![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Europees Commissaris
|
Bumperkleven blijft één van de grootste ergernissen van de Belgische chauffeurs. Het is irritant én gevaarlijk: 1 op de 5 ongevallen op de snelweg is eraan te wijten. En toch doen doen we met z'n allen vrolijk verder.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...erkleven.dhtml
Ignorance is bliss Laatst gewijzigd door Blue Sky : 28 januari 2015 om 09:28. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Men zou hier beter wat meer op controleren en beboeten in plaats van zich altijd blind te staren op snelheidsovertredingen.
Ik heb altijd de neiging om een glazen waterfles van 1,5l mee te nemen in de auto en deze op de voorruit van een bumperklever te gooien maar ik veronderstel dat dit ook geen goede oplossing is. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
de afstandsradar kan nochthans goed bumperklevend worden ingesteld
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Europees Commissaris
|
Ik heb meer en meer de indruk dat ook (jonge) vrouwen zich de laatste jaren bezondigen aan dit gevaarlijk en vervelend rijgedrag.
Neem dan nog de categorie die schrik hebben op een autostrade en dan ook postvatten tussen vrachtwagens (meestal ook vrouwen maar dan de oudere generatie of een Jef met de pet op) en je hebt de meeste dodelijke ongevallen als er iets voorvalt. En dan blijft er nog de categorie van de file-prutsers. Die komen aangevlogen bij een file en stoppen zo dicht mogelijk achter een voorganger. En als er dan weerom ene van diezelfde categorie komt aangevlogen maar ditmaal niet stopt dan heb je weerom een "prangend" ongeval met risico op doden. Nadenken in het verkeer ligt soms moeilijk voor sommigen. Laatst gewijzigd door werkman : 29 januari 2015 om 17:36. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.wegcode.be/boetetarieven Aangezien men er niet op controleert, jargon: geen prioriteit, en eveneens niet controleert op voorrangsnegatie, ook geen prioriteit (amper 0,2% # ), dan weet men dat op de 2 voornaamste hoofdoorzaken van dodelijke verkeersongevallen een totale verwaarloosbare handhaving bestaat, of "de olifant die men niet wil zien in de Belgische living". In menig # buitenland - met duidelijk minder politiepersoneel - ziet of doet men het wel. Men ziet het ook aan hun verkeersdodencijfers. # http://forum.politics.be/showthread.php?t=210720 : In D zijn 9,5 % van alle strafpunten gepakte voorrangsdelicten, in BE zijn 0,2 % van alle verkeersboetes voorrangsnegaties: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140822_01228123
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2015 om 19:27. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Banneling
|
Wanneer iemand reglementair rijdt is bumperkleven onbeleefd. Maar heel soms kan het wel eens aanmoedigend werken. Op de autostrade nooit. Maar 70 is niet 50 he.
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik kan mij inbeelden dat wanneer iedereen 100m afstan dhoudt de files vertienvoudigen. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
- De niet-strukturele files (de zeer lange, zelfs kijkfiles aan de andere kant) komen ook door ongevallen (# dikwijls door hoofdoorzaak onvoldoende afstand), ook daaraan gedacht ? Staat nochtans in de link: Citaat:
Met voldoende afstand bvb ~ 60 m bij 120-125 kmh (droge weg) zal er veel minder remgedoe zijn en veel minder harmonicafiles = plots vertragen vd verkeersstroom of stokkende verkeerstroom door remreacties die gewoon naar achter doorgegeven worden.. Zelfs in- en uitvoegen - bij kleine snelheidsverschillen - zal mogelijk zijn zonder remgedoe, gewoon voldoende gas lossen en jouw veiligheidsafstand flexibel benutten. Men hoeft die 60 meter niet strikt aan te houden als er ingevoegd wordt (kan men sowieso niet). Wordt er uitgevoegd uit je rijstrook natuurlijk ook de afstand vlot terug verkleinen. Dat alles noemt men ook anticiperend (vooruitziend) rijden naargelang snelheid. Is de file er eenmaal dan heb je amper veiligheidsafstand nodig, men schuift tenslotte aan, aan snelheden (ver) onder de 20 kmh... @ Paul, denk je nu echt dat er veel meer of langere files zijn in het Roergebied omdat ze daar de veiligheidsafstanden veel beter respecteren(opvolgen) als hier ? Al daaraan gedacht ? ** Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2015 om 23:02. |
|||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Het artikel stelt dat 1 op de 5 ongevallen op de snelweg te wijten is aan bumperkleven maar er wordt geen enkele referentie gegeven waar die stelling vandaan komt. Dus neem ik aan dat HLN dat uit haar duim zuigt. Lees ook eens deze alinea na: Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Minister
|
Citaat:
Maar ter zake: hoe kan het dat jij blijkbaar zo veel last hebt van bumperklevers (waarom zou je die fles anders altijd willen bij hebben) en ik nagenoeg nooit? |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Europees Commissaris
|
Als je veel meer dan 120 rijdt op de snelweg heb je minder last van bumperklevers.
Dus echte laagvliegers zullen er wel voorstander van zijn. Maar zeggen of toegeven zullen ze dit niet. |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Minister-President
|
Contacteer hln er eens over. Ik ben er zeker van dat ze daar één en al oor zullen zijn voor je bijzonder interessante en voor dit onderwerp relevante opmerking.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Banneling
|
Ja in de file kunt ge niet anders dan bumperkleven he
Maar ik ben enkel maar "te hoffelijk" als ik op het rechter vak rij. |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik vraag mij trouwens af of we hier bumperkleven niet verwarren met onvoldoende afstand houden. |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#19 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bumperkleven - - - - - - - - - - - -- Ook in Duitsland is onvoldoende afstand houden een van de hoofdongevaloorzaken, zeker op snelwegen(daar n° 2) : 29 % van de dodelijke ongevallen zijn daar door kopstaartbotsingen door te weinig veiligheidsafstand (naargelang snelheid), en 80 % van de betrokken bestuurders zouden mannen zijn. Bron ongevaldeskundigen Duitse verzekeringen en offic. Bundesstatistik : Citaat:
Bij deze 29 % cijfers op Autobahnen lijkt me ook de nattevingergok van 20 % (BIVV of hln.be ?) serieus onderschat. Zeker dat men weet dat D wel een degelijke handhaving heeft en een boetecatalogus in trappen van onvoldoende afstand, zelfs op zich ingedeeld in 3 snelheidstabellen ##. BE heeft daar NIETS. Citaat:
Citaat:
Vanaf 1/4 snelheid wordt quasi beboet (toch bij droge weg).
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2015 om 13:01. |
||||
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Even de stoplichten laten oplichten kan ook helpen en is moeilijker vast te stellen. |
|
|
|
|