die iets gratis wil van de andere.

Voor niks verlegen !

Hij spreekt de paus ook aan met Francis. Een doordeweekse imam zal hij wel met meer respect benaderen. Want ....

titel: Gemeenteraadslid nodigt paus uit
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-g...-uit-a2164051/

Citaat:
Gemeenteraadslid Guy Reynebeau (sp.a) heeft in een open brief paus Franciscus uitgenodigd om naar Gent te komen. Om de volkswijk Malem en de bijhorende kerk te bekijken. "De Kerk zou dat gebouw aan de gemeenschap moeten geven in plaats van er geld voor te willen", zegt hij.
ERIK DE TROYER
Paus Franciscus tijdens zijn kersttoespraak. - EPA Paus Franciscus tijdens zijn kersttoespraak. - EPA

Deze week vond de openbare verkoop van de kerk van Malem plaats. Een bod van 279.000 euro van de vzw Circusplaneet werd door de juristen van de kerkfabriek afgewezen omdat het te ver onder de geschatte waarde zat. Op 6 februari komt er een tweede openbare verkoop waar men meer geld hoopt te krijgen voor het pand. De Circusplaneet zou het pand graag kopen, net als glasatelier Mestdagh. Beiden hebben een goedgekeurd dossier ingediend.

Beste Francis

Nadat gemeenteraadslid en gewezen schepen Guy Reynebeau (sp.a) de kersttoespraak van paus Franciscus gehoord had, schreef hij in een vlaag van inspiratie een open brief aan de paus. Een brief met de opmerkelijke aanhef 'Heiligheid, Beste Francis'. "De paus kondigde een actie "Grote Kuis" aan tegen machtsmisbruik en tegen het afwijken van de ware missie van de katholieke kerk - het streven naar een solidaire samenleving. Dat intrigeerde me wel. Ik legde meteen de link naar de kerk van Malem en de andere leegstaande kerken die in Gent nog verkocht zullen worden."

"Ik vind dat het hoogste bod niet de leidraad mag zijn van de Kerk. In die kerken hebben we als gemeenschap jarenlang heel veel geld gestoken voor onderhoud en herstellingen. Eigenlijk zou men die gebouwen terug aan de gemeenschap moeten schenken. Men kan gewoon kiezen voor het project waarmee men het meest voeling heeft. Of dat dan de Circusplaneet of atelier Mestdagh is, maakt niet zo veel uit. Beiden hebben een goed dossier ingediend."

Reynebeau eindigt zijn brief met een uitnodiging voor de paus. "Ik nodig u graag uit om eens in deze volkswijk te ervaren wat de kerk voor de man/vrouw in de straat kan, maar ook niet kan betekenen", schrijft Reynebeau.

"De brief is natuurlijk ludiek, maar heeft ook een serieuze ondertoon. Ik geef hem aan bisschop Van Looy die hem dan aan het Vaticaan zal bezorgen", verduidelijkt Reynebeau. "Of de paus ook effectief naar Gent zal komen, betwijfel ik, maar wie weet komt er wel een antwoord van de paus. Hoe dan ook is Franciscus welkom om naar Gent te komen."

Reynebeau is niet aan zijn proefstuk toe. Hij nodigde eerder prins Laurent uit om met een taxifiets naar het filmfestival te komen. Met succes trouwens.

Reynebeau geeft meteen ook gratis advies aan de paus

De open brief van Guy Reynebeau is zo'n vier bladzijden lang. Hij spreekt paus Franciscus ook consequent aan als 'beste Francis'. Dit zijn de leukste passages.

Heiligheid, Beste Francis, In Gent - mooiste Stad van West-Europa en aanpalende straten - kan ik getuigen over prachtige ervaringen met kerkelijke bewegingen en pastoors. Op vlak van armoedebestrijding en hulp aan dak-en thuislozen. Aandacht voor de eenzamen en opvang van menselijk wrakhout uit gebroken verkilde relaties...

Wat ik u wil zeggen Heiligheid, beste Francis, is dat u zelf ook eens wat meer op het werkveld zou moeten komen kijken hoe het vaak wel werkt. Die bestuursleden van uw Romeinse Curie zijn duidelijk geen klankbord voor u. Maar vooral: gooi die deuren van uw kerken open. Zelfs voor de atheïsten mag het een plek van bezinning zijn.

In veel steden staan katholieke kerken leeg.In diezelfde steden is er vaak tegelijkertijd schrijnend gebrek aan ontmoetingsruimte. Zo ook in Gent. Het Bisdom van Gent verkoopt voor het eerst een kerk: de Onze-Lieve-Vrouw Koningin van de Vrede op Malem. Een fantastische organisatie, Circusplaneet, bracht deze week een bod uit van 279.000 euro. Maar de Kerkfabriek vindt dit te weinig en vraagt een tweede zitdag.

Heiligheid, Beste Francis, Geef een signaal door deze leegstaande kerk gratis terug te schenken aan de gemeenschap. Er zijn genoeg organisaties die er een zinvolle invulling kunnen aan geven.

