Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2015, 09:01   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard Steeds meer Belgen kunnen lening niet meer afbetalen

Bron

Detail tekst:

Citaat:
In januari hadden de Belgen op alle particuliere kredieten, hypothecaire leningen of consumentenkredieten, een betalingsachterstand van 3,12 miljard euro. Een maand eerder was dat nog 3,11 miljard euro, een jaar eerder 2,97 miljard. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van de Centrale voor kredieten aan particulieren van de Nationale Bank.
Iemand die daar nog van verschiet
Oud 11 februari 2015, 09:08   #2
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Banken zijn veels te laks bij het verstrekken van leningen.
Oud 11 februari 2015, 09:09   #3
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Als ik zie hoe de mensen leven en welke prioriteiten ze stellen, nee dan verschiet ik daar niet van.

de Iphone, alle verplaatsingen met de auto doen en de lening, gas, water en elektriciteit hebben doorgaan de laagste betalingsprioriteit.

mensen leven letterlijk boven hun stand en zijn niet geneigd in te binden, verslingerd als ze zijn aan hun luxueuze levensstijl.
Oud 11 februari 2015, 19:50   #4
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Als ik zie hoe de mensen leven en welke prioriteiten ze stellen, nee dan verschiet ik daar niet van.
Het is weer hun eigen fout. Vanuit welke levenservaring schrijf jij dat hier neer?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 19:50   #5
Johan Daelemans

Standaard

oeps

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 11 februari 2015 om 19:50.
Oud 11 februari 2015, 20:21   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het is weer hun eigen fout. Vanuit welke levenservaring schrijf jij dat hier neer?
Geloof het of niet.
Ik heb hun schulden niet gemaakt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 22:09   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Scheidingen, ziekte, werkloosheid...legio redenen om uw leningen niet meer af te betalen (kunnen).

Als ge uw vrouw op een ander vindt, dan kunt ge zo verantwoordelijk zijn als ge wilt, ge kunt daardoor in de financiele shit komen. Zelfs noeste vlaamse NVA stemmers....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 22:26   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Scheidingen, ziekte, werkloosheid...legio redenen om uw leningen niet meer af te betalen (kunnen).

Als ge uw vrouw op een ander vindt, dan kunt ge zo verantwoordelijk zijn als ge wilt, ge kunt daardoor in de financiele shit komen. Zelfs noeste vlaamse NVA stemmers....
Dat kan.
Maar zelfs dan voel ik mij niet verantwoordelijk, tenzij ik met hun vrouw aangepapt heb.
Ik maak in elk geval niet meer schulden dan ik zelfs in moeilijkr tijden kan terugbetalen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 22:48   #9
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

En zeggen dat het in België nog lang niet zo erg is als in de VS.

Verder moeten ze nog wat meer de prijzen van vastgoed en al de rest opdrijven. En de kudde moet daar nog meer in meegaan en veel lenen om alles te kunnen blijven betalen. Dom volk.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 23:01   #10
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik stel voor bij huwelijk een scheidingsverzekering af te sluiten. Dat kost minder dan de helft van een concrete scheiding zelf... ( 30000 / 72000 = 42% (risico) x 1,15 (winstmarge verzekeraar) = 48% )

Lang leve de scheiding. Wellicht binnenkort reklamespots op TV, internet en billboards met het volgende: "Had U al aan scheiding gedacht ? Velen deden het U voor, wacht niet tot het te laat is!
Oud 11 februari 2015, 23:28   #11
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Bij dergelijke cijfers gaat het inderdaad niet enkel over niet kunnen maar ook over niet willen. Velen willen geen schulden afbetalen van ex'en.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 00:16   #12
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Geloof het of niet.
Ik heb hun schulden niet gemaakt.
Neen, jij waarschijnlijk niet. Maar dat hoeft ook niet, er zijn er meer dan genoeg die klaar staan om dat in uw plaats te doen.
De wereld hangt aan elkaar van de oplichters.
Meestal dragen ze een stropdas en oefenen ze 'respectvolle' beroepen uit.

Verder heb je nog die heren die vinden dat je nooit genoeg aan vadertje staat betaald. Zij hebben namelijk ontdekt dat vele kleine sommetjes nooit 'te veel' lijken te worden. Je merkt het pas de centen er niet meer zijn om het volgende 'kleine' sommetje te betalen.
Oud 12 februari 2015, 10:09   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
En zeggen dat het in België nog lang niet zo erg is als in de VS.

