![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
|
nalv topic: "leven zonder auto".
Blijkbaar gaat het zonder openbaar vervoer, wie weet nog wat aanpassingen zoals Uber-taxi´s enz... Alle bovengrondse spoorbeddingen van trein tram, ook aparte busrijbanen kan men vrijgeven voor extra wegcapaciteit aan te leggen, smalle spoorbeddingen lenen zich dan ook zeker voor (snelle) brede fietspaden. De metro mag blijven. Het valt steeds weer opnieuw op als er bijna helemaal geen openbaar vervoer rijdt de mensen gemakkelijk hun plan kunnen trekken, er zijn zelfs beduidend minder files. Stel eens voor vele met eigen wagen gaat dan ook nog eens aan # Uber-chauffeur doen. Wat spaart de overheid dan wel niet ? # http://nl.wikipedia.org/wiki/Uber_(bedrijf) Natuurlijk met de milieuvriendelijkste voertuigen, alle diesels worden uit de stad geband. Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2015 om 23:46. |
||
|
|
|
|
|
#2 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Citaat:
Citaat:
Ik denk niet dat die stad lang aan de top zou blijven als een van de beste steden om in te leven...
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
||
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.801
|
Openbaar vervoer slogan:
Wij rijden, het ons daar volledig van bewust zijnde, altijd in uw weg. Twas mo een graptchen é ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
|
|
|
|
#4 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
|
Citaat:
Je moet me dus wel aantonen welke (veel) ruimte je bedoelt, ik zie het echt niet hoor. Zoals ik al zeg benut je de vrijgekomen ruimte van de spoor- en trambeddingen hun volledige stationsninfra enz... verder de OV-parkeerplaatsen waar dat OV (bussen) ook geparkeerd moet staan als ze niet rijden. Of wil je nu zeggen dat die niet veel ruimte innemen integendeel tot de eigen auto ? Waar wordt al dat OV onderhouden wat met al die infra ? ![]() Het gaat dus ook duidelijk zonder OV als er nationale staking is, spijtig van het opofferen van die nutteloze ruimte aan al dat OV-infra. Daar kunnen enorm veel E-google-taxi-treintjes achter mekaar postvatten en rijden die niet van station tot station rijden maar wel direct naar de bestemming, of het grote nadeel dat het OV meestal niet kan, ook verminderen de omwegen dat een OV telkens wel aflegt. *Drijf de bezettingsgraad van de auto met een kwart hoger (is hier amper 1,1 �* 1,4 ) en dat beetje (2 miljard personenkms ?) wat met het OV rijdt wordt ruim gecompenseerd, daarnaast zal de fiets én E-fiets ook aantrekkelijker worden door nieuwe brede fietswegen waar vroeger de tram/trein-sporen lagen. Nu liggen de verlaten treinsporen erbij voor de konijnen en sprinkhanen (toch in menige provincie hier). In de steden kan de electrische auto/taxi eindelijk een grote rol spelen, euh en rijdende E-taxi´s parkeren eerder zelden want ze rijden van klant tot bestemming tot klant enz... (evtl meervoud). grote E-taxi´s met veel meer plaats als de huidige (accupack in de autobodem) zijn ook mogelijk. Citaat:
Waarom zou men aan levenskwaliteit inboeten als de E-taxi jou afhaalt en jou naar je bestemming brengt en verder rijdt naar de volgende klant. Wie weet verbeterd de levenskwaliteit wel als het veel rustiger wordt zonder al dat OV gedoe. Ook Zürich of Basel kan het dus met veel minder OV doen (de metro en hun lijnen die bovengronds eindigen mogen blijven) Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/o...analyse-a2.pdf grafiek OVG 4.2 page 44 Daarnaast is er nog de invoering van UBER, autodelen (waar jij het steeds over hebt), autoverhuur, ook eventueel grotere carpoolparkings waar het nodig blijkt, en euhm vertikaal -carpoolgebouwen- kunnen die ook, er immers genoeg OV-infra dat vrij komt...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2015 om 10:30. |
|||
|
|
|
|
|
#5 | |||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
Citaat:
Want dat is de werkelijke oorzaak van de file: Dat onze steden gewoon maar X aantal autos per uur kunnen opnemen. Als er zich meer aanbieden dan ga je dus wachttijden krijgen. Met meer rijstroken op de autosnelweg los je dat niet op. Citaat:
Citaat:
Als je wil vergelijken tussen "met" en "zonder" OV moet je niet kijken naar wat je waarneemt op een losse stakingsdag. Je moet vergelijken tussen steden met en zonder een goed OV. Als je internationale ranglijsten van "beste steden" bekijkt dan zie je dat steden met een goed OV daar altijd bovenaan prijken... Citaat:
Een spoorlijn kan op de ruimte van een tweevaksbaan 30000 mensen per uur comfortabel vervoeren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|||||||
|
|
|
|
|
#6 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
|
Citaat:
De normale E-taxi bestaat natuurlijk al wat langer. Zelfs een taxipark met enkel # Tesla´s. Brussel heeft ook E-taxi´s (Chinese makelij BYD) # Citaat:
Google en Apple en Tesla wordt zeer interessant...: Citaat:
Citaat:
* Tesla Model X = zeven plaatsen http://www.imaginelifestyles.com/lux...-zero-gasoline ![]() ![]() "Vervang de twee koffers" voor en achteraan door desnoods 4-5 extra zitplaatsen... en je hebt 10 �* 12 taxiplaatsen op ca. 5 meter wagenlengte en ~ 2,20 m breedte. Of een monovolume Tesla Y zonder kreukelzones maar uiteraard heeft men nog een zekere kofferruimte nodig...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2015 om 12:29. |
||||
|
|
|
|
|
#7 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
|
Rijbewijs voor scholieren?
