Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2015, 19:35   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard België wil 200 ton goud terughalen uit de UK

Ik ben al een tijd geïnteresseerd in goud en zilver. Niet om te speculeren, maar als verzekering tegen inflatie omdat de ECB geld bijdrukt. Dit bijdrukken is nodig om staatsschulden af te bouwen, maar leidt onvermijdelijk tot devaluatie van de munt.

Als je kijkt naar de waarde van goud via deze link http://www.24hgold.com/english/gold_...aspx?money=Eur
zie je een piekmoment in januari dit jaar. Dat komt doordat Mario Draghi van de ECB toen aankondigde dat er bijgeprint zal worden. Mensen investeren in goud bij wijze van verzekering tegen inflatie, en ik ben van plan het zelfde te doen. Al moet ik het goud wat duurder aankopen.

Dit recent artikel toont aan dat België en veel van onze buurlanden hun goudreserves terug willen Belgium joins Netherlands, Germany & others in getting their gold back

Moet ik hieruit concluderen dat de Belgische financiële wereld bang is voor devaluatie van de euro?

Het is een globaal gebeuren, en het zelfde geldt voor de US dollar.

De Chinezen hebben al hun bezittingen in dollars gedumpt, en kopen op een enorme schaal goud aan bij wijze van verzekering tegen inflatie. Goud houdt zijn waarde, en als men euros en dollar print verliezen ze spectaculair hun waarde. Op die manier is mijn spaarrekening dus niet veilig

Deze man James Rickards is een Amerikaans topeconoom, financieel analist en auteur van de bestsellers ''currency wars" en "the death of money".

James Rickards - Currency Wars 1/5

Hij raadt aan om spaarcenten in edele metalen te investeren bij wijze van verzekering. Volgens hem zullen de euro en de dollar kelderen en volgt er een ernstige financiële depressie.

Wat is uw mening hierover?

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 6 februari 2015 om 19:42.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 20:29   #2
Yog Sothoth
Banneling

Standaard

Zou ik niet doen. Ook al is dat in het verleden zo geweest, goud biedt geen honderd procent zekerheid, de enige reden dat dat iets waard is is omdat mensen er die prijs voor willen betalen. Volgens Warren Buffet is het nutteloos in goud te beleggen, omdat het geen divident opbrengt en op zich geen enkele meerwaarde oplevert. Stel dat de economie wereldwijd compleet zou instorten en we in een postapocalyptisch scenario terechtkomen, zonder goudhandelaars en beurzen die er grof geld voor neertellen, dan is goud zo waardeloos als wat.
Yog Sothoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 20:47   #3
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yog Sothoth Bekijk bericht
Zou ik niet doen. Ook al is dat in het verleden zo geweest, goud biedt geen honderd procent zekerheid, de enige reden dat dat iets waard is is omdat mensen er die prijs voor willen betalen. Volgens Warren Buffet is het nutteloos in goud te beleggen, omdat het geen divident opbrengt en op zich geen enkele meerwaarde oplevert. Stel dat de economie wereldwijd compleet zou instorten en we in een postapocalyptisch scenario terechtkomen, zonder goudhandelaars en beurzen die er grof geld voor neertellen, dan is goud zo waardeloos als wat.
Bedankt voor je reactie.
Wat is volgens jou wel een verstandige "verzekering" tegen inflatie? Zilver?

Ik wil niet per se speculeren, maar wel mijn spaarcenten veilig stellen tegen al die printerij. In Argentinië heeft de overheid tien jaar geleden beslist om hun peso in waarde te halveren, een drama. Goud/zilver kunnen waarde verliezen, maar niet in die mate lijkt mij.

Ik besef dat het erg dwaas is om je heel vermogen in 1 stock te investeren. Maar bij gebrek aan andere opties zou ik niet weten wat er anders nog veiligheid biedt

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 6 februari 2015 om 20:49.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 10:47   #4
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Bedankt voor je reactie.

Ik wil niet per se speculeren, maar wel mijn spaarcenten veilig stellen tegen al die printerij. In Argentinië heeft de overheid tien jaar geleden beslist om hun peso in waarde te halveren, een drama. Goud/zilver kunnen waarde verliezen, maar niet in die mate lijkt mij.

Ik besef dat het erg dwaas is om je heel vermogen in 1 stock te investeren. Maar bij gebrek aan andere opties zou ik niet weten wat er anders nog veiligheid biedt
Nog eens: het is niet een product dat "verzekert" tegen inflatie, maar je koop/verkoopgedrag.
Weten wanneer je koopt.
Weten wanneer je verkoopt.
Kunnen inschatten of de prijs hoog, of laag is, op de termijn dat je het als tussenstap wilt gebruiken naar wat je echt wilde.
Eind jaren zeventig / begin jaren tachtig werden edelmetaalprijzen hoog door het aanleggen van stocks uit inflatie zien en verwachtingen.
In de eropvolgende decennia, werden deze stocks verkocht.
Tussen 2004 en 2010 werden opnieuw stocks aangelegd.
De extra vraag erdoor dreef de zilverprijs tot het jaargemiddelde van US $35 van 2011 en de goudprijs een jaar later tot de US $1669 van 2012.
De extra vraag verdween.
De helft van de extra stock goud werd terug verkocht aan de hoge prijs (bepaalde niet westerse centrale banken kochten het op, ETF's verkochten), en de stock zilver is nog ongeveer wat het was.

Een oppervlakkiger herkenning is kopen wanneer iedereen er negatief over lijkt.
Of verkopen wanneer iedereen er positief over lijkt.
Goud, is een relatief gevaarlijke keuze, omdat net diegenen die voor de inflatie-diefstal verantwoordelijk zijn, grote stocks goud kopen, en zo de neiging vertonen om hoog 'mee' te kopen en laag 'mee' te verkopen, teneinde speculanten ofwel minder ounces ofwel minder fiat op te solferen.

Een goede manier van beschouwen is de volgende:
Kost noodzakelijke dingen nu 2 keer zoveel als in 2008?
Indien niet, waarom zou goud en zilver uitzondering zijn?
Dit geldt ook omgekeerd, als het algemene prijsniveau verdubbelt, waarom zou goud en zilver uitzondering zijn?
Het antwoord is: stocks.
De juiste vraag wordt dus: hoe groot of klein zijn de momentele stocks van goud en zilver, gezien over de decennia, relatief tot het circulerende deel van de stocks van het fiatgeld?

Als ik dit bereken voor de US dollar, dan zijn er 47% meer dollars in omloop dan in 2008.
Als de dus de goudprijs van 2008 +47% doen, krijgen we $1282.
Hetzelfde voor de zilverprijs geeft $22.
Een volgende correctie is het in acht nemen van het euro/dollar verschil.
De euro zit historisch laag / de dollar historisch hoog.
Het is als euro hebber beter te kopen wanneer de euro hoog staat.
Maar dat wordt direct, bijna simultaan gedaan, en neigt dus tot al "in de markt" te zijn.
Op deze kortere termijn bepalen van koopmoment kan gebruik maken van de grondstoffen termijn markten toestand. Hoe groot is de "hedge" op deze futures markten?
http://finviz.com/futures_charts.ashx
Elke grafiek heeft positie data onderaan.
De groene trendlijn is de aanbodzijde.
De rode + blauwe trendlijn is de vraagzijde.
Groen = rood + blauw.
Elke verkoop impliceert immers een gelijke koop.
Hoe meer die groene (of som rood + blauw) trendlijn afwijkt van de nul, hoe meer korte termijn (3 maanden) stock er ingedekt werd tegen prijswijzigingen door speculanten.
Dat indekken zelf, doet de prijs ook wijzigen. Als speculanten 100 ounces goud extra kopen, zal de prijs X toenemen. Het creeren van 1 futures contract, zal de prijs een verdere X doen toenemen.
De prijs, wijzigt dus dubbel zoveel als normaal.
Speculanten, betalen dus eigenlijk de dollars die deze indekkers via hun termijnmarkt rekening krijgen ter compensatie voor hun verliezen op de cash markt.
Wat betekent dit: dat je als speculant spaarder best niet koopt wanneer ze een grote hedge hebben.
Natuurlijk, dit is enkel op de 3 maanden termijn, en voor de rest/daarbuiten, ben je nog altijd afhankelijk van wat andere speculanten doen.
Voorbij deze termijn, kan bovenstaande decennia trend worden gebruikt als referentie.

