Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 maart 2015, 23:26   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
Standaard Leven zonder openbaar vervoer...

nalv topic: "leven zonder auto".

Blijkbaar gaat het zonder openbaar vervoer, wie weet nog wat aanpassingen zoals Uber-taxi´s enz...

Alle bovengrondse spoorbeddingen van trein tram, ook aparte busrijbanen kan men vrijgeven voor extra wegcapaciteit aan te leggen, smalle spoorbeddingen lenen zich dan ook zeker voor (snelle) brede fietspaden.

De metro mag blijven.

Het valt steeds weer opnieuw op als er bijna helemaal geen openbaar vervoer rijdt de mensen gemakkelijk hun plan kunnen trekken, er zijn zelfs beduidend minder files.

Stel eens voor vele met eigen wagen gaat dan ook nog eens aan # Uber-chauffeur doen. Wat spaart de overheid dan wel niet ? # http://nl.wikipedia.org/wiki/Uber_(bedrijf)

Natuurlijk met de milieuvriendelijkste voertuigen, alle diesels worden uit de stad geband.

Citaat:
http://www.gva.be/cnt/aid1111444/ope...h-weinig-files

Openbaar vervoer ligt nagenoeg plat - Toch weinig files

30/01/2012

Het openbaar vervoer is door de nationale staking zeer zwaar verstoord. Sinds zondagavond rijdt ook geen enkele trein van de NMBS, Eurostar of Thalys meer. Toch staat er rond 8.30 uur maar amper 15 kilometer file op de snelwegen terwijl er dat normaal tussen de 160 en 180 km is.
...]
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141214_01428108

VANDAAG LIGT HET LAND PLAT

(Bijna) geen openbaar vervoer, ook geen file
15/12/2014

Vandaag staat België 24 uur lang in het teken van de algemene staking tegen het regeringsbeleid. Blokkades zorgen voor hinder en het openbaar vervoer ligt zo goed als helemaal plat. De acties duren tot maandagavond 22 uur.
De vluchten bij Jetair en Jetairfly wijken uit naar de luchthavens van Rijsel, Maastricht en naar Amsterdam-Schiphol voor de langeafstandsvluchten. Ook Thomas Cook wijkt uit naar Rijsel.Net zoals bij de drie provinciale stakingen in de voorbije weken nam het spoorwegpersoneel het voortouw door het openbaar vervoer met de trein lam te leggen vanaf zondagavond om 22.00 uur. NMBS-woordvoerder Thierry Ney verwacht dat er de rest van de dag geen treinen zullen rijden.

Er rijden maandag ook geen hogesnelheidstreinen in België. Het Thalys- en ICE-verkeer is afgeschaft, terwijl de Eurostar- en TGV-treinen stoppen aan de grens met België, in Rijsel. Er rijden in heel Vlaanderen geen trams en zo goed als geen bussen als gevolg van de algemene staking van de vakbonden, zo meldt De Lijn. En ook in Brussel ligt het openbaar vervoer stil (website MIVB).

Weinig auto's

In vergelijking met een normale werkdag staat er maandagochtend opvallend weinig file op de Vlaamse snelwegen, zo zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeercentrum. Werknemers blijven van thuis werken of nemen een snipperdag. ...]
Nog iemand betere ideëen ? Grotere carpoolparkings ofzo ?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2015 om 23:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 06:18   #2
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Alle bovengrondse spoorbeddingen van trein tram, ook aparte busrijbanen kan men vrijgeven voor extra wegcapaciteit aan te leggen, smalle spoorbeddingen lenen zich dan ook zeker voor (snelle) brede fietspaden.
De vervoer capaciteit van een weg is een stuk lager dan die van een spoorweg. Je gaat veel ruimte opofferen. En dan heb je nog het probleem dat al die autos op hun bestemming ook nog eens plek nodig hebben.

Citaat:
Het valt steeds weer opnieuw op als er bijna helemaal geen openbaar vervoer rijdt de mensen gemakkelijk hun plan kunnen trekken, er zijn zelfs beduidend minder files.
Neem in een stad als Zürich het OV weg, en het resultaat is een compleet verkeersinfarct. Je zou op een slag drie keer zoveel gemotoriseerd verkeer hebben. En dat kan de stad niet aan zonder een flink deel aan levenskwaliteit in te boeten.
Ik denk niet dat die stad lang aan de top zou blijven als een van de beste steden om in te leven...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 07:43   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.801
Standaard

Openbaar vervoer slogan:

Wij rijden, het ons daar volledig van bewust zijnde, altijd in uw weg.

Twas mo een graptchen é ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 10:01   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De vervoer capaciteit van een weg is een stuk lager dan die van een spoorweg. Je gaat veel ruimte opofferen. En dan heb je nog het probleem dat al die autos op hun bestemming ook nog eens plek nodig hebben.
In theorie mss ja, maar blijkbaar niet in de praktijk als men de werkelijke bezettingsgraad van het OV neemt, en voor die ruimte (*welke eigenlijk ?) zijn er gemakkelijke (vertikale) oplossingen. *private auto´s parkeren op hun eigendom, in hun eigen garage, betaald door de eigenaar en niet door de staat.

Je moet me dus wel aantonen welke (veel) ruimte je bedoelt, ik zie het echt niet hoor. Zoals ik al zeg benut je de vrijgekomen ruimte van de spoor- en trambeddingen hun volledige stationsninfra enz... verder de OV-parkeerplaatsen waar dat OV (bussen) ook geparkeerd moet staan als ze niet rijden. Of wil je nu zeggen dat die niet veel ruimte innemen integendeel tot de eigen auto ? Waar wordt al dat OV onderhouden wat met al die infra ?


Het gaat dus ook duidelijk zonder OV als er nationale staking is, spijtig van het opofferen van die nutteloze ruimte aan al dat OV-infra.

Daar kunnen enorm veel E-google-taxi-treintjes achter mekaar postvatten en rijden die niet van station tot station rijden maar wel direct naar de bestemming, of het grote nadeel dat het OV meestal niet kan, ook verminderen de omwegen dat een OV telkens wel aflegt.

*Drijf de bezettingsgraad van de auto met een kwart hoger (is hier amper 1,1 �* 1,4 ) en dat beetje (2 miljard personenkms ?) wat met het OV rijdt wordt ruim gecompenseerd, daarnaast zal de fiets én E-fiets ook aantrekkelijker worden door nieuwe brede fietswegen waar vroeger de tram/trein-sporen lagen.
Nu liggen de verlaten treinsporen erbij voor de konijnen en sprinkhanen (toch in menige provincie hier). In de steden kan de electrische auto/taxi eindelijk een grote rol spelen, euh en rijdende E-taxi´s parkeren eerder zelden want ze rijden van klant tot bestemming tot klant enz... (evtl meervoud).
grote E-taxi´s met veel meer plaats als de huidige (accupack in de autobodem) zijn ook mogelijk.

Citaat:
Neem in een stad als Zürich het OV weg, en het resultaat is een compleet verkeersinfarct. Je zou op een slag drie keer zoveel gemotoriseerd verkeer hebben. En dat kan de stad niet aan zonder een flink deel aan levenskwaliteit in te boeten.
Ik denk niet dat die stad lang aan de top zou blijven als een van de beste steden om in te leven...
Zürich/CH is niet België, bekijk onze statistieken maar eens hoeveel mensen er werkelijk met het OV rijden en hun respectievelijke bezettingsgraad.
Waarom zou men aan levenskwaliteit inboeten als de E-taxi jou afhaalt en jou naar je bestemming brengt en verder rijdt naar de volgende klant.
Wie weet verbeterd de levenskwaliteit wel als het veel rustiger wordt zonder al dat OV gedoe.

Ook Zürich of Basel kan het dus met veel minder OV doen (de metro en hun lijnen die bovengronds eindigen mogen blijven)

Citaat:
Afgelegde reizigers-km per type voertuig (in mrd reizigers-km)
Totaal 135,07
- motorrijwielen 1,28
- personenwagens (a) 115,88
- autobussen en autocars 17,91

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/
Als je de cijfers voor Vlaanderen bekijkt -ook trein- dan neemt zowat ~ 10-12 % trein en tram (metro mag blijven) + bus, de auto + autopassagier ligt bij ~ 75 %, de rest bij fiets en andere:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/o...analyse-a2.pdf grafiek OVG 4.2 page 44

Daarnaast is er nog de invoering van UBER, autodelen (waar jij het steeds over hebt), autoverhuur, ook eventueel grotere carpoolparkings waar het nodig blijkt, en euhm vertikaal -carpoolgebouwen- kunnen die ook, er immers genoeg OV-infra dat vrij komt...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2015 om 10:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 10:59   #5
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In theorie mss ja, maar blijkbaar niet in de praktijk als men de werkelijke bezettingsgraad van het OV neemt, en voor die ruimte (*welke eigenlijk ?) zijn er gemakkelijke (vertikale) oplossingen. *private auto´s parkeren op hun eigendom, in hun eigen garage, betaald door de eigenaar en niet door de staat.
In de pratkijk is de bezettingsgraad in het OV tijdens de spits vaak meer dan 100%. Dus net als ook de wegen vol zitten wil je dus het aantal autos dat probeert Brussel binnen te geraken nog te verhogen...
Want dat is de werkelijke oorzaak van de file: Dat onze steden gewoon maar X aantal autos per uur kunnen opnemen. Als er zich meer aanbieden dan ga je dus wachttijden krijgen. Met meer rijstroken op de autosnelweg los je dat niet op.