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Staatssecretaris
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
|
Misschien het goederenvervoer op de openbare wegen heel zwaar gaan belasten en het goederenvervoer per trein gaan subsidiëren? Nu zijn de wegen door tientonners verzadigd. Gastjes van amper 18 jaar die met zo een gevaarte over de weg zwalpen. Of Buitenlanders die hun rijbewijs gekregen hebben. Die het ook niet zo nauw nemen met de verkeersregels.
Gisteren nog een zware opligger aan een rotonde i.p.v. rechts te gaan en rond de rotonde te rijden gewoon langs links zien gaan. Aankomend verkeer kon kiezen : op het voetpad gaan staan of frontaal tegen de trekker vlammen. En die gast met zijn trekker minderde niet of ging niet opzij. Al claxonnerend vlamde hij door. Hij had toch de grootste bij. Kleine nota : was weeral 1ne met een NL-plaat. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
|
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Citaat:
Zelfs jouw uber-taxi's, los van het feit dat ze broodroven en de erkende taxichauffeurs tegen zich in het harnas jagen, zijn in verhouding nog duur voor frequente verplaatsingen en zijn niet 'standvastig' genoeg om als waardig alternatief voor mensen zonder wagen te dienen. We hebben wel degelijk nood aan een sterk uitgebouwd openbaar vervoer dat overal te lande komt, in sommige 'buitenlanden' lijken ze dat in tegenstelling tot hier wel door te hebben. Zelfs in het autogekke en oliespotgoedkope Midden-Oosten hebben ze dat al enige tijd door. In Dubai ligt er al een metro en er wordt verder werk gemaakt van een bovengronds netwerk, ook in Kuwait City, Abu Dhabi en Doha maakt men werk van metro's, maar ook bovengrondse tramverbindingen en busnetwerken. Men is op het Arabisch Schiereiland zelfs bezig met een speciale treinverbinding tussen de grote metropolen, hun versie van de Thalys of Eurostar zeg maar. Het valt me overigens op dat vele forummers aangaande auto of O.V. wederom aan sterk of-of denken doen, volgens mij is men veel meer gebaat met een en-en verhaal en is dat ook bij ons perfect realistisch. Een degelijk uitgebouwd, proper, veilig, comfortabel en stipt O.V. zonder daar een regelrecht 'autopestbeleid' tegenover te stellen. Zelfde overigens met de verhouding tussen fietsers en automobilisten ! |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Moet ons dit overigens verbazen:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...eizigers.dhtml Deze Vlaamse Regering (+ voorgaande overigens) is sterk haar best aan het doen om Jan Modaal opnieuw massaal in de wagen te duwen, alle beloofde inspanningen om dit zogezegd tegen te gaan ten spijt ! De redenen voor de reizigersdaling lijken me overigens vrij simpel: - duurdere abonnementen en tickets - snoeien in dienstverlening, vooral buiten de spitsuren en tijdens het weekend - landelijke gebieden totaal niet meer onstluiten, meeste belbussen worden afgechaft - verouderde infrastructuur (oncomfortabel, vertragingen, pannen) + vaak vuile bussen en trams - onveiligheidsgevoel of werkelijke onveiligheid op bepaalde lijnen - slechte dienstregeling voor aansluitingen, mede veroorzaakt door vertragingen - soms ook ingewikkelde trajecten en soms ook letterlijk de '(om)weg' op zeven, mede te wijten door de besparingen waardoor bepaalde lijnen er soms nog haltes van een afgeschaft traject moeten bijnemen - en we moeten er niet flauw over doen: onvriendelijke chauffeurs en ander personeel bij De Lijn Komt daar nog bij dat De Regering er niets aan doet om (onnodig) autogebruik te ontmoedigen, zo blijf je de mensen inderdaad aan het stuur houden. N-VA probeert zelfs een regelrecht anti O.V. beleid te voeren, denk aan Jan Jambon die zich als Brasschaats burgemeester hevig verzet heeft tegen de komst van de tram op de Bredabaan in zijn gemeente. Met als onuitgesproken hoofdreden het feit dat zijn achterban en lokaal kiespubliek schrik heeft alzo meer armen en vreemdelingen naar de residentiële gemeente aan te trekken. Laatst gewijzigd door freespirit : 25 maart 2015 om 18:55. |
|
|
|
|
|
#13 | ||
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.478
|
Citaat:
Citaat:
Ik ga wel niet volledig mee met uw "en-en" verhaal of het auto-pest beleid zoals u het noemt. Mensen zullen blijven de auto nemen, zelfs al moeten ze 5 meter verder zijn. Nog even en ze gaan zelfs met hun auto naar het WC. Probleem met de auto is vooral dat de bestuurder ogenschijnlijk met de profijten zit, maar dat de nadelen voor de andere mensen zijn. De nadelige gevolgen van dat individuele denken en autogebruik resulteert dan in zaken zoals men thans in Parijs ervaart. Vandaar dat men keuzes moet durven maken, anders verandert er gewoon niets, alle sensibiliseringscampagnes ten spijt. Dat is meteen ook de grote fout die men steeds in België maakt, geen doortastende maatregelen, maar steeds halfslachtige typische “CD&V” maatregelen die noch mossel noch vis zijn en doorgaans hun doel daarmee voorbij schieten. In steden, waar het meeste mensen wonen, moet men dus duidelijk keuzes durven maken en koning auto van zijn troon stoten.
__________________
Ignorance is bliss |
||
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.478
|
Citaat:
__________________
Ignorance is bliss |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
|
Citaat:
Ze trekt een goede 900 € of ondertussen meer en huurt (wslk krijgt ze nog huursubsidie van het OCMW). Van asociaal is dus helemaal geen sprake. Met de bus rijden doet ze namelijk niet. Ze wil nog wat leven... Nog straffer: ik ben er zelfs zeker van dat zowat pakweg 100,000 Limburgers nog met een auto moeten rijden naar het werk omdat hier in Oost- en NO-Limburg geen tram of trein rijdt en sowieso die werkende mensen niet met de veel te trage bus naar het werk kunnen rijden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2015 om 20:16. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
|
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
|
Citaat:
Dat de OV-lovers slecht in wiskunde zijn en eigenlijk steeds op dwaze negeermodus staan is al bewezen ze vergeten steeds de 80 % subsidies in het OV en vergeten ook al de baten van het gemotoriseerd individueel vervoer, waarvan enkel de auto aan enkel taksen enz 15 miljard opbrengt voor de staat. Zonder die jaarlijkse 15 miljard zou de staat al snel ineenstuiken. Waar ik woon zijn geen trams of treinen, er liggen nochtans ook steden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2015 om 20:26. |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
Nu slipt alles toe, dat zijn de dagelijkse feiten ! Ik bewonder steeds uw vaak doordreven antwoorden en statistische bewijslast, maar ik zie eenmaal wat ik zie: dat je met het stalen ros niet op een fatsoenlijke tijd van punt a naar punt b kunt geraken tijdens de 'gewone' daguren. Zeker de regio Antwerpen - Mechelen - Waasland - Brussel is in feite een ernstige hartpatiënt die voortdurend last heeft van zware hartinfarcten, in feite al klinisch dood is, maar die we nog krampachtig proberen te reanimeren. Vaak maar met zeer beperkt succes.
|
|
|
|
|
|
#20 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.200
|
Citaat:
Er zijn zelfs Europese landen met een autobezettingsgraad van ruim 1,7; 1,5 zou hier zeker al ruim voldoende zijn om de filedruk zelfs sterk te verminderen. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2015 om 20:35. |
||
|
|
|