Het is niet het product dat bepalend is voor succes of faling, maar de beslissingen / momentkeuzes om het te verhandelen.
Doen wat de meeste anderen lijken te suggereren, heeft zo de neiging om faling te geven.
Omdat die anderen, sukkels nodig hebben, die hoog van hen kopen, en laag aan hen terug verkopen.
Beter kijken naar wat ze doen, eerder dan wat ze zeggen.
Er zijn een aantal markt gegevens vrijelijk beschikbaar.
Soms wat later / te laat, maar iets is beter dan niets, en hoe langer de termijn, hoe meer te vinden is.
Soms wel opzoekwerk nodig. Als je kijkt op sommige (alle?) sites rond speculatie hierop, blinken ze uit in het niet geven van de bronnen / specifieke links van / naar de gegevens waarop ze zogezegd hun beweringen baseren.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 11:00   #5
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Om zo een ruwe langetermijn basis te geven,
de gemiddelde decenniumprijzen gebaseerd op gemiddelden van jaargemiddelden, vorig jaar berekend voor 201x:

Zilver
197x $5.3394
198x $8.0919 +51.55%
199x $4.8014 -10.01%
200x $8.73748 +63.64%
201x $26.1252 +389.30%
Nu: $16.72 +213%

Goud
197x $132.495
198x $418.285 +215.70%
199x $350.925 +164.86%
200x $563.06 +324.97%
201x $1434.18 +982.44%
Nu: $1233.30 +830.83%

Hoe hoger het %, hoe minder (hier beperkt tot relatief tot elkaar) aangeraden te kopen.

Momenteel, op de 3 maanden termijn, zie ik reden om voor een volgende aankoop te wachten tot $13-14 zilver. Ik ben, misleid, begonnen in 2011, aan $32. Dan $27, $22, $19, $15.2. Of de dalende trend gestopt is, en zijwaarts voor 10 of 20 jaar is begonnen, weet ik niet. In termen van koopkracht, verwacht ik niks. Verlies gegeten. Dingen zijn zoals ze zijn, en anderen blaaskes wijsmaken om de fout af te schuiven naar een volgende sukkel, doe ik niet.
.
Oud 7 februari 2015, 11:09   #6
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik besef dat het erg dwaas is om je heel vermogen in 1 stock te investeren.
Dat is eigenlijk maar zo dwaas als de keuze van de stock.
Een goede keuze, kan erg slim zijn.
Kijk maar naar sommige 'superbeleggers'.
Een keuze voor 1 maand.
Een andere keuze voor 1 jaar.
Weer een andere voor 10 jaar.
Telkens de markten met de meeste sukkels opzoekende.
Een goede vuistregel is deze: hoe gemakkelijker iets is, hoe minder het zal lonen.
Sommigen stellen 'dollar cost averaging' voor. Dat is elke maand zoveel dollars omzetten ongeacht de prijs.
Wel, dat is poepsimpel, beter doen is relatief (!) gemakkelijk, en dus is de "dca" club, dé grote verliezende bron bij uitstek voor de winnende kant. Het gaat immers niet om wat de enkelingen doen die handelen aan de piek of bodem. Het gaat om wat de grote massa middenmoters doen. Die vormen de spreekwoordelijke melkkoe. De "volatiliteit" die winst mogelijk maakt op zero som markten. Gastjes als Warren Buffet halen hun miljarden niet van de sukkels die goud kochten aan $1669, maar van de sukkels die het kochten binnen een bepaald hoger prijsbereik. Om een logische reden: je kunt maar zoveel ounces kopen / verkopen binnen een prijsdollar, omdat het kopen / verkopen zelf de prijs doet stijgen / dalen. Als Buffet bvb 100 ton goud wil kopen tussen $700 en $800, dan heeft hij een hoeveelheid sukkels nodig die samen 100 ton goud wil verkopen. En verkopen, tussen $1600 en $1800.