Heiligheid, Beste Francis, Ik nodig u graag uit om eens in deze volkswijk te ervaren wat de kerk voor de man/vrouw in de straat kan, maar ook niet kan betekenen. Als atheïst ben ik geen betrokken partij en is mijn advies onafhankelijk, vrijblijvend en gratis.

Heiligheid, Beste Francis, Mag ik van deze gelegenheid gebruik maken om U een prettige Kerst te wensen en een voorspoedig 2015.

Met genegen groet en hopelijk tot binnenkort, Guy, César, Guillaume Reynebeau. (EDG)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 21:49   #2
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

En je ambtenarenpensioen?
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 04:43   #3
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik moet niet weten van kaloten, en ik moet niet weten van sossen.

Beiden zijn geldwolven. En hier zien we één van hen die iets gratis wil van de andere.

Voor niks verlegen !

Hij spreekt de paus ook aan met Francis. Een doordeweekse imam zal hij wel met meer respect benaderen. Want ....

titel: Gemeenteraadslid nodigt paus uit
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-g...-uit-a2164051/
En jij bent verontwaardigd omdat ...?
Oud 28 december 2014, 11:38   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
En je ambtenarenpensioen?
Blijf je even bij de les en bij de draad ?

En dat is: de sossen neigen naar een staatseconomie. Zo moet iedereen alles maar gratis afgeven aan de staat, en liefst aan gemeenten met een sossenbestuur. Want die weten wat goed is voor de mensen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 december 2014, 11:39   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Van zo'n uitspraken van die sos, anno 2014, valt mijn mond open.
Dat is al.

.

Oud 28 december 2014, 11:43   #6
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Van zo'n uitspraken van die sos, anno 2014, valt mijn mond open.
Dat is al.

.
ok, maar u bent verontwaardigd waarom?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2014, 22:19   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
ok, maar u bent verontwaardigd waarom?
Ja, als ik dan toch per sé verontwaardigd moet zijn,
dan zal de reden wel zijn dat hij mijn mond doet open vallen zeker ?

.

Oud 28 december 2014, 23:10   #8
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja, als ik dan toch per sé verontwaardigd moet zijn,
dan zal de reden wel zijn dat hij mijn mond doet open vallen zeker ?

.
Ge zijt verwaardigd omdat hij uw mond doet openvallen? Waarom eigenlijk?

Hebt ge ooit al gehoord van het volgende spreekwoord:
wie een hond wil slaan, vindt altijd wel een stok

Zou het niet kunnen dat dat hier een heel klein beetje van toepassing is?
Een héél klein beetje?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2014, 03:03   #9
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Een héél klein beetje?
Och ja, much ado about nothing.
Oud 29 december 2014, 03:12   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een héél klein beetje?
Zo ken ik Schoof toch niet hoor.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2014, 11:10   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een héél klein beetje?
Het probleem met de sossen is het alternatieve spreekwoord van dat spreekwoord dat jij aanhaalt.

Namelijk: wie een stok heeft, kijkt alras rond of er niet ergens een hond te slaan valt.

.

Oud 29 december 2014, 11:17   #12
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Hij gaat nochthans in op een relevante kwestie. Kan de katholieke kerk zomaar een kerkgebouw verkopen aan de hoogste bieder als je weet dat de overheid instaat voor het onderhoud ervan?

Maar goed, Schoof ziet er één of andere belediging in en de onvermijdelijke invalshoek met moslims.

Whatever.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2014, 11:18   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem met de sossen is het alternatieve spreekwoord van dat spreekwoord dat jij aanhaalt.

Namelijk: wie een stok heeft, kijkt alras rond of er niet ergens een hond te slaan valt.

.
Ook alweer eentje om te onthouden.
Oud 29 december 2014, 11:18   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
Dubbel

Laatst gewijzigd door reservespeler : 29 december 2014 om 11:20.
Oud 29 december 2014, 11:18   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
Dubbel

Laatst gewijzigd door reservespeler : 29 december 2014 om 11:20.
Oud 29 december 2014, 14:06   #16
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Omdat dat in de statuten van de N-Va staat dat hij dat moet zijn.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2014, 14:07   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Omdat dat in de statuten van de N-Va staat dat hij dat moet zijn.
Dat staat helemaal niet in de statuten.
De statuten zijn openbaar, ik daag u uit om die tekst hier te plaatsen.
Oud 29 december 2014, 22:47   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Hij gaat nochthans in op een relevante kwestie. Kan de katholieke kerk zomaar een kerkgebouw verkopen aan de hoogste bieder als je weet dat de overheid instaat voor het onderhoud ervan?
Ja, omdat het hier gaat om een kerkgebouw dat na het concordaat werd gebouwd en als dusdanig een ander wettelijk statuut heeft dan de meeste parochiekerken in België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2014, 04:54   #19
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Maar goed, Schoof ziet er één of andere belediging in en de onvermijdelijke invalshoek met moslims.

Whatever.
Een kleine verwijzing naar een imam of een moslim en je hebt al onmiddellijk steun van minstens 50% van de forumleden.

Ongeacht de aard en inhoud van de openingspost.

Alle middelen zijn goed.
Oud 31 december 2014, 08:55   #20
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Juist

Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be