![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Slechts 63% boetes effectief betaald - dringend nood aan herziening boetesysteemHet besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004 voorziet in de mogelijkheid voor personeelsleden van De Lijn om administratieve geldboetes op te leggen. Wanneer het controlepersoneel een overtreding vaststelt zal het daarvan een proces-verbaal opstellen. De meest voorkomende overtredingen gaan over vervoerbewijzen: men heeft geen geldig vervoerbewijs, men gebruikt een vervalst vervoerbewijs of dat van iemand anders. De voorbije drie jaar werden bijna 148.000 overtredingen vastgesteld. Het aantal boetes daalde de voorbije jaren van 52.077 (2012) over 48.866 (2013) tot 46.978 (2014). Gespreid over de verschillende provincies geeft dat volgend overzicht:
Limburg telt op jaarbasis het minst aantal boetes. In onze provincie daalde het aantal boetes van 3.760 in 2012 naar 3.222 vorig jaar. Opvallend is dat het aantal effectief betaalde boetes zeer laag is en zelfs daalde van 63,67% in 2012 naar 56,83% in 2014. Vorig jaar bleven van de bijna 47.000 uitgeschreven boetes meer dan 20.000 (voorlopig) onbetaald. De wel betaalde boetes leveren De Lijn jaarlijks een bedrag op van om en bij de 3 miljoen euro. In de periode 2005-2014 werden 170.379 dossiers van onbetaalde boetes overgemaakt aan een gerechtsdeurwaarder voor verdere invordering. Het aantal onbetaalde processen-verbaal in die periode bedraagt 201.566. De Lijn heeft daardoor openstaande boetes voor een bedrag van bijna 26 miljoen euro. Chris Janssens: “De voorbije 10 jaar, in de periode 2005-2014, bleven meer dan 200.000 boetes onbetaald. Dit gaat over een bedrag van bijna 26 miljoen euro waarover De Lijn dus niet kan beschikken. Van de Vlaamse openbare vervoermaatschappij wordt enerzijds – terecht – verwacht dat ze haar kostendekkingsgraad verhoogt, maar anderzijds stel ik vast dat boetes massaal onbetaald blijven waardoor heel wat inkomsten niet geïnd worden. Het systeem van de administratieve boetes moet dringend herbekeken worden zodat er met een efficiënte inning van boetes extra inkomsten gegenereerd kunnen worden. Er is nood aan een effectief bestraffingssysteem.” Een grote meerderheid van de opgelegde boetes heeft betrekking op het al dan niet hebben van het (juiste) vervoerbewijs, het grijs- of zwartrijden dus. Vorig jaar werden in Vlaanderen 1.754.167 reizigers gecontroleerd. Dossiers over zwartrijden worden niet overgemaakt aan het parket – men begaat dus geen strafrechtelijk gesanctioneerde inbreuk – vermits De Lijn zelf de boetes int. Chris Janssens: “Het aantal controles op reizigersfraude moet verhoogd worden. Uit de cijfers blijkt immers dat De Lijn blijft kampen met een groot probleem van grijs- en zwartrijders. Inzet van meer controlepersoneel zal zich in veelvoud terugbetalen. Bovendien zullen meer stelselmatige controles een afschrikeffect hebben. Het Vlaams Belang wil ten slotte dat hardnekkige zwartrijders – die meer dan eens betrapt worden – een toegangsverbod krijgen voor alle voertuigen van De Lijn.” Wim Van Osselaer Persverantwoordelijke fractie Vlaams parlement Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |