Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2015, 09:27   #1
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard Belg haat (en houdt van) bumperkleven

Bumperkleven blijft één van de grootste ergernissen van de Belgische chauffeurs. Het is irritant én gevaarlijk: 1 op de 5 ongevallen op de snelweg is eraan te wijten. En toch doen doen we met z'n allen vrolijk verder.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...erkleven.dhtml

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 28 januari 2015 om 09:28.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2015, 09:31   #2
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Men zou hier beter wat meer op controleren en beboeten in plaats van zich altijd blind te staren op snelheidsovertredingen.

Ik heb altijd de neiging om een glazen waterfles van 1,5l mee te nemen in de auto en deze op de voorruit van een bumperklever te gooien maar ik veronderstel dat dit ook geen goede oplossing is.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2015, 09:36   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

de afstandsradar kan nochthans goed bumperklevend worden ingesteld
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2015, 17:35   #4
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Ik heb meer en meer de indruk dat ook (jonge) vrouwen zich de laatste jaren bezondigen aan dit gevaarlijk en vervelend rijgedrag.
Neem dan nog de categorie die schrik hebben op een autostrade en dan ook postvatten tussen vrachtwagens (meestal ook vrouwen maar dan de oudere generatie of een Jef met de pet op) en je hebt de meeste dodelijke ongevallen als er iets voorvalt.
En dan blijft er nog de categorie van de file-prutsers.
Die komen aangevlogen bij een file en stoppen zo dicht mogelijk achter een voorganger.
En als er dan weerom ene van diezelfde categorie komt aangevlogen maar ditmaal niet stopt dan heb je weerom een "prangend" ongeval met risico op doden.
Nadenken in het verkeer ligt soms moeilijk voor sommigen.

Laatst gewijzigd door werkman : 29 januari 2015 om 17:36.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2015, 19:17   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgische snelwegen zijn momenteel het dodelijkst van Europa, op Griekenland na. De oplossing ligt in onze buurlanden. Frankrijk brengt consequent speciale zijkantmarkeringen aan: twee strepen tussen laten bij droog weer, drie bij regenweer. Duitsland controleert intensief op bumperklevers via videobewaking vanaf bruggen en de boetes zijn er allesbehalve mals. "Wie minder dan 5 meter volgafstand aanhoudt, betaalt 320 euro boete, krijgt twee strafpunten op het rijbewijs en een rijverbod van 3 maanden."

Ook bij ons kan bumperkleven u duur komen te staan. Het is een overtreding van de eerste graad met boetes van 60 tot 1.500 euro. Matienko: "Alleen is het geen prioriteit voor de politie. De Belg zal zijn gedrag pas veranderen als hij het voelt in zijn portefeuille."
Eerste graad is vanaf 55 € onmiddellijke inning ALS men ooit eens gepakt wordt... indien (veel) meer is het enkel als het voor de rechtbank komt.
http://www.wegcode.be/boetetarieven

Aangezien men er niet op controleert, jargon: geen prioriteit, en eveneens niet controleert op voorrangsnegatie, ook geen prioriteit (amper 0,2% # ), dan weet men dat op de 2 voornaamste hoofdoorzaken van dodelijke verkeersongevallen een totale verwaarloosbare handhaving bestaat, of "de olifant die men niet wil zien in de Belgische living".

In menig # buitenland - met duidelijk minder politiepersoneel - ziet of doet men het wel. Men ziet het ook aan hun verkeersdodencijfers.
# http://forum.politics.be/showthread.php?t=210720 :
In D zijn 9,5 % van alle strafpunten gepakte voorrangsdelicten, in BE zijn 0,2 % van alle verkeersboetes voorrangsnegaties:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140822_01228123

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2015 om 19:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2015, 21:11   #6
Peche
Banneling

Standaard

Wanneer iemand reglementair rijdt is bumperkleven onbeleefd. Maar heel soms kan het wel eens aanmoedigend werken. Op de autostrade nooit. Maar 70 is niet 50 he.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2015, 22:13   #7
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Wanneer iemand reglementair rijdt is bumperkleven onbeleefd. Maar heel soms kan het wel eens aanmoedigend werken. Op de autostrade nooit. Maar 70 is niet 50 he.
ik vraag mij toch af als je zo samen in file zit te rijden naar BXL welke afstand onze ambtenarencorps met haar totaal gebrek aan empathie voor de privésector wij moeten houden ?