Laatst gewijzigd door Erw : 7 februari 2015 om 11:13.
Oud 7 februari 2015, 11:17   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Als Rusland teruggaat naar de goudstandaard, kan de ECB nog eens wat haren uittrekken. En de Fed nog meer.
Oud 7 februari 2015, 11:26   #8
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt voor je reactie.
Simpel, kijk gewoon naar het verleden welke assets jaar na jaar, decennium na decennium de sterkste indekking zouden hebben gegeven aan inflatie en je komt uit bij aandelen. Goud is rond 2008 even geexplodeerd in waarde en dat heeft heel wat goudgekken gecreëerd (zie ook hier op het forum). Na 2008 is die ballon wat beginnen leeglopen en ondertussen was goud zowat de slechtste keuze om je geld in te beleggen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 11:27   #9
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als Rusland teruggaat naar de goudstandaard, kan de ECB nog eens wat haren uittrekken. En de Fed nog meer.
Zo dom zijn die Russen nu ook weer niet
Oud 7 februari 2015, 11:31   #10
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit recent artikel toont aan dat België en veel van onze buurlanden hun goudreserves terug willen Belgium joins Netherlands, Germany & others in getting their gold back

Moet ik hieruit concluderen dat de Belgische financiële wereld bang is voor devaluatie van de euro?
Een nog recenter artikel:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2230364
Citaat:
Nationale Bank van België gaat goudreserves niet repatriëren

do 05/02/2015 - 14:28 Belga De goudreserves van de Belgische staat, goed voor 227 ton, blijven voorlopig waar ze zijn, ...
Volgens een persbericht van de Nationale Bank van Belgie.
Ik heb het opgezocht (niet dat ik veel reden had om aan deredactie.be te twijfelen):
http://www.nbb.be/pub/01_00_00_00_00...50205.htm?l=nl
Citaat:
2015-02-05
In overeenstemming met de organieke wet en de statuten van de Nationale Bank worden de officiële externe reserves van de Belgische Staat, inclusief de goudreserves, door de NBB aangehouden en beheerd.

De goudreserve bedraagt 227 ton, waarvan het grootste deel is opgeslagen bij de Bank of England, en het resterende gedeelte bij de Bank of Canada en de Bank voor Internationale Betalingen.

De Nationale Bank heeft niet de intentie deze reserves, waarvan de inventaris regelmatig wordt geverifieerd, te repatriëren.

De Nationale Bank zal elke beweging met betrekking tot deze goudreserves in voorkomend geval melden.
Zie mijn eerdere post http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=274
Zie ook de commentaar over selectiviteit daar.
Kijk nu eens op uw investmentwatchblog.com
zoek tag "gold" (of ga door elk van hun tientallen artikels per dag).
http://investmentwatchblog.com/tag/gold/page/1/
http://investmentwatchblog.com/tag/gold/page/2/
enz.
Op pagina 2 staat uw bron van dit onderwerp.
Nergens is bovenstaan tegenbericht, hoewel evenzeer in de pers geweest, vermeld.
Selectiviteit.
Mensen misleiden.
Oud 7 februari 2015, 12:14   #11
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Gambassi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zo dom zijn die Russen nu ook weer niet
Nee , die kopen alle goud op om straks opnieuw gouden tandvullingen te kunnen steken.
Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 13:09   #12
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard

tip
koop liever aandelen in indiase bedrijven via de india funds van de abn amro. de fondsmanager is een indier en je kan ook online beleggen.

goudprijs zal dalen in de toekomst omdat de indiase roepia, de chinese yuan nu al convertibel worden en de euro en dollar zijn verdoemd om te devalueren.

