Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2004, 15:57   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard Omgaan met extreem-rechts. Zeven getuigenissen.

[size=3]"Wie het lachen vergaan is - Extreem-rechts- De getuigenissen"[/size]

THIERRY GOOSSENS (opbouwwerker in Brussel):
"Als je met de tram van Tervuren komt, zie je hoe duaal Brussel is. Eerst zie je de Mercedessen en de BMW's en dan steeds kleinere en wrakkiger auto's. Of neem de metro. Montgommery en Schuman zijn blank, vanaf De Brouckère wordt het almaar donkerder. En kijk dan ook eens naar het gemiddelde inkomen per gemeente. Wie loopt hier het meeste gevaar ? Die madam met haar bontjas die bang is om hier te passeren, of die Marokkaan die hier geboren wordt in de wijk en nooit aan werk zal raken ?"

"Om te beginnen moet je de problemen onder ogen zien. Extreem-rechts is kwaadaardig, maar vele bestrijders ervan zijn soms naïef. Er is wel degelijk iets aan de hand. En vanuit dat besef zou er eindelijk iets moeten groeien. Ook Marokkanen zelf beginnen hier in te zien dat er toch ook eens wat reactie zou moeten komen uit hun eigen gemeenschap. Over al die kleine pogingen om er toch iets leefbaars van te maken. Dat is allemaal niet spectaculair."

"Natuurlijk zullen er buiten de wijk wel altijd mensen zijn die stilletjes hopen dat je op je bek gaat. Dat je er niét in slaagt om het leefbaarder te maken. Want ze zien het niet graag, als er ook iets goeds uitkomt. En ook in de wijk zelf heb je fatalisten. Mensen die vinden dat alles naar de kloten is. Maar zelfs die zijn niet dwaas hoor. Het is niet omdat je ontevreden bent, dat je automatisch extreem-rechts stemt. Het Vlaams Blok overschat dat, en een organisatie als 'Extreem-rechts, nee bedankt' heeft dan weer de neiging om het gezond verstand van de mensen te onderschatten. De mensen die over veel kankeren in de wijk, doen dat meestal OOK over zo'n foldertje van Johan Demol (VB) dat ze in hun bus vinden".

RUDY COLLIER (hoofdredacteur bij ATV):
"Van de verkiezingen van de districtsraden (in Antwerpen) zal volgens mij meer afhangen dan van de gemeenteraadsverkiezingen. Het kan twee kanten op: ofwel wordt in de districten het fundament gelegd voor de definitieve doorbraak van het Vlaams Blok, ofwel wordt het fundament gelegd voor de strijd op het terrein tegen het Blok."

"Bij het eerste protest tegen de opening van het asielcentrum in Ekeren heb ik beslist om geen straatinterviews te doen. Een journalist is geen megafoon, hè. In die zin vergelijk ik het Vlaams Blok met een bloem in potgrond. Alle media roepen: wat een lelijke bloem ! Maar ondertussen houden bepaalde media wel die potgrond voortdurend nat. Zeker in Antwerpen moet je daarmee uitkijken, want je hebt twee soorten Antwerpenaars. De 'zagers en klagers' -de kleinste groep- vinden niets goed, en laten altijd het eerst van zich horen. Je moet wachten op de tweede golf, de mensen die wel graag in de stad wonen en er ook iets van willen maken".

"Het gevaar (voor een opmars van het extreem-rechtse Vlaams Blok) is het grootst in de districten, omdat het Vlaams Blok daar maar één ding nodig heeft. In Ekeren: het asielcentrum. In Wilrijk heeft het Blok in juni een flinke opstoot gekregen omdat er maandenlang migrantenbendes aktief waren. En het beste voor het Blok -om het even wat cynisch te zeggen- is een moord op een middenstander. Als dat twee weken voor de verkiezingen ergens gebeurt halen ze in dat district zestig %. Daarom is de politie het sterkste wapen tegen extreem-rechts. De nieuwe hoofdcommisaris Luc Lamine wordt even belangrijk als de burgemeester. Lamine komt uit Antwerpen-Noord en het is geen toeval dat de criminaliteit daar gedaald is. Hij is de man van de snelle aanpak, en dat werkt".

PAUL BUYSSE (Nationale Bank en VEV bestuurder):

"Vlaanderen mag niet bruin worden. Het Vlaams Blok is geen goede voedingsbodem voor de demokratie en het is zonneklaar dat de vrije markteconomie moet steunen op de demokratie."

"De migranten terugsturen naar hun land van herkomst is niet meteen wat de economie nodig heeft. Europa heeft berekend dat binnen de vijf jaar anderhalf miljoen bijkomende arbeidskrachten nodig zijn. Vandaag is er al schaarste op op de arbeidsmarkt, niet alleen voor ingenieurs maar ook voor laaggeschoolden. Straks kunnen wij onze machines niet meer bemannen. In Vlaanderen zijn er nu bevolkingsgroepen van buitenlandse afkomst aanwezig, soms tweede, derde generatie. Ze zijn gemarginaliseerd. Het Vlaams Blok wil hun integratie nog bemoeilijken. Maar als we die allochtonen integreren, met behoud van onze culturele eigenheid, dan is er dubbele winst".

