Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2015, 12:21   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Onderwijzenden pesten mekaar .. ipv mekaar te steunen

Wat is daar toch mis met die mensen ?

titel: Dringend aandacht voor welbevinden leerkrachten gevraagd
http://www.n-va.be/persbericht/dring...chten-gevraagd

Citaat:
12 maart 2015, over deze onderwerpen: Leerkrachten en directies, Welzijn

Maar liefst 11,8 procent van de leerkrachten geeft aan gepest te worden door collega’s en directieleden. Hiermee worden leerkrachten zwaarder getroffen dan werknemers uit andere beroepscategorieën. Dat zijn de ernstige conclusies die de Sociaal-Economische Raad (SERV) publiceerde in een rapport rond de werkbaarheid van jobs in Vlaanderen en die hun weg vonden naar de pers. Vlaams Parlementsleden Vera Celis en Koen Daniëls (N-VA) roepen de minister op om dringend werk te maken van een actief en ambitieus preventiebeleid rond psychosociaal welzijn in de onderwijssector waaronder een netoverschrijdende dienst waar slachtoffers terecht kunnen.

Dat het psychosociaal welbevinden van leerkrachten onder sterke druk staat is niet nieuw. Dat bleek al uit cijfers van het Jaarrapport Ziekteverzuim van het Vlaams Onderwijspersoneel. Koen Daniëls: “Toen stelde men vast dat maar liefst 1 op 3 van de opgenomen ziektedagen in het onderwijs te wijten zijn aan psychische problemen, zoals een burn-out of stress. Deze vormen van psychosociale druk verhogen het risico om het slachtoffer te worden van pesten maar kunnen ook het gevolg zijn van pestgedrag.”

Bovenstaande feiten en cijfers tonen aan dat er nood is aan een preventief kader dat schoolbesturen moet toelaten om op een zorgzame manier om te gaan met hun werknemers. De N-VA pleit er daarom voor om het onderwijsveld meer te ondersteunen in de uitbouw van een uitgebalanceerd en positief schoolklimaat door instrumenten aan te reiken ter ondersteuning van een professioneel en krachtig personeelsbeleid en een gekwalificeerd schoolbestuur. Zo moet meer worden ingezet op de bekendmaking van de welzijnswetgeving bij schoolbesturen en de opvolging ervan. Er zou ook meer aandacht moeten komen voor people management in de directeursopleiding.

Vera Celis: “Bovendien moet er werk gemaakt worden van een neutrale, netoverschrijdende dienst waar onderwijspersoneel op een laagdrempelige manier terecht kan bij psychosociale problemen, zodat uitval omwille van psychosociale problemen kan worden teruggeschroefd.”

Celis en Daniëls plannen op korte termijn verdere parlementaire initiatieven die oplossingen moeten aanreiken voor de problematiek.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 13:16   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Tja, leraars, als je sommige posts van o.a. Jack leest, dan kan je je wel voorstellen hoe dat het er in de school aan toe gaat.
Oud 12 maart 2015, 14:18   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Onderwijzenden pesten mekaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Onderwijzenden pesten mekaar .. ipv mekaar te steunen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat is daar toch mis met die mensen ?

titel: Dringend aandacht voor welbevinden leerkrachten gevraagd
De school is een werkvloer als een ander, met diverse werknemers. In die zin is een school niet uitzonderlijk tegenover andere werkplaatsen.

Jammer maar helaas, en tot spijt voor wie het benijdt. Niet iedere school beschikt over competent management.

De manager, in casu de schooldirecteur of directrice, is nog steeds te veel de allesweter tegenover een leerkracht. De directrice is overduidelijk wel iets beter dan de directeur als het over onderwijs gaat.

De directeur maakt compromissen met leerkrachten. Met als resultaat dat voor de ene leerkracht het gras iets groener is bij de andere leerkracht.

Leerkrachten kunnen soms het licht niet zien in de ogen van de collega. Hoe komt dit ? Management.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 18:38   #4
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De school is een werkvloer als een ander, met diverse werknemers. In die zin is een school niet uitzonderlijk tegenover andere werkplaatsen.

Jammer maar helaas, en tot spijt voor wie het benijdt. Niet iedere school beschikt over competent management.

De manager, in casu de schooldirecteur of directrice, is nog steeds te veel de allesweter tegenover een leerkracht. De directrice is overduidelijk wel iets beter dan de directeur als het over onderwijs gaat.

De directeur maakt compromissen met leerkrachten. Met als resultaat dat voor de ene leerkracht het gras iets groener is bij de andere leerkracht.

Leerkrachten kunnen soms het licht niet zien in de ogen van de collega. Hoe komt dit ? Management.
Ik geef je maar ten dele gelijk:

- 'vele scholen' beschikken over incompetente directies. Van de scholen waar ik stond, heb ik exact één geschikte directie meegemaakt. De rest was onbekwaam, soms goedbedoeld naar leerlingen en leerkrachten toe, maar zoals je weet maken ook zachte heelmeesters stinkende wonden.