Ik kan mij inbeelden dat wanneer iedereen 100m afstan dhoudt de files vertienvoudigen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2015, 22:38   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik kan mij inbeelden dat wanneer iedereen 100m afstan dhoudt de files vertienvoudigen.
- Harmonicafiles komen vooral door onnodig remmen en paniekerige remtikkers omdat ze onvoldoende afstand houden, al daaraan gedacht ?

- De niet-strukturele files (de zeer lange, zelfs kijkfiles aan de andere kant) komen ook door ongevallen (# dikwijls door hoofdoorzaak onvoldoende afstand), ook daaraan gedacht ? Staat nochtans in de link:
Citaat:
Bumperkleven blijft één van de grootste ergernissen van de Belgische chauffeurs. Het is irritant én gevaarlijk: # 1 op de 5 ongevallen op de snelweg is eraan te wijten.
** Kettingbotsingen zijn meestal te wijten aan onvoldoende afstand, al eraan gedacht hoelang dat duurt zoveel wrakken op te ruimen ? Hoelang zou zo´n file kunnen worden ?

Met voldoende afstand bvb ~ 60 m bij 120-125 kmh (droge weg) zal er veel minder remgedoe zijn en veel minder harmonicafiles = plots vertragen vd verkeersstroom of stokkende verkeerstroom door remreacties die gewoon naar achter doorgegeven worden..

Zelfs in- en uitvoegen - bij kleine snelheidsverschillen - zal mogelijk zijn zonder remgedoe, gewoon voldoende gas lossen en jouw veiligheidsafstand flexibel benutten. Men hoeft die 60 meter niet strikt aan te houden als er ingevoegd wordt (kan men sowieso niet). Wordt er uitgevoegd uit je rijstrook natuurlijk ook de afstand vlot terug verkleinen.

Dat alles noemt men ook anticiperend (vooruitziend) rijden naargelang snelheid.
Is de file er eenmaal dan heb je amper veiligheidsafstand nodig, men schuift tenslotte aan, aan snelheden (ver) onder de 20 kmh...

@ Paul, denk je nu echt dat er veel meer of langere files zijn in het Roergebied omdat ze daar de veiligheidsafstanden veel beter respecteren(opvolgen) als hier ? Al daaraan gedacht ?

**
Citaat:
http://www.polizei.rlp.de/internet/n...80a525fe06.htm

Der Abstand zum vorausfahrenden Fahrzeug ist Ihr persönlicher Sicherheitsabstand.

Warum werden Abstandskontrollen durchgeführt ?

Auf den Autobahnen unseres Dienstbezirks stellt die Unterschreitung des Sicherheitsabstandes die zweithäufigste Unfallursache (nach den Geschwindigkeitsunfällen) dar. Besonders spektakulär sind in diesem Zusammenhang die so genannten Massenkarambolagen. Hier treffen meist die beiden oben genannten Unfallursachen zusammen und es kommt zu folgenschweren Verkehrsunfällen mit getöteten oder schwerverletzten Verkehrsteilnehmern und hohen materiellen Schäden.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2015 om 23:02.
Oud 29 januari 2015, 22:57   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Bumperkleven blijft één van de grootste ergernissen van de Belgische chauffeurs. Het is irritant én gevaarlijk: 1 op de 5 ongevallen op de snelweg is eraan te wijten. En toch doen doen we met z'n allen vrolijk verder.

Met zijn allen lijkt mij toch wat overdreven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2015, 23:07   #10
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:

Mag ik er u op wijzen dat uw bron HLN niet direct bekend staat als betrouwbaar in haar berichtgeving.
Het artikel stelt dat 1 op de 5 ongevallen op de snelweg te wijten is aan bumperkleven maar er wordt geen enkele referentie gegeven waar die stelling vandaan komt.
Dus neem ik aan dat HLN dat uit haar duim zuigt.
Lees ook eens deze alinea na:
Citaat:
(...)
de 'asorijder' of verkeershufter die aan hoge snelheid in de achteruitkijkspiegel komt naderen, zo nodig even de koplampen moet testen en desnoods met twee wielen de vluchtstrook opgaat om zijn voorligger duidelijk te maken dat hij moet opkrassen
De vluchtstrook op een autoweg, wat is dat en waar is die? De pechstrook die ken ik maar de vluchtstrook?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2015, 23:17   #11
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Men zou hier beter wat meer op controleren en beboeten in plaats van zich altijd blind te staren op snelheidsovertredingen.

Ik heb altijd de neiging om een glazen waterfles van 1,5l mee te nemen in de auto en deze op de voorruit van een bumperklever te gooien maar ik veronderstel dat dit ook geen goede oplossing is.
(Bestaat dat? Een 1.5l glazen waterfles?)

Maar ter zake: hoe kan het dat jij blijkbaar zo veel last hebt van bumperklevers (waarom zou je die fles anders altijd willen bij hebben) en ik nagenoeg nooit?
Oud 30 januari 2015, 23:18   #12
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De vluchtstrook op een autoweg, wat is dat en waar is die? De pechstrook die ken ik maar de vluchtstrook?
http://www.betekenis-definitie.nl/vluchtstrook
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2015, 23:41   #13
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Als je veel meer dan 120 rijdt op de snelweg heb je minder last van bumperklevers.
Dus echte laagvliegers zullen er wel voorstander van zijn.
Maar zeggen of toegeven zullen ze dit niet.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2015, 23:45   #14
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Dus de vluchtstrook is de pechstrook. Toch merkwaardig dat volgens hln de bumperklever op de linkerrijstrook dan even de pechstrook opzoekt om doorgang te krijgen op de linkerrijstrook.
Oud 31 januari 2015, 00:02   #15
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dus de vluchtstrook is de pechstrook. Toch merkwaardig dat volgens hln de bumperklever op de linkerrijstrook dan even de pechstrook opzoekt om doorgang te krijgen op de linkerrijstrook.
Contacteer hln er eens over. Ik ben er zeker van dat ze daar één en al oor zullen zijn voor je bijzonder interessante en voor dit onderwerp relevante opmerking.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 08:19   #16
Peche
Banneling

Standaard

Ja in de file kunt ge niet anders dan bumperkleven he Maar ik ben wel hoffelijk als er ene op mijn vak wilt. Zeker met camion chauffeurs. Die mensen zijn aan het werk tenslotte. Ik ben eigenlijk soms veel te hoffelijk tot ergernis van die achter mij
Maar ik ben enkel maar "te hoffelijk" als ik op het rechter vak rij.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 11:54   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ja in de file kunt ge niet anders dan bumperkleven he Maar ik ben wel hoffelijk als er ene op mijn vak wilt. Zeker met camion chauffeurs. Die mensen zijn aan het werk tenslotte. Ik ben eigenlijk soms veel te hoffelijk tot ergernis van die achter mij
Maar ik ben enkel maar "te hoffelijk" als ik op het rechter vak rij.
Dat is geen bumperkleven.
Ik vraag mij trouwens af of we hier bumperkleven niet verwarren met onvoldoende afstand houden.
Oud 31 januari 2015, 12:17   #18
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik krijg er de schijte van ... en vlam direct rechtsaf dan kunnen ze lekker doorrijden ... of ik vertraag tot 50 langzaam ... op de snelweg ... ik laat ze voorgaan .... die rotte klootzakjes
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2015, 12:33   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is geen bumperkleven.
Ik vraag mij trouwens af of we hier bumperkleven niet verwarren met onvoldoende afstand houden.
"Bumperkleven" is extreem-onvoldoende afstand houden, bumperklevem maakt dus deel uit van het plaatje onvoldoende afstand houden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bumperkleven

- - - - - - - - - - - --

Ook in Duitsland is onvoldoende afstand houden een van de hoofdongevaloorzaken, zeker op snelwegen(daar n° 2) : 29 % van de dodelijke ongevallen zijn daar door kopstaartbotsingen door te weinig veiligheidsafstand (naargelang snelheid), en 80 % van de betrokken bestuurders zouden mannen zijn.

Bron ongevaldeskundigen Duitse verzekeringen en offic. Bundesstatistik :
Citaat:
http://udv.de/de/mensch/autofahrer/u...erheitsabstand

Unfallrisiko ungenügender Sicherheitsabstand

Ungenügender Sicherheits*abstand gravierendes Unfallrisiko – Crashtest mit 100 km/h beweist: Auch Könner können nicht mehr reagieren

Die Unfallforschung der Versicherer (UDV) hat mit einem „echten“ Unfall bei Tempo 100 gezeigt, dass selbst ein Profi hinter dem Steuer nicht mehr reagieren kann, wenn der Vordermann plötzlich bremst und der Sicherheitsabstand nicht eingehalten wurde. Die Folge: Bei 15 Metern Abstand – ein Wert der auf deutschen Autobahnen tagtäglich zu beobachten ist – krachen die Fahrzeuge mit erheblicher Wucht ineinander.