Citaat:
Je moet me dus wel aantonen welke (veel) ruimte je bedoelt, ik zie het echt niet hoor. Zoals ik al zeg benut je de vrijgekomen ruimte van de spoor- en trambeddingen hun volledige stationsninfra enz... verder de OV-parkeerplaatsen waar dat OV (bussen) ook geparkeerd moet staan als ze niet rijden. Of wil je nu zeggen dat die niet veel ruimte innemen integendeel tot de eigen auto ? Waar wordt al dat OV onderhouden wat met al die infra ?
Als je veel plaats nodig hebt om bussen of treinen te parkeren is je OV niet efficiënt. Het is beter om die gewoon te laten rijden. In Zwitserland bijvoorbeeld heb je geen spitstreinen. Daar rijdt het OV de ganse dag (en ook in het Weekeinde) volgens dezelfde dienstregeling, elk uur identiek.


Citaat:

Het gaat dus ook duidelijk zonder OV als er nationale staking is, spijtig van het opofferen van die nutteloze ruimte aan al dat OV-infra.
Bij een nationale staking blijven velen van degenen die anders het OV nemen gewoon thuis. En velen die anders met de auto gaan blijven ook thuis.
Als je wil vergelijken tussen "met" en "zonder" OV moet je niet kijken naar wat je waarneemt op een losse stakingsdag. Je moet vergelijken tussen steden met en zonder een goed OV.
Als je internationale ranglijsten van "beste steden" bekijkt dan zie je dat steden met een goed OV daar altijd bovenaan prijken...

Citaat:
Daar kunnen enorm veel E-google-taxi-treintjes achter mekaar postvatten en rijden die niet van station tot station rijden maar wel direct naar de bestemming, of het grote nadeel dat het OV meestal niet kan, ook verminderen de omwegen dat een OV telkens wel aflegt.
De E-google-taxi treintjes daar is het nog wel een poosje op wachten, als die er ooit gaan komen. Tot dan zullen we het moeten doen met wat we hebben.
Een spoorlijn kan op de ruimte van een tweevaksbaan 30000 mensen per uur comfortabel vervoeren.

Citaat:
Zürich/CH is niet België, bekijk onze statistieken maar eens hoeveel mensen er werkelijk met het OV rijden en hun respectievelijke bezettingsgraad.
Waarom zou men aan levenskwaliteit inboeten als de E-taxi jou afhaalt en jou naar je bestemming brengt en verder rijdt naar de volgende klant.
Wie weet verbeterd de levenskwaliteit wel als het veel rustiger wordt zonder al dat OV gedoe.
Nog eens, die E-taxi bestaat niet. En zal er de eerstkomende decennia ook nog niet zijn.


Citaat:
Ook Zürich of Basel kan het dus met veel minder OV doen (de metro en hun lijnen die bovengronds eindigen mogen blijven)
Geen van beiden hebben een metro overigens... De enige stad in Zwitserland met een metro is Lausanne.


Citaat:
Daarnaast is er nog de invoering van UBER, autodelen (waar jij het steeds over hebt), autoverhuur, ook eventueel grotere carpoolparkings waar het nodig blijkt, en euhm vertikaal -carpoolgebouwen- kunnen die ook, er immers genoeg OV-infra dat vrij komt...
Het probleem met grote parkeergebouwen is dat men in België nog iets te allergisch aan betaald parkeren is. I denk dat in onze steden een flink deel van het verkeersprobleem opgelost zou zijn moest men gewoon eens het hele "op straat parkeren" afschaffen. En laat het bouwen van parkeergarages dan maar aan particulieren over.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 12:00   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Nog eens, die E-taxi bestaat niet. En zal er de eerstkomende decennia ook nog niet zijn.
Die nog niet, nee, wie weet komen ze ook niet voor de stad, maar wel half-automatisch ofzo of op betere weginfra zoals enkel snelwegen (soort beter autopiloot zoals Tesla al heeft).

De normale E-taxi bestaat natuurlijk al wat langer. Zelfs een taxipark met enkel # Tesla´s. Brussel heeft ook E-taxi´s (Chinese makelij BYD)

#
Citaat:
http://www.autoblog.com/2014/10/20/s...axis-official/

Amsterdam's Schiphol airport launches fleet of 167 Tesla electric taxis
Tesla maakt ook werk van desnoods zelfrijdende Tesla´s, een soort autopiloot: http://www.motorauthority.com/news/1...-within-months
Google en Apple en Tesla wordt zeer interessant...:
Citaat:
http://www.manager-magazin.de/magazi...a-1007528.html

Elektromobilität, Digitalisierung und Sharing Economy bedrohen die etablierten Auto-Hersteller. Jetzt heißt es: Tesla, Google und Apple gegen Audi, BMW und Mercedes. Wer gewinnt den Kampf der Kulturen?
Citaat:
http://www.chinasquare.be/actueel-ni...taxis-brussel/

BYD e-taxis in Brussel
Door redactie op 15 oktober 2014

De eerste elektrische taxi’s van het Chinees bedrijf BYD die in Brussel ingezet zullen worden, werden in Autoworld voorgesteld door minister Smet, de Chinese ambassadeur en BYD zelf.
Het Chinees bedrijf BYD heeft de openbare uitbesteding gewonnen om in het Brussels gewest 50 elektrische taxis te mogen leveren. Winnend model is de e6 die is voorzien van een 75kW motor en BYD’s eigen Fe-batterij (ijzer-fosfaat accu).
Denk ook eraan dat een E-taxi of E-auto zeer veel plaats kan hebben voor zijn passagiers want een E-motor neemt nauwelijks plaats in (grootte van een meloen) en het accupack kan volledig plat in de *wagenbodem zoals bij Tesla. De wagenlengte kan dus quasi bijna volledig benut worden als passagiersruimte, toch bij stadstaxi´s waar men niet absoluut een kreukelzone nodig heeft...
* Tesla Model X = zeven plaatsen

http://www.imaginelifestyles.com/lux...-zero-gasoline



"Vervang de twee koffers" voor en achteraan door desnoods 4-5 extra zitplaatsen... en je hebt 10 �* 12 taxiplaatsen op ca. 5 meter wagenlengte en ~ 2,20 m breedte. Of een monovolume Tesla Y zonder kreukelzones maar uiteraard heeft men nog een zekere kofferruimte nodig...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2015 om 12:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 12:10   #7
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Rijbewijs voor scholieren?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 12:57   #8
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Misschien het goederenvervoer op de openbare wegen heel zwaar gaan belasten en het goederenvervoer per trein gaan subsidiëren? Nu zijn de wegen door tientonners verzadigd. Gastjes van amper 18 jaar die met zo een gevaarte over de weg zwalpen. Of Buitenlanders die hun rijbewijs gekregen hebben. Die het ook niet zo nauw nemen met de verkeersregels.

Gisteren nog een zware opligger aan een rotonde i.p.v. rechts te gaan en rond de rotonde te rijden gewoon langs links zien gaan. Aankomend verkeer kon kiezen : op het voetpad gaan staan of frontaal tegen de trekker vlammen. En die gast met zijn trekker minderde niet of ging niet opzij. Al claxonnerend vlamde hij door. Hij had toch de grootste bij. Kleine nota : was weeral 1ne met een NL-plaat.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 14:44   #9
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En dat kan de stad niet aan zonder een flink deel aan levenskwaliteit in te boeten.
Voor 'levenskwaliteit' moet je zowiezo wegblijven uit grootsteden.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 14:47   #10
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nog iemand betere ideëen ? Grotere carpoolparkings ofzo ?
Gewoon de baan vrij maken voor mercedessen, zoals ze dat doen voor een ambulance met sirene.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 18:40   #11
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
nalv topic: "leven zonder auto".

Blijkbaar gaat het zonder openbaar vervoer, wie weet nog wat aanpassingen zoals Uber-taxi´s enz...

Alle bovengrondse spoorbeddingen van trein tram, ook aparte busrijbanen kan men vrijgeven voor extra wegcapaciteit aan te leggen, smalle spoorbeddingen lenen zich dan ook zeker voor (snelle) brede fietspaden.

De metro mag blijven.

Het valt steeds weer opnieuw op als er bijna helemaal geen openbaar vervoer rijdt de mensen gemakkelijk hun plan kunnen trekken, er zijn zelfs beduidend minder files.

Stel eens voor vele met eigen wagen gaat dan ook nog eens aan # Uber-chauffeur doen. Wat spaart de overheid dan wel niet ? # http://nl.wikipedia.org/wiki/Uber_(bedrijf)

Natuurlijk met de milieuvriendelijkste voertuigen, alle diesels worden uit de stad geband.





Nog iemand betere ideëen ? Grotere carpoolparkings ofzo ?
Sorry dat ik het zeg, maar bepaalde van uw voorstellen grenzen aan het asociale. Niet vergeten dat vele van de niet-autobezitters die 'keuze' niet gemaakt hebben uit principe, maar omdat het eenvoudig weg te duur is. Wie geen eigen wagen krijgt van zijn firma als 'snoepje', is zowat een huishuur kwijt voor de aankoop, onderhoud, belastingen en het verbruik van zijn auto. Iemand die als alleenstaande 1400 netto in de maand heeft en al een huishuur of afbetaling van pakweg 500 euro te doen heeft (+ alle bijkomende kosten), die pleegt financiële zelfmoord als hij er nog eens een stalen ros bijneemt.

Zelfs jouw uber-taxi's, los van het feit dat ze broodroven en de erkende taxichauffeurs tegen zich in het harnas jagen, zijn in verhouding nog duur voor frequente verplaatsingen en zijn niet 'standvastig' genoeg om als waardig alternatief voor mensen zonder wagen te dienen.

We hebben wel degelijk nood aan een sterk uitgebouwd openbaar vervoer dat overal te lande komt, in sommige 'buitenlanden' lijken ze dat in tegenstelling tot hier wel door te hebben. Zelfs in het autogekke en oliespotgoedkope Midden-Oosten hebben ze dat al enige tijd door. In Dubai ligt er al een metro en er wordt verder werk gemaakt van een bovengronds netwerk, ook in Kuwait City, Abu Dhabi en Doha maakt men werk van metro's, maar ook bovengrondse tramverbindingen en busnetwerken. Men is op het Arabisch Schiereiland zelfs bezig met een speciale treinverbinding tussen de grote metropolen, hun versie van de Thalys of Eurostar zeg maar.

Het valt me overigens op dat vele forummers aangaande auto of O.V. wederom aan sterk of-of denken doen, volgens mij is men veel meer gebaat met een en-en verhaal en is dat ook bij ons perfect realistisch. Een degelijk uitgebouwd, proper, veilig, comfortabel en stipt O.V. zonder daar een regelrecht 'autopestbeleid' tegenover te stellen. Zelfde overigens met de verhouding tussen fietsers en automobilisten !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 18:53   #12
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Moet ons dit overigens verbazen:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...eizigers.dhtml

Deze Vlaamse Regering (+ voorgaande overigens) is sterk haar best aan het doen om Jan Modaal opnieuw massaal in de wagen te duwen, alle beloofde inspanningen om dit zogezegd tegen te gaan ten spijt ! De redenen voor de reizigersdaling lijken me overigens vrij simpel:

- duurdere abonnementen en tickets
- snoeien in dienstverlening, vooral buiten de spitsuren en tijdens het weekend
- landelijke gebieden totaal niet meer onstluiten, meeste belbussen worden afgechaft
- verouderde infrastructuur (oncomfortabel, vertragingen, pannen) + vaak vuile bussen en trams
- onveiligheidsgevoel of werkelijke onveiligheid op bepaalde lijnen
- slechte dienstregeling voor aansluitingen, mede veroorzaakt door vertragingen
- soms ook ingewikkelde trajecten en soms ook letterlijk de '(om)weg' op zeven, mede te wijten door de besparingen waardoor bepaalde lijnen er soms nog haltes van een afgeschaft traject moeten bijnemen
- en we moeten er niet flauw over doen: onvriendelijke chauffeurs en ander personeel bij De Lijn

Komt daar nog bij dat De Regering er niets aan doet om (onnodig) autogebruik te ontmoedigen, zo blijf je de mensen inderdaad aan het stuur houden. N-VA probeert zelfs een regelrecht anti O.V. beleid te voeren, denk aan Jan Jambon die zich als Brasschaats burgemeester hevig verzet heeft tegen de komst van de tram op de Bredabaan in zijn gemeente. Met als onuitgesproken hoofdreden het feit dat zijn achterban en lokaal kiespubliek schrik heeft alzo meer armen en vreemdelingen naar de residentiële gemeente aan te trekken.

Laatst gewijzigd door freespirit : 25 maart 2015 om 18:55.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 19:19   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Sorry dat ik het zeg, maar bepaalde van uw voorstellen grenzen aan het asociale. Niet vergeten dat vele van de niet-autobezitters die 'keuze' niet gemaakt hebben uit principe, maar omdat het eenvoudig weg te duur is. Wie geen eigen wagen krijgt van zijn firma als 'snoepje', is zowat een huishuur kwijt voor de aankoop, onderhoud, belastingen en het verbruik van zijn auto. Iemand die als alleenstaande 1400 netto in de maand heeft en al een huishuur of afbetaling van pakweg 500 euro te doen heeft (+ alle bijkomende kosten), die pleegt financiële zelfmoord als hij er nog eens een stalen ros bijneemt.

Zelfs jouw uber-taxi's, los van het feit dat ze broodroven en de erkende taxichauffeurs tegen zich in het harnas jagen, zijn in verhouding nog duur voor frequente verplaatsingen en zijn niet 'standvastig' genoeg om als waardig alternatief voor mensen zonder wagen te dienen.