- niet enkel de directie, maar ook de gehele 'vermanaging' van de scholen doet aan de sfeer tussen de leerkrachten niet veel goeds. Die zogenaamde kaderfuncties in de scholen zijn vaak elke voeling met de klas - dus het werkveld - verloren en vaak stellen zij de meeste absurde maatregelen voor waar dat je je dan als leerkracht naar moet schikken. De autonomie die de leerkracht vroeger meestal had, wordt dus grondig aangetast met als gevolg gezagsondermijning naar de leerlingen en hun ouders toe. Maar dat is dus niet enkel de fout van de (hoofd)directie.

- tussen leerkrachten onderling kan de sfeer zeer slecht zijn. Een en ander heeft ermee te maken dat leerkrachten die nog niet benoemd zijn (TADD) of die kans maken als intermaris op een TADD, in grote mate afhangen van de beslissingen van de scholengroep, de directie of hun 'luitenanten'. Die vaak jongere mensen worden dan ipv collega's voor lange tijd elkaars concurrenten, want vaak zijn er meerdere kandidaten voor weinige interessante plaatsjes. En dan durven de kleine kantjes al eens gauw boven te komen drijven. Dat gaat van leerkrachten die staan luistervinken aan de klasdeur of hun collega toch maar niets verkeerds doet in de klas tot leerkrachten die hun leerlingen opzetten tegen een collega, roddelen over collega's naar leerlingen en leerkrachten toe tot zelfs het ontvreemden van examenvragen of lesmateriaal van collega's om die te sabotteren. Ik heb het allemaal in mijn omgeving zien gebeuren, helaas !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 18:46   #5
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Leraars zijn een vreemde soort: snel en veel klagen, altijd ontevreden terwijl niemand zoveel verlof heeft, elkaar pesten. Ze hebben het veel te goed en ze beseffen het niet.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 18:49   #6
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Leraars zijn een vreemde soort: snel en veel klagen, altijd ontevreden terwijl niemand zoveel verlof heeft, elkaar pesten. Ze hebben het veel te goed en ze beseffen het niet.
Ik keur die onderlinge pesterijen zeker niet goed, maar ze worden deels veroorzaakt door stress en onzekerheid. Ze hebben het dus zeker niet 'te goed'. Als je de hele dag door je klas wordt uitgekafferd en de directie lacht die problemen weg of verwijt je zelfs dat het je eigen schuld is, dan zijn er die zich gaan afreageren op collega's of andere personen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 19:15   #7
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Tja, leraars, als je sommige posts van o.a. Jack leest, dan kan je je wel voorstellen hoe dat het er in de school aan toe gaat.
Net zoals men zich, na het lezen van jouw post, een goed beeld kan vormen van het gemiddeld marginale Vlaamse gezin.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 19:17   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ja, om nog maar te zwijgen over de resultaten, want die zijn bepaald armoedig.

Mensen komen van school en kunnen na zes jaar Franse les geen Frans, zou iedereen dan te dom zijn of scheelt er iets aan de scholen en de leraars?
Oud 12 maart 2015, 19:18   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Net zoals men zich, na het lezen van jouw post, een goed beeld kan vormen van het gemiddeld marginale Vlaamse gezin.
Hier weer zo'n treffend voorbeeld.
Oud 12 maart 2015, 19:22   #10
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier weer zo'n treffend voorbeeld.
Voorbeeld van?
Oud 12 maart 2015, 19:27   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voorbeeld van?
Zeg Jack, als je geen enkel idee hebt over wat het hier gaat, zwijg dan liever.
Oud 12 maart 2015, 19:33   #12
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeg Jack, als je geen enkel idee hebt over wat het hier gaat, zwijg dan liever.
Daarom dat ik vragen stel.
Dat kan toch geen probleem stellen voor hoogbegaafden.
Oud 12 maart 2015, 19:49   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik vragen stel.
Dat kan toch geen probleem stellen voor hoogbegaafden.
Tijd voor iets nieuw Jack, na duizend keer is de hoogbegaafdengrap niet meer zo hilarisch als de eerste honderd keer.

En dat bedoel ik dus, kom als kind van een Vlaams marginaal gezin - je zal er maar geboren worden - maar terecht bij onderwijzer Jack.
Oud 12 maart 2015, 19:52   #14
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
If you can't stand the heat....
Oud 12 maart 2015, 19:58   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Trouwens Xeno, zelfs de grootste marginalen die ik al in de klas heb gehad, hebben zich nooit zo openlijk in zelfmedelijden gewenteld als jij dat hier doet.