"Ik heb veel in het buitenland gewerkt. Ik werd daar veel geïnterpelleerd over 'extreme right' en de 'fascist movement' in België: "What a pity this is happening to you". Met een slecht imago komen wij als bedrijfsleider gehandicapt aan de start. Een bruin imago is geen goed imago".

PHILIP VERWIMP (Leuvense econoom die genocidale ideologiën bestudeert):

Hij was erbij in Ekeren. Toen Filip Dewinter zijn troepen toesprak:"Antwerpen dreigt de vuilbak van Europa te worden".

Ph.V.:"Met die uitspraak zegt Dewinter dat asielzoekers afval zijn, die onze maatschappij komen vervuilen. En als je over afval spreekt, heb je het niet meer over mensen. Je zegt dat ze geen burgers meer zijn, dat ze geen rechten hebben. En wat doe je dan met afval ? Verwijderen".

"In de slogan "Eigen Volk Eerst" worden de twee kernelementen van het fascisme perfect samengevat: de ideologie van de pure samenleving en de economie van de radicale herverdeling. Racisme is ook gekoppeld aan economische mechanismen. Het Vlaams Blok maakt duidelijk dat de welvaart toekomt aan het eigen volk. Filip Dewinter heeft onlangs in een interview nog eens herhaald dat ze, als ze ooit aan de macht komen, hun programma zullen uitvoeren. Dat begint met het afschaffen van subsidies aan multiculturele
organisaties - waardoor een heel sociaal draagvlak meteen zal worden weggeveegd. En als het hele 70-puntenprogramma wordt uitgevoerd, komt dat neer op ethnische zuivering. Wat onvermijdelijk zal leiden tot het gebruik van massaal geweld. Of denkt het Blok misschien dat Turken en Marokkanen die hier al twintig jaar wonen, zich vrijwillig zullen laten afvoeren ? Trouwens, ook de tegenstanders van die deportaties zullen geviseerd worden".

"Bij de laatste verkiezingen profileerde het Blok zich niet meer als de bokshandschoen, maar als gezinspartij. Ze stellen zich zachter op. Maar ook achter die gezinsaffiches zie je de ideologie: wat ze willen, zijn veel blanke gezinnen met kinderen. Het *volk* groeit, de vrouw zorgt voor de kinderen en zo komt er plaats voor de man op de arbeidsmarkt. Dat zag je ook bij Hitler: die nataliteitspolitiek".

EDDIE BATTLE (politiecommisaris in Boom en zoon van een zwarte Amerikaanse GI en een Belgische moeder):

"In mijn periode in de Gasstraat (Antwerpse Seefhoekwijk) onderhield ik goede kontakten met de bevolking en stelde vast dat al die zogenaamde Vlaams Blokkers gewone, sympathieke mensen waren. Die mensen die voor het Vlaams Blok stemmen, zijn helemaal geen racisten maar mensen die door het slechte beleid naar het Blok worden gedreven. Het is zoals in voetbal. Gaat het slecht met de ploeg dan roepen de mensen om een andere trainer. Gedurende vijftien jaar verkondigde ik in Antwerpen dat het bestuur naar de burgers moest luisteren. Het bestuur wilde dat niet. Nu moet het het Vlaams Blok niet de zwarte piet toespelen. Het Vlaams Blok maakt zichzelf niet groot. Dat doen de
andere partijen".

FRANS VAN DEN WIJNGAERT (directeur van een Borgerhoutse beroepsschool en gewezen scheidsrechter in het Belgische en internationale voetbal):

"Er spelen te weinig allochtonen in onze voetbalclubs. Marokkanen en Turken zijn zeer technische voetballers. Ga met die mannen naar een zaalvoetbaltornooi, en je wint".

"Een ploeg met twee, drie vreemdelingen, daar hebben de autochtonen geen problemen mee. Komen er meer dan komt er reactie, in plaats van die jongens goed op te vangen."

YAHYA ÖZçELIK (Belg van Turkse origine en baas van een renovatiebedrijf:

"Ik heb Filip Dewinter (VB) ooit ontmoet. Hij was op de markt folders aan het uitdelen. Ik stapte op hem toe en zei: "Ik ben een Turk en zou eens met U willen praten." Dat vond hij goed. Ik vroeg hem waarom hij zo tegen de vreemdelingen is. "Omdat ze het werk van ons volk inpikken", zei hij. En verder zei hij nog "dat het Blok een gewone partij is als alle andere". Onzin natuurlijk. Dus ik zei: "Ik ga tégen U stemmen". Daar moest hij eens om lachen."