We hebben wel degelijk nood aan een sterk uitgebouwd openbaar vervoer dat overal te lande komt, in sommige 'buitenlanden' lijken ze dat in tegenstelling tot hier wel door te hebben. Zelfs in het autogekke en oliespotgoedkope Midden-Oosten hebben ze dat al enige tijd door. In Dubai ligt er al een metro en er wordt verder werk gemaakt van een bovengronds netwerk, ook in Kuwait City, Abu Dhabi en Doha maakt men werk van metro's, maar ook bovengrondse tramverbindingen en busnetwerken. Men is op het Arabisch Schiereiland zelfs bezig met een speciale treinverbinding tussen de grote metropolen, hun versie van de Thalys of Eurostar zeg maar.

Het valt me overigens op dat vele forummers aangaande auto of O.V. wederom aan sterk of-of denken doen, volgens mij is men veel meer gebaat met een en-en verhaal en is dat ook bij ons perfect realistisch. Een degelijk uitgebouwd, proper, veilig, comfortabel en stipt O.V. zonder daar een regelrecht 'autopestbeleid' tegenover te stellen. Zelfde overigens met de verhouding tussen fietsers en automobilisten !
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Sorry dat ik het zeg, maar bepaalde van uw voorstellen grenzen aan het asociale. Niet vergeten dat vele van de niet-autobezitters die 'keuze' niet gemaakt hebben uit principe, maar omdat het eenvoudig weg te duur is. Wie geen eigen wagen krijgt van zijn firma als 'snoepje', is zowat een huishuur kwijt voor de aankoop, onderhoud, belastingen en het verbruik van zijn auto. Iemand die als alleenstaande 1400 netto in de maand heeft en al een huishuur of afbetaling van pakweg 500 euro te doen heeft (+ alle bijkomende kosten), die pleegt financiële zelfmoord als hij er nog eens een stalen ros bijneemt.

Zelfs jouw uber-taxi's, los van het feit dat ze broodroven en de erkende taxichauffeurs tegen zich in het harnas jagen, zijn in verhouding nog duur voor frequente verplaatsingen en zijn niet 'standvastig' genoeg om als waardig alternatief voor mensen zonder wagen te dienen.

We hebben wel degelijk nood aan een sterk uitgebouwd openbaar vervoer dat overal te lande komt, in sommige 'buitenlanden' lijken ze dat in tegenstelling tot hier wel door te hebben. Zelfs in het autogekke en oliespotgoedkope Midden-Oosten hebben ze dat al enige tijd door. In Dubai ligt er al een metro en er wordt verder werk gemaakt van een bovengronds netwerk, ook in Kuwait City, Abu Dhabi en Doha maakt men werk van metro's, maar ook bovengrondse tramverbindingen en busnetwerken. Men is op het Arabisch Schiereiland zelfs bezig met een speciale treinverbinding tussen de grote metropolen, hun versie van de Thalys of Eurostar zeg maar.

Het valt me overigens op dat vele forummers aangaande auto of O.V. wederom aan sterk of-of denken doen, volgens mij is men veel meer gebaat met een en-en verhaal en is dat ook bij ons perfect realistisch. Een degelijk uitgebouwd, proper, veilig, comfortabel en stipt O.V. zonder daar een regelrecht 'autopestbeleid' tegenover te stellen. Zelfde overigens met de verhouding tussen fietsers en automobilisten !
Zij die beweren dat er geen openbaar vervoer in een stad bijvoorbeeld nodig is, bewijzen vooral dat ze niet bijster verstandig zijn en vooral enorm slecht zijn in wiskunde. Openbaar vervoer in dicht bevolkte gebieden is een must, maar ook tussen steden onderling ( trein ).

Ik ga wel niet volledig mee met uw "en-en" verhaal of het auto-pest beleid zoals u het noemt. Mensen zullen blijven de auto nemen, zelfs al moeten ze 5 meter verder zijn. Nog even en ze gaan zelfs met hun auto naar het WC. Probleem met de auto is vooral dat de bestuurder ogenschijnlijk met de profijten zit, maar dat de nadelen voor de andere mensen zijn. De nadelige gevolgen van dat individuele denken en autogebruik resulteert dan in zaken zoals men thans in Parijs ervaart.

Vandaar dat men keuzes moet durven maken, anders verandert er gewoon niets, alle sensibiliseringscampagnes ten spijt. Dat is meteen ook de grote fout die men steeds in België maakt, geen doortastende maatregelen, maar steeds halfslachtige typische “CD&V” maatregelen die noch mossel noch vis zijn en doorgaans hun doel daarmee voorbij schieten. In steden, waar het meeste mensen wonen, moet men dus duidelijk keuzes durven maken en koning auto van zijn troon stoten.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 19:31   #14
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.478
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Moet ons dit overigens verbazen:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...eizigers.dhtml