"Het is de fout van België"
"Het is de fout van het ACW"
"Het is de fout van de franstaligen"
"Het is de fout van het corrupte flikken"
"Het is de fout van het gerecht"
"Het is de fout van mijn vader"
"Het is de fout van mijn ploegbaas"
"Het is de fout van de korporaal-chef met het kromme geweer"
"Het is de fout van mijn kleuterjuffen"
"Het is de fout van de sossen"

Ben ik er een paar vergeten?
Oud 12 maart 2015, 20:02   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik geef je maar ten dele gelijk:

- 'vele scholen' beschikken over incompetente directies. Van de scholen waar ik stond, heb ik exact één geschikte directie meegemaakt. De rest was onbekwaam, soms goedbedoeld naar leerlingen en leerkrachten toe, maar zoals je weet maken ook zachte heelmeesters stinkende wonden.

- niet enkel de directie, maar ook de gehele 'vermanaging' van de scholen doet aan de sfeer tussen de leerkrachten niet veel goeds. Die zogenaamde kaderfuncties in de scholen zijn vaak elke voeling met de klas - dus het werkveld - verloren en vaak stellen zij de meeste absurde maatregelen voor waar dat je je dan als leerkracht naar moet schikken. De autonomie die de leerkracht vroeger meestal had, wordt dus grondig aangetast met als gevolg gezagsondermijning naar de leerlingen en hun ouders toe. Maar dat is dus niet enkel de fout van de (hoofd)directie.

- tussen leerkrachten onderling kan de sfeer zeer slecht zijn. Een en ander heeft ermee te maken dat leerkrachten die nog niet benoemd zijn (TADD) of die kans maken als intermaris op een TADD, in grote mate afhangen van de beslissingen van de scholengroep, de directie of hun 'luitenanten'. Die vaak jongere mensen worden dan ipv collega's voor lange tijd elkaars concurrenten, want vaak zijn er meerdere kandidaten voor weinige interessante plaatsjes. En dan durven de kleine kantjes al eens gauw boven te komen drijven. Dat gaat van leerkrachten die staan luistervinken aan de klasdeur of hun collega toch maar niets verkeerds doet in de klas tot leerkrachten die hun leerlingen opzetten tegen een collega, roddelen over collega's naar leerlingen en leerkrachten toe tot zelfs het ontvreemden van examenvragen of lesmateriaal van collega's om die te sabotteren. Ik heb het allemaal in mijn omgeving zien gebeuren, helaas !
Freespirit. Je bevestigt wat ik bedoel. Zelfs al geef je me maar 75 procent gelijk, dan heb ik gelijk. Er is in veel scholen iets mis met het management. Integrale kwaliteitszorg en kwaliteitsbewaking is er totaal onbekend. Ik kom elke week, ondertussen gedurende vier jaar, in contact met het volwassenonderwijs. Je merkt als volwassene zelfs dat er iets misloopt binnen het onderwijs. Onderwijs heeft nu eenmaal een breed publiek.

Voor alle duidelijkheid. Ik lees graag je reacties. Ook al doe je hard je best om de vooroordelen te ontkrachten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 20:09   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens Xeno, zelfs de grootste marginalen die ik al in de klas heb gehad, hebben zich nooit zo openlijk in zelfmedelijden gewenteld als jij dat hier doet.

"Het is de fout van België"
"Het is de fout van het ACW"
"Het is de fout van de franstaligen"
"Het is de fout van het corrupte flikken"
"Het is de fout van het gerecht"
"Het is de fout van mijn vader"
"Het is de fout van mijn ploegbaas"
"Het is de fout van de korporaal-chef met het kromme geweer"
"Het is de fout van mijn kleuterjuffen"
"Het is de fout van de sossen"

Ben ik er een paar vergeten?
Wat is de fout van Belgie, etc?
Oud 12 maart 2015, 20:10   #18
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is de fout van Belgie, etc?
Dat probeer ik hier al 7 jaar uit uw mond te vernemen...
Oud 12 maart 2015, 20:13   #19
Tavek
Banneling

Standaard

De leerkrachten die ik ken (zie andere draad) weten mij te vertellen dat er inderdaad veel gepest en geplaagd wordt onder leerkrachten. Een leerkracht die de koffie van de percolator niet lekker vindt, en dan maar zijn eigen koffiezet meebrengt (nespresso). En die dan blijkbaar om een of andere reden enkel en alleen maar door hem gebruikt mag worden. Tot de collegas de koffiezet stelen....

Het resultaat was een overplaatsing naar een andere school door de massas miserie. Zoals ik zei: soms staan de grootste kleuters voor de klas.

Maar welk wapen heeft de directie ? In een bedrijf hangen loonsverhogingen en promoties af van uw gedrag en prestaties. Men zal zich dus meer geneigd voelen om zich te gedragen. Bij de extreem vlakke loopbaan van leerkrachten gecombineerd met de benoeming is er geen enkele vorm van motivatie om zich te gedragen. Men kan de kleine kantjes tonen zonder al te veel gevolgen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 20:15   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Overigens gebeurt dit in ondernemingen ook wel. Ik heb arbeiders ook al weten smerige stunten uit te halen, zoals bijvoorbeeld een drankfles vol met urine te vullen enz enz....

Die kreeg wel zijn C4 op staande voet toen het uitkwam.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be