Bron: Knack weekblad
Oud 10 oktober 2004, 16:18   #2
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
YAHYA ÖZçELIK (Belg van Turkse origine en baas van een renovatiebedrijf:

"Ik heb Filip Dewinter (VB) ooit ontmoet. Hij was op de markt folders aan het uitdelen. Ik stapte op hem toe en zei: "Ik ben een Turk en zou eens met U willen praten." Dat vond hij goed. Ik vroeg hem waarom hij zo tegen de vreemdelingen is. "Omdat ze het werk van ons volk inpikken", zei hij. En verder zei hij nog "dat het Blok een gewone partij is als alle andere". Onzin natuurlijk. Dus ik zei: "Ik ga tégen U stemmen". Daar moest hij eens om lachen."
Wat een traumatische ervaring

Denken ze nu echt bij de Knack dat dergelijke nonsens gaat helpen om het Blok terug te dringen?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 10 oktober 2004 om 16:19.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 16:30   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En voor die racistische en fascistische uitlatingen is FDW nog niet aangepakt door het CGKR, zeg!
Oud 10 oktober 2004, 16:41   #4
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Wat een traumatische ervaring

Denken ze nu echt bij de Knack dat dergelijke nonsens gaat helpen om het Blok terug te dringen?
Opvallend wel hoe je van de 7 stukjes er de simpelste commentaar weer uitpikt om al de rest in de vernieling te hakken. Op de 6 andere had je geen weerwoord zeker?
Oud 10 oktober 2004, 16:50   #5
De Zuiveraar
Banneling

De Zuiveraar's schermafbeelding

Standaard

Pianolette, uw jaren onzin begint afgezaagd te geraken ( copy/pastes en leugens van linkse linkadors ! )
De Zuiveraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 16:55   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opvallend wel hoe je van de 7 stukjes er de simpelste commentaar weer uitpikt om al de rest in de vernieling te hakken. Op de 6 andere had je geen weerwoord zeker?
Je postte dan ook zelf het beste het leste, hé Piano?
Oud 10 oktober 2004, 16:57   #7
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom denk je eigenlijk dat een Vlaamsblokker voor het Vlaams Blok stemt? Wat drijft hem?

Oud 10 oktober 2004, 16:57   #8
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Zuiveraar
Pianolette, uw jaren onzin begint afgezaagd te geraken ( copy/pastes en leugens van linkse linkadors ! )
Ik ben zomaar aan het posten gegaan omdat ik vaststelde dat de laatste 30 topics allemaal van extremisten en neonazi's kwamen.
Oud 10 oktober 2004, 17:00   #9
De Zuiveraar
Banneling

Standaard

Citaat:
gisteren naar Urbain Vermeulen gekeken Pianolette ? Nog steeds voor de toetreding van 70 miljard Turken ?
Oud 10 oktober 2004, 17:08   #10
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
70 miljard Turken ?
Ni overdrijven, hé.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 17:10   #11
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik ben zomaar aan het posten gegaan omdat ik vaststelde dat de laatste 30 topics allemaal van extremisten en neonazi's kwamen.
Is het je nog niet zijn opgevallen dat je zelf extremistisch bent.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 17:14   #12
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Bron: Knack weekblad
Boycot Knack !
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 17:15   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geldt dat ook voor de Communautaire Discussies, Piano?
Of werden daar de laatste 14 van de 20 topics ook gestart door extremisten?
Oud 10 oktober 2004, 17:17   #14
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Geldt dat ook voor de Communautaire Discussies, Piano?
Of werden daar de laatste 14 van de 20 topics ook gestart door extremisten?
Communautaire Zaken interesseren me geen barst. Ik denk niet dat je me daar al dikwijls tegengekomen zijt.

Laatst gewijzigd door thePiano : 10 oktober 2004 om 17:17.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2004, 17:17   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Alleen maar extremistisch?
Oud 10 oktober 2004, 17:18   #16
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Boycot Knack !
Vrije meningsuiting op zijn Bloks.
Oud 10 oktober 2004, 17:19   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Communautaire Zaken interesseren me geen barst. Ik denk niet dat je me daar al dikwijls tegengekomen zijt.
Wat raar dat er dan toch een flink aantal door jou gestartte topic naar verhuisd werden...
Oud 10 oktober 2004, 17:19   #18
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Geen twijfel mogelijk Alvader. Het heeft precies wel een tijdje geduurd vooraleer je dat door had. Ben je altijd zo traag?
Oud 10 oktober 2004, 17:22   #19
De Zuiveraar
Banneling

Standaard

De Staatsveiligheid zou beter eens de banden onderzoeken van Pianolette met Georgie,
de maffia Falconplein, de groepering Al Qauida die ginder aanslagen uitbroeden , de reisjes van hier naar ginder, die vzw ,... verdachte tiep die Pianolette.
Oud 10 oktober 2004, 17:29   #20
thePiano

Standaard

Citaat:
De Staatsveiligheid zou beter eens de banden onderzoeken van Pianolette met Georgie,
de maffia Falconplein, de groepering Al Qauida die ginder aanslagen uitbroeden , de reisjes van hier naar ginder, die vzw ,... verdachte tiep die Pianolette.
Zeg Kieken, ben je weer aan het pianobashen geslagen? Het Falconplein werd al drie jaar geleden uitgemest en daar is het nu ghostcity sinds 140 handelszaken werden gesloten. De link met Al Qaida snap ik niet want Georgiërs zijn Christenen. De Staatsveiligheid komt regelmatig op bezoek, dus dat moet je zeker gerust stellen, zeker als je weet dat ik nog altijd kan typen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be