Deze Vlaamse Regering (+ voorgaande overigens) is sterk haar best aan het doen om Jan Modaal opnieuw massaal in de wagen te duwen, alle beloofde inspanningen om dit zogezegd tegen te gaan ten spijt ! De redenen voor de reizigersdaling lijken me overigens vrij simpel:

- duurdere abonnementen en tickets
- snoeien in dienstverlening, vooral buiten de spitsuren en tijdens het weekend
- landelijke gebieden totaal niet meer onstluiten, meeste belbussen worden afgechaft
- verouderde infrastructuur (oncomfortabel, vertragingen, pannen) + vaak vuile bussen en trams
- onveiligheidsgevoel of werkelijke onveiligheid op bepaalde lijnen
- slechte dienstregeling voor aansluitingen, mede veroorzaakt door vertragingen
- soms ook ingewikkelde trajecten en soms ook letterlijk de '(om)weg' op zeven, mede te wijten door de besparingen waardoor bepaalde lijnen er soms nog haltes van een afgeschaft traject moeten bijnemen
- en we moeten er niet flauw over doen: onvriendelijke chauffeurs en ander personeel bij De Lijn

Komt daar nog bij dat De Regering er niets aan doet om (onnodig) autogebruik te ontmoedigen, zo blijf je de mensen inderdaad aan het stuur houden. N-VA probeert zelfs een regelrecht anti O.V. beleid te voeren, denk aan Jan Jambon die zich als Brasschaats burgemeester hevig verzet heeft tegen de komst van de tram op de Bredabaan in zijn gemeente. Met als onuitgesproken hoofdreden het feit dat zijn achterban en lokaal kiespubliek schrik heeft alzo meer armen en vreemdelingen naar de residentiële gemeente aan te trekken.
De NVA maakt doorgaans de juiste analyses, maar op gebied van mobiliteit zijn ze net gespeend van enige visie en maken ze de fouten uit het verleden gewoon opnieuw. Het resultaat van dat beleid zal zijn dat we over enkele jaren met een nog groter mobiliteitsprobleem ( en aanverwante ) zullen zitten, alle investeringen in faciliteiten voor de auto ten spijt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 20:13   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Sorry dat ik het zeg, maar bepaalde van uw voorstellen grenzen aan het asociale. Niet vergeten dat vele van de niet-autobezitters die 'keuze' niet gemaakt hebben uit principe, maar omdat het eenvoudig weg te duur is. Wie geen eigen wagen krijgt van zijn firma als 'snoepje', is zowat een huishuur kwijt voor de aankoop, onderhoud, belastingen en het verbruik van zijn auto. Iemand die als alleenstaande 1400 netto in de maand heeft en al een huishuur of afbetaling van pakweg 500 euro te doen heeft (+ alle bijkomende kosten), die pleegt financiële zelfmoord als hij er nog eens een stalen ros bijneemt.
Ik ken nochtans een werkloze (ex-vriendin, woont in Bree) die nog steeds haar auto heeft (vroeger een wat bejaarde VW golf, nu heeft ze een Ford).
Ze trekt een goede 900 € of ondertussen meer en huurt (wslk krijgt ze nog huursubsidie van het OCMW). Van asociaal is dus helemaal geen sprake.
Met de bus rijden doet ze namelijk niet. Ze wil nog wat leven...

Nog straffer: ik ben er zelfs zeker van dat zowat pakweg 100,000 Limburgers nog met een auto moeten rijden naar het werk omdat hier in Oost- en NO-Limburg geen tram of trein rijdt en sowieso die werkende mensen niet met de veel te trage bus naar het werk kunnen rijden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2015 om 20:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 20:18   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zij die beweren dat er geen openbaar vervoer in een stad bijvoorbeeld nodig is, bewijzen vooral dat ze niet bijster verstandig zijn en vooral enorm slecht zijn in wiskunde. Openbaar vervoer in dicht bevolkte gebieden is een must, maar ook tussen steden onderling ( trein ).
Dat is helemaal geen must er zijn nog genoeg andere vervoermiddelen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 20:18   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zij die beweren dat er geen openbaar vervoer in een stad bijvoorbeeld nodig is, bewijzen vooral dat ze niet bijster verstandig zijn en vooral enorm slecht zijn in wiskunde. Openbaar vervoer in dicht bevolkte gebieden is een must, maar ook tussen steden onderling ( trein ).
Dat is helemaal geen must er zijn nog genoeg andere vervoermiddelen.

Dat de OV-lovers slecht in wiskunde zijn en eigenlijk steeds op dwaze negeermodus staan is al bewezen ze vergeten steeds de 80 % subsidies in het OV en vergeten ook al de baten van het gemotoriseerd individueel vervoer, waarvan enkel de auto aan enkel taksen enz 15 miljard opbrengt voor de staat.
Zonder die jaarlijkse 15 miljard zou de staat al snel ineenstuiken.