maar er is al een goudoverschot op de wereld en dit beseft men gewoon niet. vluchten in goud drijft nu de prijs kunstmatig op, maar het zal moeten ploffen ooit, deze kunstmatige goudbubble. lijkt op de internet bubble.

je zou liever in zeldzame metalen kunnen investeren, denk aan titanium, germanium (basis voor de kwantum computer, germanium laser), enz.

kijk bij abn amro funds. de brics nations zijn nu de beste investering voor euro kapitaal.
veel hoger rendement krijg je dan in goud alles stoppen.

buy and hold doen tot je dood, dan heb je tenminste een lijkkist vol roepia's en die branden goed op je brandstapel die je in principe ook van oude roepia's kan maken als je schatrijk bent en geen cent wil achter laten op deze vervloekte wereld.

dewanand en wieroe

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 13:16   #13
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom precies?
In een verleden heeft de Fed haar Russisch GOS equivalent ooit zelfs aangeraden om terug naar een goudstandaard te gaan.
Tijdelijk, tot de uitgemelkten terug bereid zijn te sparen in de officiele munt, voor een volgende melkbeurt.
Het woord "goudstandaard" is overigens weinig zeggende. De term wordt misbruikt. Een echte goudstandaard betekent dat elke eigenaar van het officiele geld dit kan omruilen tegenover een in de standaard vastgelegde hoeveelheid goud (de 'prijs').
Elke eigenaar. Geen beperking tot overheden en hun institutionelen. Geen goud-dollar wisselstandaard zoals de laatste in Bretton Woods bepaald, waar dollars fungeerdes als nieuw-creatie basis in plaats van hoeveelheid goud.
Mij lijkt het dat Ruslands centrale bank, en de ECB en de Fed, en het IMF en de BIS, netjes samenwerken. Dat is wat hun eigen cijfers aantonen.
Als ze haren gaan uittrekken, zal dat eerder moeten komen door speculanten die wijzer zijn dan de soap te geloven, en naar de cijfers kijken in de plaats.
Oud 7 februari 2015, 13:33   #14
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
tip
koop liever aandelen in indiase bedrijven via de india funds van de abn amro. de fondsmanager is een indier en je kan ook online beleggen.

goudprijs zal dalen in de toekomst omdat de indiase roepia, de chinese yuan nu al convertibel worden en de euro en dollar zijn verdoemd om te devalueren.

maar er is al een goudoverschot op de wereld en dit beseft men gewoon niet. vluchten in goud drijft nu de prijs kunstmatig op, maar het zal moeten ploffen ooit, deze kunstmatige goudbubble. lijkt op de internet bubble.

je zou liever in zeldzame metalen kunnen investeren, denk aan titanium, germanium (basis voor de kwantum computer, germanium laser), enz.

kijk bij abn amro funds. de brics nations zijn nu de beste investering voor euro kapitaal.
veel hoger rendement krijg je dan in goud alles stoppen.

buy and hold doen tot je dood, dan heb je tenminste een lijkkist vol roepia's en die branden goed op je brandstapel die je in principe ook van oude roepia's kan maken als je schatrijk bent en geen cent wil achter laten op deze vervloekte wereld.

dewanand en wieroe
Goud is één en al overschot.
Quasi elke gram wordt gerecycleerd.
Er is nauwelijks consumptie.
In een wereld van bubbels, is elke bubbel relatief tot de andere bubbels.
De echte vraag is welke de grootste bubbels zijn de dag van vandaag. Is dat goud, euro, dollar, huizenmarkt, olie, staatsobligaties, aandelen, kunst, ...
Zeldzaamheid impliceert niet dat het duurder zou worden. Productiemiddelen kunnen vervangen worden. Materialen kunnen vervangen worden. En als het dan echt moet (te duur), kunnen producten links gelaten worden. Wat zou de wereld zijn zonder quantum computers en germanium lasers? Zijn er andere uitvindingen die hetzelfde kunnen? Kunnen ze er komen?
De geldmarkt, is een zero som markt. Uw 'rendabiliteit' impliceert 'onrendabiliteit. Een koper en een verkoper kunnen niet apart bestaan.
Dat betekent, dat de geldmarkt per definitie, van nature uit, een bubbel is.
Een heel eenvoudige reden: mensen gooien hun spaargeld, in welke vorm die ook is, niet in de oceaan. Het enige verschil tussen geld nu en geld later, is tijd.
Als mensen nu 20 euro's meer sparen, en de koers van de euro zo doen toenemen, zullen ze later 20 euro's meer uitgeven, en de koers in dezelfde mate terug doen afnemen.
Oud 7 februari 2015, 13:57   #15
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Bedankt voor je reactie.

