Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2015, 18:05   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Dubbele nationaliteit afschaffen

Onze staatssecretaris wil de dubbele nationaliteit afschaffen.

Behalve voor de landen die hun onderdanen hun oorspronkelijke nationaliteit nooit toelaten te verliezen.

Ik ben daar tegen.

Als ik vaak naar land x y of z ga, en er ontstaat een band, waarom zou ik dan de nationaliteit van dat land niet mogen "bijnemen" ?

Nu, als dat niet kan, dan ben ik tegen de uitzondering voor de hoger genoemde landen.
Hun onderdanen moeten dan maar kiezen.

We zouden ook kunnen werken met een sub-nationaliteit. Een tweede, derde ... nationaliteit (zoals ik hoger uitlegde), omwille van een band met dat land.

titel: N-VA wil dubbele nationaliteit afschaffen
http://www.gva.be/cnt/aid1152140/n-v...eit-afschaffen

Citaat:
De N-VA wil de dubbele nationaliteit afschaffen. Wie Belg wil worden zal eerst afstand moeten doen van een andere nationaliteit die hij nog heeft. Dat staat in een kersvers wetsvoorstel van Theo Francken.

Tussen 2000 en 2011 werden 525.318 buitenlanders Belg. Dat zijn zoveel mensen als de steden Antwerpen en Turnhout samen. Hoeveel Belgen ook nog een andere nationaliteit hebben weet men niet, volgens Francken omdat dit slecht wordt geregistreerd.

Volgens de N-VA moet de Belgische nationaliteit een doelbewuste keuze zijn. Door Belg te willen worden, zegt de aanvrager dat hij in België geïntegreerd is en hier volledig wil participeren. De Belgische nationaliteit is dus de bekroning van een integratieproces. In Francken's voorstel moet iedereen die Belg wil worden eerst afstand doen van zijn andere nationaliteiten. Als dat niet gebeurt, vervalt de Belgische nationaliteit binnen de zes maanden nadat hij ze heeft verworven. Minderjarigen moeten op hun achttiende een keuze maken: Belg of niet-Belg.
Niet voor Marokkanen en Turken

Er zijn evenwel drie uitzonderingen: de staatlozen, de erkende politieke vluchtelingen én de buitenlanders met een nationaliteit die ze niet kunnen opzeggen. Dat laatste geldt voor buitenlanders uit: Griekenland, Marokko, Tunesië, Algerije, Turkije, Frankrijk, Mexico, Argentinië, Bangla Desh, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Eritrea, Jemen, Libië, Nauru, Nicaragua, Syrië en Tonga.

Omdat Marokko en Turkije bij deze groep zijn, zullen de meeste buitenlanders die Belg willen worden ook hun Belgische nationaliteit mogen behouden. Maar Francken dringt er op aan dat België met deze landen snel onderhandelingen opstart om ervoor te zorgen dat hun onderhorigen hun nationaliteit kunnen verliezen als ze voor een andere kiezen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 18:21   #2
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

als "onze Turken en Marokkanen" buiten schot blijven, is dit een zinloze maatregel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 14 maart 2015 om 18:22.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 19:10   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Onze staatssecretaris wil de dubbele nationaliteit afschaffen.

Behalve voor de landen die hun onderdanen hun oorspronkelijke nationaliteit nooit toelaten te verliezen.

Ik ben daar tegen.

Als ik vaak naar land x y of z ga, en er ontstaat een band, waarom zou ik dan de nationaliteit van dat land niet mogen "bijnemen" ?

Nu, als dat niet kan, dan ben ik tegen de uitzondering voor de hoger genoemde landen.
Hun onderdanen moeten dan maar kiezen.

We zouden ook kunnen werken met een sub-nationaliteit. Een tweede, derde ... nationaliteit (zoals ik hoger uitlegde), omwille van een band met dat land.

titel: N-VA wil dubbele nationaliteit afschaffen
http://www.gva.be/cnt/aid1152140/n-v...eit-afschaffen
Franken moet geen halfslachtige maatregelen nemen.
Of je bent Belg of je hebt een andere nationaliteit.
De twee, dat kan gewoon niet. Punt uit!
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2015, 22:01   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Franken moet geen halfslachtige maatregelen nemen.
Of je bent Belg of je hebt een andere nationaliteit.
De twee, dat kan gewoon niet. Punt uit!
Ik kan in jouw stelling inkomen.
Maar toch ken ik een Vlaming die gehuwd is met een Marokkaanse schone.
En het gaat daar om een "echt huwelijk".
We moeten natuurlijk dat meiske niet straffen, omdat haar oude vaderland haar niet toestaat haar nationaliteit te lossen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 00:16   #5
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
We moeten natuurlijk dat meiske niet straffen, omdat haar oude vaderland haar niet toestaat haar nationaliteit te lossen.

.
Dan moet haar 'oude' vaderland maar de wet aanpassen. Dat gezeik met eindelijk eens ophouden.
Oud 15 maart 2015, 15:39   #6
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Uw artikel is drie jaar oud. Wat is daar de relevantie van?
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 15:42   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
Het probleem ligt niet in België maar in Marokko.
Ik begrijp niet waarom wij ons steeds moeten aanpassen aan anderen.

Ofwel ben, je Belg ofwel ben je het niet.
Oud 15 maart 2015, 15:42   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Dan moet haar 'oude' vaderland maar de wet aanpassen. Dat gezeik met eindelijk eens ophouden.
Inderdaad.
Oud 15 maart 2015, 15:43   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Uw artikel is drie jaar oud. Wat is daar de relevantie van?
Dat de staatssecretaris, die net 5 maanden bezig is, dit wil afschaffen.
De intentie van de N-VA bestaat inderdaad al langer.
Oud 15 maart 2015, 16:13   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Het probleem bestaat niet omdat dit meiske geen Belg zou kunnen worden. Het probleem is dat zulke mensen doodgewoon hier in België persé willen blijven Marokkaantjes maken (die dan weer hun nationaliteit niet kunnen verliezen).

In het geval dat papa Belg (oude Belg) is en mama Marokkaanse hebben ze zelfs de Marokkaanse wetten aangepast zodat ook dan (papa is Belg, geboren in Belgique) de spruitjes na aangifte bij de marokkaanse ambassade evenzeer volbloed Marokkaan is.

En dan uiteraard als papa Marokkaanse Belg met importmama nicht Marokkaanse Belgdoorhuwelijk in Belgique kindjes maken, dan vinden ze het dus ook doodnormaal dat de kientjes moeten worden aangegeven als Marokkaans staatsburger....

En d�*t moeten ze afschaffen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 15 maart 2015 om 16:14.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be