Waar ik woon zijn geen trams of treinen, er liggen nochtans ook steden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2015 om 20:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 20:19   #18
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zij die beweren dat er geen openbaar vervoer in een stad bijvoorbeeld nodig is, bewijzen vooral dat ze niet bijster verstandig zijn en vooral enorm slecht zijn in wiskunde. Openbaar vervoer in dicht bevolkte gebieden is een must, maar ook tussen steden onderling ( trein ).

Ik ga wel niet volledig mee met uw "en-en" verhaal of het auto-pest beleid zoals u het noemt. Mensen zullen blijven de auto nemen, zelfs al moeten ze 5 meter verder zijn. Nog even en ze gaan zelfs met hun auto naar het WC. Probleem met de auto is vooral dat de bestuurder ogenschijnlijk met de profijten zit, maar dat de nadelen voor de andere mensen zijn. De nadelige gevolgen van dat individuele denken en autogebruik resulteert dan in zaken zoals men thans in Parijs ervaart.

Vandaar dat men keuzes moet durven maken, anders verandert er gewoon niets, alle sensibiliseringscampagnes ten spijt. Dat is meteen ook de grote fout die men steeds in België maakt, geen doortastende maatregelen, maar steeds halfslachtige typische “CD&V” maatregelen die noch mossel noch vis zijn en doorgaans hun doel daarmee voorbij schieten. In steden, waar het meeste mensen wonen, moet men dus duidelijk keuzes durven maken en koning auto van zijn troon stoten.
Dat is waar, maar ik pleit met mijn 'en-en' helemaal niet voor hetzelfde soort 'halfslachtige' beleid, wel integendeel, ik pleit enorm voor een 'dubbelsporig' beleid waarin zowel geïnvesteerd wordt in O.V. / fietspaden als goede weginsfrastructuur voor auto's en vrachtwagens. Hoewel men die laatsten een deel (opnieuw) kan vervangen door binnenvaart en treinvervoer.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 20:23   #19
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is helemaal geen must er zijn nog genoeg andere vervoermiddelen.
Nu slipt alles toe, dat zijn de dagelijkse feiten ! Ik bewonder steeds uw vaak doordreven antwoorden en statistische bewijslast, maar ik zie eenmaal wat ik zie: dat je met het stalen ros niet op een fatsoenlijke tijd van punt a naar punt b kunt geraken tijdens de 'gewone' daguren. Zeker de regio Antwerpen - Mechelen - Waasland - Brussel is in feite een ernstige hartpatiënt die voortdurend last heeft van zware hartinfarcten, in feite al klinisch dood is, maar die we nog krampachtig proberen te reanimeren. Vaak maar met zeer beperkt succes.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 20:28   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Nu slipt alles toe, dat zijn de dagelijkse feiten ! Ik bewonder steeds uw vaak doordreven antwoorden en statistische bewijslast, maar ik zie eenmaal wat ik zie: dat je met het stalen ros niet op een fatsoenlijke tijd van punt a naar punt b kunt geraken tijdens de 'gewone' daguren. Zeker de regio Antwerpen - Mechelen - Waasland - Brussel is in feite een ernstige hartpatiënt die voortdurend last heeft van zware hartinfarcten, in feite al klinisch dood is, maar die we nog krampachtig proberen te reanimeren. Vaak maar met zeer beperkt succes.
De gemiddelde bezettingsgraad van een auto woon-werk tijdens de spitsuren is maar 1,04 in de gemiddelde auto gaan nochtans 4 volwassenen. Ik zie dus ook voor die regio helemaal geen probleem. 75 % nemen nu al de auto om naar het werk te rijden, trein-tram en bus amper 12 %.

Er zijn zelfs Europese landen met een autobezettingsgraad van ruim 1,7; 1,5 zou hier zeker al ruim voldoende zijn om de filedruk zelfs sterk te verminderen.

Citaat:
http://www.duurzame-mobiliteit.be/ar...ngs-vlaanderen

Hilde Crevits plant 21 bijkomende carpoolparkings in Vlaanderen

Op dit ogenblik zijn er al 71 carpoolparkings: 17 in Antwerpen, 5 in Limburg, 17 in Oost-Vlaanderen, 25 in Vlaams-Brabant en 18 in West-Vlaanderen. De gemiddelde bezettingsgraad van alle carpoolparkings (en Park & Rides) schommelde in 2009 rond de 65%. “Dit cijfer is echter weinig sprekend”, aldus Crevits, “omdat er belangrijke verschillen bestaan tussen de bezettingsgraad van de parkings onderling.”
...

Een bijkomende kanttekening is dat volgens het recente OVG 4.1 de gemiddelde bezettingsgraad van een personenwagen tijdens een woon-werkverplaatsing slechts 1,04 is.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2015 om 20:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be