VS bankaandelen.
If ye can 't beat the maffia, join them.
Oud 7 februari 2015, 16:48   #16
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
goud zowat de slechtste keuze om je geld in te beleggen
Goud in € staat 15% van zijn top.
Gij kijkt altijd naar die $ prijs.
Irrelevant voor Eurolanders.

Tot hoe diep kan de € nog wegzakken ?
Overleeft de € deze valuta-oorlog uberhaupt ?
Oud 7 februari 2015, 17:22   #17
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gambassi Bekijk bericht
Irrelevant voor Eurolanders.

Overleeft de € deze valuta-oorlog uberhaupt ?
Valuta oorlogen zijn verzinsels van de club die spaarders foute beslissingen wil doen nemen.
De schommelingen zijn niks meer dan monetaire planning door samenwerkende centrale banken, die net hetzelfde pogen: spaarders beslissingen doen nemen die hun spaargeld doen verliezen.
Amper 9 maanden geleden werd er gezegd dat de euro te sterk stond.
En toen greep de centrale planning in.
In augustus 2012 werd er gezegd dat de euro te zwak stond.
En toen greep de centrale planning in.
Dat is wat heet 'currency swaps'.

In 2012 was de goudprijspiek een 44000 euro per kilo.
Het is nu een 35000 euro per kilo.
44000-35000=9000.
9000/44000=20% onder de piek.
Op een moment dat de euro ongeveer staat waar hij begon in 2000.
De euro heeft nu de minste koopkracht om goud te kopen.
En dat noemt u dan '15% van de top'.
Een minder bloemen-bijtjes-zonneschijn omschrijving is: spijts de euro historisch laag staat, haalt de goudprijs niet eens de piek meer.
Oud 8 februari 2015, 11:19   #18
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gambassi Bekijk bericht
Omdat de dollar enorm in waarde is gestegen, dat compenseert deels de sterke prijsdaling in goud (waar je de voorbije jaren steeds meer verkopers had van het fysieke spul dan aankopers).

Citaat:
De vraag is maar of die lage euro een slecht gegeven is voor Europa. De economie is hier aan het slabakken en als een zwakke euro de export hier kan aanmoedigen is dat mooi meegenomen. Bekijk de USA gerust sinds 2008, die lage dollar heeft hen geen kwaad gedaan.
Oud 8 februari 2015, 19:01   #19
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De vraag is maar of die lage euro een slecht gegeven is voor Europa. De economie is hier aan het slabakken en als een zwakke euro de export hier kan aanmoedigen is dat mooi meegenomen. Bekijk de USA gerust sinds 2008, die lage dollar heeft hen geen kwaad gedaan.
De ECB heeft de euro verzwakt om de koopkracht van euro bezitters in te perken, niet om export aan te moedigen. In het kader van hun inflatie controle, meerbepaald het bevoordelen van schuldenmakers ten opzichte van schuldeisers.
Oud 8 februari 2015, 19:51   #20
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
De ECB heeft de euro verzwakt om de koopkracht van euro bezitters in te perken, niet om export aan te moedigen. In het kader van hun inflatie controle, meerbepaald het bevoordelen van schuldenmakers ten opzichte van schuldeisers.
Waardoor de spaarder onteigend wordt ten voordele van de diegene die schulden maakt. De wereld op z'n kop.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be