![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Volgens Google bestaat er geen dag van de vrije meningsuiting !?
Hoog tijd dat er een komt; en dat je bijvoorbeeld eens "buiten dit forum" openlijk bijvoorbeeld de jihad, of het salafisme kan bekritiseren in het gelaat van moslims. En als dit probleem eens wat meer diffuus wordt hoeven al die politiekers geen politiebewaking meer !
Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie Laatst gewijzigd door Gelukkoos : 26 maart 2015 om 20:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik was aan het checken of er reeds een draad bestond over vrije meningsuiting.
Niet direct dus. Maar aangezien er een verband is met godsdienst, in het item dat ik wou brengen, start ik geen nieuwe draad op, maar leg mijn ei hier. Godsdienst en vrije meningsuiting: het gaat toch niet goed samen. Tuurlijk, er is de wet; er moeten wetten zijn die zware misbruiken van vrije meningsuiting reguleren. Belediging, smaad, negationisme ... En tuurlijk, er is onze cultuur van respect. Maar hoe ver gaat dat, dat je niet zou mogen kwetsen ? Zoals Van Rompuy het formuleert, wringt het zeer erg bij mij. Lees mee: Citaat:
Kwetsen moet kunnen, maar er zijn limieten. Mijn klassieke voorbeeld: jij staat niet recht midden in een begrafenisplechtigheid in een kerk, om aan de pastoor en aan de treurenden te zeggen met luide stem dat de ziel niet bestaat, dat hij dood is en daarmee uit, dat hij niet naar de hemel zal gaan .... Maar kwetsen met cartoons bijvoorbeeld, in een tijdschrift dat niemand verplicht is van te kopen, of op een plaats waar iedereen de vrijheid heeft om er naast te kijken, moeten kunnen. Wat maakt dat Van Rompuy mijn bezorgdheid omtrent gelovigen, ook kaloten, bevestigt: vertrouw ze niet. Als ze aan de macht komen in een toestand dat ze incontournabel zijn, dan zullen ze de klok terugdraaien tot in de Middeleeuwen. Geen twijfel over !! .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() Voor mij is "geloof" en "de natuur" onlosmakelijk met elkaar verbonden.
In de natuur heb je het werkzame en het niet-werkzame. Het werkzame verdringt na verloop van korte, of lange tijd steeds het niet-werkzame. Als Van Rompuy in een bepaalt facet niet gelijk heeft, dan zal hij het zeker ooit wel eens te weten komen. Je kan je in je leven zelfs in een toestand laten begeven waar zeer snel het werkzame het niet-werkzame verdringt. Incluus rekening houdend, en discretie met, de niet-werkzame kant, van of in het leven, dat blijft bestaan.
Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie Laatst gewijzigd door Gelukkoos : 30 maart 2015 om 10:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er slechts één dag is voor de vrije mening, dan is het slecht gesteld met de vrijheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Die godsdienst met, nu nog, al hun gearrangeerde kind-huwelijken, met hun profeet als voorbeeld? of die waar ze kleine meisjes de helft van hun vrouwelijkheid wegsnijden? Of was dat een andere godsdienst?
Laatst gewijzigd door DewareJakob : 30 maart 2015 om 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burgemeester
|
![]() Tja, het zou eens tijd worden deze zaken eens te mogen bekritiseren in het openbaar.
Maar daar bestaan ook wetten rond geloof ik. Je mag zomaar niet roepen, of grommelen tegen een wildvreemde geloof ik ??
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Meningen zijn slechts meningen: de eeuwige waarheid is andere koek en goed voor elke dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een mens houdt zo weinig vrienden over, maar vrienden zijn dan ook echt vrienden. Ik kan het iedereen aanraden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De waarheid is mijn beste vriend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burgemeester
|
![]() Een dag van de vrije meningsuiting zet ook die andere 364 dagen in het daglicht.
Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie Laatst gewijzigd door Gelukkoos : 30 maart 2015 om 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn verschillende meningen:
1 - meningen zonder meer. 2 - meningen die beredeneerd worden. 3 - meningen die gepaard gaan met grove beledigingen en/of scheldwoorden. 4 - meningen in de vorm van humor. Het probleem is de derde vorm, die een uiting kan zijn van onbeschaafdheid, maar ook van grote frustratie, die 364 dagen van het jaar onderdrukt is om zich in die ene dag te ontladen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een plaatje van een hark-poppetje is niet beledigend, maar zet er "mohammed" onder en je kop gaat er af bij sommige bevolkingsgroepen. ![]()
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of heeft een vrouw enkel rechten op de dag van de vrouw? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laten we dus één dag in het jaar de vrije mening vieren voor het hele jaar. Behalve als het om Allah gaat en ook Jezus wordt niet graag beledigd. Wat de microwezentjes betreft: die kunnen wel ergens tegen. En ook mijn eigen persoon is wel ergens aan gewend. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het om de hoogste waarheid gaat is het raadzaam voorzichtig te zijn, want wie denkt dat Allah één is van drie, die wacht een flinke bestraffing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het ging om pedo-Mo hé, allah afbeelden hebben ze geen probleem mee.
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar waarom Mohammed dan in drieën moet dat is me niet duidelijk en ik dacht dat afbeeldingen van Allah (evenals Jahweh) uit den boze is. Deze is zuiver Geest zonder lichaam of zo dat nog nooit iemand zijn lichaam heeft gezien of niet in staat is te zien zonder te sterven. |
||
![]() |
![]() |