Verder moeten ze nog wat meer de prijzen van vastgoed en al de rest opdrijven. En de kudde moet daar nog meer in meegaan en veel lenen om alles te kunnen blijven betalen. Dom volk.
Je kan als jonge mens nu ook eenmaal bij ma en pa blijven wonen tot je 50ste, zoals de trend is in Italie bijvoorbeeld.
Oud 12 februari 2015, 10:12   #14
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Vaak is dat inderdaad het geval. Doet mij een beetje denken aan de historie van de belspelletjes waarbij onvoorstelbaar veel mensen schulden maakten en bij het OCMW terecht kwamen.

Veel mensen weten ook dat ze niet meteen afgesloten worden van elektriciteit, gas en water als ze hun facturen niet meteen betalen.
Sociale gunsten worden vaak misbruikt, of het nu gaat om deze materie of asielzoekers die een regularisering willen bekomen ( snel trouwen, snel kinderen maken, valselijke medische regularisaties enz. ).

Dat sluit natuurlijk niet uit dat je door tegenslagen in een benarde situatie kan terecht komen ( verlies job, vechtscheiding, enz ).
Oud 12 februari 2015, 10:18   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Detail tekst:

Iemand die daar nog van verschiet
bij dalende rente ... verschieten is veel gezegd, maar ik vind dit toch opmerkelijk.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 10:20   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Banken zijn veels te laks bij het verstrekken van leningen.
dat is toch mijn ervaring niet hoor...

eens je een duidelijk kapitaal hebt opgebouwd mss, ja dan wel, maar dan kom je wellicht niet in deze statistiek terecht.
Oud 12 februari 2015, 10:23   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

euhm ... nee.

voor die ziekte (en zelfs werkloosheid) het je je gewaarbord inkomensverzekering.

en die scheiding ... heb je daar echt nooit rekening mee gehouden in je inschattingen ??? ... hoe realistisch is dat geweest ? ... te ver gesprongen met een te kort stokske zal toch ook wel een groot deel van de oorzaak zijn dan.
Oud 12 februari 2015, 10:27   #18
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan als jonge mens nu ook eenmaal bij ma en pa blijven wonen tot je 50ste, zoals de trend is in Italie bijvoorbeeld.
Je kan als jonge mens nu ook eenmaal leren met geld omgaan en leren dat het altijd beter is om niet te lenen tenzij voor de aankoop van een huis. Voor veel ouders is het echter te moeilijk om dit aan hun kinderen aan te leren daar ze dit zelf nooit geleerd hebben en zelf een gat in hun hand hebben. Tenzij mensen het goede voorbeeld krijgen van hun ouders of er tijdens hun schooltijd les over krijgen weten ze meestal niet hoe ze met geld moeten omgaan.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 10:49   #19
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Allemaal relatief natuurlijk. Dat bedrag aan achterstal komt op ongeveer 300 euro per Belg. Peanuts in vergelijking met de 40K aan staatschuld per hoofd dat we niet afbetaald krijgen.

Hoe werkt dat trouwens met die achterstallen. Vanaf wanneer gaat de bank over tot openbare verkoop en zo?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2015, 10:53   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Je kan als jonge mens nu ook eenmaal leren met geld omgaan en leren dat het altijd beter is om niet te lenen tenzij voor de aankoop van een huis. Voor veel ouders is het echter te moeilijk om dit aan hun kinderen aan te leren daar ze dit zelf nooit geleerd hebben en zelf een gat in hun hand hebben. Tenzij mensen het goede voorbeeld krijgen van hun ouders of er tijdens hun schooltijd les over krijgen weten ze meestal niet hoe ze met geld moeten omgaan.
Ik heb het ook over de hypotheek. Ik leen niet voor iets anders, ik doe het omgekeerd: wil ik iets hebben spaar ik er voor.

Een hypotheek is helaas een noodzakelijk kwaad voor de meesten. Het wordt ook fiscaal gezien stevig aangemoedigd.

Alleen als je in een dalende woningmarkt (zoals nu) scheidt, en je hebt nog een grote hypotheek, zit je met de gebakken peren. En schuld, soms veel schuld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be