Kein seltenes Szenario: Die Bundesstatistik weist für 2008 rund 43.000 Unfälle mit Verletzten oder Getöteten aus, bei denen die Ursache „Ungenügender Sicherheitsabstand“ war. Das sind rund 13 Prozent aller Unfälle dieser Kategorie. Auf Autobahnen wurden sogar 29 Prozent aller Unfälle mit Getöteten durch Auffahren verursacht. Ein Blick in die Unfalldatenbank der Versicherer zeigt auch, dass schwere und tödliche Verletzungen bei zwei fahrenden Fahrzeugen (wie im Live-Versuch) noch wahrscheinlicher sind als bei Auffahrunfällen, bei denen ein Fahrzeug schon steht. Ausserdem steigt die Unfallschwere nochmals an, wenn mehr als zwei Autos in den Crash involviert sind. Dann ist bei jedem dritten Unfall ein Schwerverletzter oder Getöteter zu erwarten.

Bei der genaueren Anlayse dieser Auffahrunfälle außerorts fällt auf, dass 80 Prozent der Verursacher männlich sind und sich 8 von 10 Unfällen auf frei befahrbarer Strecke ereigneten, also ohne dass Kreuzungen, Einmündungen oder Kreisverkehre den Verkehrsfluss stören.
(over alle D-wegen (letselongevallen jaar 2008) zou het 13 % aandeel zijn.)

Bij deze 29 % cijfers op Autobahnen lijkt me ook de nattevingergok van 20 % (BIVV of hln.be ?) serieus onderschat. Zeker dat men weet dat D wel een degelijke handhaving heeft en een boetecatalogus in trappen van onvoldoende afstand, zelfs op zich ingedeeld in 3 snelheidstabellen ##. BE heeft daar NIETS.
Citaat:
Bumperkleven blijft één van de grootste *ergernissen van de Belgische chauffeurs. Het is irritant én *gevaarlijk: 1 op de 5 ongevallen op de *snelweg is eraan te *wijten. En toch doen doen we met z'n allen vrolijk verder.
Citaat:
https://www.bussgeldkatalog.org/abstand/

Bußgeldkatalog Abstandsvergehen

Tatbestand Bußgeld Punkte Fahrverbot
Abstandsverstoß bei weniger als 80 km/h 25 €
...mit Gefährdung 30 €
...mit Sachbeschädigung 35 €
Abstandsverstoß mit mehr als 80 km/h
...Abstand weniger als 5/10 des halben Tachowertes 75 € 1
...Abstand weniger als 4/10 des halben Tachowertes 100 € 1
...Abstand weniger als 3/10 des halben Tachowertes 160 € 1
...Abstand weniger als 2/10 des halben Tachowertes 240 € 1
...Abstand weniger als 1/10 des halben Tachowertes 320 € 1
Abstandsverstoß mit mehr als 100 km/h
...Abstand weniger als 5/10 des halben Tachowertes 75 € 1
...Abstand weniger als 4/10 des halben Tachowertes 100 € 1
...Abstand weniger als 3/10 des halben Tachowertes 160 € 2
1 Monat
...Abstand weniger als 2/10 des halben Tachowertes 240 € 2
2 Monate
...Abstand weniger als 1/10 des halben Tachowertes 320 € 2
3 Monate
Abstandverstoß mit mehr als 130 km/h
... Abstand weniger als 5/10 des halben Tachowertes 100 € 1
...Abstand weniger als 4/10 des halben Tachowertes 180 € 1
...Abstand weniger als 3/10 des halben Tachowertes 240 € 2
1 Monat
...Abstand weniger als 2/10 des halben Tachowertes 320 € 2
2 Monate
...Abstand weniger als 1/10 des halben Tachowertes 400 € 2
3 Monate
Tacho = snelheidsmeter, halve Tachowaarde bij 120 kmh = 60 m.
Vanaf 1/4 snelheid wordt quasi beboet (toch bij droge weg).

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2015 om 13:01.
Oud 31 januari 2015, 16:05   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Ik krijg er de schijte van ... en vlam direct rechtsaf dan kunnen ze lekker doorrijden ... of ik vertraag tot 50 langzaam ... op de snelweg ... ik laat ze voorgaan .... die rotte klootzakjes
Dan kunt ge natuurlijk een bekeuring oplopen.
Even de stoplichten laten oplichten kan ook helpen en is moeilijker vast te stellen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be